Hoofdsponsor

1/75 Vasa (Wasa) Corel 1:75 [wip]

Zal idd nog heel wat werk zijn met al die details, maar ziet er alvast al netjes uit.
 
de verschansing verder afgewerkt op de juiste hoogte en afmeting.
verder nog voorzien van een afwerkrandje in noten

108_8720.jpg

108_8721.jpg
 
:dry:zeer mooi werk , maar u zal nog wel veel winterse avonden bezig zijn......

grts

johan
 
proefstukje gemaakt voor de dekbeplanking

bovenste met zwarte draad
onderste met potlood

ik denk dat ik maar weer voor de zwarte draad uitvoering ga

108_8724.jpg
 
Met de draad is mooi, het geeft een boel werk, maar dan heb je ook wat.
Wat voor draad gebruik je hiervoor?
 
de draad is de standaard ijzergaren van de Hema
 
hier de resultaten van de teststukjes nadat ze gelakt zijn en licht opgeschuurd

100_8783.jpg

100_8782.jpg

ik heb besloten om te gaan voor de uitvoering met permanent marker stift
 
de middenlijn bepaalt voor de dekbeplanking en ter controle alvast de masten een keer geplaatst

100_8784.jpg

100_8785.jpg

verder een nieuwe mal gemaakt voor het boegdeel. is meegeleverd in triplex maar ga dit vervangen door noten

100_8786.jpg

100_8787.jpg
 
mooi jan dat je het in noten gaat maken dat zal er veel beter uitzien dan het stuk triplex 8)
 
Leuk om zo de masten even te dry fitten, geeft gelijk een mooi beeld van de grote van het schip.
Het boegdeel zo maken van noten hout is een hele verbetering.

Fred
 
de zijstukken voor het galjoen opnieuw gemaakt in noten ipv het meegeleverde triplex

SDC10151.jpg

toch een stuk beter om te zien straks
 
Niks mis met triplex, maar de boegdelen in noten zijn wel veel mooier zo.
 
triplex is perfect als het toch geschilderd moet worden, maar dit gedeelte blijft in houtkleur.

voor het verdere deel van de boeg wacht ik even tot na mijn bezoek aan de Vasa volgende week
 
Zal er alvast veel realistischer uitzien in dat notenhout.
 
hier de link naar de foto's van mijn bezoek aan het Vasa Museet in Stockholm
https://picasaweb.google.com/103715...&authkey=Gv1sRgCO-txYG1npm6eQ&feat=directlink

zoals jullie zien zijn niet alle foto's even scherp, het is er behoorlijk donker en dan valt het tegen om foto's uit de losse hand te nemen.
ik had wel een klein statiefje bij maar er was vrijwel geen plaats om dit te plaatsen. maar de kenner kan de nodige details wel herkennen en daar gaat het om.

verder nog een korte ontmoeting gehad met de hoofd archivator van het museum.
hij gaf aan dat er in het voorjaar een gedetailleerde modelbouwtekening uitkomt over de tuigage zoals deze voor de Vasa gereconstrueerd is.
verder gaf hij nog de tip dat de voormast bij de Corel kit niet correct staan maar wat meer naar achteren, dit dus nu maar eerst uit gaan meten voordat ik met de beplanking ga beginnen.
helaas had hij niet al te veel tijd, dus maar een 15 minuten met hem kunnen praten. had een doosje stroopwafels voor hem meegenomen wat zeer in dank werd afgenomen en waarna hij mij het nieuwste boek over de Vasa kado deed.

heb verder diverse zaken gezien waar ik tijdens de bouw nog op dien te gaan letten, zoals verwacht.

al met al een geslaagd bezoek om naast deze dame te kunnen lopen.
 
Mooi om te lezen dat het een leerrijk bezoek is geweest Jan.
Inmiddels de foto's bekeken en het is alsof ik er zelf weer was :).
Mooi referentiemateriaal voor je schip.
 
Laatst bewerkt:
thx voor de mooie fotos jan is altijt handig om iets op te zoeken 8)
 
na het indalen van de impressies aan het origineel toch maar weer verder gegaan.

als eerste de uitstekende stukjes van de berghouten verwijderd en hierna de onderste delen van de gallerijen gemonteerd.


100_8969.jpg

100_8968.jpg

als de lijm uitgehard is de overgang op de achtersteven afwerken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan