Hoofdsponsor

1/24 Citroen 2pk [wip]

  • Onderwerp starter michiel54
  • Startdatum
Schaal 1/24 - 1/25
Heel aanvaardbare uitleg Michiel en, nee hoor, jij moet je niet verantwoorden voor je bouw want het voornaamste is dat jij er tevreden met bent.
 
Ik heb wat experimenten gedaan om gras na te bootsen , materiaal=gedroogde dille , statisch geladen met plastic buis( wrijven met buis op mouw en dan rakelings over het strooisel) na uitstrooien op verdunde houtlijm zodat sommige sprietjes rechtop komen :
attachment.jpg
Het seizoen in acht genomen staat het gras natuurlijk niet fris groen te springen :
attachment.jpg
Van opzij lijkt het me aanvaarbaar :
attachment.jpg
In de hoek heb ik een (bladloze ) klimstruik geplant , bruinig hoofdhout met groenige uitlopers , materiaal= korstmos:
attachment.jpg
Ik heb de achterkant zwart gemaakt , de bodem is van een laagje knauf , bruine tint gegeven als basis kleur 'voor' het aanbrengen van gras , grond ...De bemetseling op de muur heeft ook een groene waas maar is niet zichtbaar hier :
attachment.jpg
De foto's bedriegen wat maar de breuklijn van de muur heeft groene aanslag :
attachment.jpg
De gevraagde close-up van de muur , moet uiteraard nog nepmos op :
Na eerdere commentaar op de hoogte van de groene aanslag , dat is verschillend en hangt af van de omstandigheden ;
attachment.jpg
Even nog een close-up vanuit een andere hoek, ik moet ook nog wat nepbarsten aanbrengen in het bezetsel :
attachment.jpg
 
hier is iemand goed bezig :)

knap werk
 
Je (bladloze ) klimstruik ... geweldig !
 
stofzuiger met zakdoek de stofzuigerbuis afsluiten met zakdoek of iets anders en gras direct na aanbrengen op witte lijm boven het strooisel opzuigen en gras staat mooi recht alsook de rest van gras kan je terug gebruiken
 
Bedankt mensen ,
Pascal , heb ik geprobeerd in het begin maar op zwakste stand zoog stofzuiger nog kale plekken , :( . Ik deed het met zo'n panty sok . Alsook afstand bewaren tot het oppervlak had ik moeilijk onder kontrole. Morgen nog eens proberen met afstandshouder , stukje hout met tape op de zuigbuis .
 
witte lijm verdunnen met water want op onverdunde lijm zuig je het er gewoon af was ik vergeten te vermelden probeer dit maar eens op oefenstukje en overdrijf maar een beetje met gras de afstand van zuiger moet je een beetje zoeken maar het werkt groetjes
 
Pascal , ik gebruikte verdunde houtlijm , met verf ging het helemaal niet , toch niet met acrylverf . Houtlijm ging dus prima vond ik , ik blies het teveel eraf en dan direct met de statisch geladen buis erover en een deel sprieten staat recht . Maar dat is ok voor mij , ik wil geen modelgazonneke , maar een verwaarloosde herfstgazon . :)
 
Persoonlijk vind ik het dille als gras minder geslaagd. Gras is al dun van zichzelf en op schaal wordt het haast onzichtbaar dun. Er zijn betere methoden om dit na te bootsen.

Ik ben dus bang dat het gras afbreuk zal doen (als zwakste schakel in de ketting) aan een anderszins prachtig diorama en dat zou ik zonde vinden. Ik hoop dus dat je je keuze voor dit materiaal herziet.

Zoals altijd wanneer ik harde kritiek geef, zeg ik dit erbij: bij minder getalenteerde of minder gevorderde bouwers zou ik dit nooit zeggen en zou ik mijn gedachten voor me houden. Maar ik vind, hoe hoger het niveau van de bouwer, des te lager ligt de drempel van de kritiek. Zie het bovenstaande dus als een compliment mijnerzijds. Dit alles gezegd zijnde, is het natuurlijk jouw model en jouw keuze.

Ik heb een boek over het maken van gras op schaal; als je wilt kan ik je het ISBN-nummer geven. Burglar kan het misschien leveren, maar ik weet dat het snel uitverkocht was. Het gras dat je in dat boek ziet doet je haast geloven dat je naar foto's van echt gras aan het kijken bent.
 
Bedankt Roy , je mag me gerust je gegevens over dat gras doorgeven ! :)
Ik vond het gemiddeld stukje dille toch aanvaardbaar , 2 à 3mm lang en max 0,5 mm breed . Het moet wat verwilderd gras verbeelden , dat is geen Engels gras hè .
Het probleem met dat internetgras is dat ik het niet kan aanschouwen . Alsook bij boomblad ...
Dan is mijn grond of zand ook te groot van korrel ik dacht aan koffiegruis .
 
Beste Michiel al ooit eens gehoord van " embossing powder " ? Verkrijgbaar in Belgie bij Lucas tekengerei en papeterie alsook bij AVA papierwaren
Het is een hele fijne korrel en is verkrijgbaar in verschillende kleuren als ook overschilder baar met de air-brush ik gebruik het redelijk veel bij vloermatjes of een hoedenplank van mijn modelautos ik breng het aan op een laagje houtlijm en schud de overschot eraf ( overvloedig op strooien )
Dit product word normaal om wenskaarten te maken en moet verwarmd worden met een soort hete lucht blazer wat wij natuurlijk niet gebruiken ik heb deze tip ook een tijdje geleden gekregen van een modelbouwer maar weet niet meer wie het was
Ik hoop dat het een bruikbare tip is zo niet ben je er dan toch van op de hoogte voor een later project
Grt
Marc
 
Bedankt Marc , bij gelegenheid zal ik eens gaan kijken .:)
 
Bedankt Roy , je mag me gerust je gegevens over dat gras doorgeven ! :)
Ik vond het gemiddeld stukje dille toch aanvaardbaar , 2 à 3mm lang en max 0,5 mm breed . Het moet wat verwilderd gras verbeelden , dat is geen Engels gras hè .
Het probleem met dat internetgras is dat ik het niet kan aanschouwen . Alsook bij boomblad ...
Dan is mijn grond of zand ook te groot van korrel ik dacht aan koffiegruis .

In de modelbouw is het altijd zaak (mits je realisme beoogt na te bootsen) om terug te rekenen. De eerste wereldlijke grasspriet die (0,5*24) 12 millimeter dik is, moet nog gestekt worden. Daarnaast ziet de dille er in mijn beleving vooral uit als dille en niet als gras. Heel misschien ligt dat aan de foto's, maar ik schat in van niet.

Overigens ben je wel bezig met een van de moeilijkere onderwerpen in de modelbouw, dus dat je deze (lichte!) kritiek krijgt is allerminst blamage. Het is ook niet slecht, en in veel modelbouwwerkstukken zou het zeker niet misstaan hoe jij het gedaan hebt; maar daarbij vind ik dan het niveau van de rest van het diorama meestal veel minder dan hoe jij het tot nu toe hebt neergezet. Vandaar dus, zoals gezegd, mijn kritiek; omdat ik het jammer zou vinden als je deze in mijn optiek zwakke schakel de prachtige ketting zou doen breken.

Of mijn adviezen altijd even leuk zijn, daar kun je met Marc (Coachke) eens over van gedachten wisselen misschien, maar vergeet hem dan ook niet te vragen of hij uiteindelijk blij was dat hij toch nét dat extra beetje moeite deed en nét dat ene stukje toevoegde.

Hier zijn drie voorbeelden van foto's uit het boek "Modelling Grassand and Landscape Detailing" van Gordon Gravett (109p., Wild Swan Publications, ISBN 978-1-908763-06-8 ). Ik toon deze drie foto's om het niveau van het boek aan te tonen, ter educatie en ook ter promotie van het boek zelf. Om die reden ga ik er voorshands vanuit, redelijkerwijze aannemende, dat de heer Gravett geen problemen heeft met de publicatie; zo wel dan verwijder ik de foto's op eerste verzoek. Hou er rekening mee dat de fotokwaliteit in het boek natuurlijk veel mooier is dan onderstaande met een telefoon gemaakte foto's.

25496534712_e0445c6dc0_b.jpg

25319554750_4ed6d8452c_b.jpg

25589040786_caf997e286_b.jpg

(Pictures used for educational and reference purposes as well as for promotional purposes for the above-mentioned book; these pictures will be deleted upon first request; all copyrights lie with Mr Gordon Gravett).
 
Als ik die foto's zie begrijp ik je volkomen Roy , bedankt voor de tips .
 
Dus dit project even terzijde , op zoek naar het betere diorama materiaal ... Ondertussen pruts ik ook wat verder aan mijn schip "Olena" . ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan