Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou,het begin is er van het platform.

Eindelijk kan ik me gaan uitleven,constructief gezien.

De de foto hieronder geeft al aan,wat de proporties zijn allemaal.
Dit wordt het platform voor de tower.

2_PA080001_goed.jpg

Het materiaal is MDF.Ik heb in eerste instantie mdf gebruikt van 3 mm dik.
Doch al snel bleek mij dat deze plaat,op dit formaat,gewoon buigen gaat.
En het moet echt vlak zijn.

Daarom ben ik maar naar de bouwmarkt gesneld en heb er een mdf plaat gekocht van 8 mm dik(!).Erg stevig.Het buigt in ieder geval op deze dikte beslist niet door.

2_PA080003_goed.jpg

Dit is de plaats waar het platform moet komen in de romp.Uiteindelijk moet het gelijk gaan lopen met de rest van de dekken.Niet echt een gemakkelijk taak.Immers er lopen twee schotten onder die ik dus ook met de dremel moet gaan verlagen.

Het voordeel daarvan is wel weer,dat het platform stevig rust op de schotten.De rest van het materiaal is vrij gemakkelijk te verwijderen.Maar ook hier moet ik oppassen met de beplanking van de romp.

1_PA080005_goed.jpg

Nadat het platform dan gelijk ligt met het dek,moet ik het gaan bekleden.En daarvan loopt deze beplanking dus weer schuin.Dus weer een lekkere uitdaging.En daar kunnen we weer van leren gaan.

Hoewel het platform hier nog niet verzonken is,geven de groene lijnen aan wat ik ermee bedoel.Eronder moet dus een wand komen.

2_PA080004_goed.jpg

Kortom,heel wat lekkers om te gaan maken.En daar liggen weer nieuwe kansen.Op dit platform komt later de bolling onder de toren en natuurlijk de toren zelf.Later bij de detaillering,komt er ook nog een reling omheen.Deze reling is demontabel bij het origineel.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt me inderdaad niet zo gemakkelijk om dit platform er mooi in te krijgen maar ik twijfel er niet aan dat dit je zal lukken. En nog snel ook waarschijnlijk :)

Ik vind het wel heel netjes gezaagd Ron, als je dit met de elektrische figuurzaag hebt gedaan hen je toch een heel vaste hand.
 
Het lijkt me inderdaad niet zo gemakkelijk om dit platform er mooi in te krijgen maar ik twijfel er niet aan dat dit je zal lukken. En nog snel ook waarschijnlijk :)

Ik vind het wel heel netjes gezaagd Ron, als je dit met de elektrische figuurzaag hebt gedaan hen je toch een heel vaste hand.

Ja,het zal ook wel lukken,het moet wel:P.

Ik heb hete inderdaad met de electrische figuurzaag gedaan,maar heb er wel de randen strak geschuurd daarna.Daarom dat het misschien nu zo strak overkomt.Maar toch bedabkt voor het compliment.

Ron.
 
1_droogdok_BE_1.jpg

En zo is het begin er van het grote platform.
De eerste stap hierin is het passend maken van het platform(8 mm mdf).

Om dat te bereiken moet ik het doen in verschillende stappen.
De eerste stap was het "uitdiepen"van de plaats voor het platform.
Met de dremel was dit best te doen.Ik heb meer als 8 mm genomen omdat er nog kit onder moet,anders komt het dek hoger te liggen.

1_PA090004_goed.jpg

Maar wat geeft dat een rotzooi zeg...piepschuim overal om mij heen..

Het verwijderen van de tempex gaat met de dremel zo precies,dat ik zelfs de kitnaden(gestolde kit tussen de platen)vrij kreeg.Dat zijn de naden waarvan ik de eerste groen heb omcirkeld.

1_PA090005_goed.jpg

Daarna heb ik de vrij komende schotten weg geslepen met een slijptolletje met de dremel.Ik durfde dat niet te doen met een freesje uit vrees voor het gaan "happen"ervan.En dan uitschieten in de beplanking...nee beter niet.Daarom een slijptolletje.

1_PA090007_goed.jpg

Op dat moment was het dek behoorlijk gehavend.Alsof het was gebombardeerd.

Nadat ik het had bijgewerkt zag het er al toonbaar uit.

1_PA090008_goed.jpg

En dan was het tijd voor het aftekenwerk.Erg spannend,want als ik er teveel uit haal krijg ik een probleem met de afschuining later.De rode lijn is de rand waarin het platform moet gaan zakken/verzinken.

1_PA090009_goed.jpg

En hier is het allemaal om te doen geweest,een grote hap uit de romp.

1_PA090010_goed.jpg

1_PA090013_goed.jpg

Het platform past er nu in,met de randen er nog uitstekend.Precies zoals ik het mij had voorgesteld.Want tegen de randen komen later de schuine randen.

Hoewel het platform er nu in past,ligt het nog niet goed.Morgen maar aanpassen zodat het ook precies in het midden gaat liggen.

Heel lastig en precies om te doen allemaal.Maar wat een plezier om te doen.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:O hmm ron dat je de 8 mm plaat in de romp laat zakken versta ik. maar waarom je de zijkanten er uit haald kan ik niet goed bij.

je kan makkelijk de zijkanten afwerken zonder de romp stuk te maken denk ik want het platvorm steekt voorbij de zij kanten. wat goed te zien is op je foto.

je had gewoon de holte onder het platvorm moeten opvullen met ismo en dan bekleden met balsa hout. allee volgens mij tog. en had je ook een dunere plaat kunnen pakken omdat deze dan in zijn geheel ergens op ruste.je had de groene lijntjes die je hier voor getekent hebt op de foto in je bouwverslag in isimo kunnen maken

maar ik ben zeker geen exspert in duikboten dus doe lekker voort want zoals jij het wil doen gaat ook maar warom mooilijk als het makelijk en volgens mij beter ook kan ;)


tog een geriskeerde bouwmetode die ongetwijfeld goed komt ;) bouw ze ron
 
Laatst bewerkt:
Dan hebt ge net de hele romp voor 95 % netjes met balsa bekleed, gaat gelijk de dremel erin :O
Ge moet het maar durven Ron, maar het is wel een heel knappe oplossing ^^

Wat opvalt is dat de conning tower bij dit type Sub heel ver naar achter zit, zal wel een heel mooi beeld geven als de conning tower klaar is.

Ben heel benieuwd naar het vervolg.

"Wet Sellery"
 
:O hmm ron dat je de 8 mm plaat in de romp laat zakken versta ik. maar waarom je de zijkanten er uit haald kan ik niet goed bij.

je kan makkelijk de zijkanten afwerken zonder de romp stuk te maken denk ik want het platvorm steekt voorbij de zij kanten. wat goed te zien is op je foto.

je had gewoon de holte onder het platvorm moeten opvullen met ismo en dan bekleden met balsa hout. allee volgens mij tog. en had je ook een dunere plaat kunnen pakken omdat deze dan in zijn geheel ergens op ruste.je had de groene lijntjes die je hier voor getekent hebt op de foto in je bouwverslag in isimo kunnen maken

maar ik ben zeker geen exspert in duikboten dus doe lekker voort want zoals jij het wil doen gaat ook maar warom mooilijk als het makelijk en volgens mij beter ook kan ;)


tog een geriskeerde bouwmetode die ongetwijfeld goed komt ;) bouw ze ron

Tja,gedeeltelijk heb je daar gelijk in.Ik had het platform erbovenop gelegd en daarom heen de vorm afgetekend.Doch aan weerszijden van het platform aan beide uiteinden,moet er wel de conische vorm in,anders zakt het platform niet.Op de lengte ervan had het materiaal(nu achteraf gezien)eronder niet te hoeven verwijderd.maar er komt toch een schuine bekleding tegenop.Dus valt dat er achter weg,

De dikte,ach....8 mm is zeker overdreven maar het kostte niet meer als 5 mm:P.

Ron.
 
Dan hebt ge net de hele romp voor 95 % netjes met balsa bekleed, gaat gelijk de dremel erin :O
Ge moet het maar durven Ron, maar het is wel een heel knappe oplossing ^^

Wat opvalt is dat de conning tower bij dit type Sub heel ver naar achter zit, zal wel een heel mooi beeld geven als de conning tower klaar is.

Ben heel benieuwd naar het vervolg.

"Wet Sellery"

Ja,persoonlijk vind ik het ook mooier dat de tower bijna op het achterschip rust.
De tower zelf,komt er voorlopig nog niet op.

Ron.
 
Intussen ben ik een stukje verder met het platform.
Het platform is nu definitief gemonteerd.

1_PA100003_goed.jpg

Tijdens het maken van deze foto kwam ik erachter dat het platform uit het midden lag... :wub: .Dus heb ik het snel weer naar het midden geschoven,zolang de kit nog niet uitgehard was.

1_PA100002_goed.jpg

Richting boeg heb ik de overgang opgevuld met een 8 mm vurenhoutje.Ik moest dit meer eruit snijden om een van de schotten te kunnen bijwerken.

1_PA100001_goed.jpg


Nadat het is uitgehard wordt het dek in haar geheel eerst bekleed.Daarna worden de schuine zijkanten aangebracht.

1_PA100005_goed.jpg

1_PA100004_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gedaan Ron, maar zit hij niets iets te laag, als je naar de foto kijkt die je op de vorige pagina hebt staan van de Typhoon, dan lijkt het dat het platform er hoger is?
 
Mooi gedaan Ron, maar zit hij niets iets te laag, als je naar de foto kijkt die je op de vorige pagina hebt staan van de Typhoon, dan lijkt het dat het platform er hoger is?


Kan gezichtsbedrog zijn.Bovenkant dek loopt op dezelfde hoogte door.Misschien dat als het beplankt is dat het dan beter overkomt.

Ron.
 
ziet er heel netjes in zo te zien knap stukje vaksmanschap ron ;)
 
Er zal toch wel wat oefening voor nodig zijn. Ziet er knap uit.
 
Nu het platform erop is gemonteerd,was het tijd om de bovenzijde te beplanken met ook 1,5 mm balsa plankjes.

1_PA120001_goed.jpg


Blijven de zijkanten nog over om te beplanken.

Dat heb ik gedaan met allemaal afval stukjes balsahout.Gewoon allemaal met montagekit in een schuine stand ertgen monteren.Ik heb hierbij een malletje gebruikt van een stukje hout om overal dezelfe hoek erin te krijgen.

Bij kontaktplaats van het plankje en de romphuid,heb ik het plankje aan een zijde schuin afgeschuurd.Zo is het kontakt optimaal.

1_PA120002_goed.jpg

1_PA120003_goed.jpg

Nu lekker drogen en dan schuren en plamuren gaan.

1_PA120004_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zal toch nog even moeten wachten, ik heb nog niet genoeg budget. Ik ben student en heb ook geen weekendwerk.
 
ziet er zeker niet slecht uit ron. heb je de holle ruimte achter de schuine kant ook opgevult of gewoon hol gelaten ?
 
ziet er zeker niet slecht uit ron. heb je de holle ruimte achter de schuine kant ook opgevult of gewoon hol gelaten ?

Ik heb zoveel als mogelijk tempex eronder in aangebracht.Maar er zal best nog wel wat ruimte open zijn,maakt ook niets uit.Is toch niet te buigen zo sterk.

Ron.
 
Ron, jij impregneert met porieenvuller zeker?
Is dit dan ook om nadien de het leven van het hout tegen te gaan zoals met G4??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan