Hoofdsponsor

1/72 GRB: Opel Blitz bus "StraBenzepp Essen".

STARTMOMENT:
11-11-2022, 19:30u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
16-12-2022, 19:30u.
Nice! Erg knap ten eerste hoe je zo ver komt, ten tweede hoe je je door de tegenslagen weet heen te werken, ten derde hoe het model eruit ziet momenteel.

Met nog 8 dagen te gaan, lonkt het succes.
 
Na alle tegenslagen toch het einde in zicht, de laatste loodjes...
 
Er zal zeker naar gekeken worden als die op de beurs staat.
Speciaal op alle gebied.
 
Alle onderdelen staan er op, zelfs de wielen en ze raken allemaal de grond (iets dat door velen soms vergeten wordt).

Maar !!! Hij is nog niet klaar om zijn decals te ontvangen want de laag vernis op het dak vertoont een soort rimpeling. Hoe het komt weet ik niet maar ik veronderstel dat dit door het vele manipuleren van het model komt, misschien in combinatie met mijn warme handen.
Daarom dus, net als Roy, zachtjes afschuren en herbeginnen.

Schuren.jpg

Als de nieuwe laag vernis deze nacht mooi kan uitdrogen, kan ik morgen de decals plaatsen.
 
We bevinden ons in hetzelfde schip… wordt spannend hier! Maar laat je niet opjutten door de termijn hè. Beter iets meer kwaliteit dan spijt.
 
De laatste loodjes Erwin.
Ondanks alle tegenslagen komt het wel goed.
 
Het was pas bij die foto met de wasknijpers dat ik me realiseerde hoe KLEIN dit model wel is, ik weet dan ook zeker dat het er met het blote oog veel beter uit ziet dan op deze macro foto's. (y)
 
want de laag vernis op het dak vertoont een soort rimpeling

Dat word schroeien genoemd in het schilderwereldje. Twee lagen verf die op elkaar reageren of een laag te snel over de andere aangebracht wat ook die reactie veroorzaakt. Ik ging af hoe jij het beschreef omdat het niet zichtbaar is op de foto.
 
troost jullie mannen hier ook hetzelfde scenario clear gespoten op de chevy allemaal rimpelingen morgen beelden
morgen eerst naar de beurs
 
Dat word schroeien genoemd in het schilderwereldje. Twee lagen verf die op elkaar reageren of een laag te snel over de andere aangebracht wat ook die reactie veroorzaakt. Ik ging af hoe jij het beschreef omdat het niet zichtbaar is op de foto
Onbewust leer ik hier veel bij door de groepsbouw.
Durf de droogtijd ook al eens te snel af zijn met de gevolgen van dien .
 
@Pascal Het grootste risico zit hem in de glanslakken, langere droogtijden dan een matlak.
 
Bedankt Ron, kende die term niet.
Verf en vernis zijn beiden van Vallejo en dacht dat ik alle lagen goed had laten uitdrogen (+ 24 uur).
 
Die glanslakken kunnen dezer dagen minder goed presteren , en dat zou kunnen komen omdat het te koud is in je werkruimte, zelf al ondervonden dat je idealiter een graadje of 20 nodig hebt om een mooi glad resultaat te bekomen. Staat ook zo in de kleine lettertjes die we meestal niet lezen.

Greetzzzz Modest.
 
Het was pas bij die foto met de wasknijpers dat ik me realiseerde hoe KLEIN dit model wel is, ik weet dan ook zeker dat het er met het blote oog veel beter uit ziet dan op deze macro foto's. (y)
Dat was ook het eerste wat ik dacht....zo klein 🧐
Daarom extra knap om zo door de problemen heen te werken.

Fred
 
Ik had graag in grote letters geschreven "Schal de bazuinen en blaas de trompet want hij is af en mag gezien worden" maar jammer genoeg kan ik dit niet.
Na 24 uur extra drogen in de living zag deze er vanmorgen goed uit en klaar om de decals op aan te brengen.

De decals bleken echter al vlug te breken bij plaatsing. 4 lange en 4 korte chroom decals moesten blijkbaar dienen om de voorruiten een chroom sierlijst te geven, 2 nummerplaten voor en achter en een grote sierlijke op het dak boven de cabine.

De mooie egale verf/vernis vertoonde al gauw weer sporen van vingerafdrukken en, ergste van al, ik kreeg de indruk dat bepaalde lasnaden zich opnieuw begonnen te vertonen.
Last but not least brak het rechter voorwiel tijdens de behandeling af. De as is echter zo fijn dat ik meer dan een kwartier heb moeten passen en herpassen tot die weer op zijn plaats zat om dan vast te stellen dat mijn CA lijm slechts effectief heel snel droogt als je er Rocket Blaster op spuit. Voor dergelijke handeling heb je minstens drie handen nodig.

Wat mij betreft is het dus game over met deze bus.

Is de bus afgewerkt binnen de gestelde termijn van 5 weken? Ja.
Is hij afgewerkt naar mijn zin? Neen.
Zal hij te zien zijn op beurzen? Neen, behoudens misschien op de ledendag. Hij verdwijnt naar de parking van mijn museum/vliegveld waar hij team zal vormen met zijn 1/72 resin tegenhanger van Al.By.

De eindfoto's:

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Fin 7.jpg

Als einde voor deze afgewerkte bouw mag dus geschreven worden: 12/12/2022 om 1900 uur.

Ik had graag de andere civiele bus ook gebouwd in deze groepsbouw maar de ondervinding met deze StraBenzepp houd mij tegen omdat o.a. de raampartij van hetzelfde principe is en, hoe je ook probeert, er blijven altijd lijmsporen zichtbaar op de ramen.
Gelukkig ligt hier nog genoeg ander gerief te wachten op afwerking.
.
 
Jammer dat je tot op het laatst tegenslag hebt gekend met deze kit.
Ziet er toch een goed resultaat uit naargelang.
En ik denk dat je met dit topic de reden waarom er zo weinig van te zien zijn, hebt blootgelegd.
Proficiat met het behalen van de deadline ;)
 
Misschien onbewust toch een beetje de tijdsdruk je parten gespeeld, als je het bekijkt vanaf +/- 30 cm wat vind je er dan zelf van.
We doen ons allemaal geregeld zelf de duivel aan met al dat macro gedoe.

Vind het best een leuk model.
 
Ik ben het met de vorige sprekers eens. Zo op de foto's is er toch weinig kritiek te uiten. Het is niet zo dat je zo'n kleinschalig model hetzelfde zou moeten beoordelen als een 1/35-exemplaar.

Gefeliciteerd om deze groepsbouw als derde succesvol (vind ik) af te ronden.
 
Bij het schrijven van de samenvattende post, zag ik dat één van de openingen aan het wiel rechtsvoor niet zwart is, dat zou je nog even kunnen aantippen misschien.

fin-1-jpg.430002
 
Tja op de foto's zie je altijd wel iets, zeker als het zo vergroot is. Voor de schaal ziet dat er toch goed uit denk ik.
Ik probeer me de grootte wat voor te stellen met de wasknijper foto. Het is alleszins een apart model.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan