Hoofdsponsor

1/250 Droogdok HMV voor Fuso (klaar)

ERVARING
Vanaf 2020 in papier
BOUWWIJZE
Bouwplaat met eigen 3d en lc
BOUWBUDGET
Niets
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
Zeker
Fantastisch werk
Over drie terug of meer heb ik in een hete zomer een hele garage in papier gebouwd ( Route 66 ) maar als er een windje op kwam ja dan vloek je even en bij ons in de tuin is er altijd zo een licht briesje komt denkelijk hoe de huizen rondom ons gebouwd zijn ergens een open plek en ge krijgt een trek dus altijd wind he
Even verder wat ik hier zie is toch wel fenomenaal hoor
Marc
Dank dank! Misschien maar eens investeren in een windscherm. Met het mooie zomerweer komt er niet veel van en binnenkort 3 weken vakantie. Dan neem ik overigens wel een bouwplaat van HMV mee met daarin een zware kraan. Die kan ik minimaal snijden op de camping en misschien zelfs plakken. Die kraan hoort in mijn plannetje van het totale diorama wat er ooit moet komen
 
961C86FE-CFA8-4BB4-9826-14775DECC613.jpeg

Dit is de kraan. Deze stond in Kiel. Maar ook in japan zag je dit soort zware kranen
 
Een kleine toevoeging vandaag op mijn clubavond. De stops van de hijkranen en 4 bolders

8333DD2D-E500-4DEF-861B-822A6C609375.jpeg814AE921-3D96-474A-86C2-5E1C52EB37FB.jpeg

De stops dienen duidelijk nog wat bijgekleurd.
 
Dat ziet er toch alvast goed uit, al zijn de afmetingen van die stops wel verrassend. Toen ik nog treinbestuurder was, heb ik dus jaaaren in de havens van Antwerpen en Zeebrugge treintjes geplaatst en afgetrokken op en van de kade, en de eindstops van dit soort kranen komen amper een paar centimeter boven de rail uit, natuurlijjk gaat het hier om moderne kranen, maar ik kan me niet voorstellen dat die antieke dingen zwaardere stops nodig zouden hebben dan moderne portaalkranen.
Edit : ik besef nu pas dat dit niet echt de "stop" is, maar eerder een cul-de-sac zoals we bij de spoorweg zeggen, een veiligheidsblok die verhindert dat de kraanbestuurder toch verder zou rijden.
 
Mooi hoor.
Volg deze in stilte mee en moet zeggen dat de kwaliteit hoog is.
 
Serieuze kraan dat er bij gaat komen, kijk ik al naar uit.
 
Serieuze kraan dat er bij gaat komen, kijk ik al naar uit.
Dat zal nog wel even duren. Maar inderdaad, het uiteindelijke plan is een havenkade met gebouwen en hijskraan en dit dok. Ik vrees wel dat het dok veel zicht wegneemt, maar ik plak het niet vast zodat ik er ook andere schepen in kan leggen
 
Inderdaad wel knap gemaakt, en dat alles van papier. Chapeau 🎩(y)
 
Bedankt allemaal. Door vakantie, heerlijk weer buiten en het schilderwerk van mijn huis lag de hobby 2 maanden stil. En dat moet ook mogen 👍🏻. Ik hoop echter nu weer regelmatig de bouwplaat te pakken en plakken
 
image.jpgimage.jpg
Om de lat maar meteen weer hoog te leggen snij ik de ramen uit het toezichthoudershok (schuilhok, schaftplaats?). De raampjes zelf zijn veel te klein voor me om uit te snijden. Normaal zou ik hier de 3d printer gebruiken, maar die staat opgeruimd. Dus ik doe het met grijs garen. Eens kijken wat dat oplevert. Het garen is van het merk goldman. Ik kocht op de markt in Luik diverse kleuren grijs. Het glimt wel wat veel, maar vooruit. Ik ga weer vullen met micro kristal klear. Dat geeft naar verwachting weer stevigheid. Niet vergeten: altijd eerst rillen alvorens te snijden! Later is een crime.image.jpg
 
Touw gebruiken om raamlijsten na te bootsen is een goed idee maar wel jammer dat ze niet symmetrisch liggen zoals in werkelijkheid zou moeten. Volgende maal misschien toch fijne metaaldraad gebruiken?
 
Perfect is het inderdaad niet geworden. Metaal is een idee, maar je moet dan wel verven en her metaal moet ook heel dun zijn. Voordeel van garen is dat je het makkelijk (achteraf) snijdt of buigt in de hoeken (de vensters zitten dicht op elkaar, met hoeken ertussen ). 3d was hier het strakst geweest, maar ja, ff niet operationeel en geen zin in. Overigens een beetje ter geruststelling: dit zijn flink ingezoomde fotos van raampjes amper 1mm in het vierkant. Valt niet op, maar gelijk heb je. Fotograferen is ook altijd een prima check achteraf om fouten te zien
 
Laatst bewerkt:
De huisjes geplaatst op hun LC voeten. In dok ligt de blauwdruk van de Baden van HMV. Die past volgens plan netjes. Maar ja, al heb ik die bouwplaat in huis, daar kom ik wellicht nooit aan toe 😱
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    365,6 KB · Weergaven: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    433,4 KB · Weergaven: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    358,3 KB · Weergaven: 2

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan