Hoofdsponsor

1/50 Wappen von Hamburg I 1667 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een z.g. profielmal is erg handig bij het opmeten, corrigeren en vergelijken van rondingen en allerlei hoeken en gaten in een profiel (daarom heet ie ook zo denk ik ;)). Ken je die al? Verkrijgbaar in iedere doe-het-zelf zaak en ook handig als je nog eens parket of laminaat gaat leggen.

attachment.jpg

Hier zie je een opname van een deel van de bevallige rondingen van de romp van de Victory .....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Exact Jan,
Dat hulpmiddel heb ik vanmiddag, gaat mij wel kunnen helpen denk ik.
Up-date volgt als de basis is gemaakt:8

Germt
 
tjezus, ik ben dat hier in alle stilte aan het volgen, maar dat is hier niet normaal wat voor cracks jullie zijn in dit soort modelbouw!
dat ziet er zeer cool uit kerel, doe zo voort en ik blijf dat hier volgen.

grt nicolas
 
Die profielkam gebruik ik ook regelmatig Jan, dat is idd. 'n ideaal ding.
Nu zal het je wel gaan lukken Germt.
 
Nu gaat het zeker lukken Dick, ik heb de basis waar de gallerei op staat, inclusief de wulf aan de achterzijde onder het hakkebord zo goed als op maat8)
Ik kan je verzekeren dat was behoorlijk puzzelen hoor
Ik zal daar foto's van plaatsen zodat je die kunt bewaren voor als je straks zelf zover bent.
Uiteraard bepaal je zelf of je er iets mee kunt natuurlijk.
Ik ben er wel achter dat de bouwbeschrijving en tekening hier schandalig in tekort schiet hoor:@

Germt
 
Nu gaat het zeker lukken Dick, ik heb de basis waar de gallerei op staat, inclusief de wulf aan de achterzijde onder het hakkebord zo goed als op maat8)
Ik kan je verzekeren dat was behoorlijk puzzelen hoor
Ik zal daar foto's van plaatsen zodat je die kunt bewaren voor als je straks zelf zover bent.
Uiteraard bepaal je zelf of je er iets mee kunt natuurlijk.
Ik ben er wel achter dat de bouwbeschrijving en tekening hier schandalig in tekort schiet hoor:@

Germt

Alvast bedankt Germt en als ik zover ben kan ik er zeker wat mee.
Ik ben er nu al achter dat je met de tekeningen en BB heel weinig kan.
Het meeste moet je zelf bedenken of via foto's van internet maar met geduld moet dat altijd lukken.
 
Oké, even een update, eigenlijk vrij uitgebreidt omdat het een zeer onduidelijke fase in de bouw is.
Ik heb dagen lopen puzzelen en zoeken naar een oplossing.
Speciaal voor Dick (bouwt ook de WvH)
De gallerei;
Als wulf heb ik niet het bijgeleverde deel gebruikt, maar een kwartrond.
Dat heb ik in verstek op maat gemaakt, en ook de basis van de gallerei, (is donker houten deel op de romp.
Zo ziet het er nu uit, gelijmd en wel

attachment.jpg



Nu de details;
Om de schuinte van de gallerei te bepalen moet je eerst weten dat het dak van de gallerei parallel lopen met de vertuining.
(Dus als je de vertuining aanbrengt zorg je dat deze met de zeeg meeloopt)
Zo krijg je een bijna horizontale basis van het dak.
Als het onderste deel (de basis) van de gallerei aanbrengt zorg je dat deze voor en achter op de zelfde afstand van de basis van het dak loopt.
Die basis heb ik eerst afgetekend op de romp.
De groene lijnen geven fictief het dak aan.
De rode lijnen zijn de gemeten afstanden, (beide exact gelijk)

attachment.jpg


Je ziet op de foto dat de basis voorbij de wulf loopt, dat MOET, daar zit namelijk een ornament tegen, en dat is handig bij het vastzetten van dat ornament. Het ornament ligt een beetje verzonken in het geheel

Voor de eigenlijke gallerei heb je een meetpunt nodig waar je moet beginnen.
De gallerei moet aan de achterzijde worden afgeschuind, het meetpunt wordt aangegeven door de rode pijl op de onderste foto.
De zij gallerei moet namelijk gelijk lopen met het hakkebord.



Ik zie nu dat deze foto een beetje vertekend, is een beetje schuin genomen zodat het lijkt dat het blok niet gelijk loopt, maar dat is wel zo.
De blauwe lijn geeft aan dat de basis over het ornament moet lopen.

attachment.jpg




Ik heb in de wulf een inkeping moeten maken om het ornament er beter passend op te krijgen.

attachment.jpg



Oké, ik hoop dat het duidelijk is, en geloof me, ik wil niet als betweter overkomen, dit is puur en alleen zoals ik het gedaan heb, en Dick, je bent uiteraard volkomen vrij om deze methode al dan niet te volgen

Wordt vervolgt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Germt ......niet willen volgen:8:8:8....ammaai zeker de moeite om te volgen...en Betweter dacht het niet..vind dat je uitleg en update zeer verantwoord is...met deze dank omdat we tot in detail mee mogen volgen...top man ..en denk er aan ..ik kijk mee over uw schouders zele :D:D:D....top man
 
Dank je Spaander
Heb mijn bericht even aangepast; met "volgen" bedoelde ik Dick, dat hij vrij is om de door mij gekozen weg te volgen;)
Je hebt vast al wel gelezen dat deze gallereienvoor de nodige hoofdbrekens zorgen.
Vandaar mijn uitvoerige beschrijving, zo kan Dick mooi "afkijken"
Je moet elkaar een beetje helpen hé8)
 
Dank je Spaander
Heb mijn bericht even aangepast; met "volgen" bedoelde ik Dick, dat hij vrij is om de door mij gekozen weg te volgen;)
Je hebt vast al wel gelezen dat deze gallereienvoor de nodige hoofdbrekens zorgen.
Vandaar mijn uitvoerige beschrijving, zo kan Dick mooi "afkijken"
Je moet elkaar een beetje helpen hé8)

Germt hoofdbrekens bezorgt alleen maar meerkennis...en ik zie dat steeds groeien bij u...top man ...en blijf over je schouder meekijken zele;););)
 
Vakman aan het werk:D Zie ik nu toch een systeem in je beplanking?(eerste foto)
 
Zie ik nu toch een systeem in je beplanking?(eerste foto)

Klopt Henk, in het deel waar de gallerei komt heb ik daar niet écht rekening mee gehouden, maar verder wist ik niet beter dan een zgn "wild verband" toe te passen.
Nu wil ik niet gaan opscheppen of zo, maar als de romp in de kleur staat, zie je daar niet veel meer van.
Humhum de romp is daar té strak voor gebouwd:8
Ook van de individuele planken op het onderschip zie ik niet veel meer onder het wit
 
Dank je Spaander
Heb mijn bericht even aangepast; met "volgen" bedoelde ik Dick, dat hij vrij is om de door mij gekozen weg te volgen;)
Je hebt vast al wel gelezen dat deze gallereienvoor de nodige hoofdbrekens zorgen.
Vandaar mijn uitvoerige beschrijving, zo kan Dick mooi "afkijken"
Je moet elkaar een beetje helpen hé8)

Dat zal ik zeker doen Germt.
Als ik eenmaal weet hoe ik hier foto's op kan krijgen zal ik ook snel 'n bouwverslag beginnen van mijn trage gepruts. :)
 
Bedankt Germt,
Als het iets minder weer is ga ik er direct mee aan de slag.
 
En hij knoeide voort met zijn gallereiën.......
De stuurboord kant is dan bijna op maat, althans de losse onderdelen.
Er moet nog aan het een en ander geschuurd worden om de perfecte pasvorm te krijgen, maar daar zie ik geen problemen.
Er was een ander probleem.
Ik kwam met de slingerlijst (donker houten lijstje op het lichte deel wat ik met mijn vingers tegen de achterkant duw)
Ik heb dit deel, lichte plaatje met daaronder de slingerlijst apart gemaakt, waarbij het beter aansluit tegen het grote ronde staande ornament (bijna) op de hoek van het geheel.
Weer passen om te zien of ik goed uit ga komen met het paard op het dak en het grote sier ornament (deze moet weer het dak ondersteunen.)
Deze wand met lijst wordt eerst voorzien van noten fineer, waarna de 6 ramen en 7 kleine beelden geplaatst kunnen worden
Pffffff, en hij ploeterde voort.....;)

Oké, een foto om te laten zien waar ik naar toe moet.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En hij knoeide voort met zijn gallereiën.......

En de scheepstimmerman "Hij knoeide voort..."
Bij het bouwen gaat het niet alleen om het eindproduct maar ook om het bouwen nietwaar :3some:

Andy
 
Er staat me nog heel wat te wachten als ik het zo zie Germt, maar het word apart netjes allemaal.
Met het schilderen van de ornamenten staat je ook nog wel wat te wachten denk ik.
 
ziet er niet slecht uit, vind het wel raar dat het grote ornament naar achter wijst en niet gewoon de spiegel volgt zoals bij een hollander uit die tijt.

ik dacht dat dit de zijgalerij achteraan zouw sluiten maar het zit helemaal anders in elkaar.
 
Je hebt een terechte opmerking Dirk, maar de gallerei loopt ook om het schip heen, tenminste als je dat bedoeld.
Misschien is het op deze foto beter te zien:)

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan