Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag heb ik bericht gekregen dat de twee straalbuizen klaar zijn.Speciaal en geheel belangeloos gedraaid door Ger uit Nederland.

straalbuis.jpg

Ook heeft Ghostwriter(Modelbrouwers)mij afgelopen weekend aangeboden om de twee straalbuizen geheel belangeloos te draaien.

Dus ik ben hier erg blij mee,zeker nog meer dat er nu bewezen is dat het kan,om elkaar geheel gratis te helpen als mogelijk.Fantastisch gewoon.

Ik kan niet wachten tot ik ze ontvang.

Dus Ger hartstikke bedankt voor dit fantastische werk en Ghostwriter jij ook heel erg bedankt voor je mooie reactie en aanbod.

Een hele blije Ron...:)
 
Kijk eens aan, dat is nu precies wat onze hobby zo speciaal maakt : we bouwen elk individueel onze projecten, maar we staan ook klaar om elkaar te helpen.

De buizen zien er heel mooi uit, dat gaat een prachtig extra detail geven ^^

Welk materiaal is het ?

"Wet Sellery"
 
8) dat is inderdaat een heel mooi gebaar. en zo te zien maakt hij heel mooi werk. wat een mooie hobby hebben we tog :)
 
Kijk eens aan, dat is nu precies wat onze hobby zo speciaal maakt : we bouwen elk individueel onze projecten, maar we staan ook klaar om elkaar te helpen.

De buizen zien er heel mooi uit, dat gaat een prachtig extra detail geven ^^

Welk materiaal is het ?

"Wet Sellery"

Ja,ik vind het geweldig:)...het materiaal is PVC.

Ron.
 
En tussendoor wordt er ook nog gewerkt aan het achterschip.

Het blok tempex heb ik voor de laatste maal ruw in vorm geschaafd,los van de romp.Afgelopen weekeind heb ik daarna dit nog steeds in ruwe vorm bestaand achterschip definitief gemonteerd.Dit is gelukkig erg stevig geworden.Ik heb het ook twee dagen goed laten uitharden.

1_PA260001_goed.jpg

Natuurlijk is dit nog lang niet de vorm.Maar we komen er wel steeds dichter bij in de buurt.Ik heb het nu gemonteerd omdat ik anders de soepele lijnen niet erin kan schrapen.Nu kan dit prima.

1_PA260002_goed.jpg

De volgende truc is nu de volgende vorm erin schrapen zonder er teveel vanaf te halen.Ook moet ik nu rekening gaan houden met de beplanking.Dit is immers 1,5 mm plus de montagekit.En dat moet er ook nog vanaf,buiten de vormen.

1_PA260003_goed.jpg

Duidelijk is nu ook te zien dat ik er de uitsparingen reeds heb uitgelaten.Hier komen later blokjes hout,waar de draad eindjes voor de schroeven in komen.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie buizen Ron. Het is toch mooier dan rechte hé.

Alée, en dan nu verder bouwen :)
 
Leuk om te zien dat het toch gelukt is, veel succes met de rest.
 
En intussen is de vorm voor zover van het achterschip,nu in de vorm geraspt.Hoewel het er nu vrij goed op lijkt,is dit toch nog niet de definitieve vorm.Dat zal blijken tijdens de beplanking hiervan.

1_PA270001_goed.jpg

Door de beplanking wordt het iets dikker(1,5 mm),en zal de vorm daardoor meer eruit gaan springen.

1_PA270002_goed.jpg

Om dat in goede banen te lijden,heb ik daarom op strategische plaatsen met de raspvijl inkepingen erin gemaakt.Op deze plaatsen zit er een hoek in.En door de inkepingen kan ik het hout beter geleiden naar de juiste vorm.

1_PA270005_goed.jpg

Alhoewel ik aan de onderzijde op een verkeerde plaats ben begonnen :$ ...gelukkig is dit prima op te lossen tijdens het beplanken.

Ook heb ik rekening moeten houden met de dikte van de beplanking.Daarom heb ik er ca.2 mm meer afgehaald als nodig.Anders wordt de romp hier te dik :sleep:

Dat is te zien aan de linkerzijde,bij de overgang van het tempex naar de reeds beplankte romp.

1_PA270009_goed.jpg

Heel verhelderend is te zien hoe de kit zich een weg vormt in "loze" ruimtes.Ziet er chaotisch uit...


1_PA270006_goed.jpg

En aan welke film doet je dit denken?....(tipje) van een science fiction film serie uit de 80 er jaren...

1_PA270007_goed.jpg

1_PA270008_goed.jpg

1_PA270010_goed.jpg

En nu gaan we dit beplanken...

1_PA270009_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit ron kan niet meer zeggen maar het lijkt inderdaad een beetje op batle star galactica de invlieg poort van het moederschip :D. euu ik dacht dat je een sub aan het maken waard en geen space schip :laugh:
 
ziet er goed uit ron kan niet meer zeggen maar het lijkt inderdaad een beetje op batle star galactica de invlieg poort van het moederschip :D. euu ik dacht dat je een sub aan het maken waard en geen space schip :laugh:

Hartstikke goed beantwoord.Jij mag mee met de maiden vaart als ze klaar is.

Inderdaad zou je je vlug vergissen en haar helemaal wit/grijs maken...als een ruimtevaart schip.

Ron.
 
Ziet er weer goed uit Ron!
Zie zelf alleen niet waar je nu verkeerd bent begonnen :$
 
Ziet er goed uit.

Dank je wel.

En vandaag mocht ik de twee,door Ger,gedraaide straalbuizen ontvangen.

2_PA270001_goed.jpg

1_PA270003_goed.jpg

En ze passen precies,gebleken tijdens een dryfit.

Ger,uitstekend werk geleverd ^^
En dat geheel belangeloos,hartstikke bedankt,top!.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En kun je nu uitleggen hoe ze deze hebben gedraaid? Ik ben wel een beetje nieuwsgierig, gezien de eerste test nogal faliekant afliep.
 
De oplossing is hartstikke goed gevonden door Ger.
En ik kopieer zijn oplossing ervan...

ger zei:
wat is de truc waardoor het wel lukt?

De truuk is, schijfje met centergat en kraag met binnendiameter van de pijp. dan in de 3klauw ook een schijfje met een kraag met binnendiameter pijp.
Dan schuif je de pijp over de kragen en druk je met je meedraaiend center alles aan , de pijp kan geen kant meer op , en je kan alles lekker afdraaien ;)

Schetsje ter verduidelijking .

buis.jpg

P.s.

Ron , graag gedaan hoor ;) iedereen heeft zo zijn ding :P , ik kan b.v. geen onderzeeers bouwen in die kwaliteit :D

Ron.
 
Ik sta steeds weer te kijken hoeveel werk er in dit project kruipt :O

Lijkt me best een hachelijke klus Ron om dat tempex in die vorm te raspen / schuren. Als er een stuk tempex zou afbreken (niet een klein hoekje, maar een flink stuk) hoe gaat ge dat dan herstellen ?

En nog één : stel ge wilt een deel van deze sub een binnenwerk geven, tot welke dikte kunt ge het tempex weg raspen / schuren tot het stevig blijft ? Of is dat geen probleem als het eenmaal langs de buitenzijde beplankt is ?

"Wet Sellery"
 
Gelukkig is het uiteindelijk toch gelukt op de buizen te draaien. Nu de achterkant nog beplanken.
 
Bedankt voor de uitleg over het aanpakken van het probleem met de pvc-buis, Ro
Het is eigenlijk simpel, maar je moet er maar aan denken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan