De Topol is eergisteravond afgewerkt, omdat hij gisteren op de beurs van BSMC ingeschreven was. In de laatste week hiervoor zijn de volgende werkzaamheden nog uitgevoerd:
Het straatoppervlak was met Vallejo glanzend polyurethaanvernis gespoten, zodat er een wash op gezet kan worden.
Hiervoor wordt een mengsel van zwarte en rode Vallejo primerverf gebruikt, dat rijkelijk op de stenen gekwast wordt.
Nu is het resultaat dat de voegen meer diepte gekregen hebben.
Een dry-brush met Vallejo lichtgrijze primer op ene vlakke borstel brengt de kasseien weer terug in zicht.
Nu heeft de weg de gewenste uitstraling en kan mat afgelakt worden.
De Topol zal op de plek staan waar het patroon het minst uit de rol gekomen is, zodat het zichtbare stuk weg helemaal tot zijn recht komt.
De brandblussers zijn aan de rechtercabine bevestigd en de masking is van de ramen en lichten gegaan. Gelukkig dat ik de portieren nog open gelaten had, want er is nog wat lijm van de masking aan de binnenkant te zien.
De oranje lichten zijn met Vallejo geschilderd, voor het rood heb ik nog Revell enamel.
Het was niet opgevallen dat de twee niet-sturende assen van de Topol iets van het straatniveau opgetild staan.
Dat is dus de plek waar er vier schroeven in de luchtgaten van de resinwielen gedraaid zullen worden. De ophangingen geven genoeg mee dat de wielen toch terug op de bodem rusten.
De schroeven moeten tot onder de bodemplaat van het dio komen, met daartussen zo'n twee centimeter styropor en een laagje DAS-klei.
[imghttps://modelbrouwers.nl/media/cache/26/80/268028860d0c94425d3b4dcfcc0f5be8.jpg[/img
Ze zijn uitgezocht zodat de punten van deze houtschroeven maar een paar slagen in de wielen gedreven kunnen worden. De wielen zijn niet bestand tegen veel druk en zouden kunne barsten.
De slangen waren goed te plooien als afzonderlijke draden.
Een pen wordt in de zuiger geknepen zodat die op het chassis scharniert.
Hij doet het nog zoals hij geschratcht was, maar het heeft geen zin om hem werkend te houden, dus wordt hij maximaal ingedrukt.
Nu wordt de silo in transportstand vastgelijmd.
Het is gelukt om de twee strengen tegen de koppelingen te drukken en lijm aan te brengen.
Ik dacht dat ik de ramen goed uitgepakt had.
Helaas had ik op de lastigste plek een mask laten hangen aan de binnenzijde, wat pas opviel toen de buitenste tape verwijderd werd. Het raam was ook nog eens gebarsten door de nauwe passing waar mee het in de sponning gedrukt zat. Gelukkig wordt dit ietwat gecamoufleerd door de achteruitkijkspiegel die er voor hangt.
De tape moet met een haak in ijzerdraad losgepulkt worden. Omdat de draad afgeknipt is, is er aan de voorkant een scherp puntje waarmee een hoekje van de tape opgekruld kan worden.
Dat kan dan met een knijper vastgegrepen worden.
Dan is het een fluitje van een cent. De barst is nu beter te zien.
Op een referentiefoto is de antenne goed herkenbaar.
De figuren worden nu met stukjes koperdraad op hun plek gezet.
De straat geeft maar weinig tegenstand door het styropor, maar de kleilaag zit er wel stevig op.
Een foto van de Topol op BSMC, hij heeft er evenwel niets gewonnen. Morgen plaats ik hier ook eindfoto's bij daglicht.