Alain het is te prijzen dat je stopt op het moment dat je voelt dat de haast de overhand gaat krijgen.
Wat betreft de groene plant, deze ziet er prima uit voor zover ik uit de foto kan afleiden, en ik zou hem ook zo laten staan.
De dorre grassprieten zou ik zelf weglaten, als je het diorama op topniveau wilt houden. Daar zullen anderen het misschien niet mee eens zijn, maar ik leg het uit hoe ik er tegenaan kijk. Uitgaand van streven naar 100% realisme (en in een schaal 1/12 maak je het jezelf daarin niet makkelijker, omdat de lat hoog ligt want op alle details kan worden gelet), zie ik de plantjes niet op deze manier uit de aarde ontspruiten. Ik zie dat eigenlijk alleen in... diorama's. Je bent niet de eerste en niet de laatste, maar dat anderen deze techniek gebruiken wil niet zeggen dat jij 'm ook per se zou moeten gebruiken natuurlijk. Veel modelbouwers nemen dingen over van andere modelbouwers die bij nader inzien helemaal zo realistisch niet zijn.
Daarnaast staan sommige stukjes gras scheef ten opzichte van andere (dat zal te wijten zijn aan de dryfit).
Bekijk eens planten en onkruid in het echte leven (je hebt een stukje bos, dat is een perfect voorbeeld) en probeer het na te maken (je hebt een camera, fotograferen is ideaal hiervoor). Je zult zien dat verschillende grassprieten verschillende kleuren hebben en dat ze, op een enkele uitzondering misschien, verder van elkaar verspreid staan en niet ontspruiten vanuit één punt. En als er toch vanuit één punt wordt ontsproten, zie je meestal dat de sprieten een curve maken en vaak de grond weer raken.
Nogmaals, er zijn legio modelbouwers die het precies op dezelfde manier doen als jij, maar dat wil op zichzelf niet alles zeggen.
Het alternatief op 1/12 is dat je elk grassprietje apart plant. Een monnikenwerk, dat verschillende avonden kan kosten bij een groter stuk gras, maar het resultaat zou verbluffend zijn.
Een enkeling zal me misschien tegenspreken en zeggen 'het is een fantasie-diorama dus als Alain het zo bedenkt dan moet het kunnen', waar ik dan op zou antwoorden dat juist realisme van dit soort details bijdraagt aan de geloofwaardigheid van die onderdelen die echt fantasy zijn. Immers, tenzij het fantasy-verhaal zich afspeelt op een andere planeet of sprake is van bijzondere omstandigheden (diorama tijdens de prehistorie, waarbij andere planten groeien), zullen er veel zaken zijn die gewoon hetzelfde zijn als wij elke dag zien. Samengevat, draagt het realistisch maken van die zaken tot verbeterde plaatsing in een referentiekader door de bekijker van het diorama, en zo tot vereenvoudigde acceptatie en het geloven van wat hij op het diorama ziet.