Hoofdsponsor

1/24 Citroen 2pk [wip]

  • Onderwerp starter michiel54
  • Startdatum
Schaal 1/24 - 1/25
yep die is geslaagd en zeer mooi
 
Als ondergrond gebruik ik heel dikwijls koffiegruis.
Na het voordeel van een lekkere kan koffie laat je het gruis gewoon drogen, open gespreid in de lucht.
Je verlijmd de fijne structuur met houtlijm maar je kan er ook klonters met maken, er iets inplanten enz. Tevens leent het zich goed om te schilderen (best via airbrush) en verzegelen van het geheel kan zelfs met haarlak.
Zolang het niet geschilderd is ruikt het nog lekker ook.
 
Bedankt mensen ,
Wel Erwin , ik ben al weken mijn koffiepadjes aan het verzamelen , maar eigenlijk vind ik de koffie nog iets te grof en ga ik hem nog wat fijner maken in de vijzel .
 
wow wat een prachtige boom weet ge dat ze uw karakter er mee kunnen uitlezen ik heb ooit een psychologische test moeten doen in het lager onderwijs en daar moest ik een boom tekenen maar aan deze boom zullen de zielknijpers hun werk wel aan hebben en ze zullen tot 1 gezamenlijk antwoord komen FANTASTISCH
hoe jullie het doen ik zou het niet kunnen hoor geef mij maar mijn autokes
In ieder geval volg ikmet alle plezier uw bouw
grt
Marc
 
Bedankt Marc , ..mijn karakter ..dat zal wel niet te ontwarren zijn ! :laugh:
 
Nu zit ik met de mond open van jouw kunnen hoor,wat een mooie boom is dit.Net echt moet ik zeggen.
 
Amai, wat een engelengeduld om zo'n prachtige boom te maken.
Zitten toch krakken op dit forum. sdfkkjskng
 
Dat weet ik niet ik toch zeker niet en daarbij da speelt geen rol als we maar goed op forum overeen komen en ons goed voelen he
Ge zijt toch knap bezig vind ik
Marc
 
De boom is zeker met Acryl gespoten en dat wil niet best hechten op koperdraad tenzij er een pri,erlaagje op zit.

Al met al een schitterende boom.
 
Dank jullie , en voor Ron ,bedankt voor de info . Ik zal met andere verfsoort de laatste takjes bijwerken .
 
Dat is echt een heel geslaagd model Michiel, de roest is erg overtuigend.

Hier wat plaatjes ter inspiratie:

3e348ea594cb17995fa82405d5d41b8a.jpg

imgp3357dxo-blog.jpg

24654403321_c7fb133bbf_b.jpgDSC_4487 by Vincent Michel, on Flickr

10c0e791702e51f2d67cf12cdefe9ff0.jpg

(Copyright to the owners of the respective pictures, pics will be deleted upon first request, educational purposes only)
 
Dank je Roy en voor de plaatjes , hoewel ik het zielig vind al die roestige geitjes . :|
 
Even de zaak droog opstellen , hoewel de muur al vast staat :
attachment.jpg
Het scenario dus , top van boom breekt en valt op stalling , een tak boort zich door de bedekking waardoor een steunbalk knakt en op de 2pk valt , niet echt spectaculair maar wil ook niet overdrijven ...het is trouwens mijn eerste diorama ( buiten enkele kerststalletjes eerder)
attachment.jpg
De muur krijgt nog een deksteen ,
attachment.jpg
De gevallen tak moet nog afgewerkt worden aan het breekpunt ,Het breekpunt aan de boom is niet zichtbaar maar wel aanwezig, de schade aan dak is wat minimaal , misschien moet ik de deuk in het dak wat groter maken ??
attachment.jpg
En er moet nog een bodembedekking komen en wat klimop in de hoek van de muur , en nog wat bijkomende attributen .
attachment.jpg
 
Het enigste wat mij niet overtuigt is die balk op het linnendakje van de 2CV ik denk als dit echt zal gebeuren dat het dak totaal ingedrukt is en de balk niet zal breken hoe nu de situatie is.
 
de "balk" hangt nog aan een kant vast , heeft een dreun gehad van de tak die door het dak schoot , is geknakt en hangt nog met wat vezels vast , (kan ik ook uit elkaar laten vallen) . Lijkt me wel aanvaardbaar ..? Ik dacht toch dat er nog wat metalen geraamte onder het dakdoek zat om pakweg een 20 kg op te vangen en wat door te plooien , Dat door plooien is moeilijk te zien , ja...
 
Dit is een heel mooi diorama gewoonweg prachtig.
Marc S
 
Beste Michiel, ik wens je hierbij toch een paar opmerkingen aan te brengen.
Het algemeen idee blijf ik prima vinden en ik loof je werk tot op heden. Niettegenstaande dit wil ik je toch wel op enkele realiteitsgerichte zaken opmerkzaam maken. Noem mij een mierenne**ker als je wil; ik wens het je in alle eerlijkheid en objectiviteit aan te brengen.

Om te beginnen vind ik je muur heel goed maar het tot nu toe aangebrachte groen gedeelte als schimmel/mos vorming vind ik te hoog en te weinig kleurverschil. Weet ik, het zal nog veranderen maar toch bij deze gezegd.

De prachtige boom had ik gedacht dat ie helemaal in de hoek ging komen. Nu heb je deze ook mooi geplaatst maar je zal de hoek ergens moeten opvullen met het één en ander. Waarschijnlijk heb je hierover wel reeds nagedacht.

De afgebroken tak is een heel goed idee en item maar zo een tak boort zich niet in één enkel gat door het afdak. Het valt op het afdak en beschadigd meerdere pannen en, als ie al zwaar genoeg is om een dakbalk te breken, zal ie er niet gewoon op blijven liggen maar er eerder iets ingezakt zijn.
De gebroken dakbalk zal op zijn beurt ook de 2PK beschadigen aan dak en carrosserie en zal zeker door zijn gewicht de wagen naar beneden drukken.
Zoals het er nu bij staat is de 2PK meer dan leeg en staat hij op hoge vering. De gebroken balk en de tak moeten de wagen meer doen inzakken, m.a.w. je 2PK moet lager zijn aan de achterzijde en het liefst rechts achter doorzakken.

Ik herhaal dat ik je dio idee niet wil afbreken maar je enkel wil verder helpen je prachtig idee verder uit te werken. Uiteindelijk ben jij de bouwer en moet het dio uitkomen zodat jij er tevreden met bent. Ik geef je hier enkel mijn persoonlijke mening weer tot het verbeteren van de huidige situatie.
Grtz
Erwin
 
Het muurtje is misschien wat steriel. Ik kan niet precies duiden wat het is, maar ergens lijkt het me wat 'gladjes'. Misschien een paar close-ups geven van de afgebrokkelde delen en het groen?

De prachtige boom had ik gedacht dat ie helemaal in de hoek ging komen. Nu heb je deze ook mooi geplaatst maar je zal de hoek ergens moeten opvullen met het één en ander.

Dit lijkt me juist een betere, realistischere, oplossing dan een boom helemaal in de hoek te plaatsen. De hoek kan goed opgevuld worden met wat stukken plaatwerk, wielen, een dieselvat, planken, een oude fiets of brommer... ideaal om het diorama interessanter te maken.

De afgebroken tak is een heel goed idee en item maar zo een tak boort zich niet in één enkel gat door het afdak. Het valt op het afdak en beschadigd meerdere pannen en, als ie al zwaar genoeg is om een dakbalk te breken, zal ie er niet gewoon op blijven liggen maar er eerder iets ingezakt zijn.
De gebroken dakbalk zal op zijn beurt ook de 2PK beschadigen aan dak en carrosserie en zal zeker door zijn gewicht de wagen naar beneden drukken.
Zoals het er nu bij staat is de 2PK meer dan leeg en staat hij op hoge vering. De gebroken balk en de tak moeten de wagen meer doen inzakken, m.a.w. je 2PK moet lager zijn aan de achterzijde en het liefst rechts achter doorzakken.

Hier ben ik het volledig mee eens.
 
Bedankt Marc S .
Bedankt ook Erwin voor Uw visie en kennersoog .
Bedankt ook Roy voor Uw inbreng .
Het keperke van amper 100cm2 ( in realiteit ) heeft amper een gewicht om een geitje door zijn pootjes te laten zakken , dacht ik . Ik heb een geitje gehad ...
Een zijtak breekt af bij zijn val maar heeft de energie van de hoofdtak om door de shingles en het onderliggende plaatwerk of lattenwerk te boren . Om dan de onderliggende keper een ferme tik te geven die daardoor half breekt en dan verder op het dak slaat van de wagen .
Er komen nog wel wat losse takken overal en wat herfstblad .
Maar ik wil gerust nog wat meer schade uitwerken ...^^
In de hoek ben ik al bezig met wat beplanting , misschien nog een composthoop met riek .
De boom kan ik nog verplaatsen , ik zal het nog eens bestuderen en aan mijn zoon vragen ( tuinier )
als het gaat om het evenwicht in de diorama tenminste .
:)
Wat betreft het mos en groene aanslag ...ik zal nog eens nader wat foto's van muren bestuderen.
Maar op dit ogenblik heeft alles een groene waas , daar ben ik mee begonnen . Om dan wat meer geconcentreerd groen aan te brengen . Maar er kan nog bij komen met wat donkergroene toetsen .
Als er een boom in de buurt staat ziet alles groen op de duur , dus moet ik de wagen ook nog tracteren met wat groen . :)
In ieder geval hou ik rekening met de kritiek .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even opgezocht :
Een vurenhouten keper met bestaande kops maten van 9 op 7 cm weegt zo'n 11 kg per meter . In mijn geval is die 4 m lang dat maakt een 44 kg . Nog steunend op 1 kant vermoed ik een dikke 20 kg dat je moet tillen . Als je die op een dak legt van een 2pk gebeurd er niet veel denk ik . Nu werd de keper wel met enig geweld naar beneden gegooid . Daardoor heeft mijn geitje een geplooid dak . Op die plaats zit een profiel (tje) ter ondersteuning van het " vinyl " dak . Dat dak , eens gesloten en opgespannen kan wel "Wat" hebben . Vergelijk het met een trampoline .
Ik ben geen ingenieur maar heb wel genoeg scholing ( a2 electro mechanica) gehad en de ervaring in de ( zelf) bouw om een en ander in te schatten .
Sorry voor de lange uitleg , maar ik moet mijn visie kunnen verantwoorden .
De schade aan het dak is misschien aan de magere kant maar is ook moeilijk op voorhand te bepalen .
Een top van een boom die bij een windstoot plots afknakt is waarschijnlijk van een zieke boom en weegt minder door gebrek aan sapstroom . Eens op het dak werd de energie opgevangen door al de zijtakken die als een buffer het gewicht ( kracht ) verdelen .
Hopelijk is deze uitleg aanvaardbaar ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan