Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijf het volgen!
De indrukwekkende grootte is goed te zien op de foto met de VIIC :ohmy:
 
Een kleine update nu het einde van de romp beplanking in zicht komt.

Dit is het laatste gedeelte wat nog beplankt moet worden aan de onderzijde van de romp.Aan de linkerzijde komt de beplanking er al aan.

1_P9280002_goed.jpg

Alle bouw drukte is hier al weg.De naden heb ik geplamuurd.Echt strak hoeft het niet te worden omdat er hier later toch de tegels overheen komen.

1_P9280001_goed.jpg

En het tweede gat is nu dicht beplankt.Althans eromheen.

1_P9280003_goed.jpg

Met verkeerde belichting de pas gemonteerde plankjes gefotografeerd.

1_P9280004_goed.jpg

1_P9280005_goed.jpg

Last but not least...

1_P9280006_goed.jpg

Links en rechts het verschil tussen reeds eerder gemonteerd en pas gemonteerd.

1_P9280007_goed.jpg

1_P9280008_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijf het volgen!
De indrukwekkende grootte is goed te zien op de foto met de VIIC :ohmy:

Ja,maar het valt nog meer op als je haar rechtop naast je zet^^.

Tenminste bij de KURSK gaf dat mij een impact.Deze Typhoon durf ik nu nog niet op haar eigen beentjes te zetten.Wel als ze volledig is beplankt.

Ron.
 
Vandaag zijn de werkzaamheden aan de romp onderzijde voor voorlopig afgerond.Ik heb de onderzijde nu helemaal bekleed met 1,5 mm balsa plankjes.

Deze beplanking is geschuurd,geplamuurd en weer geschuurd.Daarna heb ik er een laag porienvuller op aangebracht en wederom de romp onderzijde geschuurd.

Binnenkort zal ik er foto`s van plaatsen.

Dan is nu het dek aan de beurt,samen met de neuskegel.

Ron.
 
En dan de foto`s van de nu gerede onderkant.De beplanking is dus geschuurd,geplamuurd weer geschuurd en voorzien van porienvuller om daarna weer geschuurd te worden(lichtjes).

Het achterschip.

1_PA020002_goed.jpg

Midscheeps(onderzijde).Duidelijk zijn de twee gaten te zien voor de standaard.


1_PA020001_goed.jpg

De boegvoorzijde,ook nog steeds de onderkant.

1_PA020004_goed.jpg

Een van de twee gaten voor de standaard.

1_PA020006_goed.jpg

En dan heb ik haar omgedraaid,waardoor ze nu eindelijk weer op haar buik mag liggen.En dan zien we hier het achterschip welke al is beplankt.Hier moet het meeste werk worden verzet.De aandrijving en de stuur organen


1_PA020009_goed.jpg

De boeg.Goed te zien dat het dek vanaf hier al plat begint.

1_PA020012_goed.jpg

Het dek midscheeps.De teksten zijn erop gekomen door mijn zoon in een onbewaakt ogenblikje...

1_PA020013_goed.jpg

Richting het achterschip.

1_PA020015_goed.jpg

1_PA020017_goed.jpg

Dit gedeelte wordt pas ronder in vorm geschuurd,na de volledige beplanking.

1_PA020016_goed.jpg

Jaja,ik heb mijn zoon op de vingers getikt.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er netjes uit hoor Ron.
Wat ik me afvraag is, hoeveel bedraagt de kostprijs van het materiaal die je gebruikt voor deze sub in zijn totaal plaatje, ik weet dat dit een gevoelige snaar is, en begrijp ook als je het niet wil vermelden, maar toch ben ik benieuwd ^^

Die porienvuller die je hebt gebruikt, is dit de parket+ of de echte porien vuller?
 
Ziet er netjes uit hoor Ron.
Wat ik me afvraag is, hoeveel bedraagt de kostprijs van het materiaal die je gebruikt voor deze sub in zijn totaal plaatje, ik weet dat dit een gevoelige snaar is, en begrijp ook als je het niet wil vermelden, maar toch ben ik benieuwd ^^

Die porienvuller die je hebt gebruikt, is dit de parket+ of de echte porien vuller?

De materiaal kosten vallen altijd wel mee,ligt gemiddeld rond de 250 euro.Het zijn de uren die onbetaalbaar zijn.

En ik gebruik in dit geval altijd de "echte"porienvuller.Hierbij moet je dan wel toch erg goed luchten.Hierin zit cellulose.Erg ongezond om lang in te ademen.

Ron.
 
En ik ben begonnen aan het maken van de boegkegel.
Om dat te kunnen doen,moet ik wel eerst de bekleding aan de voorzijde aanbrengen,om de overgang tussen kegel en dek goed te kunnen schuren later.

2_PA020001_goed.jpg

2_PA020002_goed.jpg

1_PA020003_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ron,

het blijft voor mij een hele aparte bouwstijl, maar het is een genot om dit bezig te zien!
Ga gerust door hé!!!!
 
De tweede stap in het maken van de boeg kegel.

Ik heb voor de eerste stap drie balsa plankjes van 10 mm dik ertegenop gelijmd met montage kit.Daarna twee lagen van 5 mm balsa plankjes.
En dat gaf uiteindelijk een "blok"balsa welke ik met een houtrasp in de juiste vorm heb geraspt.

NU zitten er 6 korte balsa plankjes van 5 mm tegenop gelijmd met witte houtlijm.Witte houtlijm heb ik hier gebruikt omdat de plankjes dunner zijn,en de 10 mm plankjes best wel een stukje zwaarder zijn.

1_PA050001_goed.jpg

Het uitstekende materiaal zaag ik later eraf en rasp het dan weer verder in de juiste vorm.Het kost wel wat hout,maar zo kan ik wel de vorm er goed in krijgen.

1_PA050002_goed.jpg

En richting boeg kegel is het dek nu ook bekleed.

1_PA050005_goed.jpg

Goed te zien is dat het dek plat is,in tegenstelling tot de KURSK.

1_PA050006_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dit is een boot :laugh: hij wist blijkbaar wel dat je geen zeppelin aan het maken waart.

bijna dicht ron ziet er weer netjes uit hoor :)
 
begint op een onderzeeer met een plaat voor de kop te lijken :D:D:D

geintje het is al een behoorlijk bouwwerk te worden.

ziet er goed uit 8)

gr ron
 
En de boeg is nu in haar ruwe vorm klaar.De volgende klus is het aanbrengen van plamuur erop en dit dan glad en in de juiste vorm gaan schuren.Daarna daarover heen primer om te kijken of alles goed en strak is.

De plamuur moet eroverheen,anders hechtende tegels daar later niet op.Daarvoor moet de oppervlakte glad zijn.

1_PA060004_goed.jpg

1_PA060006_goed.jpg

1_PA060001_goed.jpg

De volgende klus is tijdrovend,dus het kan zijn dat de update op zich laat wachten.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tijdrovend werkje, maar wel heel erg knap ^^

Door de boegkegel helemaal in hout te maken, zal hij ook wel erg stevig zijn.

Prachtig om te zien hoe mooi strak ge de vorm maakt Ron.

"Wet Sellery"
 
Tja,dat moet wel.De boeg is een van de eyecatchers:8.

Ik schat in dat er wel een laag of drie aan plamuur overheen zal moeten gaan.De eerste zit erop,maar moet drogen voor het te schuren is.En dan blijft ook nog meestal van de eerste laag bar weinig zitten,omdat de vorm er eerst goed in moet geschuurd worden.De tweede en derde laag is dan louter bedoeld om het glad te maken.

Als de boeg kegel uiteindelijk dan helemaal klaar is,kan ik eindelijk gaan beginnen aan het leukere werk.

Ron.
 
Ron in de laatse post staat een laatste foto. Het lijkt daar wel als of er een knik zit in de ronding, dus het eerste haakse deel wat je er op gelijmd hebt. Zou je daar nog eens naar kunnen kijken? Gewoon even voor de zekerheid. ;)
 
Goed gezien,Rik.Het is geen knik maar een beschadiging die ik er per ongeluk zelf in heb aangebracht.
Gelukkig dat de boeg nog wordt voorzien van plamuur.Daar krijg ik het wel weg mee.Tijdens transport naar de schuur/annex spuit kelder stootte ik met de neus tegen een binnendeur kozijn.Tja en balsa is nu eenmaal balsa:(..

Maar komt wel goed.

Ron.
 
Mooi Ron, maar ik kan je alleen maar een compliment geven want voor de rest zit je op automatische piloot.

mvg luc
 
En de voorbewerking van de boeg kegel is sneller gegaan dan ik dacht,alweer.Er zitten nu drie lagen plamuur op,en tussen de tweede en derde laag plamuur heb ik een laag primer gespoten.

1_PA080001_goed.jpg

Zo kon ik beter zien waar ik nog moest schuren en eventueel plamuur aanbrengen erop.

1_PA080002_goed.jpg

Je zou het zo niet zeggen,maar de oppervlakte is bijna spiegelglad.Teveel misschien,er hoeft alleen maar een egale oppervlakte te zijn.Er komen tegels overheen,daarom is een egale oppervlakte meer als voldoende.

1_PA080003_goed.jpg

En hiermee is er een eind gekomen aan de ruwbouw van de romp.

Ook is het routine werk nu gedaan.Vanaf nu zijn alle werkzaamheden gericht op het gaan verwezenlijken van de typische Typhoon vormen.

Dus nu komen de uitdagingen eraan.Daar doen we het voor.En de eerste uitdaging is het gaan construeren van het platform rondom de tower.

En dit is het nieuwe werkgebied.

1_PA080004_goed.jpg

Daarom heb ik het dek ook nog niet bekleed tot nu toe.Hier moet toch gesneden in gaan worden nu.Eerst ga ik nu de juiste afmetingen bepalen.

Dus nu wordt het intensiever en dus ook leuker.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan