Hoofdsponsor

1/50 Wappen von Hamburg I 1667 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraagje Germt. Ik zag in het bewuste stuk 'beplanken' allerlei oplossingen voor spijkeren. Men zegt dat de spijkers eigenlijk te groot zijn in verhouding met de modelbouw. Hoe pak jij dat aan? Zie namelijk geen koppen zitten.
 
Klopt dat je ze niet ziet Henk; zitten er ook nog niet in, als ze er in komen doe ik dat niet met spijkers, zijn inderdaad buiten schaal!
Er zijn diverse mogelijkheden voor, daar denk ik nog over na:$

Germt
 
Ziet er netjes uit Germt,
Als je toch over spijkers nadenkt denk dan gelijk even over schanskleden na8)

Andy
 
Links of rechtsgeslagen touw

Omdat de schilderwerkzaamheden in volle gang zijn, ben ik al vast de tekeningen betreffende de tuigage aan het bestuderen.
Ik moet natuurlijk voldoende droogtijd in acht nemen, en wil het heel zorgvuldig doen (schilderen is in tegenstelling tot de schilderskunsten van sommige leden op het forum niet mijn sterkste kant)
Dit ook een beetje aan de hand van de problemen die Andy met zijn Prins Willem op dit moment heeft:(
Ik ben de diameters aan het omrekenen van de touwen die in de kit zitten en op de tekeningen staan naar de diameters van de Zeven Provinciën.
Het boek "De Zeven Provinciën" is voor de tuigage in deze dus mijn leidraad.
Ik ga straks alle touwen uit de kit vervangen door touwen van Morope (uit Duitsland)
Ik heb foto's gezien van een schip dat met dit touw is getuigd, en dat ziet er zéér realistisch uit.
Bovendien is er nagenoeg géén rek en of pluisjes
Verkrijgbaar in een grote viariatie aan diameters
Dat touw is verkrijgbaar als links- en rechtsgeslagen, dan ga ik er maar van uit dat er op "onze" schepen dus links-en rechts geslagen touw werd gebruikt.
Ik kan nergens een eenduidige verklaring vinden waar dan links en rechts geslagen touw wordt gebruikt.
Ik heb het vermoeden dat het verschil met name in het staande want te vinden is.
Wie o wie heeft hier een duidelijk antwoord op:1zhelp:

Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze middag maar even op het net gesurft en mijn boeken er op nageslagen, en het volgende gevonden

wantslag: met de zon mee, rechtsom geslagen touw.
kabelslag: tegen de zon in, linksom geslagen touw.

Ik heb ondertussen begrepen dat het te maken had met het torderen van het touw.
Bijvoorbeeld vwb het staande want links en rechts geslagen kunnen zijn geweest (aan BB en SB)
Dit om de tegengestelde krachten te compenseren (of zo iets)

Verdorie, hier heb je bijna hogeschool kennis voor nodig

Odertussen het volgende gevonden in Historische scheepsmodellen (blz 230)

garens (wantslag); windsels en bekleden van touwen
lijnen (wantslag); vlaggen en weeflijnen
Touw (wantslag); lopend want
Touw (wantslag); staand want bakboord
Touw (kabelslag); staand want stuurboord
lichte trossen (kabelslag); kleine ankers
zware trossen( kabelslag) zware ankers
Stagen (kabelslag).

Met andere woorden, de stagen en het staande want aan stuurboord zijn afwijkend en dus in kabelslag uitgevoerd

Dus ik weet nu waar ik aan ga beginnenwacko

Als er iemand nog aanvullingen heeft hoor ik het graag

Germt
 
dit lijkt me goed germt maar eerlijk ik sla alles het zelvde hoor, en denk dat de meeste dit doen.
als je een goed touwslaan ding hebt kan je het natuurlijk wel proberen ;)
 
Ik heb geen touwslaan ding Dirk, dus schaf ik het touw aan in Duitsland.

Ik besef terdege waar ik aan begin en heb eerlijk gezegd ook nog nooit gezien dat iemand links en rechts geslagen touw gebruikte.
Maar ja, ik heb mezelf behoorlijk vastgebeten in dit schip, en wil ik deze details zo uitgevoerd hebben:)

De meeste mensen zullen het verschil nooit zien, maar ik weet dan natuurlijk dat dit klopt met de realiteit8)

Germt
 
Ik heb wel eens de stelregel gelezen dat een modelbouwbouwer zich niet druk moet maken over details kleiner dan 1 mm. Maar iedereen legt de lat zo hoog als hij zelf wil. Ik ben nu zelf ook in de tuigage gedoken en ben al lang blij als ik de juiste lijnen heb en deze ook op de goede plek beleg. Voor mij moeten dikte en kleur dan ongeveer kloppen, dat is al een hoop uitzoekwerk.
Maar als je de beschikking hebt over de juiste informatie en over links- en rechtsgeslagen touw is het relatief een kleine moeite om het dan helemaal goed te doen. Doen dus!
 
Germt, misschien nog even geduld tot Ward weer online komt, wellicht kan hij het wat meer toelichten.
 
Germt, misschien nog even geduld tot Ward weer online komt, wellicht kan hij het wat meer toelichten.

Dat doe ik zeker Wim, dit alles is nog maar voorbereidend werk, want moet nu steeds even wachten op het droogproces, maar wel handig als je straks niet meer hoeft te zoeken.:)

Germt
 
zo is het maar net , met een goede voorberijding is het werk meestal al half uitgevoerd .
 
Na vandaag weer wat schilderwerk gedaan te hebben, even verder met de onderdelen van het Hakkebord.
Wat er niet in de kit zit zijn de drapperiën boven en langs de zijkanten.
Enige tijd geleden al op het idee gekomen om dit dan maar zelf te maken, uit laagjes triplex 1mm.
Boven de draperiën komt een boogje met daarboven weer houtsnijwerk:dry:
Maar....... dat is toch een vak apart.
Maar goed even wat geprobeerd met dit als resultaat, de linkerzijde heeft al 2 lagen, rechts nog niet
Maar of dit het wordt:33:


attachment.jpg

Teken gerust hoe het wel zou moeten, want dit compleet nieuw voor mij:8


Germt
 
N

Teken gerust hoe het wel zou moeten, want dit compleet nieuw voor mij:8


Germt

Volgens mij kan je het midden van het dikste stuk draperie iets verdiepen waardoor het er meer als de plooi van een gordijn uit gaat zien
kijk maar naar het gordijn links op deze foto van onderdelen van de Prins Willem:
abrouwer-albums-prins-willem-1649-voc-picture123069-p1130585.jpg

Het is een kwestie van smaak en de bouwer beslist natuurlijk.

Andy
 
Ik zal eens proberen of ik iets kan bereiken met een sleufje er in te frezen.

Germt
 
Ziet er allemaal prachtig uit, de beplanking vind ik mooi, doe zo verder deze ga ik zeker volgen.
 
Dank je Jim, maar als ik zo in dit tempo doorga, komt hij nooit af vrees ik, maar och het bouwen zelf is waar het om gaat.
Na nog wat schilderwerk toch maar weer een nieuwe drapperie gemaakt, de eerste beviel mij niet echt, sterker nog, het leek gewoon nergens op.

Op de foto is de bovenste de "oude" en de onderste de "nieuwe" deze past ook wat beter langs de leeuwen.
Moet nog wel een beetje bijgewerkt worden, maar voor een eerste stukje houtsnijwerk kan het er wel mee door denk ik:8


attachment.jpg

Germt
 
Je draperieën worden steeds mooier .
Heb je ook al een idee voor het schilderen ervan (2 kleuren bijvoorbeeld donkergroen en goud of gele oker?)

Tip: Kijk nog wel hoe je uitkomt met de hoekmannen die links en rechts naast het hakkebord komen.

Andy
 
De grote hoekmannen zijn hoofdzakelijk in groene en bruine kleuren, en het hakkebord is groen.
Het wapen en de leeuwen onder de drapperie zijn uiteraard rood

In mijn foto archief zit eigenlijk niks bruikbaars:dry:

Persoonlijk denk ik dan aan donker rood, karmijn of bordeaux achtig met eventueel als tweede kleur goud 8)

Germt
 
Ik zal je een paar foto's van scheepsschilderijen met hakkeborden mailen dan heb je een paar voorbeelden

Andy

Ps
Ik heb de foto's gemaild, zoek op de schilderijen naar schepen met Nederlandse vlaggen en je ziet meerdere mogelijkheden (rood - groen - geel) om je draperieën te verven

Andy
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit germt
ik heb ze in de tijt zo gemaakt ook met 1 mm fineer

10mmwsh.jpg

voor de koort heb ik ook een echt touw gebruikt en mee geschilderd
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan