oei, oei, weer veel te lang gewacht om wat te laten zien, zal dus dubbele post worden vrees ik
Ik was dus gebleven bij het bevestigen van de zeilen aan de ra's en daarna het kleuren van het witte vliegerkoord dat hiervoor gebruikt is .
hieronder dus mijn naaiwerk wat van dichter bekeken.
eenmaal het zeil aan de ra en het touw de juiste kleur had gekregen ben ik ze per 2 wat gaan bollen met behulp van verdunde textiel lijm, deze x dus geen houtlijm, waarom ????? omdat het er nog stond te staan en de bus houtlijm bijna leeg was. Het resultaat, volgens mij geen verschil als er al verschil van lijm is want het zag,voelde en verwerkte net hetzelfde.
Dat het bollen een bezigheid was van 2 per 24 uur gaf het wat tijd om verder na te denken en experimenteren met andere zaken.
belangrijk voor mij is om een manier te vinden om alle zeilen op een makkelijke manier te koppelen en ontkoppelen van het touwwerk.
Eenmaal het schip op het droge is het zeer belangrijk dat de zeilen vrij kunnen wapperen in de wind tenzij je natuurlijk over de tafel en gras wil gaan zeilen
In een winkeltje waar ze materiaal verkopen om zelf juwelen te maken vond ik de juiste karabijn haakjes die zeker geschikt zijn om dit te realiseren.
Dit gaat me dus weer heel wat extra knoop werk kosten , maar ga dit met plezier volbrengen daar het idee perfect lijkt te werken.
Ondertussen nog enkel zeilen te bollen en besloot ik om de bemanning maar eens op appel te roepen om te zien of die theorie ook overeen stemde met de praktijk.
Besluit, voor mij is het in orde, al denk ik er nog ergens eentje te maken die in het wand kan hangen want die mis ik eigenlijk wel.

Het touwwerk leverde leverde opnieuw problemen ook al had ik hier al veel tijd aan besteed merkte ik nog maar eens dat verschillende touwen die langs de mast liepen de ra verhinderde om vrij te draaien.
Uiteindelijk dus besloten om enkel de touwen die echt star moeten zijn omdat ze een functie hebben te behouden en alle andere te vervangen door elastische koord.
Als ik het gaatje in de blokken wat groter boor kan ik hierin de overgang maken zonder dat het opvalt.
Het is natuurlijk wel belangrijk dat het kleurverschil gering is, de dikte kan ik ondervangen door wat meer spanning om de elastische koord te zetten waardoor ze vanzelf wat slanker wordt
Rechts de originelen , Links de gekleurde versies.
Resten me nu enkel nog 2 foto's te tonen waarop jullie allemaal zitten te wachten vermoedelijk
daar ga voor naar de volgende post moeten vermits ik het max aantal foto's per post hen opgebruikt
tot zo meteen.Marc