Hoofdsponsor

1/250 Droogdok HMV voor Fuso (klaar)

ERVARING
Vanaf 2020 in papier
BOUWWIJZE
Bouwplaat met eigen 3d en lc
BOUWBUDGET
Niets
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
Zeker
D2245AEA-AA31-43E1-8983-6F227CCF25DE.jpeg

Hier een interessante foto ter inspiratie op warhistory.com. Dit is een Amerikaan schip en dok. Heel opvallend zijn de vele schepen ernaast en dat je ziet dat het dok als het ware op dwarsdrijvers ligt. Mogelijk niet te vergelijken, omdat deze doks niet in havens lagen maar de vloot volgden, las ik.
 
Haze Grey History toont deze foto met ook veel inspiratie voor de en Duits dok: de Tirpitz in Kiel. Een interessante layout met loopbrug naar de kade244298A4-82E1-4724-B291-825D6883113F.jpeg
 
In een Japanse haven heb ik nog geen droogdok gevonden. Dat wordt dus fantasie. In Kure lag de Fuso, maar dat waren doks waar je in leek te varen tussen de kade. Misschien werden die dan daarna leeggepompt.

De U.S Army (c) toont deze foto

C27E8D0E-E2B4-4006-9677-EAF41F137855.jpeg
 
Hier een prachtig inspirerend diorama op
573AAD05-ABD2-4FA8-803C-5FCF54729F9D.jpeg
 
Eric, ik wil je nogmaals vriendelijk vragen om je posts te combineren.
 
Die eerste foto is passend voor StevenVD zijn droogdok en hij bouwt ook die hulpschepen.
 
Mijn slepertje gemaakt in Luik is af. Die komt vast van pas.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    216 KB · Weergaven: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    305,1 KB · Weergaven: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    238 KB · Weergaven: 2
Eric, ik wil je nogmaals vriendelijk vragen om je posts te combineren.
Sorry Roy, geen moment aan gedacht. Is dat om het aantal meldingen te verminderen? Bij mij doen de meldingen het overigens niet (mail), ondanks dat ik dat heb aanstaan. Als ik de enige ben ligt dat wellicht aan mijn provider Ziggo (spam?)
 
Geen probleem; de redenen zijn om het aantal meldingen te verminderen, de leesbaarheid te vergroten, de statistieken reëel te houden en omdat er niet echt een reden is om de posts te scheiden (kijk nog even terug naar de eerste pagina van dit topic, dan zie je wat ik bedoel).

Wat de meldingen betreft... geen idee, ik heb dat zelf niet aanstaan en ik heb in het mod/admingedeelte nog geen klachten hierover gezien maar dat wil niet zeggen dat het allemaal goed werkt. Heb je in je profiel aangevinkt staan:

"Volg automatisch de door jou aangemaakte inhoud" en dan ook "en ontvang e-mail meldingen"?

Dus, heb je in elk van beide vakjes een kruisje staan?
 
image.jpg

Zo, weer terug in Nederland en op de wekelijkse zmbc clubavond verder aan het dok. Net als bij een scheepsromp werk ik vanuit het midden naar de buitenkant. Dat geeft minder kans of foute uitlijning aan de uiteinden dan dat je aan één kant begint. Reken maar na 😉
 
image.jpg
De lc is erg licht (links) vergeleken met de romp. 71.054 komt daar dichter bij. Met 71.039 kan ik wat roest simuleren. Natuurlijk zijn er nog betere kleuren te vinden. Model air biedt veel.
 
image.jpgimage.jpg
Oeps: de stukken aan de kop zijn verschillend. Op boeg zitten de stukken met kleine rechthoeken waar later de loopbrug steun komt. Die zitten nu bij mij op hek 😳. Ik plak er wel wat overheen. Een waterdichte deur wellicht?
 
Ja, voor en achter, stuurboord en bakboord... de stukken verschillen soms in heel kleine details dat je bij dit soort modellen echt continue gefocust moet blijven. Gelukkig is dit tamelijk gemakkelijk op te lossen door er een gescratcht detail over te kleven.
 
Ja, voor en achter, stuurboord en bakboord... de stukken verschillen soms in heel kleine details dat je bij dit soort modellen echt continue gefocust moet blijven. Gelukkig is dit tamelijk gemakkelijk op te lossen door er een gescratcht detail over te kleven.
Klopt. En dan zijn de HMV handleidingen nog wel zo ongeveer de beste die ik ken. Lastig is ook wel dat ik een lc set gebruik die welliswaar past, maar een andere nummering heeft. Maar dat had hier niks mee te maken. Dat ik twee bouwplaten hennen dus wat restmateriaal komt ook erg goed uit
 
image.jpg
De eerste lc trap. Ik schilder ze beter in kleur, de lc is me te licht. Ik plak eerst de treden aan de buitenrand (!), vervolgens licht ik de treden op met een mesje. Daarna de railing. Hier wat beschadigd, omdat de railing bij drogen vastplakte. Sowieso slimmer te schilderen terwijl de spullen nog in het raamwerk zitten. Masr railing kan ik denk ik sowieso beter pas schilderen ba montage. Met secondenlijm is dit nog wel te verstevigen, sowieso waarschijnlijk geen slecht idee.



image.jpgimage.jpg
 
De onderste foto is dus slimmer werken dan schilderen op het matje! (Daarboven)
 
image.jpgimage.jpgimage.jpg

Ik gebruik nu weer de methode van de Undine: eerst railing aan de trap plakken, dan ombuigen, beetje secondenlijm eronder, dan plaatsen tenslotte bijschilderen en wat verouderen met roest. De roest is haast dry brushen van hull red, het grijsblauw een mengsel van de twee grijzen

image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    465,5 KB · Weergaven: 1
Knap werk en heerlijk om te volgen Erik.

Fred
 
Lekker filigraan werk! De reling is denk ik nog wel te herstellen denk ik aan?

Zorg ervoor dat de treden alle parallel(logrammisch) staan. Hoe meer je dat lukt, des te knapper en overtuigender wordt de illusie die modelbouw steeds is. Je bent al goed op weg.

Ik doel op beide trapdelen (bovenaan onderste treden, onderaan bovenste treden) van deze foto:

image-jpg.432612
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan