Hoofdsponsor

1/50 Wappen von Hamburg I 1667 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

Germt

Guest
Aansluitend op mijn aanmelding en voorstelling hier mijn bouwverslag.
Zoals de titel al zegt gaat het om de Wappen von Hamburg I uit 1667.
Ik ben al 17 maanden bezig, en beslist geen "snelle" bouwer.
De kit is van Corel, althans dat staat overal, maar is eigenlijk door Corel overgenomen van Movo.
Dat is duidelijk te zien aan de bouwbeschrijving en de tekeningen, deze zijn zéér summier te noemen.
Gelukkig heb ik een aantal boeken die mij goed kunnen helpen deze bouw tot een bevredigend eindresultaat te brengen.
1) Wappen von Hamburg I van Wolfgang Quinger (in het Duits)
2) Een Hollandse Tweedekker van Heinrich Winter (in het Nederlands)
3) Historische Scheepsmodellen van W. zu Mondfeld (In het Nederlands)
4) De Zeven Provinciën van G.C. Dik (in het Nederlands)
Omdat de tekeningen van de tuigage wel erg eenvoudig zijn gebruik ik het laatste boek straks voor de tuigage, immers de 7 Prov. is uit 1665 dus maar 2 jaar jonger en gebouwd volgens het zelfde principe als de WvH (Wappen von Hamburg)
attachment.jpg


Ik probeer daar waar mogelijk één en ander aan te passen in overeenstemming met het echte schip, daar helpen met name de boeken De Hollandse Tweedekker (want dat is de WvH eigenlijk) en het boek de Wappen von Hamburg I mij bij.
Korte geschiedenis van de WvH.
Het schip is in 1667 gebouwd door een Hollandse bouwmeester (waarvan de naam onbekend is) op de Deichtor werf in Hamburg.
In 1669 werd het in dienst gesteld en vormde samen met de Leopold Primus een ware bescherming voor de Duitse handelskonvooien tegen piraterij.
De WvH begeleide de schepen naar Cadiz, Malaga, Lissabon, en naar Spitsbergen in het noorden.
Ook maakte het schip diverse reizen naar de Baltische Zee.
In 1683 brak er brand uit op het schip (reden onbekend) terwijl het op de rede lag voor Cadiz.
Snel breidde het vuur zich uit naar de kruitkamer, en het gevolg laat zich raden.
Het schip ontplofte en koste 68 van de 220 bemanningsleden het leven waaronder Admiraal Berend Karpfanger.
Er staat een standbeeld van hem in Hamburg.
In 1668 liep de opvolger van de WvH I van stapel op dezelfde werf in Hamburg en werd de Wappen von Hamburg II genoemd.

Gegevens over het model;
Start bouw: januari 2012
Lengte romp zonder boegspriet: 93 cm
Totale lengte: 110 cm
Hoogte: 91 cm
Breedte: 46 cm

De schaal: dat is onduidelijk; op de doos staat 1:50, op de tekenigen staat 1:40, nakijken van de originele afmetingen uit het boek en omrekenen naar dit model kom ik op 1:45, dus hou ik het daar maar op.

Dit zou als alles goed gaat straks het eindresultaat moeten zijn.

attachment.jpg



attachment.jpg

Een foto impressie van de verschillende bouwfasen:

attachment.jpg


Beplanken van de romp in 2 x 4 noten hout. Het schip wordt met een enkele beplanking gebouwd.
Ik heb steeds aan de binnenzijde van de huid 2 x 4 lindenhout overlappend meegelijmd voor de stevigheid, zodoende is de romp nu +/- 4,5 mm dik.

attachment.jpg

Even alle dekken in dry-fit op elkaar om een indruk te krijgen van de indeling van de dekken

attachment.jpg
Romp aan de onderzijde beplankt, het koedek is geplaatst en beplankt en voorzien van enkele onderdelen, en het geschut uiteraard nog los.


Nu viel mij de grofheid van de lopen op, en de maat vondt ik niet juist. dus nieuwe kanonslopen gekocht, de rolpaarden smaller en taps (achter breder dan voor) gemaakt.


attachment.jpg

Links de "oude" en rechts de nieuwe. was indertijd een advies van Dirk (Amazone)

attachment.jpg

Schoorsteen van de onder het koedek gelegen kombuis, deze is nu nog te zien door een wegneembaar luik in het dek. (zie foto onder)

attachment.jpg

attachment.jpg

Zicht op een deel van het koedek. hier is straks niet veel meer van te zien ant hier komt het verdek (geschutsdek) overheen.
e.e.a. is alleen door een kleine opening nog te zien.

attachment.jpg

Hier zie je het koedek nog door de genoemde openingen. hier horen roosters, maar die laat ik gemakshalve voor het zicht weg.

attachment.jpg

Plaatsen van de galjoensscheg, deze liep onderaan rond, diet is niet juist, dus aangepast en er een hoek volgens de rode lijnen van gemaakt.

attachment.jpg

Hier zijn we op het afgesloten deel van het halfdek, met kompashuis, kolderstok (beweegbaar) en trap naar beneden naar het verdek.

attachment.jpg

De luizenplecht, hier zat een oerlelijk stuk ijzer bij wat moest doorgaan voor het rooster, dat ding ligt inmiddels in de kliko, en is vervangen door een notenhouten exemplaar. Hier staat ook één van de twee "gemakken" ze heten trouwens daadwerkelijk zo.

attachment.jpg

Deze foto en de foto hieronder laat zien hoe ze er nu bijstaat, met hier zicht op het bakdek en op de onderste foto het geschutsdek, halfdek (open deel) achter de achterwand staat dus het kompashuis en de kolderstok.
De lichte roosters zijn nog uitneembaar, omdat ik dan straks beter bij de knechten kan (voor het aanbrengen van de touwen van de grootmast en fokkemast.
Ze moeten ook nog gekleurd worden natuurlijk.

attachment.jpg

Als laatste nog een deel van het in mijn ogen prachtige beslag, althans een deel van de beelden. ik heb er 2 één Euro stukken bij gelegd om een indruk te geven van de afmetingen van dit beslag.

attachment.jpg

Ik hoop dat ik een redelijke indruk heb kunnen geven van het gedane werk.
Zelf vindt ik het een heerlijk schip om aan te werken, zoals gezegd; het gaat langzaam maar gestaag, en heeft bij mij in ieder geval de interesse in de Hollandse Tweedekker behoorlijk aangewakkerd.

De volgende stap is;
1) aanbrengen van de vertuining aan de bovenzijde van de romp
2) onderwaterschip wit maken
3) Potdeksels (de houten planken op de verschansing) zwart maken
4) Vertuining groen maken.

Uiteraard zijn tips, suggesties of andere adviezen meer dan welkom.
Als straks de tuigage aan bod komt zal ik nog behoorlijk wat hulp nodig hebben.

Groet, Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
prachtig werk germt dit gaat helemaal goed komen zie ik 8)

heb nog een vraag maar weet niet of jij het weet / is het beslag apart te koop in de winkel ?
want ik ben nog op zoek naar beslag voor mijn volgende bouw voor de hollewulf en de galerijen + tussen de raamen . heel de achterkant zal ik maar zeggen.
 
@Dirk
Ik weet niet of ik de naam van de winkel hier mag noemen, maar voor jouw beslag kun je in Ned. bij een grote internet winkel terecht, daar hebben ze wel wat jij nodig hebt.
Mijn beslag zat uiteraard in de doos meegeleverd.

Germt
 
a ok ik vermoed dat je de kombuis bedoeld.
dat komt goed uit want daar ga ik ergens tegen october naar toe ;)
thx germt
 
Het ziet er allemaal heel mooi en verzorgd uit, en die beplanking van je romp is erggg strak.
Mooi gedaan, top!!
 
Germt........sdfkkjskng Man toch...dit is tot nu toe strak gebouwd zou ik zeggen......vind het prachtig dat een scheepsbouwer zich zo goed voor bereid :8:8:8...je mag gerust zijn ik blijf dit hier op de punt van mijn stoel volgen zele ;););)...en ik denk dat er veel zullen doen :D....top man .....;););)
 
Heel fijn dat je hier ook het bouwverslag van de Hamburg neer hebt gezet.
Het is echt een schitterend schip aan het worden.
 
Mooi om je prachtige werk ook hier te zien Germt. Enne, modelbouw is geen hobby voor haastge mensen ...... velen van ons nemen de tijd, helaas soms noodgedwongen :(.
Een vraagje nog. Ik zie slechts stompjes van masten. Is dat tijdelijk of ga je niet verder "omhoog"?
 
Mooi om je prachtige werk ook hier te zien Germt. Enne, modelbouw is geen hobby voor haastge mensen ...... velen van ons nemen de tijd, helaas soms noodgedwongen :(.
Een vraagje nog. Ik zie slechts stompjes van masten. Is dat tijdelijk of ga je niet verder "omhoog"?

Ik was al een tijdje op zoek naar een gezellig en aktief forum Pilatus om mijn schip af te kunnen meren, en er worden hier vele mooie schepen en andere modellen gebouwd, ik heb nog wel wat tijd nodig om me in te lezen.

De maststompen, die heb ik gebruikt om die grote dekken te richten, en om de mastvoeten te kunnen maken. de bezaanmast loopt bijvoorbeeld door maar liefst 4 dekken8)
Ik ga uiteraard straks helemaal naar de "top" ;)

Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk Andy, dat vindt ik leuk, zeg het maar eerlijk; je kunt mijn WvH niet missen hé;)

Germt
 
Mooi schip hoor. En vooral zeer mooi gebouwd. Dit gaat echt een prachtstuk worden.
ik volg in ieder geval.
dirk
 
Netjes strak gewerkt , ik schuif mijn stoel alvast op de 2 de rij daar de 1ste me al aan de volle kant lijkt.
 
Netjes strak gewerkt , ik schuif mijn stoel alvast op de 2 de rij daar de 1ste me al aan de volle kant lijkt.

Er is nog plaats genoeg hoor Marc ;)
Belangrijker nog; niet schromen als je tips of suggesties hebt hé8)

Germt
 
Kijk de oude rot is hard bezig met zijn verslag;);) Ziet er goed uit, maar dat wist ik al. Komen er nog meer foto's?
 
Komen er nog meer foto's?

Oh ja zeker;)
Ben op dit moment druk met de vertuining aan de achterzijde, bij het bakdek is het al klaar.
Heb alleen aan de achterzijde een messing deurtje met een sierboog er omheen, die moet wel goed in/op de vertuinig passen, is dus wat werk.
Als ik aan beide kanten klaar ben volgen foto's en een verklaring.
Dan kan ik aan het schilderen gaan 8)

Germt
 
Even een kleine up-date.
Heel de week bezig geweest met de vertuining aan de achterzijde van het schip
(De vertuining zijn planken die met de zeeg van de rest van de beplanking meelopen, en beginnen op de bovenzijde van de laagste verschansing. Dit is een mondvol, maar wordt als het schilderd is goed zichtbaar. Het is een zgn. pot-en deksel beplanking)
De moeilijkheid was ook hier weer de exacte pasvorm van ieder individueel plankje rond de geschutspoorten.
Het zit er netjes op en ben nu bezig de delen die volgende week geschilderd gaan worden voor te bereiden op het schilderwerk;
Romp van waterlijn tot 1e berghout in rustiek eiken.
Het volledige onderwaterschip; wit
De vertuining; groen
De potdeksels (planken die op de verschansing liggen) zwart
Zo gauw dit netjes en klaar is plaats ik foto's ter beoordeling.
Nog een weekje geduld a.u.b. 8)


attachment.jpg

De ongeschilderde vertuining aan de achterzijde (SB zijde)

Germt
 
fortuni,g zit er netjes op germt moet je nog berghouten plaatsen ? en het raahout
 
Deze komen later aan bod Dirk, ze lopen namelijk tot tegen de zijgalerijen.
Dus pas als de zijgalerijen er op zitten, dan kan ik ze netjes op de juiste plaats en in de juiste lengte plaatsen.
Het deel tussen het huidige bovenste berghout (2e van onder) en de vertuining wordt pas dan in de kleur gezet.

Germt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan