Hoofdsponsor

1/24 Citroen 2pk [wip]

  • Onderwerp starter michiel54
  • Startdatum
Schaal 1/24 - 1/25
M

michiel54

Guest
Op stal :Citroen 2pk [wip]

Zo , ik begin er weer eens aan maar dit keer geen schip maar voor de afwisseling eens een auto .
Plastic modelletjes.. , ben er ooit 50j geleden mee gestart , vliegtuigjes van Airfix . Nu dus een auto en wat voor een !
Een sympathieke legende die ooit massaal de Europese wegen afroste maar nu gekoesterd word door , gelukkig nog , vele fans en hobbyisten . Ze worden gerestaureerd en voor veel geld ( 5000,- tot 15000,-euro ) door verkocht .
Ik hoop er ooit eentje op de kop te tikken ..
Intussen worden overal de vergane glories opgezocht en opgeknapt . En dan komen we bij mijn opzet , ik wil ooit ergens in Frankrijk zo een Geitje ontdekken , ergens in een stal of schuur . Onder het stof , mos en beestjes maar hopelijk nog goed genoeg om een restauratie te overwegen ..
Momenteel is dit nog een droom en met dit model probeer ik de droom een beetje waar te maken .
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo ongeveer zie ik het met deze snelle schets , ik wil mijn 2pk dus een vergaan uiterlijk geven en het in een stal of schuur plaatsen ,
Word voor mij een heuse opdracht , vermits geen ervaring met verwering en namaakroest . Dus volgt er een periode van "studie" en experimenteren...
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel succes met deze mooie eend/geit Michiel.
Juist niet vergeten dat jouw Charleston in feite 1 der laatste types was (idem wat de Perrier versie betreft) en dus in principe iets minder verweerd kan zijn dan de oude jongen op jouw referentiefoto. Als ie uit een hok komt zal ie ook minder roest zijn maar meer bestoft. Is maar een tip he.
 
Succes met dit mooie project in wording :)
 
succes, dit topic ga ik volgen
 
Veel succes met deze mooie eend/geit Michiel.
Juist niet vergeten dat jouw Charleston in feite 1 der laatste types was (idem wat de Perrier versie betreft) en dus in principe iets minder verweerd kan zijn dan de oude jongen op jouw referentiefoto. Als ie uit een hok komt zal ie ook minder roest zijn maar meer bestoft. Is maar een tip he.
Ok , Erwin , ik ga trachten de werkelijkheid te benaderen en ga op zoek naar het oudste model met ongeveer dezelfde koetswerklijnen . In het uiterste geval beroep ik mij op "eigen inbreng" :)
 
Na wat zoekwerk in de biographie van de 2pk vind ik het model van 1975 voor de Belgische markt dat het meest overeenkomt met mijn bouwdoosmodel . De kleur lijkt me ook meevallen , geel dus . Als ik dat geel vind moet ik het ook nog een verouderingseffect geven , verbleekt en mat . Verder denk ik dat een "verwaarloosd" eendje ( :() van pakweg 40 jaar wel wat roest kan vertonen . Maar vooral stof als het overdekt stond ...we zien wel .8)
attachment.jpg
 
Beste mijn vrouw heeft juist dezelfde gehad roesten doen die bijna aan de carroserie wel aan de vloer enzo en dat kleurtje kan je bestellen bij zero paints dan heb je de juiste kleur
Zo een geitje dat is gewoon een voorloper van een hedendaagse SUV en dan nog een cabrio met 4 deuren stationwagen al wat je maar wil dat was toch een geweldig karretje
Marc
 
Bedankt Marc , ik heb al honderden foto's bekeken van leeftijdsgebonden roestplekken van de 2pk's . Ik zag de restauratie van een model uit '82 . dat was een "total overhauling" , veel roest dus , ook aan het koetswerk . Ik had ooit een CX van 1980 , in 1988 was dat ook al een roestbak ...
Dus een beetje randroest is wel aannemelijk bij mijn geval .

Nu ben ik stilaan de onderdeeltjes aan het prepareren , een eerste laagje verf . Bepaalde onderdelen zijn zo klein dat het niet te doen is met de verfspuit of airbrush .
De wielvelgen vond ik wat extra aandacht vragen , om ze mooie te schilderen bedacht ik een oplossing die een mooi resultaat opleverde .

Ik plaatste een graveernaald in mijn accuboor :
attachment.jpg

Daarop plaatste ik een velg , liet de machine zachtjes draaien met behulp van een elastiek over de bedienknop , en tijdens het draaien was het makkelijk om de verf aan te brengen :
attachment.jpg
attachment.jpg

Het resultaat vond ik toch meevallen :) Het is mat uitdrogende verf . Later volg nog wat oxidatie en vuil .
attachment.jpg

Nog wat onderdelen van de motor , ophanging en andere in een een eerste laag , welke ik later dan nog een "viezer" uiterlijk ga proberen te geven ( vet , olie , benzine en stof-look ):
attachment.jpg

Het chroomwerk heb ik met een dremel met metaalborsteltje ontdaan van de meeste bling en al een roestig grondlaagje gegeven :
attachment.jpg
 
Zeg Michiel ik heb spijtig geen foto's van ons geitje maar ik had zoals gewoonlijk een klein sportief toetsje aan gegeven de center van de velgen waren zwart en de rim de rand zilver en chrome moerdopjes en de grille was ook mat zwart en zo een eigen toets aan de geit , ik reed er graag mee maar mijn moeder haatte dat ding in de zomer was er niks beter om mee rond te crossen
Ik ben ook op zoek naar een modelletje ik had een bod gedaan op tweedehands en die man had hem juist verkocht en ging eens horen of dat ik het kon overkopen maar niks meer van gehoord
Ik volg met u enorme interesse
grt
Marc
 
Mooi project van nen deux cheveaux.
Ik reed vroeger in carpool over binnenwegen met een collega zijn 2pk mee en had soms schrik dat die omkantelde in de bochten.
Maak er maar iets moois van.
Grt
Marc
 
Een schuurvonds.Je hebt me nieuwsgierig gemaakt
Marc S
 
succes ;) een schuurvondst staat hier ook nog op de planning om ooit eens te maken :)
 
Mooi project van nen deux cheveaux.
Ik reed vroeger in carpool over binnenwegen met een collega zijn 2pk mee en had soms schrik dat die omkantelde in de bochten.
Maak er maar iets moois van.
Grt
Marc

Marc de andere Marc hier er werd in de glorietijd van de 2 PK beweert dat een tweepeka niet op zijn zij te krijgen was want dan kreeg je een nieuwe van de fabriek want dan was er iets aan , of dit nu de echte waarheid is weet ik niet maar ik heb dat dikwijls gehoord als jonge gast van verschillende kanten
Marc
 
Ja inderdaad , niet om te krijgen ..en over een pattatenveld rijden met een mand eiëren kon ook , zonder te eindigen met een omelet. :)
 
Veel plezier met dit roestig project.
 
Bedankt aan degene die mij succes wensen . Sommige technieken haal ik hier van de site , die steun kan ik wel gebruiken . Ik moet trouwens nog wat modder fixen om de wielkasten en onderkant vol te klieren ! :)
 
Altijd leuke wagentjes,ben benieuwd wat je ervan gaat maken.Veel succes.

groetjes,

Yannick
 
ik zag er ooit es een in duitsland compleet overtrokken in orange teddystof ,behalve de koffer daar stond in grote letters op te lezen .
NA UND ? ( en dan )
veel succses , ik volg
gr van Lode
 
Bedankt Yannick en Lode.
Een auto die lang stilstaat heeft toch meestal platte banden ..dus na wat testen op de reserve band vond ik een wijze om de banden een plat uitzicht te geven .
Ik gebruikte de warmte van een verfbrander , het bandje met behulp van een handvat van een vijl drukte ik dan op een stuk koud metaal :
attachment.jpg

Het resultaat vond ik OK , enkel het rubber nog verweren en wat roest op de velgen :
attachment.jpg

De motor krijgt ook vorm en uiterlijk van zo'n 100dkm :
attachment.jpg
Misschien ga ik er nog wat kabeltjes aan toevoegen , zo lijkt ie maar kaal :
attachment.jpg

De kleur van de zittingen ..mmm ..nou ja , misschien toch een grijze tint of zo:
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ferme start dat deze geit hier neemt ;)

Ik volg aandachtig, ik heb er hier ene liggen van Revell...

Wat je schuur betreft, op de tekening heb je drie volle muren, wat er voor zal zorgen dat je niet veel van de auto zal zien :(
Misschien overwegen om er een carport van te maken? Eventueel met één of twee volle muren?
Zo ga je dan toch iets meer te zien krijgen van de wagen.... ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan