Hoofdsponsor

1/12 Hell from Hell (Yamaha V-Max schaal 1/12)[WIP]

Glas

Alain weet ge hoe ge glas troebel moet maken met FLUOR bij de apotheker dan word het glas mat
Marc

Coachke: die fluor werkt dat enkel op glas of ook op plastiek? Het zijn eigenlijk stukjes plastiek uit een toespijspotje die ik heb gebruikt.

Pigmenten of tape zou kunnen werken. Dat kan ik eerst uittesten op een ander stukje van dat potje. Maar zullen die pigmenten er dan niet afgewreven worden als je het bvb inpakt voor een beurs? Kan je dat fixeren met pigmentfix? Anders zal ik dat vanavond eens uittesten.

Schuurpapier zou wel kunnen werken maar ik vrees inderdaad voor krassen.

Een andere methode die ik vannacht bedacht was om met verdunde verf te beschilderen en dan fixeren met vernis maar helemaal zeker ben ik niet van die methode, ook iets om uit te testen eventueel.

Of inderdaad heel fijnkorrelig schuurpapier (korrel 20.000 als je die hebt) of met de damp van ca lijm.

Als je dat schuurpapier niet hebt, probeer eens op het plastic te wrijven met wc-papier. Als dat niets uithaalt, met wc-papier met tandpasta erop. Dat werkt ook licht schurend, zowel het papier als de tandpasta.

Kan het hier even niet uittesten voor je, ben niet thuis.

Ik heb nog een hele voorraad van die potjes dus vanavond kan ik alle methodes eens uittesten en dan zien wat het beste werkt. Misschien kan ik dan een apart topic openen met de testen en de resultaten? Is daar interesse in?

Bedankt voor de verschillende tips.

Machtige vooruitgang Alain. Je topic is een plezier om te volgen. De creativiteit druipt er van af, super gewoon.

Hey,

Alain, voor je glas vuil te maken gebruik je best een wash van een licht bruine kleur. Mogelijks moet je dit meermalen aanbrengen om een goed resultaat te verkrijgen, maar dit heb je zelf in de hand. Geen vernis gebruiken omdat dit een waas laat op je stukken, zeker doorzichtige.
Je kastje ziet er goed uit, zeker aan het verrotte stuk onderaan. Heel knap uitgevoerd.
De vogelnest is een goeie tip met die oorstokken. Maar daag me niet uit met die vogelnest op 1/72.... :):), misschien eens proberen, maar ik heb nog tijd daarvoor. ;)
Goed gewerkt al... ;)

Alain stalwol waar ze vroeger de potten mee kuisten dat zet ook mat je hebt er me zeep in het merk is "jex "

Het glas dat onderaan het deurtje zit kan je bewerken met een groene wash kwestie van een heel lichte vorm van mosvorming weer te geven. Enkel een paar millimeter boven het hout en heel lichtjes nog een paar millimeter naar boven toe.

Net eens een test gedaan met verschillende methodes en pigment uitwrijven met m'n vinger werk het beste. Schuurpapier maakt inderdaad krassen als je van heel dicht kijkt, van veraf valt het mee maar omdat we nu kijken naar close-up foto's gaan we voor goed van dichtbij. Pigment met pigment fixer is geen goed idee en een wash geeft wel een goed resultaat maar het pigment met de vinger net iets beter. WC-papier en tandpasta heb ik niet uitgetest maar als ik straks naar beneden ga zal ik er wat van meebrengen om eens te proberen (nu wil ik niet rechtstaan :O ). Wel heb ik nog nooit gehoord dat wc-papier schurend is, ik dacht altijd dat dat zeer zacht was. Staalwol, zou dat niet hetzelfde effect hebben als schuurpapier? Ik heb er geen in huis want anders testte ik het ook eens uit.

Foto's:

Links het stukje met de X21 van Tamiya, in het midden de wash met bruine verf en rechts pigment met pigmentfixer.

attachment.jpg

Hier met het schuurpapier.

attachment.jpg

En tot slot het pigmentpoeder. Links medium-rust, midden light-dust en rechts gun-metal

attachment.jpg

Na alles te hebben bekeken denk ik te gaan voor de light-dust maar dan beter uitwrijven om de zichtbare vingerafdrukken te vermijden.

Dank aan allen die een tip hebben doorgegeven, ze zijn niet verloren want er zullen zeker nog projecten komen waar ze een goed resultaat zullen geven.

Even bijvoegen: het pigment zal ik met een wattenstaafje moeten uitwrijven en niet met m'n dikke lompe vingers, de stukjes in het deurtje zijn te klein en dan is ook het probleem van de vingerafdrukken opgelost.

Laatst bewerkt:
By the way: de groene wash op het onderste stuk glas is een goed idee. Zal ik zeker doen want in real life blijft daar wat water staan met groene gevolgen.

Meer en meer neig ik naar het idee om de motor zelf er niet op te zetten omdat die misschien afbreuk zal doen aan het geheel. Blijkbaar kan ik veel beter werken met scratch-materiaal en diorama's dan met het samensteken van een kit. Qua titel van het stuk kan het zonder V-Max als er een hand uit een graf komt piepen, Hell from Hell…de zombies/skeletten komen terug uit de hel…

Ofwel moet ik nog meer aandacht besteden aan de kit en die bewerken tot het hetzelfde resultaat is.

Net de WC-Papier/tandpasta methode uitgetest.

WC-papier alleen schuurt niet (ik heb blijkbaar een zeer zachte soort) en met tandpaste schuurt het wel en mooi maar het is net alsof er een vettig laagje op ligt en dat is dan niet zo mooi. Ook is het nogal een probleem als je er per ongeluk aan komt, dan zie je een heel duidelijke veeg. Het is een methode die je zou kunnen gebruiken voor iets dat meer naar achteren ligt in een project, iets waar je onmogelijk aan kunt komen.

Wel ruikt m'n hobbykamer nu tingly-minty…het moet niet altijd naar verf of lijm ruiken hé.

Het kastje is klaar…het glas is niet helemaal ondoorzichtig gemaakt maar wel voldoende om de indruk van vuil/stoffig te geven.

attachment.jpg

Gek idee... leg het gewoon enkele nachten in je bos, liefst als het lekker slecht weer is... het zal wel vuil worden :P ok vuil zal schaal 1:1 zijn maar ah... :D

…en het dan niet meer terugvinden met al die vallende bladeren?

Als het een 1/1 kastje was geweest dan zou het perfect haalbaar zijn, een winter in het bos leggen en klaar.

(geheugensteuntje: het nestje zal na het aanbrengen van de affiche in het kastje komen en nu ligt het in m'n HZ-bakje onder de tangen…)

Laatst bewerkt:
Het kastje hangt aan de zuil en er is ook al dode klimop aangebracht. Als de houtlijm droog is zullen de lijmplekken wat bijgewerkt worden. Ook moet de klimop nog wat gefatsoeneerd worden en dan vooral tegen de grond, zorgen dat het net is alsof die uit de grond komt.

attachment.jpg

Morgen verder bouwen, nu bedtijd.

Een van de knapste dingen die ik hier de laatste tijd heb zien passeren,ik krijg ook terug goesting om terug te starten maar mijn geestelijke gezondheid houdt me nog wat tegen.erg knap werk Alain,proficiat.................................

Mooi hoor Alain. Ik vidn dit echt zeer zeer geslaagd !!
Ik zou die moto toch niet onmiddellijk afschrijven hoor. Wat je met je muurtej doet kan je zeker ook met de moto doen. Ik bedoel daarmee een aangepaste verwering in het kader van je dio. Het dio is nu een perfecte setting aan het worden voor een "moto" from Hell.

Terug
Bovenaan