Hoofdsponsor

1/75 Vasa (Wasa) Corel 1:75 [wip]

even wat zitten schetsen voor de laatste plankjes aan deze zijde

SDC10129-edit.jpg

SDC10127-edit.jpg

dit is het eenvoudigste stukje:
SDC10130-edit.jpg

bovenstaande is een 1e idee, ik verwacht dat ik als ik er eenmaal aan bezig ben nog wel wat zal aanpassen, maar het is een start om dit netjes op te vullen zonder scherpe punten.
 
Is nog een heel rekenwerk om niet verder dan 50% van de breedte van de planken te komen.
Het was toch 50% of minder en dan over naar de stealers? Wordt dan de plank boven de rode lijn op de eerste foto niet te dun?
 
dit is een idee uitgewerkt met een tekenprogramma.
in de praktijk zal ik de betreffende latjes nog corrigeren om niet onder de 1/2 breedte te komen (het schijnt trouwens dat op de Vasa ook nog verder verjongd is in de praktijk, mag je binnenkort nakijken als je er bent, aangezien jij nog voor mij gaat)
 
Jan, ga er inderdaad binnenkort zelf kijken en zal eens goed op de verjonging letten.
Als dat zo is, hoef ik er in de toekomst ook niet meer zo aan te denken.
Ik zal het niet verklappen, anders is de lol er voor jou af ;).
 
wie het regeltje van de 50% heeft uitgevonden weet ik niet maar dat klopt volgens mij ook niet hoor.
ik pas het alles sins niet toe want dan zit je elke keer in de problemen . zeker bij een 17 eeuws schip is dit niet haalbaar.

het zal puzzelen worden jan maar je tekening ziet er niet slecht uit nu teken je rechte lijnen op een bol vlak dus hou er rekening mee dat het tog iets anders gaat uitvallen dan je nu getekent hebt ;)

rustig dicht werken en dan komt het zeker goed
 
de schetsjes zijn een idee hoe ik het denk te gaan oplossen en zal zeker niet uitpakken zoals nu getekend, maar je moet ergens mee beginnen
de ronding van de boeg zal zeker nog wel wat aanpassingen opleveren
 
de theorie van de beplanking die ik een paar dagen geleden bedacht had was niet te doen in de praktijk.
in ieder geval is de 1e zijde nu dicht, morgen verder aan de andere kant.
 
de 2e beplanking zit erop. nu nauwkeurig schuren en de kiertjes opvullen waar nodig met mengsel lak en zaagsel

100_8700.jpg

100_8701.jpg

100_8702.jpg
 
Dat ziet er goed uit Jan, plankjes een beetje hun gang laten gaan, de vorm van je schip dwingen je planken in een bepaalde richting, verjongen tot max halve plank breedte is natuurlijk mooi bij 1/1 bouw maar heeft geen zin als je daardoor meer hout nodig hebt.
 
ziet er erg strak uit jan .

romp beplanken is en blijft tog iets appart maar het rezultaat is wel mooi hoor 8)
 
Dat ziet er werkelijk keurig uit Jan.

Fred
 
de grote lijnen van de romp zijn geschuurd, volgende stap wordt nu de kiertjes dichten met mengsel zaagsel/lak en daarna weer schuren
aangezien deze fase niets zichtbaars geeft maar geen foto's geplaatst
 
ondertussen zijn de kiertjes dicht en kan ik nog een keer gaan schuren.
deze week een vakantie gepland om oa thuis wat te klussen en mogelijk nog een dagje weg met de kids.

tussen de bedrijven door moet het schuurwerk deze week gereed zijn en kan ik daarna de uitstekende stukken van de valse spanten weghalen boven het dek en beginnen aan de afwerking van het dek

heb ondertussen nog contact gehad met het Vasa Museum inzake de afwerking van de onderzijde, heb besloten hier maar nog even mee te wachten, kan altijd nog iets aan gedaan worden.

QUOTE:
The bottom of Vasa was covered with a coat of tar, much like the topsides below
the bulwarks. There is no obvious sign of any kind of bottom paint, although we
have not sampled extensively for it (sampling is planned for the future). There
is no sign of any demarcation at the waterline, either scribed or painted.

Fred Hocker
Vasa Museum
UNQUOTE
 
Jan, volgens zegt dat antwoord toch wel iets. Van alles is al wel iets teruggevonden, ook wat de kleuren betreft inmiddels.
Als men dan geen duidelijke waterlijn heeft aangetroffen en alleen teer onder de bulwarks wordt het nog een uitdaging hoe je dit vorm gaat geven.
Ben heel benieuwd naar je uiteindelijke aanpak.
 
Ik heb nog wel even de tijd om dat te beslissen. in ieder geval wordt het niet wit.
ik zat tzt dit deel eerst in de lak en daarna ga ik het bovenschip schilderen in de gereconstrueerde kleurstelling, als dit zover is dan beslis ik wel of ik nog iets aan het onderwaterschip doe. (mogelijk eerst eens een digitale proef tegen die tijd en kijken hoe het er dan op een foto uitziet)
 
hier even een paar foto's nog van de 2e laag

108_8716.jpg

108_8713.jpg


verder de valse spanten boven het dek verwijderd. wel een beetje eng om er met hamer en beitel tegen te tikken, maar het is gelukt

108_8714.jpg

108_8715.jpg
 
Die tweede laag zit er mooi op Jan, nog mooier als bij de echte ;).
Eigenlijk wil je helemaal niet met een beitel aan de gang op zo'n schip, maar gelukkig is het goed gegaan.
 
de laatste dagen lekker wat kunnen bouwen
de zijkanten zijn bekleed, nu nog de exacte vormen gaan aftekenen en corrigeren

verder de roosters in elkaar gelijmd, de kwaliteit van de meegeleverde roosters in de kit was goed te noemen.
vlakke zijde zit onder en aan de bovenzijde is het nog wat onregelmatig, maar ik ga dat niet schuren

108_8717.jpg

108_8718.jpg

ook nog de deurtjes op de achterdekken gecorrigeerd, waren eerst recht, maar zijn in het echt schuin naar achteren lopend.

108_8719.jpg
 
Ziet er netjes uit Jan.
Even iets anders dan beplanken moet een verademing zijn :).
 
inderdaad een verademing, maar je weet dat dit deel ook nog best bewerkelijk gaat worden met al de details die er nog op moeten komen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan