Hoofdsponsor

1/250 Droogdok HMV voor Fuso (klaar)

ERVARING
Vanaf 2020 in papier
BOUWWIJZE
Bouwplaat met eigen 3d en lc
BOUWBUDGET
Niets
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
Zeker
En nou maar hopen op geen kromtrekken van het mdf, want daar houdt waarschijnlijk niks tegen. Maar ik koos juist mdf omdat ik aannam dat het niet vervormt. Tenslotte is het gemalen spul
 
Ik doe dat eigenlijk standaard Erik, verstevigen.
Mijn vrouw eet altijd ontbijt granen en die dozen gebruik ik daar voor.
Kost niets maar scheelt een hoop, doe ik nu bij het kasteel van Cochem ook.

Fred
 
Dag Eric, mdf an sich trekt inderdaad niet krom, maar het is natuurlijk wel onderhevig aan de zwaartekracht en buigt het natuurlijk wel door onder zijn eigen gewicht.
Dat is dus de reden dat ik als voorbereiding voor de havendiorama die ik in de quiz gewonnen heb, een bakje heb gelaserd als ondergrond :



 
Dag Eric, mdf an sich trekt inderdaad niet krom, maar het is natuurlijk wel onderhevig aan de zwaartekracht en buigt het natuurlijk wel door onder zijn eigen gewicht.
Dat is dus de reden dat ik als voorbereiding voor de havendiorama die ik in de quiz gewonnen heb, een bakje heb gelaserd als ondergrond :



Heel goed om een stevige ondergrond te maken. Een fantastische bouwplaat overigens, ik maakte hem een tijdje terug ook. Succes!
 
image.jpg

Ik wil toch echt een poging wagen om van dat Dock 7 af te komen. Aangezien ik de bouwplaat 2 x heb gebruik ik een extra middenstuk om de vorm na te maken. Jammer genoeg is dit stuk wel net een cm korter, maar dat is dan maar een extra las.
 
Gewone mdf kan kromtrekken, vooral als 1 zijde gelijmd/geschilderd is, en de andere niet. Kan gewoon tegengegaan worden met behulp van eenvoudige verstevigingen zoals een sierrandje enz...
 
Gewone mdf kan kromtrekken, vooral als 1 zijde gelijmd/geschilderd is, en de andere niet. Kan gewoon tegengegaan worden met behulp van eenvoudige verstevigingen zoals een sierrandje enz...
Inderdaad, maar dat heb je met alle materialen van zodra je er een tweede materiaal aan toe voegt, vandaar dat ik schreef "an sich".
Tussen haakjes, dat is dus ook de manier waarop men thermometer maakte ; door twee metaalsoorten tegen elkaar te bevestigen, elk metaal heeft zijn eigen expansietemperatuur waardoor de wijzer dus uitsloeg bij verandering van temperatuur. Hetzelfde geldt dus ook (weliswaar in mindere mate) voor elke samenstelling van twee verschillende materialen.
 
Inderdaad, maar dat heb je met alle materialen van zodra je er een tweede materiaal aan toe voegt, vandaar dat ik schreef "an sich".
Tussen haakjes, dat is dus ook de manier waarop men thermometer maakte ; door twee metaalsoorten tegen elkaar te bevestigen, elk metaal heeft zijn eigen expansietemperatuur waardoor de wijzer dus uitsloeg bij verandering van temperatuur. Hetzelfde geldt dus ook (weliswaar in mindere mate) voor elke samenstelling van twee verschillende materialen.
Interessant! Ik las laatst over een Poolse papierbouwer die ook rekende met het inkrimpen en uitzetten van papier. Gewoon door warmte. Dat klopt dan natuurlijk ook. Net als metaal. Als je met grote lappen werkt moet je bv geen koud papier uit je garage verwerken in je huiskamer met warm papier.
 
Dom dom dom. Ik had gehoopt dat mijn lassen net iets mooier zouden zijn maar ze bobbelen toch wat. Toen besefte ik pas: bij de scheepsromp als je twee delen verbint (stotend ) dan moet je haaks op de spant daar een klein stukje huid onderleggen. Dat geeft lijmoppervlak en gelijkheid. Dat had ik hier ook moeten doen. Ik heb wel lijmoppervlak, maar de tegen elkaar geplaatste delen verschillen natuurlijk altijd een fractie van een millimeter. het was beter geweest als onder de lassen een stukje papier had geplakt. En dat bedenk ik dan bij de laatste las die ook niet meer los kan.

Nou ja, mooi genoeg en ik denk nog over een truuk na om de las te verbergen achter een balkje. Niet origineel, maar visueel mogelijk wel aantrekkelijk.

We zullen het zien!
 
Gewone mdf kan kromtrekken, vooral als 1 zijde gelijmd/geschilderd is, en de andere niet. Kan gewoon tegengegaan worden met behulp van eenvoudige verstevigingen zoals een sierrandje enz...
Een sierrandje is hier geen optie, omdat het echt de rand van het dok is dat later op het water komt. Maar een sierrand werkt inderdaad anders perfect!
 
Ik doe dat eigenlijk standaard Erik, verstevigen.
Mijn vrouw eet altijd ontbijt granen en die dozen gebruik ik daar voor.
Kost niets maar scheelt een hoop, doe ik nu bij het kasteel van Cochem ook.

Fred
Nog een optie: dozen van hello fresh. Maar dat is wel eigenlijk te dik. Dit karton is 1mm, brinta is denk ik toch wel dunner. Maar vast prima voor bv dekken dubbelen. Het karton wat ik nu gebruik kocht ik ooit in polen (website) voor een prikkie. In twee diktes of zo. Een voorraad voor een leven.
 
FBE7C296-F9AA-460A-B975-807DE3AC1806.png

Zojuist de lc set gekocht. Deze is voor het oude model (2014 geloof ik), niet voor het sondermodel maar volgens hmv moet het passen. Het is alleen voor 1 segment minder, maar er zit genoeg in voor 2 dokken (van 3 delen). Die van het sondermodel bevat ook het schip maar heeft 4 maanden levertijd! Bovendien wil ik dat schip niet bouwen en kost het 100+ eu. Dit was nog steeds slikken, maar het scheelt wel iets en dus met de optie voor een extra dok (van 2 delen om misschien 3, met wat extra railing uit een andere set). En deze was wel op voorraad.

Ik had gedacht veel van 3d te maken maar dat kost ook erg veel tijd.

Besteld is besteld! Hoop dat het met een dikke week binnen is
 
Mocht ik later ook dat kleine dok nog maken, dan wil ik dat sowieso in gezonken toestand en korter. Dan kan bv de Undine ee in
 
Ik ben benieuwd naar de lasercutset, in combinatie met het papier. Dat belooft mooie details!

Ps probeer je tekst iets meer in één post te verpakken, dat leest wat prettiger :)
 
De lasercut sets van HMV zijn onvoorstelbaar. Hoewel ze uit karton gemaakt zijn, zijn ze zeer stevig (hard), en reeds in de gewenste kleur (het karton is niet beprint met de kleur, maar is gewoon is de juiste kleur geperst). Ik heb er nog niet mee gewerkt, maar mijn quizprijs bevatte dus ook de lc set ervoor. Ik kan dus wel heel goed begrijpen waarom de HMV lc-sets vele malen duurder zijn dan de kit zelf (begrijpen wel, zelf bekostigen dus niet).
 
De Hamburg-sets van mij zijn nog steeds niet binnen :(

Gisteren maar 's een reminder gestuurd. Gelukkig staat er nog genoeg op de things-to-do lijst :)
 
De Hamburg-sets van mij zijn nog steeds niet binnen :(

Gisteren maar 's een reminder gestuurd. Gelukkig staat er nog genoeg op de things-to-do lijst :)
Ik had inderdaad op hun website gezien dat ze niet in voorraad waren Roy, het siert je dat je ze toch als prijs hebt toegevoegd ipv eerst voor je eigen set te zorgen. :-) (al voel ik mij dan daar wel een beetje"schuldig" bij)
 
Nou dat laatste hoeft zeker niet, want ik zag vandaag nog een oud project dat ik misschien toch eens wil gaan oppakken na de geweldige bouwervaring van de Miniart tractor... de Miniart LGOC bus waar ik aan begonnen was voor de brand in onze woning. Vandaag bekeken en wat er in de zak ligt ziet er prima te herstellen uit.

Ik zou de havenset nog lang niet kunnen gaan bouwen, dus ben blij dat jij 'm al hebt.
 
image.jpgimage.jpg
Joepie!

Een kant zonder het dock 6 opschrift! Goed gelukt met een klein tussenstukje dat nauwelijks opvalt. Deze kant is ook nog eens veel slimmer gemaakt, doordat ik de kartonnen eerst plaatste op haakse wijze. Vervolgens kon ik de huid er keurig tegenaan plakken. Hier ben ik heel blij mee!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan