Hoofdsponsor

1/50 Wappen von Hamburg I 1667 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag Germt,

De keuze blijft aan jou, kies wat je zelf mooi vindt. Tip van mij. Kijk even bij Ton op de site naar de Admiralty kleuren. Heeft een aardige kleur die er m.i. precies tussen in zit
 
Ik weet het ook niet Germt. Ik vind persoonlijk de lichte variant mooier maar de donkere historisch gezien waarschijnlijker ....
 
Is idd. moeilijk Germt, maar ik zou voor de lichtere gaan denk ik.
Maar waarom maak je niet één vertuining licht om te kijken of dat hele oppervlak dan niet te licht word?
Dat is dan met de donkere kleur evt. wel weer makkelijk over te schilderen.
 
Ik heb de twee kleuren bij elkaar gegooid, om er een beetje tussen in te zitten.
Overigens is er een potje Olijf groen van Admirality Paints onderweg, dus er zijn nog wijzigingen mogelijk.
Het resultaat van het gemengde alternatief

attachment.jpg


En een foto van de documentatie van het model

attachment.jpg

Kom al aardig in de buurt, maar mijn romp heb ik bewust donkerder gemaakt, omda ik dat mooier en authentieker vindt.
 
Volgens mij ben je een stukje vergeten :D :D :D

Verdraaid......
Komt straks de sierboog en de gordijnen, maar dat wist je waarschijnlijk wel:)

Even over de kleur Henk en Jan.
Er is een potje olijfgroen van Adm. Paints onderweg, en twee potjes Tamiya verf.
De laatste 2 worden gemengd en dan moet er er wel akelig dicht bijkomen.
Tja, blijft een beetje zoeken, maar ik heb goede hoop op de laatste mengvariant.
Dit omdat er iemand een Hollandse Tweedekker bouwt op een ander forum, en die combinatie heeft gebruikt.
Hij kwam zelf op die kleur na een hoop proefstukjes.
Bovendien zal ik wat gaan afwijken van het schema van Corel. Wat al buitengewoon summier is als het over kleuren gaat.
Ik ga dan ook het voorbeeld van de Hollandse Tweedekker volgen
We gaan het zien, ik leg straks alle proefstukjes op een rij8)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een update van alle "groene" opties, alle kleuren zijn binnen en is er dus een vergelijk mogelijk.
Tegen beter weten in een foto erbij, maar die vertekenen een beetje.
De realiteit geeft nu eenmaal een beter beeld.

attachment.jpg

Bovenste plank;
-Links: Tamiya XF25 gemengd met XF26 (beiden mat)
-Rechts: Adm. Paints olijf groen

Onderste plank:
-Links: Humbrol satin 195
-Midden: Humbrol 195 gemengd met Humbol 131 (beiden satin)
-Rechts:Humbrol satin 131

Humbrol 131 is véél te licht
Humbrol 105 is véél te donker
De mengvariant van beide is teveel "grasgroen" en ik mis daar eenbeetje de "vuile" tint.

Adm. Paints olijfgroen vindt ik persoonlijk té licht
Blijft over de mengvariant van de beide Tamiya kleuren en licht boven op dekleur van de Hollandse Tweedekker.
Kan niet anders natuurlijk, want het is dezelfde mengvariant

Dit is het resultaat wat ik wil bereiken, de kleuren van een Hollandse Tweedekker:

attachment.jpg


Dit is dan de kleur die ik uit alle opties heb gekozen:
attachment.jpg

Deze kleur geeft dat mooie, een beetje "vuilgroen"

Tevens heb ik besloten om af te wijken vande bouwbeschrijving met betrekking tot de kleuren (bouwbeschrijving is hierabominabel te noemen)
Dus de kleur rood en oker zullen ook op mijn model worden aangebracht.
Dat geeft een realistisch mooi beeld met de donkere scheepshuid.
In mijn ogen loont het dus om een aantal proefstukken te maken om tot een bevredigend resultaat te komen.
Het kost allemaal extra tijd, maar die tijd verdien je dubbel en dwars terug als de juiste keuze gemaakt is, je hoeft namelijk niks meer af te breken over over te schilderen:8
Nog zat te doen dus

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de foto's is dit inderdaad een mooie kleur groen voor het schip.
Het past ook goed bij de donkere romp.
 
Dank je Wim.
Kleuren is voor mij best lastig, ik ben nog nét niet kleurenblind.

De brug van het halfdek naar het bakdek is klaar.
Die heb ik iets aangepast omdat de eigenlijke roosters ruim "off scale" zijn.

attachment.jpg

Zo hoeft Haddock ook niet steeds met tafel en tekeningen het hele schip door te crossen om de bouw in goede banen te leiden:D

Detail van de brug:
attachment.jpg

Nu verder met de laatste berghouten, en dan kunnen we de romp volledig in alle benodigde kleuren zetten:8
 
Het ziet er goed uit Germt ik zou persoonlijk denk ik toch voor de middelste variant gegaan zijn. Maar mijn vader was groen/blauw kleurenblind en ik ook een beetje ...
Misschien wat laat maar toen ik al dat groen zag moest ik ineens denken aan al die groene Zaanse huisjes. In het hart van de 17e eeuwse Hollandse scheepsbouw!. Zou dat Zaanse groen niet de referentie moeten zijn?
 
ik zou persoonlijk denk ik toch voor de middelste variant gegaan zijn.

Het resultaat van de middelste variant is te zien in posting 104 Jan, foto van het hakebord, met dat stukje wat ik vergeten was, dat vindt ik teveel grasgroen.
De huidige variant ligt er dicht bij, mar is iets "vuiler" en wat minder overheersend.
 
Even afwezig geweest door een in eerste instantie ernstig medisch probleem met mijn Duitse Herder.
Ze is nu ruim een week geleden met spoed opgenomen in een kliniek en snel geopereerd aan een gezwel in haar buik.
Na de operatie moest ze nog 1,5 dagen blijven ter observatie, maar is nu weer thuis en goed aan de beterende hand.
Nu loopt ze hier nog steeds medelijden op te wekken door zogenaamd nog steeds héél erg ziek te zijn.:dry:
Maar daar trap ik niet in natuurlijk:nowink:

Omdat de temperaturen nog te hoog te zijn om fatsoenlijk te kunnen schilderen, ben ik vast aan de boegspriet begonnen, maar daar kwam ik al snel in de problemen, althans onduidelijkheden.
Korte uitleg;
De naam "Wappen von Hamburg" doet sugereren dat het een Duits schip is, dat is maar gedeeltelijk waar.
Het schip is gebouwd volgens de principes van de Hollandse Tweedekker en in Hamburg door een Nederlandse bouwmeester met veel Nederlandse handwerkslieden gebouwd.
Feitelijk is het dus een van oorsprong Nederlands schip.
Dat geeft mij de gelegenheid om de gegevens van H. Winter (auteur van het boek "Een Hollandse Tweedekker" ) ook voor dit schip te gebruiken.
Tevens heb ik het boek "Wappen von Hamburg" van W. Quinger. Hij heeft het schip in 197?.... gebouwd voor een museum op basis van de voorhanden zijnde gegevens.
Kortom er bestaat géén model uit die tijd.

Ik was al enkele zaken tegengekomen bij de bouw van de romp die ik veranderd heb, en aangepast volgens de tekeningen van Quiger.

Maar nu gaat het feest pas écht beginnen.
Ik ben alvast begonnen met de boegspriet omdat ik gezien de temperaturen niet kon schilderen

Allereesrt even 2 detailfoto's van de tekeningen van de boegspriet;

De tekening van Corel
attachment.jpg


De tekening van Quinger
attachment.jpg

Corel (bovenste foto) laat zien dat er 3 "masten" staan onde de mars (kraaienest voor de outsiders)
van links naar rechts; de knie, dan een tussenmast, en helemaal vooraan de blinde steng
Quinger (onderste foto) laat er maar twee zien; de knie, en dan de blinde steng die op de spriet rust.
Op beide foto's rode voerkanten rechtsboven)

Ik heb dit allemaal vergeleken met de Hollandse tweedekker, en de 7 Provinciën.
Ook in het boek van de William Rex gekeken, en ze zijn allemaal zoals Quinger het heeft getekend.
Opgemerkt dient te worden dat de William Rex eigenlijk nooit als werkelijk schip bestaan heeft, het staat althans niet op de scheepslist uit die tijd maar "slechts" een enorm groot "pronkmodel" voor de Admiraliteit in Amsterdam uit die tijd was,

Volgende punt; De fokkestag maakt volgns Corel deel uit van de woeling om de boegspriet. (dat heb ik nog nooit gezien!)
Bij Quinger zitten 3 klampen waar de fokkestag tegen aan ligt.
Op beide foto's rood vierkant links onder.
Verder heb ik nog 2 klampen aangebracht die vlak achter de kraag voor de touwdoorvoer zitten.
Hier is nog geen foto van.
Aankomende winter ga ik verder met de masten en de langzaam naar de tuigage.
Dat gaat écht een mooie winter worden, lekker véél uitzoekwerk.

Dit is zoals het er nu bij staat, volgens Quinger dus, nog een paar kleine aanpassingen en dan is hij ook klaar om geschilderd te worden.

attachment.jpg



Oké, een heel verhaal, maar ik vindt het een boeiende materie.
Ik zal de hulp van de experts hier écht nodig hebben hoor;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de Prins Willem in het Rijks Museum is de knie verlengd en daarop het ezelshoofd geplaatst en staat de steng daarvoor.

abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture157941-img-0535.jpg


Andy
 
Om te voorkomen dat men hier denkt da ik ergens op een tropisch eiland zit:): of in slaap gevallen ben, even een kleine update.
Alle berghouten zijn aangebracht en nu ben ik bezig met de rompbescherming voor de ankers aan te brengen.
Is een beetje lastig want ze zijn van verschillende dikte
Tussen het onderste en het daarboven gelegen berghout 3 mm dik
Tussen het 2e en 3e (van onder) 2 mm dik en tussen 3e en 4e ook 2 mm dik.
Dat wil zeggen dat tussen het 2e en 3e berghout die bescherming terug moet van 3 naar 2 mm.
Ik gebruik daar ander hout voor wat iets makkelijker over zo'n korte afstand buigt.
Maakt niet uit, want het wordt uiteindelijk zwart geschilderd.

Even foto hoe het straks komt te zitten (tussen de zwarte lijnen dus)attachment.jpg
 
qua temperatuur klopte het wel deze week, alleen de mooie dames die rondkomen met lekkere versnaperingen missen nog op het tropische land.

ik zie dat jij ook nog hebt doorgewerkt ondanks/dankzij deze weersomstandigheden.
bij gebruik van een dikker plankje en dan op de juiste dikte schuren moet het er goed uit gaan zien. (ik heb gelukkig dit onderdeel niet op de Wasa)
dit is gelijk aan de hollandse 2dekker/Friesland neem ik aan.
 
dit is gelijk aan de hollandse 2dekker/Friesland neem ik aan.

Dat klopt Jan, ik heb gelukkig aan de Hollandse Tweedekker van Jack een goed voorbeeld ;)
Vandaag buiten eens lekker aan knutselen.
Zo zou het moeten worden.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag aan één kant de rompbescherming aangebracht.
Deze bracht men aan om beschadiging van de scheepshuid te voorkomen. Bij het ophalen van het anker botste dat ding natuurlijk behoorlijk hard tegen de romp.
Deze bescherming wordt straks samen met de berghouten zwart geschilderd.
Ik heb dit gemaakt uit buigbaar beuken, dit hout kun je zo met de hand in een mooie bocht buigen8)

attachment.jpg
 
ziet er goed uit germt.
heb je de nageltjes eerst voor geboord of gingen ze er zo in
 
De gaatjes zijn eerst voorgeboord om splijten te voorkomen.
Door wat licht schuurwerk zie je dat de koppen van de spijkers zijn afgevlakt.
Deze zijn nu vervangen door nieuwe met een mooi bol kopje8)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan