Hoofdsponsor

1/75 Vasa (Wasa) Corel 1:75 [wip]

Weer een mooie stap vooruit Jan.
Op de laatste foto is trouwens goed te zien hoe hoog ze eigenlijk is.
 
je weet hoe hoog dat was in het museum (van verdieping 2 t/m 7)

ben nu begonnen om het stukje mahonie nogmaals te bekleden maar nu met een laagje noten fineer.
hierna ga ik door met de rest van de achterspiegel te bekleden en de basis stukken van de gallerijen.
zodra er meer zichtwerk is komt er weer een foto
 
vandaag weer wat gedaan:

een nieuw stuk gemaakt voor de boeg, nu nog passend maken en de versiering er inpassen.

100_8970.jpg

en de spiegel beplankt

100_8971.jpg
 
tijdens het vergelijken van de foto's van het origineel en de tekeningen ben ik erachter gekomen dat ik een luikje vergeten ben

7-Copy.jpg

108_8713-edit.jpg

hoe kan ik dit het beste oplossen zonder schade aan te brengen.
ik denk er zelf aan dit betreffende luik gesloten weer te geven, maar zal toch de naad moeten insnijden.

alle tips zijn welkom
 
Dat gaat een lastige worden Jan, door de berghouten heen zo te zien.
Zou je het wel doen? De romp ziet er nu heel mooi uit en daarin nu hakken of snijden :unsure:.
 
Dat is inderdaad een lastige Jan, inkerven met een scherp mes en gesloten weergeven is inderdaad een optie.

Fred
 
Zou persoonlijk ook kiezen voor een gesloten versie. Maar zal wel een delicaat en secuur werkje zijn hoor.
Want moet wel diep genoeg zijn om het realistisch te maken. Hopelijk heb je een vaste hand :)
Voordeel is natuurlijk dat ze nog niet geschilderd is, zo kan je eventueel een uitschieter nog bijwerken.
 
ik heb ondertussen besloten om dit luikje te "vergeten". aanbrengen hiervan heeft een te grote kans op verdere schade
 
dit zou ik ook overwegen ,

het ziet er goed uit nu en dan is het mss kans op scheuren of barsten

d.
 
Jan, vind het een "easy way out". Zomaar een luikje wegpoetsen of vergeten. Je laat toch ook geen mast weg! Ik zou me er steeds aan storen als ik naar het model zou kijken. Je stopt er zo veel werk in dan is dat kleine beetje extra toch de moeite waard. Its your choice.
 
ik wil eerst nog eens met restmateriaal een soortgelijk stuk maken en daarop proberen de opening te maken.
mocht het lukken zonder schade dan zal ik het toch gaan proberen, maar bij enige twijfel ga ik het NIET doen.

er zijn bij dit model zoveel zaken die afwijken van het origineel, is ook een nadeel als je een model bouwt dat je in het echt gezien hebt.
 
Goed idee om een teststuk te maken in restmateriaal.
Als het niet helemaal lukt op het orgineel valt het nog meer op dan een niet geplaatst luikje.
Tenslotte is de romp al geregeld in beeld geweest en niemand is het opgevallen.
 
Yep. Dat is waar. Daarom ben ik ooit gestopt met de Vasa maar dat was een model van Billing Boats van 1975 en daar klopte helemaal niets van bleek toen ik bij de Vasa was in Zweden. Maar hier zijn de verschillen niet zo groot.
 
kan je het niet gewoon uiboren jan 1,5 mm boortje en overal 1 mm van de lijn blijven en dan vijlen of met zo een nagelschuurstokje bij vijlen of schuren. dan heb je helemaal geen probleem om stukken te maken. en voor de zekerhijd een schildertape gebruiken tegen het splinteren bij het boren
 
kan je er geen stukje fineer (de grote van het luik)op lijmen,ben geen houtsnuiver

is maar een idee
 
dat is een goed idee
een laagje erop aanbrengen ipv erin snijden.
zal het zeker meenemen met mijn experimenten tzt

ik ga als eerste verder met de gallerijen en de voorbereidingen voor het dek. dit onderdeeltje kan veel later ook nog steeds gebeuren.
 
Wat een hoop ideeën voor het maken van zo'n klein luikje :laugh::laugh:

Fred
 
de afgelopen dagen weer wat triplex onderdelen opnieuw gemaakt in notenhout

100_8972.jpg

ze moeten nog in detail worden afgewerkt, maar dit is de basis alvast
 
mooi jan nog een paar scheepjes en je gaat alles zelf maken ;)
 
Dirk,

als de Vasa ooit gereed is, zal ik zeker een scratch model gaan maken.
wat het gaat worden weet ik nog niet, maar vrijwel zeker een Hollander maar dan in admiraliteitsuitvoering (dus een opengewerkte romp)

ik ga nu weer wat prutsen aan de gallerijen, deze komen niet zo lekker uit als ik de BB volg.
eerst nog eens de tekeningen goed vergelijken met de foto's van het origineel en kijken hoe ik het kan maken.

zodra ik eruit ben zal ik wel wat foto's plaatsen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan