Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is een hele mooie gelegenheid om daar eens nader op in te gaan:).

Porienvuller is een vloeistof op cellulose basis,waar enkele chemische en natuurlijke stoffen in zijn gemengd.
Het wordt zowel in de modelbouw wereld toegepast alsmede ook in het leven van hout bewerkers.

Je gebruikt het bij poreus hout(en alleen hout)waar je sneller wilt werken of om niet teveel plamuur te hoeven te gebruiken.Ook wordt het toegepast als basis om een mooiere en gladdere oppervlakte te verkrijgen.

In de regel breng je er een laag op aan(bij balsa vooral).De porienvuller breng je aan met een brede en platte kwast om verschil in dikte te voorkomen.Porienvuller is een ietwat stroperige vloeistof.Erg belangrijk is om de fles van te voren goed te schudden,omdat de vaste bestanddelen naar de bodem zakken.Deze vaste stoffen zijn o.a.chemische toevoegingen(wordt niet bekend gemaakt welke)en enkele dichte stoffen,zoals vermalen(ja hoor)hout en minuscule deeltjes van leer.Dit alles is opgelost in cellulose.

1_PA130002_goed.jpg

Het is een zeer agressief goedje.Als je het in een plastic bekertje schud,smelt het bekertje na enige tijd weg.
Dat komt vooral door de cellulose.Deze laatste stof lost spoedig op en dan houd je een ruwe laag over.Daarna moet je de geverfde laag een maal schuren met een hoge korrel(bijv.800)en maar lichtjes drukken.Dan houd je een bijna gesealde houten oppervlakte over.Let wel,deze is niet waterdicht hiermee.

De vaste deeltjes zijn in deze fles te zijn...

1_PA130001_goed.jpg

Het is ook verpakt in een fles van speciaal kunststof zodat deze niet smelt.

Het ruikt enorm sterk naar thinner,je wordt er heel zeker misselijk en draaierig van.En hoewel ik het altijd in de kelder aanbreng met het raam open,is het nog te ruiken tot boven bij de slaapkamers.

Daarom ook altijd gebruiken met een aanvoer van frisse lucht en zeker niet roken omdat het ook erg brandbaar is.Er staan zelfs waarschuwingen in het etiket voor statische elektriciteit.

Zo ziet het eruit,hier gedeponeerd in een metalen schotel als bescherming...

1_PA130008_goed.jpg

De bedoeling van porienvuller is,zoals de naam al aangeeft,dat ermee de houtporien dicht gaan,meer niet.
Dus het is niet bestand tegen water en vocht.En je kunt het ook vrij snel weer eraf schuren als je hard drukt.Maar het resultaat is fantastisch ermee.De ruwe balsa oppervlakte van balsa wordt,na de enige schuurbeurt(niet meer als eenmaal schuren)super glad en ook heel goed dicht.

1_PA130009_goed.jpg


Hier zien we dan het platform,wat nu bijna gereed is,voor de porienvuller beurt.

1_PA130006_goed.jpg

En hier nadat ik er een laag porienvuller op heb aangebracht.

1_PA130003_goed.jpg

Voor de porienvuller....

1_PA130007_goed.jpg

En na de porienvuller...

1_PA130010_goed.jpg

1_PA130011_goed.jpg

Hopelijk heb ik je vraag zo beantwoord.Het is flexibel,maar niet waterdicht en ongezond om in een gesloten ruimte mee te werken.Geeft een zeer fraai resultaat,maar is prijzig inde aanschaf(per liter ca. 25 tot 30 euro.Maar je doet er wel lang mee,ik heb er tot nu toe de U82,de Pershing 72,de KURSK en nu de Typhoon mee behandeld...

Je kunt niet meteen na een laag porienvuller er lak overheen aanbrengen,omdat het alleen de porien dicht.Na de enige schuurbeurt,moet je er wel nog plamuur op aanbrengen.Maar wel eerst minstens een dag wachten hiermee,tot de porienvuller goed is gelucht i.v.m.de cellulose.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja hoor Ron, dit is zeker een mooi antwoord en de uitleg kan niet beter, van harte bedankt voor deze mooi tip, en dit is voor iedereen op het forum, de houtsnuivers dan, een gouden raad. ;)

Bedankt Ron, en btw, het ziet er terug mooi uit hoor, dus ik neem aan dat je morgen pas verder gaat met de naadjes nog eens goed te bewerken met plamuur.

En ondertussen Ron??
 
Graag gedaan.De naadjes van het platform zijn voor dit doel verder goed.Ik behoef daar geen verdere bewerkingen meer aan toe te voegen.Er komen later tegels overheen,daarvoor hoeft het alleen maar glad en egaal te zijn,meer niet.

De volgende stap is het eenmaal schuren van het platform nog,en dan ga ik weer verder met het beplanken van het voordek.

Ron.
 
Mooie uitleg Ron maar zou het kunnen dat er verschillende soorten porienvuller bestaan?

Degene die ik heb staan ruik je bijna niet en is een olie achtige substantie. Ik heb poriënvuller van Linitop:

ver-bouch-por.jpg


Deze is denk ik ook niet op basis van cellulose want dit staat niet op de bus vermeld.
 
Moet je maar eens bij mij komen ruiken:laugh:....

Gegarandeert dat je high wordt:8

Ron.
 
Vandaag is de romp in ruwbouw geheel gereed gekomen.Het voorste dek is nu ook helemaal bekleed waardoor de romp nu helemaal dicht is.Zojuist is de laag porienvuller erop aangebracht,en dit moet nog lichtjes geschuurd worden dan.En zo komt er een einde aan de ruwbouw als basis voor de Typhoon.

Rest alleen nog de verschillende onderdelen eraan bevestigen.Maar schijn bedriegt uiteraard,het zal nog wel even duren eer ze klaar is:laugh:......

De eerste stap nu wordt het construeren en aanbrengen van het achterschip

Dit wordt het moeilijkste onderdeel,want de delen zijn enorm groot waarvoor ik dus balsaplex ga maken.

Dit achterschip wordt een complex onderdeel.Ook wel het belangrijkste eigenlijk,dit geeft de Typhoon net dat meer aan het silhouet wat ze als onderzee boot nodig heeft.Dat in zowel de grootte alsmede de vormen daarin.

Ron.
 
En zo is de romp dan nu in ruwbouw helemaal klaar.Ondanks dat de typische Typhoon onderdelen er nog aan moeten komen,is het silhouet er toch al uit te halen.

1_PA160002_goed.jpg

De naad overgangen zijn gesloten.Maar het is niet nodig om ze helemaal vloeiend te maken omdat er tegels later overheen komen.

1_PA160003_goed.jpg

1_PA160004_goed.jpg

1_PA160009_goed.jpg

En dit is het nieuwe werkgebied.Hier komt het achterschip tegenaan gemonteerd.

1_PA160005_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En de eerste stap heb ik vandaag gemaakt voor het complexe achterschip.

Zelfs bij het begin voor het draagschot moest ik me even achter de oren krabben.Hoe alles stabiel en in de juiste positie te krijgen.Doch de basis is daarvoor het allerbelangrijkste.

En toen viel mij plots in,dat ik nog de twee vuren geleiderails aan de achterzijde had uitsteken.Deze lopen in het verlengde van de romp en ze zitten in het midden nog eens daarbij.

Dus ben ik daarvan handig gebruik gaan maken....

Verder moest het horizontale schot uiteraard ook stevig verankerd worden tegen de stompe achterzijde van de romp aan.En een soort pen en gat verbinding is daar bij uitstek geschikt voor.Dus ben ik als eerste begonnen met het uitxagen van het totale MDF vlak welke uiteindelijk het draagschot moet gaan worden

1_PA170003_goed.jpg

We zien aan de bovenzijde een brede lip,deze gaat dus in de romp.En we zien ook de twee uitsparingen voor de geleiderails eruit gezaagd.Hierdoor komt het schot dus op de juiste hoogte en in het midden als vanzelf.

En nemen we een kijkje tegen de achterzijde van de romp(het laatste schot)is te zien dat ik hier ook al de uitsparing erin heb gefreesd voor het schot.Hier komt dan het uitstekende lip(je)in gestoken.

1_PA170004_goed.jpg

Langzaam en voorzichtig erin schuiven,het moet precies passen..geen speling toegestaan.Later wordt het schot met montagekit in de romp gelijmd evenals de beide geleiderails welke op een bijzondere manier worden verlijmd met het schot later.

1_PA170005_goed.jpg

En voila...het past precies,zonder speling.Gelukkig goed gemeten en gefreesd.Het gaat erin,zij het met enige tegenstand.Dus geen speling.

1_PA170006_goed.jpg

Het schot is natuurlijk op dit moment nog wat te groot.Ook is de vorm nog niet juist.Maar dat komt allemaal wel met de tijd erin.

1_PA170007_goed.jpg

Belangrijk is,dat het nu erin past en vrij goed al vanzelf blijft hangen.

De twee schroefbeveiligingen nog in ruwe vorm.Al kan ik niet de ietwat schuine rand eraan maken.Dat is een klein offer.


1_PA170008_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron, je kunt om te verstevigen toch een laagje plamuur in de naad leggen of nog beter houtlijm met hout zaagsel vermengt, om zo te maken dat hij zeker vast staat.Ik heb eens een foto van u geleend.
Of een L profiel er tegen vijzen, of is dit niet mogelijk omdat daar nog iets in de plaats komt????

Naamloos1.jpg
 
Inderdaad een goed voorstel,maar op die plaats wordt alles dicht gemaakt met tempex later.Daar komt het romp eindstuk.Deze loopt conisch,in verticale en horizontale,naar het midden toe.En hieraan komen later de beide schroeven.

Over beide geleide rails monteer ik een stukje MDF aan de bovenzijde en onderzijde.Dat moet volstaan om het zeer vast te zetten hiermee.Later komt dan daar het tempex overheen.

1_hull4e5_goed.jpg

Het groene lijntje geeft aan,waar het laatste schot zit,dus waar jij de rode lijn hebt getrokken.Alleen moet ik de conische vorm er nog in gaan maken later.Zo kun je ook mooi zien hoe complex dit laatste stuk is.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron, spijtig dat de straalbuizen niet conisch zijn. Dit is volgens mij toch iets dat later zal opvallen.

Wat is de diameter ongeveer van de straalbuizen? Er moet toch iets zijn waarvan dit gemaakt kan worden....

Ik denk maar aan een stuk uit een trechteruiteinde of zoiets.....

Verder ziet het er weer prima uit ;)
 
Ik denk maar aan een stuk uit een trechteruiteinde of zoiets.....

Een trechter had ik ook al geprobeerd,daar is de hoek veel te groot van helaas.
Misschien dat ik nog een bewerking kan bedenken om de huidige buis stukken,welke ik al heb gezaagd,iets meer conisch te kunnen maken.Ik heb helaas geen draaibank...De diameter aan de binnenzijde is 8 cm.

Ron.
 
8 cm is redelijk groot. Ik weet nu niet direct iets dat zou lukken maar misschien komt er nog wel iets uit de bus.

Een draaibank heb ik ook niet en al had ik er een dan kan ik er toch niet mee werken :laugh:
 
Ron, voor de straalbuizen moet je hier eens kijken op pagina 1 bij de bijgevoegde bestanden van de "Zeehond"

Heb je misschien nog iets aan.
 
De uitdaging ligt daarin dat de pvc buizen op zich prima voldoen.Alleen zit er aan een zijde een schuine kant aan.Hierdoor lijkt het dan ook meteen dun wandiger.Gelukkig heb ik nog even de tijd om daar een oplossing voor te bedenken of komt de perfecte oplossing ineens naar voren door jullie^^.

Ron.
 
mooi ron maar word de kont tog niet te zwaar er moet ook nog een vertikala ( vin ) op .

maar het zou mischien wel mee kunnen vallen maar mdf weegt best zwaar ik hoop dat je 2 latjes dan ook niet afbreken :nowink:

blijf je volgen ron ook al is het soms in stilte maar big brother is watching you :laugh:
 
De uitdaging ligt daarin dat de pvc buizen op zich prima voldoen.Alleen zit er aan een zijde een schuine kant aan.Hierdoor lijkt het dan ook meteen dun wandiger.Gelukkig heb ik nog even de tijd om daar een oplossing voor te bedenken of komt de perfecte oplossing ineens naar voren door jullie^^.

Ron.

Hey Ron, wat bedoelt ge met "Alleen zit er aan een zijde een schuine kant aan" ? Wilt ge hier mee zeggen dat de achterkant van die buizen bij de 1/1 Typhoon dunner zijn dan de voorkant ?

"Wet Sellery"
 
Aan de achterzijde zijn de straalbuizen inderdaad afgeschuind.Hierdoor is de wand dan daar iets dunner.
Op dit moment zijn er al enkele waardevolle tips binnengestroomd om dit misschien te kunnen oplossen.

Daarover later meer uiteraard..

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan