Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik sta steeds weer te kijken hoeveel werk er in dit project kruipt :O

Lijkt me best een hachelijke klus Ron om dat tempex in die vorm te raspen / schuren. Als er een stuk tempex zou afbreken (niet een klein hoekje, maar een flink stuk) hoe gaat ge dat dan herstellen ?

En nog één : stel ge wilt een deel van deze sub een binnenwerk geven, tot welke dikte kunt ge het tempex weg raspen / schuren tot het stevig blijft ? Of is dat geen probleem als het eenmaal langs de buitenzijde beplankt is ?

"Wet Sellery"

Als er een stuk zou afbreken is het best goed te repareren.Gewoon het afgebroken stuk eraan kitten.Als de buitenzijde eenmaal beplankt is,is het enorm sterk.De romp is beslist niet meer te buigen.

Het raspen gaat goed,maar je moet,inderdaad,erg goed met de gedachten erbij blijven.Je raspt er vlug een stuk teveel af.Voor de rest is het gewoon lekker creëren,alsof je een beeld maakt:P.

Ron.
 
Gelukkig is het uiteindelijk toch gelukt op de buizen te draaien. Nu de achterkant nog beplanken.

Ja dat ook,eerst moet ik nog de draadeinden voor de schroeven later gaan monteren.Dat is de volgende klus.

Ron.
 
Bedankt voor de uitleg over het aanpakken van het probleem met de pvc-buis, Ro
Het is eigenlijk simpel, maar je moet er maar aan denken.

Ja,inderdaad.De draaier is een instrumenten maker,waarschijnlijk heeft zijn kennis en ervaring meegespeeld hierin.Simpel en erg doeltreffend.

Ron.
 
Ziet er goed uit Ron.
Wat mij enigszins verbaast, is dat je het diepteroer (de beverstaart) in één geheel maakt met de romp.
Is dit om later afbreken te voorkomen ?
 
Ziet er goed uit Ron.
Wat mij enigszins verbaast, is dat je het diepteroer (de beverstaart) in één geheel maakt met de romp.
Is dit om later afbreken te voorkomen ?

Ik begrijp niet precies hoe je dit bedoeld,of bedoel je de pen en gat verbinding Dany?.

Ron.
 
De volgende stap is de constructie en montage van de twee bevestigingen voorde schroeven.Dit moet nu al,omdat er de beplanking overheen komt.Dan gaat het niet meer.

Bij de eerste stap heb ik met de dremel,de helft van de dikte van de bouten eruit gefreesd.De bouten zijn M6.

1_PA280002_goed.jpg

Hoewel je het zou denken,zijn de asgaten niet in het midden.Derhalve heb ik de diepte hierop aangepast.het is duidelijk waarom de asgaten niet in het midden zitten,de onderkant van dit achterschip is dieper.Dus het midden van de romp as....Niet het midden van de straalbuizen uiteraard.
Let ook niet op de wanddikte van het aanwezige tempex.Dit is misleidend.
En ook niet van belang.
1_PA280005_goed.jpg

Daarna heb ik drie blokken balsahout op elkaar gelijmd met witte houtlijm en deze ook aan de onderkant voorzien van een uitgefreesde ruimte voor de bouten.En dit geheel met montage kit op de bouten aangebracht,waarbij ik rondom de kopse kanten vande bouten ook rijkelijk montage kit heb ingespoten.Eenmaal uitgehard gaat dit nooit meer los.

1_PA280006_goed.jpg

Uiteraard alles in tweevoud.

1_PA280007_goed.jpg

Stuurboord.

1_PA280010_goed.jpg

Een beter beeld wat ik bedoel met het feit dat de assen niet in het verlengde van de romp as liggen..


1_PA280012_goed.jpg

Een dryfit moet af en toe om te kijken of alles nog past.


1_PA280017_goed.jpg

Later wordt alles mooi in vorm geschuurd.De blokken gaan dan over in de afvloeiende lijn.

En in de laatste foto zien we dat de draadeinden mooi in het midden komen,maar pas als ik de straalbuis doorduw naar beneden.Doch nu nog niet.....eerst de rest maken.De passing van de buizen in het schot is erg precies.Moet ook.

1_PA280018_goed.jpg

Erg mooi werk,dit achterschip tot nu toe.Erg technisch en uitdagend.En je moet erg ver voorruit denken...

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp niet precies hoe je dit bedoeld,of bedoel je de pen en gat verbinding Dany?.

Ron.

Ik bedoel het diepteroer, Ron, dat horizontaal "ding" die tussen de straalbuizen ligt. Je hebt nochthans een lijn in de isomo gezet waar het tov de romp scharniert.
1_PA280005_goed.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het afgebeelde middenstuk,is een geheel.Dit is/wordt het latere eindstuk van de verticale stabilo.
Het duikroer(in combinatie met de twee boegroeren)bestaat uit twee grote vlakken die ieder apart tussen dit middenstuk en de twee buitenste dragers komen te hangen later.

typhoon7_goed.jpg

Ron.
 
Ah zo, ik had er niet aan gedacht dat er nog een stuk achter kwam, bij dezen trek ik mijn woordjes dus netjes terug :)
 
En om te bewijzen dat het scratchen niet altijd gemakkelijk is,en je altijd heel ver voorruit moet denken en ook vooral werken,deze onderstaande foto`s.

Omdat we nu eenmaal geen vierkante duikboten gebruiken en maken,ligt het in de bedoeling om de overgangen tussen de verschillende hoogtes bij het achterschip ook mooi vloeiend en rond te gaan maken.

En dat gaat vooral op bij de aandrijfassen,en de overgang daar met de verhoging naar het verticale stabiliteit stuk.

Daarom heb ik nu reeds(voor de beplanking)op deze hoeken balsa aangebracht.later komt de beplanking hier tegenop.En dan kan ik met een gerust hart de hoeken mooi rond schuren gaan,zonder bang te zijn dat ik erdoorheen ga en er plotseling tempex tevoorschijn kan komen.

1_PA290001_goed.jpg

Het zijn afgezaagde stukjes balsahout van ieder 5 mm dik.Gemonteerd met montagekit i.v.m.het aanwezige tempex.

Later komt hier in het midden het grote verticale stabilo stuk.



1_PA290002_goed.jpg


Verder heb ik het balsablok,waar de bouten voor de schroef bevestigingen uitkomen,in vorm geraspt.Het hoeft niet glad te zijn omdat er beplanking overheen komt.

1_PA290003_goed.jpg


Het is wel een beetje duidelijk dat het scratchen van een Russische duikboot als de Typhoon best wel ingewikkeld kan zijn.Echt constructief en vooral een geweldige uitdaging.

1_PA290004_goed.jpg



Zoals ik al eerder schreef is het achterschip een behoorlijke uitdaging en erg complex...

In de volgende foto zijn de twee gaten te zien,waar later de straalbuizen in bevestigd worden.Dat moest er ook al in een vroeg stadium in gebeuren.Nu zou ik er niet meer in kunnen boren door de vormen en de hoeken erin.Dat is scratchen....


1_PA290005_goed.jpg


Van bovenaf gezien begint de vorm er al in te komen.Maar er is nog enorm veel werk te verzetten hier.

1_PA290007_goed.jpg


Maar er zijn ook mooie en rustige vormen(momenten) in de romp.Lekker strak en vooral rustgevend........



1_PA290006_goed.jpg


Einde van de eerste fase van het achterschip...




Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad mooi staaltje scratchen.
Geniet er elke keer weer van.
 
ook niet te veel indommelen ron :laugh:
scherp blijven moet je nu doen bij deze staart van de sub :)
 
Als ik die foto bekijk van die duikboot, amai wat een joekel.
Die propellers Ron, zal je ze hetzelfde maken als die van de Kursk?? Zijn volgens mij ook dezelfde??
 
Ja ze zijn hetzelfde,alleen kleiner in diameter.Waarschijnlijk heeft dat te maken met de straalbuizen.
De KURSK had geen straalbuizen.En met straalbuizen is de waterstroom vele malen meer efficiënter.

Daarom zullen ze kleiner zijn bij de Typhoon.

Maar ik huiver nu al,als ik eraan denk om ze te gaan maken.Probleem is,dat ze precies op een lijn in de cirkel moeten worden gemonteerd.De geringste afwijking ga je zien.omdat ze binnen de buis draaien.

Gelukkig is dat nu nog heel ver weg....maar toch:$

Ron.
 
Ach, als ik je bezig zie met al dit, dan kunnen deze geen of maar een klein probleem vormen, meten is weten Ron ;) ik heb er zeker alle vertrouwen in dat het goed komt.
 
En inmiddels ben ik weer verder met het achterschip.Ik heb voor de beplanking van het gehele achterschip fase twee gekozen.Dat omdat er nog heel veel verzet moet worden en ik zulke klussen altijd opdeel in meerdere fases.

Enfin,nadat ik aan de boven en onderzijde de twee balsalijnen had gemonteerd,ben ik hiermee verder gegaan.

De eerste stap hierin is het schuren ervan,zodat het gelijkmatig oploopt vanaf de beide sonar plaatsen(later nog te monteren).

1_PA300003_goed.jpg

Goed is te zien,wat ik daarmee bedoel.Vanaf de linkerzijde in de foto is te zien dat het weg geschuurd is en verder naar de schroeven toe oploopt.

Dit is aan de onderzijde iets anders van vorm.Dat zal later blijken.

Op deze twee balsa lijsten,komt dan weer een beplanking overheen.

1_PA300005_goed.jpg

1_PA300006_goed.jpg

Aan de onderzijde is de romp meer gewelfd als boven.Daarom heb ik als eerste houten plankje hier de houtnerf er dwars op gemonteerd.Zo is de welving beter te verwezenlijken.Moet uiteraard wel mooi bij geschuurd gaan worden.

1_PA300014_goed.jpg

Op deze manier is de vloeiende lijn er goed in te krijgen.

1_PA300010_goed.jpg

1_PA300019_goed.jpg

Nu rijst natuurlijk de vraag waarom de verhoging,omdat ik deze vorm er ook in had gekregen met tempex eronder.

1_PA300016_goed.jpg

Dat is nodig,omdat het verticale roer vlak op een verhoging is gemonteerd,en ook om de rondingen daarom heen er mooi in te kunnen gaan schuren.

Kortom weer bewezen dat het achterschip erg constructief is,heel mooi om te maken.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat ziet er mooi uit ron prachtige lijn die je er in heb gelgt.

word de zij kant van het verhoogje ook met balsa afgewerkt of komt hier later iets anders tegen ?

prachtig stukje schrats dat je hier laat zien 8)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan