Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Stilaan maar zeker komt er een hele mooi werkstuk te voorschijn ik kan het alleen maar bewonderen er zit leven in en het spreek al tot mijn verbeelding.
 
Toch best wel indrukwekkend allemaal hoor Marc.
Een late vergissing of een fout is een killer en slecht voor het hart maar oplossingen zijn er gelukkig wel meestal .
 
Toch een indrukwekkende realisatie. Ga je die zeilen echt zwart zwart verven of komt er wat variatie in?
 
Mooi werk Marc. Dit wordt genieten aan het water.
 
Z A L I G knap werk en uw bergplaats ongelooflijk knap en proper
Tof
Marc
 
hey , bedankt allemaal voor jullie reactie.
Het is inderdaad de betrachting om van het weekend de zeilen zwart te kleuren met textielverf.
De schappen waar mijn schepen en de fietsen staan is nog steeds netjes, mijn werktafel dat is wat anders :)
's morgens alles op een hoopje om overdag van thuis uit te kunnen werken en 's avond alles van de baas op de grond in een hoekje om te kunnen knutselen.
Ik zal blij zijn als die rommel van de baas mijn huis uit is. :)
 
Lang niet gezien, maar verbluffend wat het reeds geworden is, petje af.
 
thx allemaal weer voor de toffe reactie.
Nadat ik eerst het stofje voor de zeilen op grootte had gecontroleerd en een dosis zwarte textiel verf had besteld , enkele dagen geleden een zeil verf sessie achter de rug met helaas teleurstellende resultaten.
Maar laat ik bij het begin starten. Na het oplossen van het kleursel in een emmertje water volgens de voorschriften.
Het kleurtje kon mij toen wel bekoren, althans voor de zeilen toch.
stap 2 was de stof onderdompelen en dan een kwartier roeren maar met de lepel
Daarna nog eens 3 kwartier laten trekken, en daarna enkele keren spoelen met lauw en koud water.
Alles bij elkaar 1.5u na de start hingen de lappen stof aan de draad te drogen, hier kreeg ik al mijn eerste twijfels, dat leek meer grijs dan zwart,
maar ja we zullen morgen wel zien als het droog is dacht ik toen nog.

attachment.jpg

En helaas, inderdaad, de volgende morgen was het kleurtje meer grijs dan zwart te noemen.
De houten roerstok had wel het kleurtje dat ik gehoopt had.
Toch nog maar voor de zekerheid een stukje op de ra gehangen........
clear.png


attachment.jpg

Hopelijk gaan de stof markten snel terug van start hier in Belgenland zodat ik een kleurtje kan gaan kiezen dat me wel aanstaat.
Er zit niets anders op dan in afwachting al eens wat meer scheepsbemanning dan enkel de dronkaard op het dek gaan te ronselen...
tot later , Marc
 
Wat kan daar de reden van zijn Marc.
Ik bedoel zwart is zwart en dat dit dan zo licht uitvalt na het verven.
 
Volgens het vrouwtje was de stof geen 100% katoen, Al dachten we juist van wel. Polyester kan je niet kleuren, staat ook in de gebruiks handlijding.
Jammer van de 5€ , ik ga nu even wachten tot de stoffen markt terug van start gaat en dan meteen maar de juiste kleur stof kopen.
Ondertussen gaan we wat scheepsbemanning rontselen, want alleen die dronkaard aan dek vind ik ook niet alles.
 
(Polyester kan je niet kleuren)
Dit wist ik niet bedankt voor verklaring.
 
Ondertussen volledige bemanning geronseld.
De details zijn helaas wel wat verloren gegaan na het verkleinen en terug uitprinten met een pla printer, in resin zou het allemaal wel wat beter zijn.
Eerst maar eens wat gaan schilderen, de figuren gaan toch nooit van dichtbei bekeken worden.
 

Bijlagen

  • 20210522_082226.jpg
    20210522_082226.jpg
    357,4 KB · Weergaven: 9
hier moet dringend nog eens wat geschreven worden.
figuren zijn ondertussen geschilderd, resultaat is wat ondermaats, toch wat veel details verloren gegaan met het uitprinten.
Maar als het schip op 2m voor je neus voorbij vaart ga je daar niets van merken volgens mij.
Ga ze dus gewoon gebruiken ook al ben ik er niet echt blij mee.

86 (1).jpg
86 (2).jpg
86 (3).jpg

zoals je kan zien zijn het aapje en de meeuwen nog maar het best gelukt :)

waar ik wel over tevreden ben is de vlag die met behulp van een witte textiel stift is geschilderd.
Natuurlijk met hulp van een malletje, want zo goed ben ik nu ook weer niet
86 (8).jpg
86 (4).jpg

ondertussen volop aan de eerste test zeilen aan het naaien want ik weet nog niet goed hoe ze er moeten komen uitzien.
hier natuurlijk volgende keer meer over.
tot later , Marc
 
Wow Marc dat ziet er weer knap uit , als deze af is zal wel iets ongelooflijk, knap worden , ik ben zeer nieuwsgierig of ik ooit nog te zien zal krijgen want die corona begint mijnkeel uit te hangen , ik verlang zo naar onze leden dagen heb er wel behoefte aan
Succes verder
Marc
 
Knap wat je hier alweer allemaal bereikt hebt.
Wat ik een klein beetje mis tussen je bemanning zijn vrijgelaten slaven, zou niet misstaan om er eentje tussen te hebben..
Maar ik ben gewoon wat aan het muggenziften, wat je reeds hebt gemaakt is van hoge kwaliteit...
 
Gaat knap zijn eens die mannen hun plaats krijgen.
 
Bedankt voor jullie steun, Persoonlijk ben ik de corona al lang beu, elke dag bij klanten langs die dikwijls niet eens de moeite doen om de regels te respecteren, hopelijk zijn we er na de zomer van af.
Ondertussen wat tussen tijds resultaat van het naaiwerk aan de zeilen.
Nadat we de papieren zeilen op maat hebben gemaakt konden we deze overzetten op onze zeildoek.
met een wit potloodje netjes de buitenkanten overgetekend en een zoom van +0.5cm.
Hierna de 6 resterende zeilen uitgeknipt en de stof banen hierop overgenomen met het witte potloodje.
88 (1).jpg
88 (2).jpg
Hierna de naaimachine van het vrouwtje geleend en een nieuw bobijntje draad gaan halen want voor de eerste 3 testen had ik maar liefst 100m naaigaren er door gejaagd.
Hiervoor uiteindelijk nog 2x naar de naai materiaal winkel moeten rijden, omdat, ook al was ik er in de winkel van overtuigd dat ik de juiste kleur had, thuis ik moest vaststellen dat de kleur veel te groen grijs overkwam. Dus nog eens terug en ditmaal blauw grijs genomen.
88 (3).jpg
na het aanbrengen van de stof banen werd het een stuk moeilijker om het 0.5 cm zoompje er in te krijgen. hiervoor heb ik zwart garen genomen zodat het niet opvalt.
voor de touwen te bevestigen , opnieuw gekozen voor het blauw grijs kleurtje.88 (4).jpg

op een ander forum waar ik een test van de zeilen heb laten zien werd duidelijk dat niet iedereen dezelfde voorkeur had betreffende de loock.
Daar schreef ik reeds volgende als antwoord. Ik besef dat niet iedereen hierbij een goed gevoel heeft, maar smaken verschillen nu eenmaal.
Gelukkig maar denk ik dikwijls want anders zouden we allemaal hetzelfde schip, in dezelfde uitvoering, aan het bouwen zijn.
Mag er niet aan denken hoe saai het hier dan zou zijn :) Natuurlijk wel enkel tips aanvaard die het volgens mij inderdaad beter maakte.
:)

In elk zeil dus wat gaten van kanonskogels geklopt met een pons , de stof wat uitgerafeld, en als laatste overal terug een stukje grijs zeildoek overgenaaid als herstelling.
88 (5).jpg

Het driehoek zeil is een beetje mislukt maar dat gaat toch opgetrokken worden daar het anders een sterke negatieve invloed heeft tijdens het varen.
Ondertussen heb ik ook al verschillende zeilen aan de ra weten te bevestigen maar daarover meer in volgende up-date.
Tot later, Marc
 
Gaat zeker lukken op een volgende leden dag of volgend jaar tijdens een vaardag te Turnhout.
 
gelijk maar even tijd maken om tussendoor hier nog eens wat foto's te plaatsen, anders gaat het straks een heel album in 1x worden
:)

ondertussen het laatste zeil aan de ra genaaid, al was dat een hele klus. Ik had namelijk in een vorig stadium deze ra vastgeschroefd rechtstreeks aan de mast omdat anders de wanten niet konden passeren. Juist... , en nu moest dat zeil dus aangenaaid worden met al dat touwwerk onder de voet. Kwam er ook nog bij dat dit zeil een beetje mislukt was en scheef getrokken tijdens het omzomen.

89 (4).jpg

89 (5).jpg
maar ik ben uiteindelijk tevreden met het resultaat.
Volgende klusjes is alle zeilen wat bollen en de witte koord een kleurtje geven.

waar ik niet zo tevreden over was, de mooie vlag die ik geschilderd heb en met houtlijm de juiste kronkels had gegeven voldeed niet aan de verwachtingen.
ze plooide namelijk onder haar eigen gewicht terug naar beneden ipv strak te blijven wapperen.

89(6).jpg

Ik had aan de kant van de mast reeds een messing draadje in de zoom gedaan om ze makkelijk aan de vlaggenstok te kunnen bevestigen zo dat ze nog vrij kan draaien met de echte wind.
Nu dus ook aan de bovenzijde een messing draadje bij aangenaaid zodat ze ook zonder wind netjes blijft wapperen zoals een echte piraten vlag beaamd.

89 (1).jpg
89 (2).jpg
89 (3).jpg

zo, voor vandaag voldoende foto's hoop ik van de vooruitgang, korteling meer,
groetjes, Marc
 
oei, oei, weer veel te lang gewacht om wat te laten zien, zal dus dubbele post worden vrees ik
:koud:

Ik was dus gebleven bij het bevestigen van de zeilen aan de ra's en daarna het kleuren van het witte vliegerkoord dat hiervoor gebruikt is .
hieronder dus mijn naaiwerk wat van dichter bekeken.

90 (1).jpg

eenmaal het zeil aan de ra en het touw de juiste kleur had gekregen ben ik ze per 2 wat gaan bollen met behulp van verdunde textiel lijm, deze x dus geen houtlijm, waarom ????? omdat het er nog stond te staan en de bus houtlijm bijna leeg was. Het resultaat, volgens mij geen verschil als er al verschil van lijm is want het zag,voelde en verwerkte net hetzelfde.

90.jpg

Dat het bollen een bezigheid was van 2 per 24 uur gaf het wat tijd om verder na te denken en experimenteren met andere zaken.
belangrijk voor mij is om een manier te vinden om alle zeilen op een makkelijke manier te koppelen en ontkoppelen van het touwwerk.
Eenmaal het schip op het droge is het zeer belangrijk dat de zeilen vrij kunnen wapperen in de wind tenzij je natuurlijk over de tafel en gras wil gaan zeilen
:(

In een winkeltje waar ze materiaal verkopen om zelf juwelen te maken vond ik de juiste karabijn haakjes die zeker geschikt zijn om dit te realiseren.

90 (3).jpg

Dit gaat me dus weer heel wat extra knoop werk kosten , maar ga dit met plezier volbrengen daar het idee perfect lijkt te werken.

Ondertussen nog enkel zeilen te bollen en besloot ik om de bemanning maar eens op appel te roepen om te zien of die theorie ook overeen stemde met de praktijk.
Besluit, voor mij is het in orde, al denk ik er nog ergens eentje te maken die in het wand kan hangen want die mis ik eigenlijk wel.

90 (10).JPG90 (7).JPG90 (6).JPG90 (8).JPG90 (9).JPG



Het touwwerk leverde leverde opnieuw problemen ook al had ik hier al veel tijd aan besteed merkte ik nog maar eens dat verschillende touwen die langs de mast liepen de ra verhinderde om vrij te draaien.
Uiteindelijk dus besloten om enkel de touwen die echt star moeten zijn omdat ze een functie hebben te behouden en alle andere te vervangen door elastische koord.
Als ik het gaatje in de blokken wat groter boor kan ik hierin de overgang maken zonder dat het opvalt.
Het is natuurlijk wel belangrijk dat het kleurverschil gering is, de dikte kan ik ondervangen door wat meer spanning om de elastische koord te zetten waardoor ze vanzelf wat slanker wordt
:yes:

Rechts de originelen , Links de gekleurde versies.

90 (2).jpg

Resten me nu enkel nog 2 foto's te tonen waarop jullie allemaal zitten te wachten vermoedelijk
:kwijl:

daar ga voor naar de volgende post moeten vermits ik het max aantal foto's per post hen opgebruikt
tot zo meteen.Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan