Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ziet er weer netjes uit ron. deze vorm ziet er wel een beetje anders uit dan bij de kursk presies van boven meer plat waar de kursk presies rapper rond werd ?
 
Ja,het achterschip is breder en platter als bij de Kursk.

Ik heb je er een plaatje van het origineel bij gedaan.Hier kun je het goed zien.

1_1_009_goed_1.jpg

Ze is en blijft een imposante verschijning.En dat ook vanaf elke hoek die je kijkt.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik volg je in stilte Ron, geen opmerkingen langs deze kant van de lijn :)
 
Ron, ik zie in de platen allemaal handvaten en ringen enzo.

Ga je die ook namaken? Dat zou wel heel mooi zijn.
 
Had aardig wat bij te lezen en het ziet er allemaal weer geweldig uit!
 
En met ducktape houd ik de ronde vorm er mooi in tijdens het drogen.

Hey Ron, nu kan ik even niet meer volgen. Blijft die ducktape plakken op het natte balsa ? Of maak je de plankjes niet eerst nat om ze te buigen ?

Groeten, "Wet Sellery"
 
Hey Ron, nu kan ik even niet meer volgen. Blijft die ducktape plakken op het natte balsa ? Of maak je de plankjes niet eerst nat om ze te buigen ?

Groeten, "Wet Sellery"

Nee,de ducktape plakt niet op het natte balsa hout,daar heb je gelijk in.
Ik plak de tape met een "overmaat" erover heen.Zodanig dat de beide uiteinden ervan vastzitten op het nog droge tempex of reeds eerder aangebrachte balsa hout.

Ron.
 
Ron, ik zie in de platen allemaal handvaten en ringen enzo.

Ga je die ook namaken? Dat zou wel heel mooi zijn.

Ik probeer zoveel als mogelijk etails aan te brengen.Maar het is nogver weg,ik durf er nog niets over te schrijven nu.

Ron.
 
Nu de beide zijkanten geheel beplankt zijn,is het tijd om de onderkant te gaan beplanken.Natuurlijk ook weer met 1,5 mm balsa plankjes en met montage kit.

1_P9230002_goed_1.jpg

We kijken dus nu hier tegen de onderkant op.

1_P9230002_goed_2.jpg

1_P9230008_goed_8.jpg

Duidelijk zijn de twee openingen te zien,waar de standaard later in komt.

1_P9230003_goed_2.jpg

1_P9230005_goed_5.jpg

1_P9230004_goed_4.jpg

En een vergelijk met de VII C.Beide in 1:72.


1_P9230006_goed_6.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach kijk nu... Bijna beplankt. Dan de rest nog en de sigaar is zo goed als klaar in de basis.

Verder heb ik nu gezien dat je het idee van het standaard nu toch tot uitvoer brengt? Je zult zien dat dit erg mooi staat.... ;)
 
Ach kijk nu... Bijna beplankt. Dan de rest nog en de sigaar is zo goed als klaar in de basis.

Verder heb ik nu gezien dat je het idee van het standaard nu toch tot uitvoer brengt? Je zult zien dat dit erg mooi staat.... ;)

De beide zijkanten zijn inderdaad helemaal bekleed,en nu nog de onderzijde.Het dek heb ik nog in het midden niet bekleed omdat ik er nog niet geheel uit ben wat betreft het aflopen aan weerszijden ervan.Daarom dat ik eerst de rest ben aan het bekleden.

Inderdaad,Rik,ben ik jouwn advies gevolgd om er een buizen standaard onder te maken later.
Doch daarvoor moest ik wel nu al in de romp de nodige bevestigingen aanbrengen.

1_P8280005_goed.jpg

Gelukkig enorm sterk.Als dit goed werkt ga ik dit ook toepassen in de Emma.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En ik ben weer een stukje verder met de beplanking.
Het is nog steeds de onderkant van de romp.Daar zit wel een ronding in,in tegenstelling tot het dek.

1_P9250001_goed.jpg

Het eerste "gaatje"voor de standaard is nu ook bedekt met de beplanking.Er zijn wel al enkele stukjes afval materiaal(tempex e.d.)in gevallen Confused Hopelijk krijg ik het er na de beplanking uit met de stofzuiger

1_P9250002_goed.jpg

Verder heb ik alle spelden nu ook vervangen.Dat doe ik omdat de "oude"spelden inmiddels allemaal tekenen van gebruik begonnen te vertonen.Er begonnen klodders opgedroogde lijm te komen aan de bollen.Deze gingen de buitenlaag indrukken.Dat willen we niet.

Gelukkig kosten ze bij de action maar 39 euro cent per doosje.

En hoewel ik genoeg balsa plankjes op voorraad heb,gebruik ik toch ook altijd(typisch een Nederlandse)de afvalstukjes als het kan.Zonde om weg te gooien... :P

1_P9250003_goed.jpg

Ook zien we nu de eerste mooie welvingen verschijnen in de rompvorm.Let op het achterschip(linkerkant van de foto).

De rest is louter recht aan recht toe tot aan de boeg...beginnende midscheeps.

1_P9250004_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om de gevallen stukjes hoef je je niet zo druk te maken hoor. Als het haar van haar rug afhaald, valt het vanzelf er uit....

Ziet er verder toch wel weer goed uit man... Ben weer benieuwd naar de rest van de bouw...
 
Ik vind het geen slecht idee om de restjes te gebruiken als men weet wat het kost om zo'n hout te kopen, goedkoop is iets anders.

En zo veel zal er ook wel niet in liggen van schuurstof en zoals Rik zei, eens je die omdraait is het er zo uit.

We blijven je volgen
 
ziet er goed uit ron en die restjes. gewoon opgebruiken .
 
Mijn dank voor de woorden.Het zal er ook wel uitgaan,al is het met de stofzuiger.

Ik heb intussen gemerkt dat het balsahout wel erg uitzet,een enkele plank is bol gaan staan tijdens het drogen.En nu deze steeds droger wordt,is de plank zich weer glad aan het trekken.Nu wil ik alleen hopen dat de kit eronder nog kleefkracht heeft.Ik ga er wel vanuit,omdat kit onder een afdekking best wel langer droogt.
Het balsa dicht het gedeeltelijk af,waardoor de oplosmiddelen in de kit flink worden tegen gehouden.
En de relatieve vochtigheid eronder is erg hoog.Dus zal dit wel loslopen.

Ik denk nog een dag of drie nodig te hebben om de gehele onderkant te beplanken.
En dan ga ik eerst de boeg kegel construeren.En daarna is het gedaan met het routinewerk.

Dan komen de typische onderdelen van de Typhoon aan de beurt.Zoals het grote platform voor de tower.
Daar heb ik een enorme zin in om die te gaan maken.

Ron.
 
Deze bijwerken zijn altijd leuk om te doen Ron, ik zie het aan de Yamato, eens de romp zal klaar zijn zal ik ook blij zijn me te kunnen verder concentreren op de toren en het geschut en dergelijke, ik versta je helemaal :)
 
Gisteren is mijn gehele balsa voorraad weer flink aangevuld.Voorlopig zal ik maar geen balsa plankjes meer bestellen.Ik heb genoeg op voorraad ervan nu om ook de Emma later te beplanken.Ik heb nu 70 plankjes liggen.

Wel heb ik ook twee 10 mm balsa planken mee besteld.Door deze erbij te voegen is de bestelling franco geleverd.Ik kan deze misschien gebruiken voor de boeg kegel.Anders zijn ze toch nooit weg.Mijn bedoeling was in ieder geval om de boeg kegel te maken van de 5 mm balsa planken.Hier heb ik ook nog voorraad van genoeg.En de boeg kegel is dan het laatste routine werk eraan

Ron.
 
:8 70 plankjes die verkoper ziet u graag komen zeker 8)

veel geluk en bouwgenot met u niew hout ron en je sub staat daar mooi te blinken 8) knap staaltje werk weeral
 
He, he, he, het nadeel van deze maat bouwschaal he....

Grote schaal is groot verbruik. ;)

Maar de winkel vind dat niet erg hoor, zeker niet in tijd van crisis.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan