Hoofdsponsor

1/75 Vasa (Wasa) Corel 1:75 [wip]

Dat notenhout is wel erg mooi en zal een meerwaarde geven op het model.

zal ik zeker een scratch model gaan maken.
wat het gaat worden weet ik nog niet, maar vrijwel zeker een Hollander maar dan in admiraliteitsuitvoering (dus een opengewerkte romp)

Is de Wasa al klaar? Een admiraliteitsuitvoering staat ook nog op mijn wensenlijstje (maar dat lijstje begint wat lang te worden :) ).
 
De Vasa is nog lang niet klaar, maar je moet zo af en toe eens wat rondneuzen en ideeën opdoen.
als ik toevallig een goede tekening/boek tegen kom zal ik dat dan zeker aanschaffen met het oog op de toekomst.
 
alle deurtjes afgewerkt en gemonteerd, verder zijn de 1e drie dekken zijn beplankt

100_9013.jpg

100_9014.jpg

komende dagen het hoofddek uitwerken en de roosters definitief bevestigen en daarna de rest beplanken
als het goed is komen de planken hier op een lengte van 10-12cm (bij een schaal van 1:75 komt dat overeen met 7,5/9mtr)
kan echter nergens informatie vinden over de toegepaste lengte bij het origineel. fotomateriaal geeft niet veel info aangezien de planken op het bovenste dek maar gedeeltelijk zijn gereconstrueerd.
ik ga wel een vast patroon aanhouden, ondanks de info uit Stockholm dat de Vasa onregelmatig beplankt was,
 
een dry-fit van een stukje beplanking van het hoofddek

100_9023.jpg

verder de 1e gallerijen begonnen met beplanken, een gevalletje acupunctuur

100_9024.jpg

en als laatste nog een kleur proef voor de beplanking

100_9025.jpg
 
veel kleurverschil jan in je dekplanken best goed mengen zoals je nu gedaan hebt anders zou je wel eens een heel raar zicht kunnen krijgen .
maar zo het er nu bij licht is het wel mooi hoor
 
zal nog mijn houtvoorraad eens controleren en de lichte latjes eruit filteren. morgen bij daglicht eens goed kijken
 
de afgelopen vakantieperiode wat minder kunnen doen dan gedacht
toch alvast een deel van het hoofddek beplankt

100_9026.jpg

100_9027.jpg
 
Hoi Jan, het valt nog goed mee met die verschillende kleuren dekplanken, het is een tijdrovende klus maar
je ziet wel gelijk resultaat.

Jack
 
bij de dry-fit zaten inderdaad foutieve latjes tussen. heb deze nu maar gedegradeerd tot de restantenbak.
nu de komende tijd weer tijd in mijn planning zien te maken om verder te bouwen, maar dat zal lastig worden ivm met werk
 
eindelijk weer eens wat tijd om wat te doen.
gisterenavond en vanavond zitten puzzelen met de ornamenten en wat is wat.

kreeg vandaag ineens een ingeving dat de plaatjes keurig op internet staan bij een paar speciale webshops (Cornwallmodelboats en De Kombuis) en heb op basis van deze plaatjes de onderdelen goed voorzien van de juiste volgnummers conform de BB

de "chaos" op tafel

100_9096.jpg

alles uiteindelijk keurig gesorteerd

100_9097.jpg

100_9098.jpg

PS: de meegeleverde lantaarn blijft vrijwel zeker in de doos zitten, dit onderdeel is door het museum nog niet gedefinineerd en ik vind hem zelf niet mooi om straks te plaatsen, maar dat duurt nog wel even voordat deze geplaatst zou moeten gaan worden.
 
ik ga nu eerst voor alle onderdelen uitpuzzelen hoe deze geschilderd moeten worden en kijken welke kleuren ik nog nodig heb.
ik ben vooralsnog van plan om ze te schilderen met de bekende Humbrol verf (ik heb nog een grote voorraad van diverse kleuren)
ik zal ze ook eerst nog allemaal ontvetten, ik ben van plan dit te doen in verdunde ammoniak
 
vergeet de grondlaag niet jan en euu je zult je werk wel hebben want er staan enorm veel ornamenten op de wasa.

veel suc6 met de schilderwerken ;)
 
het dek is gereed. voor de 1e keer geschuurd/geschaafd.

komende week dit nog eens goed nalopen.

100_9103_zpsf932e11b.jpg

100_9104_zps92f1bef9.jpg
 
Schitterend werk weer Jan, een mooi dek is toch een streling voor het oog :).
 
het dek zit er netjes in jan wel een mooi zicht zo nu het helemaal klaar is ;)
 
begonnen aan het beplanken van de 2e set gallerijen

100_9110.jpg
 
ziet er goed uit jan zal niet makelijk zijn al dat buigwerk aan de zijkanten
 
is inderdaad lastig om dat deel goed te beplanken. een "voordeel" dit deel wordt straks wel geschilderd, en voorzien van een aantal ornamenten, dus kleine onnauwkeurigheden vallen dan minder op
 
de gallerijen voorbereid voor de volgende stap, achtergrond in donkerbruin, dit is straks nog te zien door de openingen

100_9111.jpg

verder de ronde vormen voorbereid. had echter pech dat een van deze ronde vormen tijdens het schuren weg sprong en ergens in mijn schuur ligt. inderdaad ergens, heb deze nog niet teruggevonden.

100_9112.jpg

verder vandaag een start gemaakt met de afwerking van de boeg

100_9113.jpg
 
Lekker bezig Jan, het ziet er allemaal verzorgd uit.
Het zijn wel delen die straks mede het uiterlijk bepalen van het schip.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan