G
Germt
Guest
Aansluitend op mijn aanmelding en voorstelling hier mijn bouwverslag.
Zoals de titel al zegt gaat het om de Wappen von Hamburg I uit 1667.
Ik ben al 17 maanden bezig, en beslist geen "snelle" bouwer.
De kit is van Corel, althans dat staat overal, maar is eigenlijk door Corel overgenomen van Movo.
Dat is duidelijk te zien aan de bouwbeschrijving en de tekeningen, deze zijn zéér summier te noemen.
Gelukkig heb ik een aantal boeken die mij goed kunnen helpen deze bouw tot een bevredigend eindresultaat te brengen.
1) Wappen von Hamburg I van Wolfgang Quinger (in het Duits)
2) Een Hollandse Tweedekker van Heinrich Winter (in het Nederlands)
3) Historische Scheepsmodellen van W. zu Mondfeld (In het Nederlands)
4) De Zeven Provinciën van G.C. Dik (in het Nederlands)
Omdat de tekeningen van de tuigage wel erg eenvoudig zijn gebruik ik het laatste boek straks voor de tuigage, immers de 7 Prov. is uit 1665 dus maar 2 jaar jonger en gebouwd volgens het zelfde principe als de WvH (Wappen von Hamburg)
Ik probeer daar waar mogelijk één en ander aan te passen in overeenstemming met het echte schip, daar helpen met name de boeken De Hollandse Tweedekker (want dat is de WvH eigenlijk) en het boek de Wappen von Hamburg I mij bij.
Korte geschiedenis van de WvH.
Het schip is in 1667 gebouwd door een Hollandse bouwmeester (waarvan de naam onbekend is) op de Deichtor werf in Hamburg.
In 1669 werd het in dienst gesteld en vormde samen met de Leopold Primus een ware bescherming voor de Duitse handelskonvooien tegen piraterij.
De WvH begeleide de schepen naar Cadiz, Malaga, Lissabon, en naar Spitsbergen in het noorden.
Ook maakte het schip diverse reizen naar de Baltische Zee.
In 1683 brak er brand uit op het schip (reden onbekend) terwijl het op de rede lag voor Cadiz.
Snel breidde het vuur zich uit naar de kruitkamer, en het gevolg laat zich raden.
Het schip ontplofte en koste 68 van de 220 bemanningsleden het leven waaronder Admiraal Berend Karpfanger.
Er staat een standbeeld van hem in Hamburg.
In 1668 liep de opvolger van de WvH I van stapel op dezelfde werf in Hamburg en werd de Wappen von Hamburg II genoemd.
Gegevens over het model;
Start bouw: januari 2012
Lengte romp zonder boegspriet: 93 cm
Totale lengte: 110 cm
Hoogte: 91 cm
Breedte: 46 cm
De schaal: dat is onduidelijk; op de doos staat 1:50, op de tekenigen staat 1:40, nakijken van de originele afmetingen uit het boek en omrekenen naar dit model kom ik op 1:45, dus hou ik het daar maar op.
Dit zou als alles goed gaat straks het eindresultaat moeten zijn.
Een foto impressie van de verschillende bouwfasen:
Beplanken van de romp in 2 x 4 noten hout. Het schip wordt met een enkele beplanking gebouwd.
Ik heb steeds aan de binnenzijde van de huid 2 x 4 lindenhout overlappend meegelijmd voor de stevigheid, zodoende is de romp nu +/- 4,5 mm dik.
Even alle dekken in dry-fit op elkaar om een indruk te krijgen van de indeling van de dekken
Romp aan de onderzijde beplankt, het koedek is geplaatst en beplankt en voorzien van enkele onderdelen, en het geschut uiteraard nog los.
Nu viel mij de grofheid van de lopen op, en de maat vondt ik niet juist. dus nieuwe kanonslopen gekocht, de rolpaarden smaller en taps (achter breder dan voor) gemaakt.
Links de "oude" en rechts de nieuwe. was indertijd een advies van Dirk (Amazone)
Schoorsteen van de onder het koedek gelegen kombuis, deze is nu nog te zien door een wegneembaar luik in het dek. (zie foto onder)
Zicht op een deel van het koedek. hier is straks niet veel meer van te zien ant hier komt het verdek (geschutsdek) overheen.
e.e.a. is alleen door een kleine opening nog te zien.
Hier zie je het koedek nog door de genoemde openingen. hier horen roosters, maar die laat ik gemakshalve voor het zicht weg.
Plaatsen van de galjoensscheg, deze liep onderaan rond, diet is niet juist, dus aangepast en er een hoek volgens de rode lijnen van gemaakt.
Hier zijn we op het afgesloten deel van het halfdek, met kompashuis, kolderstok (beweegbaar) en trap naar beneden naar het verdek.
De luizenplecht, hier zat een oerlelijk stuk ijzer bij wat moest doorgaan voor het rooster, dat ding ligt inmiddels in de kliko, en is vervangen door een notenhouten exemplaar. Hier staat ook één van de twee "gemakken" ze heten trouwens daadwerkelijk zo.
Deze foto en de foto hieronder laat zien hoe ze er nu bijstaat, met hier zicht op het bakdek en op de onderste foto het geschutsdek, halfdek (open deel) achter de achterwand staat dus het kompashuis en de kolderstok.
De lichte roosters zijn nog uitneembaar, omdat ik dan straks beter bij de knechten kan (voor het aanbrengen van de touwen van de grootmast en fokkemast.
Ze moeten ook nog gekleurd worden natuurlijk.
Als laatste nog een deel van het in mijn ogen prachtige beslag, althans een deel van de beelden. ik heb er 2 één Euro stukken bij gelegd om een indruk te geven van de afmetingen van dit beslag.
Ik hoop dat ik een redelijke indruk heb kunnen geven van het gedane werk.
Zelf vindt ik het een heerlijk schip om aan te werken, zoals gezegd; het gaat langzaam maar gestaag, en heeft bij mij in ieder geval de interesse in de Hollandse Tweedekker behoorlijk aangewakkerd.
De volgende stap is;
1) aanbrengen van de vertuining aan de bovenzijde van de romp
2) onderwaterschip wit maken
3) Potdeksels (de houten planken op de verschansing) zwart maken
4) Vertuining groen maken.
Uiteraard zijn tips, suggesties of andere adviezen meer dan welkom.
Als straks de tuigage aan bod komt zal ik nog behoorlijk wat hulp nodig hebben.
Groet, Germt
Zoals de titel al zegt gaat het om de Wappen von Hamburg I uit 1667.
Ik ben al 17 maanden bezig, en beslist geen "snelle" bouwer.
De kit is van Corel, althans dat staat overal, maar is eigenlijk door Corel overgenomen van Movo.
Dat is duidelijk te zien aan de bouwbeschrijving en de tekeningen, deze zijn zéér summier te noemen.
Gelukkig heb ik een aantal boeken die mij goed kunnen helpen deze bouw tot een bevredigend eindresultaat te brengen.
1) Wappen von Hamburg I van Wolfgang Quinger (in het Duits)
2) Een Hollandse Tweedekker van Heinrich Winter (in het Nederlands)
3) Historische Scheepsmodellen van W. zu Mondfeld (In het Nederlands)
4) De Zeven Provinciën van G.C. Dik (in het Nederlands)
Omdat de tekeningen van de tuigage wel erg eenvoudig zijn gebruik ik het laatste boek straks voor de tuigage, immers de 7 Prov. is uit 1665 dus maar 2 jaar jonger en gebouwd volgens het zelfde principe als de WvH (Wappen von Hamburg)
Ik probeer daar waar mogelijk één en ander aan te passen in overeenstemming met het echte schip, daar helpen met name de boeken De Hollandse Tweedekker (want dat is de WvH eigenlijk) en het boek de Wappen von Hamburg I mij bij.
Korte geschiedenis van de WvH.
Het schip is in 1667 gebouwd door een Hollandse bouwmeester (waarvan de naam onbekend is) op de Deichtor werf in Hamburg.
In 1669 werd het in dienst gesteld en vormde samen met de Leopold Primus een ware bescherming voor de Duitse handelskonvooien tegen piraterij.
De WvH begeleide de schepen naar Cadiz, Malaga, Lissabon, en naar Spitsbergen in het noorden.
Ook maakte het schip diverse reizen naar de Baltische Zee.
In 1683 brak er brand uit op het schip (reden onbekend) terwijl het op de rede lag voor Cadiz.
Snel breidde het vuur zich uit naar de kruitkamer, en het gevolg laat zich raden.
Het schip ontplofte en koste 68 van de 220 bemanningsleden het leven waaronder Admiraal Berend Karpfanger.
Er staat een standbeeld van hem in Hamburg.
In 1668 liep de opvolger van de WvH I van stapel op dezelfde werf in Hamburg en werd de Wappen von Hamburg II genoemd.
Gegevens over het model;
Start bouw: januari 2012
Lengte romp zonder boegspriet: 93 cm
Totale lengte: 110 cm
Hoogte: 91 cm
Breedte: 46 cm
De schaal: dat is onduidelijk; op de doos staat 1:50, op de tekenigen staat 1:40, nakijken van de originele afmetingen uit het boek en omrekenen naar dit model kom ik op 1:45, dus hou ik het daar maar op.
Dit zou als alles goed gaat straks het eindresultaat moeten zijn.
Een foto impressie van de verschillende bouwfasen:
Beplanken van de romp in 2 x 4 noten hout. Het schip wordt met een enkele beplanking gebouwd.
Ik heb steeds aan de binnenzijde van de huid 2 x 4 lindenhout overlappend meegelijmd voor de stevigheid, zodoende is de romp nu +/- 4,5 mm dik.
Even alle dekken in dry-fit op elkaar om een indruk te krijgen van de indeling van de dekken
Romp aan de onderzijde beplankt, het koedek is geplaatst en beplankt en voorzien van enkele onderdelen, en het geschut uiteraard nog los.
Nu viel mij de grofheid van de lopen op, en de maat vondt ik niet juist. dus nieuwe kanonslopen gekocht, de rolpaarden smaller en taps (achter breder dan voor) gemaakt.
Links de "oude" en rechts de nieuwe. was indertijd een advies van Dirk (Amazone)
Schoorsteen van de onder het koedek gelegen kombuis, deze is nu nog te zien door een wegneembaar luik in het dek. (zie foto onder)
Zicht op een deel van het koedek. hier is straks niet veel meer van te zien ant hier komt het verdek (geschutsdek) overheen.
e.e.a. is alleen door een kleine opening nog te zien.
Hier zie je het koedek nog door de genoemde openingen. hier horen roosters, maar die laat ik gemakshalve voor het zicht weg.
Plaatsen van de galjoensscheg, deze liep onderaan rond, diet is niet juist, dus aangepast en er een hoek volgens de rode lijnen van gemaakt.
Hier zijn we op het afgesloten deel van het halfdek, met kompashuis, kolderstok (beweegbaar) en trap naar beneden naar het verdek.
De luizenplecht, hier zat een oerlelijk stuk ijzer bij wat moest doorgaan voor het rooster, dat ding ligt inmiddels in de kliko, en is vervangen door een notenhouten exemplaar. Hier staat ook één van de twee "gemakken" ze heten trouwens daadwerkelijk zo.
Deze foto en de foto hieronder laat zien hoe ze er nu bijstaat, met hier zicht op het bakdek en op de onderste foto het geschutsdek, halfdek (open deel) achter de achterwand staat dus het kompashuis en de kolderstok.
De lichte roosters zijn nog uitneembaar, omdat ik dan straks beter bij de knechten kan (voor het aanbrengen van de touwen van de grootmast en fokkemast.
Ze moeten ook nog gekleurd worden natuurlijk.
Als laatste nog een deel van het in mijn ogen prachtige beslag, althans een deel van de beelden. ik heb er 2 één Euro stukken bij gelegd om een indruk te geven van de afmetingen van dit beslag.
Ik hoop dat ik een redelijke indruk heb kunnen geven van het gedane werk.
Zelf vindt ik het een heerlijk schip om aan te werken, zoals gezegd; het gaat langzaam maar gestaag, en heeft bij mij in ieder geval de interesse in de Hollandse Tweedekker behoorlijk aangewakkerd.
De volgende stap is;
1) aanbrengen van de vertuining aan de bovenzijde van de romp
2) onderwaterschip wit maken
3) Potdeksels (de houten planken op de verschansing) zwart maken
4) Vertuining groen maken.
Uiteraard zijn tips, suggesties of andere adviezen meer dan welkom.
Als straks de tuigage aan bod komt zal ik nog behoorlijk wat hulp nodig hebben.
Groet, Germt
Laatst bewerkt door een moderator: