Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
:laugh:...Dank je wel,Pascal.
Alleen jammer dat haar bips na de beplanking steeds verder weg zal verstopt worden.Door de stuur organen,de straalbuizen,de verhoging,de stuurvlakken en de verticale stabilisator.

Ron.

D'as maar goed ook, ge kunt haar toch niet in haar blote bips laten varen hé ? ;) :laugh:

"Wet Sellery"
 
Voor zover als ik kan beoordelen zitten de zinkstukken nergens aan de romp gemonteerd.
Kan misschien ermee te maken hebben dat de huid voornamelijk uit rubberen tegels bestaat.Zeker weet ik dat niet.Bij de KURSK waren ze er ook niet.

Ron.

Jamaar, als ik mij niet vergis, dient het offermetaal toch niet om de romp dan wel de schroe(f)ven te sparen ? In dat geval zal het dan te maken hebben met de legering van de schroeven, niet met het al dan niet met rubber tegels bekleed zijn van de romp.

Overigens lijkt het mij niet onlogisch dat ze een speciale legering gebruiken om zinkstukken overbodig te maken, die zinkstukken zouden uitsteken, en dus turbulentie veroorzaken, en bij een sub staat : turbulentie = trillingen = geluid = ontdekking = dood.
 
Overigens lijkt het mij niet onlogisch dat ze een speciale legering gebruiken om zinkstukken overbodig te maken, die zinkstukken zouden uitsteken, en dus turbulentie veroorzaken, en bij een sub staat : turbulentie = trillingen = geluid = ontdekking = dood.

Helemaal waar,daar sla je de plank niet mis mee.Dat en misschien ook nog de rubberen tegels maken dit een geloofwaardig argument.

Ron.
 
Af en toe moet ik jullie uiteraard op de hoogte houden van vorderingen in dit project.En het einde van de beplanking van de romp komt langzamerhand steeds dichterbij.

Het achterschip,wat het laatste beplankings onderdeel is,is nu voor 50 % bekleed.

Dit zou,dacht ik dan,het moeilijkste onderdeel worden met het beplanken.Doch het viel allemaal gelukkig erg mee.

1_PB090001_goed.jpg

Omdat dit eindstuk zowel verticaal als ook horizontaal conisch is,moeten de plankjes dus in beide richtingen gebogen worden.Daarom heb ik de houtnerf schuin gehouden.Dat geeft al meteen een beetje medewerking daarin.


1_PB090002_goed.jpg

Verder is het goed nat maken ook wel een vereiste daarin.

Na een nachtje drogen kon ik de spelden verwijderen.

1_PB090003_goed.jpg

1_PB090004_goed.jpg

Beide zijden zijn nu beplankt aan de bovenzijde.

1_PB100006_goed.jpg

1_PB100008_goed.jpg

En wat plamuur doet wonderen.Na drogen lekker schuren gaan.

1_PB100010_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er verdacht goed uit ron ;) meer kan ik er echt niet van zeggen. bijna dicht 8)
 
He, bijna tijd voor de Champagne. ;)

De romp dicht is toch altijd een speciaal moment he. Dat vind ik toch altijd wel.

Ziet er toch weer goed uit hoor. :laugh:
 
Ja,inmiddels zijn er drie vlakken dicht beplankt.Dus het achterschip rest nog maar 25 % en dan is de gehele romp gesloten.En mijn dank voor de lovende woorden:)

Ron.
 
Gisteren is de romp geheel gesloten.Alles is nu beplankt van het romp gedeelte,uiteraard de toren nog niet :)

Zojuist heb ik alles glad geschuurd en in de plamuur gezet.Nadat ook dit geschuurd is een hele grote fase klaar.En dan worden de stuur organen geproduceerd en gemonteerd.

Ron.
 
Schiet lekker op. Ben al weer benieuwd naar de volgende reeks foto's.
 
Vandaag is de gehele romp geseald,dat wil zeggen een laag porienvuller en een laag blanke vernis erop gespoten.Dat geeft een hele harde en vooral gladde laag nu aan het hout.En dus was het feest op de werf.Gisterenavond hebben de arbeiders gefeest tot in de kleine uurtjes.

De gladheid van de romphuid is nodig om,later,de tegels goed te kunnen plaatsen op de anders poreuze houtlaag.Nu zullen de tegels prima gaan hechten hierop.

NU de romp helemaal,in basis,klaar is ga ik beginnen met de externe onderdelen.De eerste stap is het maken van een grote plaat balsaplex.
Hiervan wordt dan de eerste verticale stabilisator vin gemaakt.

Ron.
 
Enkele foto`s van het achterschip welke nu klaar is om de stuur organen te gaan ondersteunen.

1_PB150001_goed.jpg

Er zit dus een laag porienvuller op en een laag blanke vernis.Dat is een beetje tezien door het glanzen ervan.De tegels zullen hier prima op gaan hechten later.

De dekking is zo goed,dat zelfs het MDF materiaal dekkend is geworden.En wie eens heeft gewerkt met MDf weet hoe poreus dit materiaal is.


1_PB150002_goed.jpg

Lekker glanzend,hoewel je het later niet meer kunt zien.

1_PB150006_goed.jpg

Het profiel zit er ook goed in.

1_PB150007_goed.jpg

En het eerste balsaplex plaatje heb ik inmiddels ook al klaar.

1,5 plus 5 plus 1,5 dik.De houtnerf uiteraard tegenovergesteld gelijmd met witte houtlijm.


1_PB150010_goed.jpg

En met het afteken touw heb ik de middenlijn inmiddels uitgetekend voor het verticale vlak.Vanuit een eerder centraal punt kan ik zo alles met dit touw uittekenen,althans de middelpunten als nodig.

1_PB150011_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron als je een rechte lijn wilt hebben kun je ook een krijt koort gebruiken. Die span je op en laat je even snappen. Gegarandeerd recht.
 
Ron als je een rechte lijn wilt hebben kun je ook een krijt koort gebruiken. Die span je op en laat je even snappen. Gegarandeerd recht.

Ja,je bedoeld waarschijnlijk de metsel koord.Ik ken ze.Kun je kopen in de bouwmarkt.
Misschien wel iets om eens aan te gaan schaffen,lijkt me ook erg handig.Bedankt voor de tip.

Ron.
 
8) het is inderdaad handig zoon krijt koort als je het veel moet gebruiken. als je het maar eens af en toe nodig hebt is het echt zijn geld niet waard hoor :nowink:

ja kan even goed het koortje dat er nu overgespannen is pakken. ff een stoepkrijtje van je kids lenen en dat vergruizen of pletten met een hamer of ander voorwerp. dan pak je het vergruisde krijt in je hand en trekt daar de koort door.

dit geeft het zelvde effekt en kost geen 15+ euros . en je kan zelv nog de kleur kiezen als je gekleurt stoep krijt hebt.
het gaat ook met kalk en talkpoeder is er ook wel geschikt voor ;) de rest van de krijtjes kan je aan je kindjes geven om mee op straat te tekenen :laugh:
 
Mooie reeks foto's Ron en ik zie het inmiddels 'beruchte' balsaplex weer terugkomen.
 
was toevallig in de gamma. Daar kost zo´n metselkoort 1,50 in de euro bak. Heb er zelf eentje mee genomen. Handig voor het metselen. ;)
 
Mooie reeks foto's Ron en ik zie het inmiddels 'beruchte' balsaplex weer terugkomen.

Dank je wel,Wim.Ja het balsaplex is super licht en enorm sterk.
Ideaal voor zulke grote vlakken waar er geen directe ondersteuning rondom is.Er moeten in totaal twee balsaplex vlakken gemaakt worden voor de stuur organen.

Ron
 
was toevallig in de gamma. Daar kost zo´n metselkoort 1,50 in de euro bak. Heb er zelf eentje mee genomen. Handig voor het metselen. ;)

Kijk dat valt erg mee.De volgende keer kan ik het ook wel meenemen voor die prijs.Alhoewel Amazone zijn idee ook goed is.Maar ja,....voor 1,50 euro:).

Ron.
 
:D ik denk niet dat je voor 1.5 euro een krijt koort hebt hoor . dan moet je ook het krijt potje nog kopen . dit lijkt me wel heeeeeel wijnig rik. ben je zeker dat het een krijt koord is of gewoon een boletje mets draad ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan