Hoofdsponsor

1/12 Hell from Hell (Yamaha V-Max schaal 1/12)[WIP]

Deze voormiddag nog wat verder gewerkt maar ik merkte dat ik snelsnel begon te werken om het gedaan te krijgen…meteen alles laten vallen en de eerste hobbykamer beginnen opruimen. Snelsnel is not done dus zal ik vanavond verder doen met dit project en alles rustig en stap voor stap aanpakken

De V-Max is nog helemaal afgeschreven maar er zal meer moeten aan gebeuren want in de huidige toestand is die niet bruikbaar. Er is echter geen haast bij en het kan eventueel tussendoor gebeuren. Een ketting is zeker op z'n plaats in dit kader en verder zal ik wel zien mettertijd.

Beetje experimenteren (dry fit) met extra beplanting. Wat het dorre gras betreft vind ik het heel goed meevallen en de groene plant achteraan valt ook wel goed mee. Ik zou er meer willen zetten rond de pilaar of is het beter het bij een paar te houden? Mijn idee was om minder dor gras en meer van die groene planten te zetten.

Dit zijn blaadjes geknipt van een plastiek plant die al vele jaren op een boekenkast stond. Qua vorm en schaal lijken ze goed te passen.

attachment.jpg

Maar vooraleer de beplanting definitief is zal ik eerst wat brokken pleisterwerk en stukken glas aan de voet van de pilaar leggen en dan de beplanting zodat het net lijkt alsof de planten er over groeien.

Alain het is te prijzen dat je stopt op het moment dat je voelt dat de haast de overhand gaat krijgen.

Wat betreft de groene plant, deze ziet er prima uit voor zover ik uit de foto kan afleiden, en ik zou hem ook zo laten staan.

De dorre grassprieten zou ik zelf weglaten, als je het diorama op topniveau wilt houden. Daar zullen anderen het misschien niet mee eens zijn, maar ik leg het uit hoe ik er tegenaan kijk. Uitgaand van streven naar 100% realisme (en in een schaal 1/12 maak je het jezelf daarin niet makkelijker, omdat de lat hoog ligt want op alle details kan worden gelet), zie ik de plantjes niet op deze manier uit de aarde ontspruiten. Ik zie dat eigenlijk alleen in... diorama's. Je bent niet de eerste en niet de laatste, maar dat anderen deze techniek gebruiken wil niet zeggen dat jij 'm ook per se zou moeten gebruiken natuurlijk. Veel modelbouwers nemen dingen over van andere modelbouwers die bij nader inzien helemaal zo realistisch niet zijn.

Daarnaast staan sommige stukjes gras scheef ten opzichte van andere (dat zal te wijten zijn aan de dryfit).

Bekijk eens planten en onkruid in het echte leven (je hebt een stukje bos, dat is een perfect voorbeeld) en probeer het na te maken (je hebt een camera, fotograferen is ideaal hiervoor). Je zult zien dat verschillende grassprieten verschillende kleuren hebben en dat ze, op een enkele uitzondering misschien, verder van elkaar verspreid staan en niet ontspruiten vanuit één punt. En als er toch vanuit één punt wordt ontsproten, zie je meestal dat de sprieten een curve maken en vaak de grond weer raken.

Nogmaals, er zijn legio modelbouwers die het precies op dezelfde manier doen als jij, maar dat wil op zichzelf niet alles zeggen.

Het alternatief op 1/12 is dat je elk grassprietje apart plant. Een monnikenwerk, dat verschillende avonden kan kosten bij een groter stuk gras, maar het resultaat zou verbluffend zijn.

Een enkeling zal me misschien tegenspreken en zeggen 'het is een fantasie-diorama dus als Alain het zo bedenkt dan moet het kunnen', waar ik dan op zou antwoorden dat juist realisme van dit soort details bijdraagt aan de geloofwaardigheid van die onderdelen die echt fantasy zijn. Immers, tenzij het fantasy-verhaal zich afspeelt op een andere planeet of sprake is van bijzondere omstandigheden (diorama tijdens de prehistorie, waarbij andere planten groeien), zullen er veel zaken zijn die gewoon hetzelfde zijn als wij elke dag zien. Samengevat, draagt het realistisch maken van die zaken tot verbeterde plaatsing in een referentiekader door de bekijker van het diorama, en zo tot vereenvoudigde acceptatie en het geloven van wat hij op het diorama ziet.

Fantasie: dat is het inderdaad op een bepaald niveau en dat is qua zombies en/of skeletten die uit de grond kruipen maar zoals je zegt moet de rest wel juist zijn. Het is niet omdat er een zombie uit de grond kruipt dat er ineens buitenaardse planten zullen groeien. Daarom zal het gras vervangen worden door de groene planten en door aparte sprieten gras die één voor één in de grond zullen worden gestoken. Heel zeker een monnikenwerkje maar het draagt bij tot het realiteitsgehalte van het geheel. Aan de ene kant vond ik het gras wel goed maar er zat iets verkeerd en ik kon niet echt zeggen wat het was.

Eerst de groene planten maken dus. M'n eerste idee was om dat met een ijzerdraadje te doen maar dat is afgevoerd en plan B is op tafel gekomen. Het ijzerdraadje is moeilijk aan te spannen en als het dan al lukt is er toch nog een blaadje die er uitvalt.

attachment.jpg

Plan B dan maar. Een stokje van een wattenstaafje, de opening een beetje breder maken, de blaadjes er in steken en in het hart een drupje secondenlijm laten vallen. In theorie zou dat er weer moeten kunnen uitgehaald worden en indien niet zal ik gewoon een klein stukje van het stokje afsnijden, bruin schilderen en zo in de grond planten. Als ik de blaadjes één voor één in de grond plant dan is het niet zo mooi en geeft het niet de indruk dat het één plant is. Met plan B zou dat wel die indruk moeten geven. Hoeveel er zullen gemaakt worden? Weet ik nog niet maar zeker niet teveel om geen overdaad te krijgen.

attachment.jpg

Moraal van het verhaal: alles, maar dan ook alles kan gebruikt worden in modelbouw. Zelfs (gebruikte) wattenstaafjes.

Overigens, dat groene gras (het stuk dat je eerder had gemaakt) was excellent! Mij ging het om die verdorde delen.

Nogmaals, gefeliciteerd met de revolutie die jouw denken heeft meegemaakt.

Toen ik je foto zag dacht ik ook: Prachtig resultaat, behalve de droge grassprieten.
Ik ging je hetzelfde voorstellen als Roy, sprietje per sprietje planten (en hier en daar per twee, maar dan van verschillende hoogte!)Je gaat er zienderogend op vooruit. Doe zo verder ;)

Het groene gras blijft bestaan, dat is inderdaad goed gelukt. Het dorre gras zal sprietje per sprietje geplant worden na het aanbrengen van de glasscherven en de gevallen stukken pleisterwerk.

De plantjes van gisteren zijn goed gelukt en kunnen makkelijk uit de wattenstokjes gehaald worden. Ze blijven mooi samen en in enkele er van heb ik een stengel gestoken, die dan (na drogen) in lijm gedoopt en bestrooid met geel pigmentpoeder. Dit is het resultaat (dryfit om het effect te kunnen zien bij de pilaar) maar er staan er wat teveel zo, 3 bij die pilaar zal voldoende zijn om samen met droge grassprieten de boel op te vrolijken.

attachment.jpg

Hieronder kan je de tekst lezen die zal verkleind worden om dan in het kastje te hangen, ik wilde een juiste tekst hebben ook al zal je de kleine lettertjes niet kunnen lezen. Maar: "juist is juist" als je een hoger niveau wil bereiken.

ANNOUNCEMENT

warning

On police order

Due to the poor state of the graves and several sightings of the devil the cemetery is closed

Any violation will be punished with hard labor and spanking

If you see a violation, please do not intervene

contact the constable as soon as possible​

Dit is enkel de tekst, op het origineel (in Word) is het met een kader er rond, vetgedrukte letters in de titel en onderlijningen. Mooier weergegeven dus dan hier maar het origineel posten lukt me niet.

- Bloemen c.q. planten zien er goed uit.

- Over de tekst: de laatste zinsnede 'as soon as possible' zou ik in een politiebericht niet snel verwachten; wellicht eerder 'at your earliest convenience' of 'instantly'.

- Je kunt overwegen om achter dit blaadje papier een ander blaadje te stoppen, met daarop de openingstijden van de begraafplaats. Dat kan dan natuurlijk veel meer verweerd worden dan het waarschuwingspapier. Je kunt het waarschuwingspapier dan zo groot maken, dat nog net de titel 'opening hours' van de oude poster zichtbaar is. Of dat dat nog net leesbaar is, bijv. driekwart van de letters.

Op deze manier 'verantwoord' je dat er een kastje hangt.

- Je kunt papier verouderen door gebruik te maken van thee. Zie hier bijvoorbeeld.

De tekst is wat aangepast en die zal ik normaal gezien volgende week hebben. Dan kan het verouderen beginnen en zal het kastje afgewerkt worden.

Nu een foto met de tussenstand, beetje aan het priegelen met grassprieten. Ze zijn niet allemaal solo die grassprieten omdat er ook plukken gras groeien in de natuur (heb ik gezien in m'n bos, een foto van die open plek is mijn achtergrond op de laptop). Nog verder priegelen om een perfect resultaat te kunnen krijgen. De glasscherven liggen er ook al maar de bepleistering nog niet, daar moet ik nog aan beginnen.

De witte plekken zijn houtverf en zullen wel verdwijnen.

attachment.jpg

:O Ik ben er nog niet helemaal zeker van :nowink: Even laten bezinken en morgen zien we dan wel vooraleer de rest af te werken.

attachment.jpg

Die muur lijkt wel uit een cartoon ontsnapt.

Jij hebt het veel beter voor elkaar. Overigens speelt het schaalverschil natuurlijk ook mee (ik neem aan dat dat andere diorama 1/35 is) maar dan nog hoeft een muurtje er niet zo uit te zien.

We houden vol om er een pronkstukje van te maken.

Een foto met de huidige begroeiing aan de voet van de zuil. Het ziet er goed uit vind ik, ik ben er redelijk tevreden over.

attachment.jpg

Momenteel ben ik bezig met het maken van kleinere plantjes om een meer natuurlijk en gevarieerd beeld te krijgen in de beplanting. Daarvoor gebruik ik de H0-doos van BUSCH waarvan eerder een foto werd gepost.

Op de eerste foto zie je de onderdelen voor en het plantje zelf, dit plantje zal in een voeg van de zuil komen. In het echt groeien er ook plantjes in de voegen van oude muren dus zal dit wel een meerwaarde geven. Dat groene plantje heeft een diameter van 4mm wat dus echt wel prutsen is.

attachment.jpg

De tweede foto is er één van een plantje in opbouw die moet dienen om de begroeiing aan de voet van de zuil natuurlijker en gevarieerder te maken. Omdat het niet zo goed ging om het samen te kleven zoals de gebruiksaanwijzing zegt heb ik er een ijzerdraadje in gestoken (de wasspeld toont aan hoe klein het dingetje is). Nu enkel nog iets vinden om de bovenkant mooi af te werken. Er zullen nog een aantal plantjes gemaakt worden en in dat kleur omdat het niet overheerst en er wel planten bestaan met niet-groene bladeren. Ofwel krijgen ze toch een kleurtje, dat zie ik nog wel.

attachment.jpg

den artex is niet meer te stuiten se........................................................

ja die heeft een serieuze beet gekregen ik dank van het een of ander beest in zijn bos denk ik , die gaat gelijk een speer
zo ken ik hem niet meer maar nu wel in de positieve zin hoor
Marc

Terug
Bovenaan