Hoofdsponsor

1/50 Wappen von Hamburg I 1667 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze ochtend uit notenlatjes een proefstukje opgebouwd om de ruimte tussen de leeuw en de scheg op te vullen.
Ik heb dat eerst uit latjes gedaan omdat dat dan makkelijker stukje voor stukje te corrigeren is.
Het prototype is nu klaar, en kan het uit een massief stukje noten worden gemaakt.
Ik laat het eerst even zien, zodat er nog een en ander aan veranderd kan worden.
Belangrijk voor mij was om een zo recht mogelijk doorlopende scheg aan de voorzijde te behouden.

Situatie zonder de leeuw:

attachment.jpg




Situatie met de leeuw

attachment.jpg


Uiteraard zal het definitieve stuk nog iets beter passen aan de onderkant.
Onder de klauwen van de voorpoten van de leeuw komt nog een wapenschild, wat nu ook beter tegen de scheg ligt
Graag jouw mening Dirk
 
Heb het proefstukje overgezet op een massief stukje notenhout, nadat het perfect paste heb ik het op de scheg gelijmd.
Het geheel ziet er in ieder geval veel beter uit, en de leeuw heeft niet meer de neiging om van het schip te springen.
Nu alles goed late uitharden en morgen in model mee schuren en in de juiste kleur zetten.

attachment.jpg
 
ja dit ziet er wel goed uit hoor germt als daar het schild nog eens voor hangt is het af.

het is een kleine verandering die er wel veel beter uit ziet hoor.
nu de krol van de reling nog juist achter de kroon proberen te krijgen en het is goed denk ik, of zo hoog mogelijk dat het juist de boegspriet niet raakt.
 
Die krol van de regeling kan nu heel mooi achter de kroon.
Ik heb het even vergeleken met de Hollandse Tweedekker, en ik zit nu met die krol eigenlijk bijna hetzelfde.
Op de foto in posting 136 zie je achter de dry-fit regeling met de krol nog een puntje donker hout van de scheg.
Als de regeling helemaal klaar is en op zijn plaats zit, ga ik dat puntje kunnen verwijderen, nu loopt de scheg aan de bovenzijde nog wat breed uit, maar dat is dan weg en ziet het er nog beter uit.
 
De krol ligt nu vlak achter de kroon en zo hoog mogelijk juist onder de boegspriet zonder in de weg te zitten
Ik heb daarvoor een nieuwe moeten maken, en dan maar gelijk iets fijner en gedetailleerder.
Nu heb ik het sterke vermoeden dat de ruimte tussen de staanders vanaf bovenzijde scheg naar onderzijde krol gesloten moet zijn.
Klopt dat?

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nu heb ik het sterke vermoeden dat de ruimte tussen de staanders vanaf bovenzijde scheg naar onderzijde krol gesloten moet zijn.
Klopt dat?

normaal wel want dit is uit 1 stuk gemaakt en daar moeten dan de relingen tegen gemaakt worden ;)

het tipje van de schech dat nog achter de leeuw zijn staart uitsteekt zou ik ook afzagen
 
het tipje van de schech dat nog achter de leeuw zijn staart uitsteekt zou ik ook afzagen

Oke Dirk, ik heb al een tussen stuk gemaakt. Dat dat deel uit één stuk gemaakt werd wist ik niet.
Uiteraard gaat dat tipje er straks af
 
Na een hele hoop gehannes met het galjoen is er een beter begin gemaakt, waarbij de moeilijkheid hem zat in het vinden van de juiste bocht van de bovenste regeling.
Dat heb ik voor elkaar!
Voor de afwisseling ben ik ondertussen verder gegaan met het schilderen van een aantal beslagdelen die op het hakkebord komen te staan.
Dit leuke werkje werkt soms motivatie verhogend.

De bovenste regeling, waar ik verder op kan bouwen:

attachment.jpg


Het hakkebord met het wapenschild en de leeuwen bovenop, de paarden op het dakje.
Er komen nog 2 grote Heren op het dakje boven de paarden te staan, en reken nét niet de leeuwen bovenaan.

attachment.jpg


Germt
 
ziet er erg netjes uit germt kleur van de traperieén komt mooi over zo 8)
 
Super mooi schilderwerk Germt, ik zal later aardig mijn best moeten doen om dit te verbeteren.
 
Weer een paar stapjes verder.
De talies van het roer, daar is nogal wat onduidelijkheid over; zijn het er één of twee.
De bronnen geven ook geen uitsluitsel, maar de documentatie betreffende de Hollandse tweedekker en de foto's uit het boek betreffende de WvH laten er één zien.
Daarbij loopt hij van de sb zijde omhoog naar de konstabelskamer en is hij door het roer met een gewone knoop aan bb zijde geborgd.
De 2 stuurtalies (in geval van breuk van de kolderstok) lopen door blokken aan de zij/achterkant van de romp naar het halfdek, om zo het schip nog een beetje bestuurbaar te houden.

attachment.jpg



De "heren" tegen de tussenwand van het halfdek geschilderd en geplaatst, alsmede het bankje van de kapitein.
De boeken van CS Forrester (kapitein Hornblower) en de boeken van Partick O'Brian (Kapitein Jack Aubrey) spreken vaak over het halfdek als het domein van de kapitein; vandaar de bank8)


attachment.jpg

Het kampanjedek is verder afgewerkt met de reling, 4 licht (8ponder) kanons, trapgatreling en enkele vaten. de kanonnier heeft ook zijn plaats reeds (tijdelijk) ingenomen.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi mooi zeker het loodglas ziet er werkelijk subliem uit germt
 
Wat prachtig inderdaad, blijf ik ook op de voet volgen :)
 
Weer een stapje verder, de ramen en de cherubijntjes op de spigel zijn nu ook geplaatst.
De ramen lijken er schots en scheef in te zitten, maar dat is bedrog., en de camera staat een beetje scheef!
De onderkozijnen zijn schuin, omdat ze met de wulf mee moeten lopen.

A.s. zaterdag hebben we hier in het midden van het land een ontmoetingsdag, dus dan hoor ik het wel.;)


attachment.jpg
 
heel netjes en verzorgd, een streling
groetjes
Ward
 
zeer goed bezig doe zo verder mooi schilderwerk .
gr dirk d
 
Kan ook niet anders zeggen dan dat het er schitterend uitziet!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan