Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
En ik ben een stuk verder inmiddels met het draagschot.Duidelijk is nu te zien hoe complex de vorm er van is.Gelukkig is het wel allemaal te doen.

1_PA180002_goed.jpg

Eenmaal,als dryfit,in de romp geschoven blijkt alles veel duidelijker.
Ik heb er ook aan gedacht om dit schot 1,5 mm dunner te maken omdat later de huidbeplanking hier tegenop moet komen.En later bedacht ik mij dat het best wel 2 mm had mogen zijn omdat er ook nog kit en/of lijm onder moet komen.maar ja,dat zien we dan wel weer....

De groene lijntjes geven beter aan waar de huid later op moet komen.

1_PA180006_goed.jpg

En een dryfit met de straalbuizen hoort daar ook gewoon bij...

1_PA180007_goed.jpg

1_PA180008_goed.jpg

1_PA180009_goed.jpg

De volgende klus wordt eerst om enkele randen rond te gaan vijlen en schuren.Het is allemaal erg groot,dat blijkt wel.


1_PA180010_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerder op de dag heb ik deze tip aan Ron gegeven:


Je kan volgens mij zo een pvc buis conisch maken:

Maak van vb een blok hout een mal die de binnenkant van de straalbuis moet voorstellen. Dus een massief conische kegel als het ware. Dit kan je dan maken zoals je de kegels van de schroeven van je kursk gemaakt hebt ofzo.

Als je dan de pvc buis soepel maakt met een verfstripper of iets dergelijks tot deze soepel genoeg is en dan de buis over de mal brengt en zo de vorm erin brengt zou dit moeten lukken denk ik.


Het achterschot ziet er mooi uit Ron, ik verschiet toch telkens van de grootte ervan.
Dus een pvc buis gebruiken met als diameter iets kleiner dan de straalbuis met worden.

Het is maar een idee....


Ron vroeg me om dit in het topic te plaatsen dus hierbij is dit gebeurd ;)

Het achterschot ziet er mooi uit Ron.
 
Dank je wel,Michel voor het compliment.

Jouwn idee is erg goed,en zou ook een hele handige oplossing kunnen zijn.
Gezien het feit dat de binnen diameter van de straalbuizen 8 cm is,en de schroeven in verhouding 7,5 cm gaan worden ben ik alleen bang dat ik dan met de montage van de schroeven in problemen zou kunnen komen.

Doordat het uiteinde van de straalbuizen(de afschuining zit voornamelijk het diepst aan de achterzijde)dan door de verhitting en verkleining kleiner zou worden in diameter zouden de schroeven hoogstwaarschijnlijk niet meer door de openingen kunnen passen,2,5 mm is uiterst nauw.

Maar ik schrijf dat nu wel,maar ben er niet helemaal zeker van.

Dus ik wil jouwn voorstel heel graag alsnog in bewaring houden als tweede mogelijkheid.Daarom ook dat ik vind dat jouwn idee heel goed is en zeker het waard is om hier in het topic te zetten.

Ik heb van een lid van modelbrouwers de tip gekregen om de buis op een handige manier in te spannen in de boorkop van de kolomboormachine.En dan de afschuining erlangs maken met een vijl.

Mocht dat niet lukken of gaan dan is het idee van Michel ook het proberen waard.

In ieder geval bedankt voor deze tip,Michel.

Ron.
 
Graag gedaan Ron.

Het is de bedoeling dat de mal de diameter van de verhitte buis vergroot Ron. Ik heb de indruk uit je reply dat je denkt dat als je de pvc buis verhit, deze zal krimpen en zo over de mal strak komt te staan.

1_Naamloos.jpg


Met een vijl en de kolomboormachine kan het ook wel denk ik. Ik heb zelf geen kennis van deze machine.

In ieder geval veel succes ermee ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja,inderdaad.De bedoeling is dat het schuine gedeelte aflopend is.Dus vanaf een derde ongeveer uit het midden naar de rand toe.Net andersom als jij voorsteld.Het blijft dan aan de binnenkant met dezelfde diameter,en krijgt aan de buitenkant dan een conische vorm.

Jouwn voorstel werkt net andersom:(.

Maar toch bedankt voor het meedenken.

Ron.
 
Graag gedaan hoor, het meedenken. Dit kan geen kwaad voor mijn resterende grijze cellen :laugh:
 
Hey Ron,

Ik had ook gedacht om de stukjes buis op de kop van een boormachine te zetten, en ze te vijlen of schuren.
Mocht het niet lukken om een cirkel te maken die ge klemt drukt in de PVC-buis, kunt ge ook 2 stevige houten of metalen latjes in de klem (die 4 tanden die open en dicht gaan door aan de kop te draaien) vast zetten, zodat de latjes een kruis maken. Dan maakt ge 4 kleine sleufjes in de PVC-buis, zet de buis op het kruis vast en schuren maar. :)

"Wet Sellery"
 
Vandaag heb ik de tip van Martin(modelbrouwers) opgevolgd en heb geprobeerd om de pvc buis af te schuinen op de kolomboor machine.

Nu ja,inderdaad geprobeerd.Het gaat niet.Hoewel ik het werkstuk prima kreeg ingespannen,uitgelijnd en strak bevestigd.Wat ik ook ermee heb gedaan(zoete vijl,bastard vijl,grof schuurpapier)ik kreeg er niets vanaf gehaald.

1_PA190001_goed.jpg

En om er een mesje op te gaan zetten,daar durf ik niet aan te gaan beginnen.Een kleine hap en weg is mijn vinger ofzo...

1_PA190002_goed.jpg

En daarom heb ik besloten om de buizen zo te laten.Het is geen einde van de wereld.Beter dan geen iets aflopende schuine kant,dan een mismaakte straalbuis straks.Nu zijn ze nog strak.En als ze later,net als de romp,zwart zijn valt het niet meer op.

En eerlijk geschreven,na het uitproberen heb ik er ook niet lang bij stilgestaan.Maar ben meteen verder gegaan met de straalbuizen bevestiging.

Hierbij gebruik ik cocktail prikkers als versteviging.
Ik heb twee gaten aan beide zijden in de buis geboord(dus 4 per buis in totaal)en ook gaten geboord in het verticale schot.Later bij de eindmontage,lijm ik de cocktail prikkers ook met montagekit vast.Hierbij steek ik ze door de buizen heen in het schot.Dat geeft een extra sterke verbinding.

1_PA190007_goed.jpg

We zien de tijdelijke prikkers hier zitten in een dryfit.

1_PA190008_goed.jpg

Later worden ze er uiteraard netjes recht in gestoken en gelijk gemaakt met het inwendige.Hier steken nu alleen maar test prikkers in.Erg sterk..

1_PA190009_goed.jpg

Verder zijn de twee bovenste afdek plaatjes met witte houtlijm gemonteerd op het schot nu.Deze geven ook een extra versteviging eraan tijdens de eindmontage later.

1_PA190011_goed.jpg

1_PA190012_goed.jpg

Erg constructief werk aan dit achterschip.Maar wel erg spannend om te bedenken allemaal.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt het allesinds geprobeerd Ron. Ga lekker verder zo ;)
 
Ron, dit afdraaien zal zeker lukken. Maar niet met een mes.
Maar met een schuurblokje. De boormachine vast of deze in de boorkolom zetten, dan met een schuurblokje hertegen aan. Dat is alles. Dit zal je echt geen problemen gaan geven. Let er wel op dat het plastic niet te heet word ivm vervormen. Dus gewoon tikjes tegen aan geven. :)

Verder geen tips voor je. Doe gewoon lekker verder.
 
ron daar een mesje opzetten is inderdaat zelfmoord, wie zoiets verzint weet ik nie maar ja. wat rik zegt kan je wel proberen en is nog veilig ook.

tog vind ik de metode die michel aanhaald tog de betere en zou die persoonlijk zelv ook doen de buis warm maken en met een houten mal conis slaan. het is 30 min werk en je hebt 2 mooi dezelvde buizen. dan de binnen kant een beetje uitschuren zodat het van achter minder dik is ( de wanden ) en klaar is klara;)

zo laten kan ook maar dat zou natuurlijk te makkelijk zijn voor jou :D
 
Ron, dit afdraaien zal zeker lukken. Maar niet met een mes.
Maar met een schuurblokje. De boormachine vast of deze in de boorkolom zetten, dan met een schuurblokje hertegen aan. Dat is alles. Dit zal je echt geen problemen gaan geven. Let er wel op dat het plastic niet te heet word ivm vervormen. Dus gewoon tikjes tegen aan geven. :)

Verder geen tips voor je. Doe gewoon lekker verder.

Heb ik echt geprobeerd,Rik.Ik krijg er niets vanaf met een vijl(zoet of een rasp)met een schuurblokje en een ruwe korrel.Misschien dat er in de loop van de tijd nog een oplossing komt aandraven,ik heb nog even de tijd voor ik ze moet gaan monteren.Eerst moet ik nog het schot en de consiche rompvorm gaan construeren.

Ron.
 
ron daar een mesje opzetten is inderdaat zelfmoord, wie zoiets verzint weet ik nie maar ja. wat rik zegt kan je wel proberen en is nog veilig ook.

tog vind ik de metode die michel aanhaald tog de betere en zou die persoonlijk zelv ook doen de buis warm maken en met een houten mal conis slaan. het is 30 min werk en je hebt 2 mooi dezelvde buizen. dan de binnen kant een beetje uitschuren zodat het van achter minder dik is ( de wanden ) en klaar is klara;)

zo laten kan ook maar dat zou natuurlijk te makkelijk zijn voor jou :D

De buis warm maken is inderdaad geen probleem.Doch de binnendiamater mag niet kleiner worden,anders past later de schroef er niet meer doorheen.Dat risico komt wel als de buis wordt verwarmd,en op een mal plaatsen kan dit wel voorkomen,maar de mal maken is al erg lastig en aan de buitenzijde mag er ook geen beschadiging komen.Dat kan wel komen door het te verwarmen)pvc smelt niet,maar verbrand lichtjes).

In het algemeen denk ik,dat er maar een juiste wijze is om de randen af te schuinen,en dat is m.b.v.een draaibank.Helaas heb ik deze niet en moet ik roeien met de riemen die ik heb.

En ik denk dat het weglaten van de schuine randen er geen afbreuk aan gaan doen.Sterker nog dat het helemaal niet gaat opvallen in de omgeving van het achterschip.Daar zijn veel vormen die tesamen komen.

Het duurt nog even voordat ze gemonteerd moeten worden,omdat eerst het schot en de aflopende romp verder moet worden gemonteerd.
Tussendoor is er gelukkig nog tijd voor experimenten om het nog te kunnen oplossen.Lukt het niet,dan monteer ik ze zoals ze zijn.

Allemaal dank voor jullie input tot zover,misschien komt er uiteindelijk alsnog een oplossing aandraven :)

Ron.
 
ik versta dat plastic verbrand daar ga ik ook niet mooilijk in doen. maar alles word tog netjes in de verv gezet achteraf?

ron niets moet alles mag maar zou het tog eens proberen lukt het niet ja dan is het maar zo maar dan weet je het ook zeker. en de binnenkant word niet smaller als je deze door michel voorgestelde oplossing pakt. het is immers maar een paar mm dat je het uit elkaar moet persen en geen cm ;)
 
het is immers maar een paar mm dat je het uit elkaar moet persen en geen cm ;)

Misschien dat het anders is overgekomen als dat ik bedoeld heb.

De buizen moeten niet aan hun flans uiteinden uit elkaar,dus niet naar buiten gericht maar ook niet naar binnen gericht.Ze moeten taps toelopen aan beide uiteinden.Dus eigenlijk moeten ze dunner worden,er moet amteriaal eraf worden gehaald waarbij ze ook niet langer of korter mogen worden.

2_voorbeeld.jpg

Bovenste gedeelte is de situatie nu,de onderste is hoe het moet worden.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je voor de binnenkant ook geen mal gebruiken met de juiste diameter?
 
De binnenkant moet gewoon blijven zoals deze nu is.Het is zuiver de buiten omtrek waar materiaal af moet.

Ron.
 
Ron,

Je tekening maakt het me nu ook duidelijker. Het moet dus langs beide kanten conisch worden, ik dacht enkel aan de achterkant.

Misschien is dit een idee:

2_Naamloos.jpg

Het zwart is de pvc buis.

Het rode een verdikking, dit kan vb een buis zijn die er net overpast of een plastic dat je erover lijmt of iets dergelijks.

Het groene kan je dan maken met een plamuur (autoplamuur ofzo) of een soort putty.

De diameter van de buis langs binnen blijft dan gelijk.

Groeten,

Michel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hartstikke fijn van jou,Michel,omdat je zo doortastend en meedenkend bent.Ik kan dat enorm waarderen.
Het zijn juist dit soort reacties waarmee een forum zijn plaats bewijst op het internet.Elkaar helpen.

Jouwn idee,is goed bedacht,alleen kleven daar enkele nadelen aan.
De verdikking is precies zoals de naam aangeeft.De buis wordt te dik.De pvc buis is al net op het randje wat de dikte betreft.Dikker zou het realisme beinvloeden gaan.

Ook zou het plamuur niet hechten gaan op het pvc.Dit materiaal is erg hard,glad en heeft vrijwel geen porien.En dat is juist een vereiste voor plamuur.Het plamuur zou indrogen,scheuren gaan en eraf vallen na een tijdje omdat het niet hecht op de pvc.Ook al omdat ik het dan er te dik op zou moeten gaan aanbrengen.

Helaas blijft nog steeds maar een echt goede mogelijkheid open,en dat is een draaibank.
Hierbij blijft met materiaal mooi op dikte,en het blijft glad en stabiel.

Maar geeft niet,ik vind het gewoon harstikke fijn dat je zo meedenkt aan een oplossing.
heel erg bedankt tot nu toe voor je moeite,Michel.Geweldig.

Ron.
 
Hey Ron,

Is er bij u in de buurt een "technische school" ? Zo eentje waar men metaalbewerking : draaien, frezen, enz. kan studeren.
Neem eens contact met de leraar metaalbewerking, zijn leerlingen moeten regelmatig proefstukjes maken, en om die beide buizen uit een stuk aluminium te draaien lijkt mij een heel leuke oefening.

Ik heb een vriend die vroeger een camino had, en die liet ook altijd allerlei onderdelen draaien en frezen via zo'n leraar metaalbewerking. En ze waren ofwel geheel gratis, ofwel betaalde hij een prikje voor het materiaal.

Is toch wel het proberen waard niet ? ;)

"Wet Sellery"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan