Hoofdsponsor

1/250 Droogdok HMV voor Fuso (klaar)

ERVARING
Vanaf 2020 in papier
BOUWWIJZE
Bouwplaat met eigen 3d en lc
BOUWBUDGET
Niets
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
Zeker
Knap hoor, dat lijkt direct veel groter met het schip erop..
 
Samen met het schip ziet dit er echt al heel mooi uit.
Wat een werk Erik, maar wat een beauty.

Fred
 
Het geeft direct een totaal ander beeld.
Wat zijn we toch verwend: een plastieken/resin/PE (Steven VD) én een papieren droogdok allemaal op één site.
 
image.jpg
Het lijkt wel werken aan het geraamte van een schip. Nog niet alles zit vastgelijmd. Ik denk dat ik het ook nog wat extra ga verstevigen met karton. Sowieso vraag ik me af of dubbelen van de buitenkanten straks niet erg verstandig is ivm bobbelen.
 
image.jpgimage.jpg
Mijn eerste stuk wand. Ik verstevig het nog wat met wat haakse balsablokjes. Veel haalt dit denk ik niet uit. Ik plaats ook nog papier in een onderste vak (over de lengte), van wand naar wand. Niet meer zichtbaar nu de wand zit. Dit allemaal om de spanten verticaal te hebben, want die zwabberen alle kanten op. Natuurlijk is dit wel voorbij na het plakken van de huid, dus of dit nou zinnig is. Nou ja, beter meer dan minder denk ik maar.
 
image.jpg
Ook hier weer flink de witte randjes verbergen. Faber castell 274 doet wonderen. De viltstift werkt sneller, maar ik vrees dat die vervaagt.
 
ik me af of dubbelen van de buitenkanten straks niet erg verstandig is ivm bobbelen.
Mooie vorderingen Eric.

In de echte wereld zijn dergelijke structuren ook niet vrij van "bobbeling" zoals je het verwoord, ik heb jaren dicht bij 1/1 schepen gewerkt om te kunnen zeggen dat ik nog nooit een strakke romp gezien heb, een droogdok zal wat dat betreft volgens mij niet anders zijn. Al moet wel gezegd worden dat het bobbelpatroon in het echt wel "kleiner" is omdat de verstevigingen dichter bij elkaar zitten.
 
Mooie vorderingen Eric.

In de echte wereld zijn dergelijke structuren ook niet vrij van "bobbeling" zoals je het verwoord, ik heb jaren dicht bij 1/1 schepen gewerkt om te kunnen zeggen dat ik nog nooit een strakke romp gezien heb, een droogdok zal wat dat betreft volgens mij niet anders zijn. Al moet wel gezegd worden dat het bobbelpatroon in het echt wel "kleiner" is omdat de verstevigingen dichter bij elkaar zitten.
Klopt. Het ss Rotterdam is een mooi voorbeeld, alhoewel misschien wat extreem bij het achterschip. Ik heb begrepen dat dit komt door ijsgang. Een pantserschip had natuurlijk wel een dikke beplating.
 
image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

Stuurboord is aan de buitenkant gereed. Beetje jammer van dat nadrukkelijke DOCK7, minder toepasselijk voor een niet duits model (of engels). Ik heb het nog iets afgezwakt met potlood. Lassen krijg je altijd, maar ook in het echt bestonden deze dokken uit delen. Onderliggend flink grijs maken, zorgt ervoor dat er niks wit doorschijnt.
 
Met werk hoor! De roesteffecten vormen onderdeel van de print neem ik aan.
 
Inderdaad is DOCK7 wel erg prominent aanwezig.
Wel netjes afgezwakt, zou van mij nog wat meer mogen.

Fred
 
Dit hier is gewoon fantastisch , ik sta hier weer met mijn mond vol tanden zoals bij alle papier bouwers
Je kan dit niet voorstellen tot je de modellen in het echt ziet dan besef je dat pas
Ne dikke proficiat voor nu en voor in het vervolg
grt
Marc
 
Super, Eric, maar inderdaad, die witte letters zouden nog een pak meer mogen "getemperd" worden.
 
Toch verbazingwekkend wat jullie met papier kunnen 👍🏻

Greetzzzz Modest.
 
Iets waar ik niet aan gedacht had is dat bij optillen de plank (mdf 6mm) vervormt. Dat leidt tot ingedeukte wanden en later wellicht scheuren of kreuken.

image.jpgimage.jpgMisschien minder slim dus die houten onderkant. Wat ik ertegen doe is stukjes karton strak tegen elkaar plaatsen. Wellicht is één boord al voldoende. Het lijkt hier niet helemaal stijf van te worden, maar het scheelt flink.

image.jpgimage.jpgimage.jpg
 
Goeie oplossing voor zo’n probleem dat nadien logisch lijkt maar waar je tevoren niet snel op zult komen.
 
image.jpg

Ook boven plak ik (uiteraard niet met witte lijm) karton. Er is nu vrijwel geen doorbuiging. Als ik de andere kant ook nog doe. Wat ik boven heb gedaan (tegen de wand plakken) is simpeler en ik denk slimmer: zo verstevig ik de dunne wand. Misschien doe ik aan de andere kant beide etages zo
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan