Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
het vlak zit er op
eerste foto is van hoving zijn schip. ik heb geprobeert de zelvde foto te trekken zodat je de verschillen ziet. de rest heb ik dan ook maar zwart wit gehouden.
1_romp02.jpg


115_001.JPG


en hier nog een paar van een andere hoek.

nostalgie alom

104_004.JPG


78_006.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een lastig project maar wel een mooie uitvoering Dirk, jammer dat ook hier ik geen graantje verstand van heb om je te helpen.
 
thx dirk en dat hier maar wijnig mensen iets van weten zie ik ook bij het andere furom waar alle technise ditaies besproken worden. dus als je meer wilt weten hoe we hier aangeraakt zijn kan je eens een kijkje gaan nemen want vele handen(hoofden ) maken het wel wat makelijker om te begrijpen.
 
Moeilijk te omschrijven maar zoals je ziet zal de boeg nu ook weer niet helemaal goed lopen. De boeg is meer zoals een bal. Goed te zien op de bovenste foto. Daar zie je de lijn niet echt rond gaan, meer in een rechte lijn overdreven gezegt, daardoor zul je een punter krijgen als je deze lijn doortrekt. Anders zul je er hoeken in gaan krijgen. ;)
 
rik nu kan ik je ff niet meer volgen hoor.

mischien dat een tekeningetje van jou hand meer klaarheid kan brengen . of bedoel je zoiets
 
1_2222222222222.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dirk,

ik zie dat je al heel wat goede reacties heb gehad op de verschillende forums.
Helaas kan ik maar aleen van op de zijlijn toekijken hoor.
Maar het is een best wel een moeilijk project, waar je weinig voorbeelden van kun vinden!
Maar ga zeker door het is zeker een leerrijke project.
 
thx john zal ik zeker doen.

dat er maar wijnig over te vinden is dat is iets dat als een paal boven water staat.

niet dat ik veel van schepen ken. maar er maar 1 schel-first schip dat nog in takt is en dat is de vasa als ik me niet vergis.
als ik hier naar de boeg kijk zie ik tog echt geen verschil met wat ik aan het doen ben. ook al loopt het voorsteven van de vase wel iets steiler op dan in mijn model. Google Afbeeldingen resultaat voor http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/The_Vasa_from_the_Bow.jpg
 
Ja Dirk, bij dit schip blijf ik ook aan de zijlijn staan.
Vol bewondering wordt het gevolgd van hier.
 
dat klopt wel, kijk eens naar de kiel op de boeg. En volg de nagels. Waar zitten de spanten?
 
Tjah, naar mijn bescheiden kennis is er je maar eentje vooraf gegaan, en dat is natuurlijk Hoving. Maar naar mijn bescheiden mening, lijk je toch wel goed zijn voetsporen te volgen.
 
denk het ook dany , je kan natuurlijk 2 manieren volgen die van kramer en die van hoving. ik wil hoving volgen niet omdat kramer het fout heeft maar omdat ik de neiging heb eersder te geloven in hoving zijn teorie van schell-first.

vandaag begine ik met het boegsel der klimmen
 
het boisel is uit getimmert en komt redelijk goed overeen met de de tekening die gemaakt is.

voor ik de buikstukken en knieén ga zetten wil ik nu wel weten hoe mijn scheerstrook gaat overkomen op deze bouw.

ik zal dan ook de bouwplanning volgen die witsen voorschrijft.
dit had ik vorige keer niet gedaan omdat het heel mooielijk werken is als de scheergang er aan hangt om dan buikstukken en klimmen te plaatsen.

er zullen dus 4 of 5 spanten geplaatst met daar de scheergang aan.

maar ik moet hier eerst nog huiswerk voor maken :D

116_001.JPG


105_002.JPG


108_003.JPG


tot de volgende ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik had vandaag de spantjes gemaakt en er opgezet.

hoe de scheerstrook moet liggen en welke bocht ze vooraan moet maken ben ik achter gekomen.
het buikstuk

14d0uaq.jpg

maken van het hals spant volgens tekening

359k1z5.jpg


spant plaatsen


rant78.jpg

zicht naar achter

1z6sd4l.jpg



geheel

15s65xy.jpg
 
het veranderde vlak maar vooral het boeisel der klimmen dat niet goed was uitgetimmert. dit had ik dus veranderd .
een hoop foto s dat jullie het ook zien wat ik bedoelde met niet goed. helemaal de onderste foto zie je ook goed hoe het eerst was deze kant heb ik niet veranderd zodat je goed het verschil ziet als de scheerstrook er op staat. bij de 1 foto zie je ook het verschil in hoogte van het booisel als je van op zij kijkt. en voor de rest denk ik dat het nu wel goed zit

29112k0.jpg

2eyyh3n.jpg

2lmw7r8.jpg

2lmw7r8.jpg

11b402o.jpg

5zpjz6.jpg

het verschil tussen de 2 en de laatste foto is het verschil van goed en niet goed ik hoop dat het duidelijk is
 
8) ik weet dat het al ff stil is hier maar ben tog al stiekem opniew begonnen :D

maar voor de derde keer het zelvde posten leek me een beetje van het goede te veel.

het lijkt deze keer wel te lukken maar ga nog wel ff wachten tot ik zeker heid heb . en zal dan zeker het draadje weer opvissen en jullie weer overladen met foto s :D

tog een vraagje aan rik :) moest het nieuwe schip lukken kan ik dan een nieuw draadje openen en kan dit dan bij de voorbereiding geplaatst worden. of doe ik gewoon hier verder met de nieuwe bouw.
 
Hoi Dirk,

zeker door gaan want derde keer goede keer.;)
Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen hé!!!!:P:P
Het is een leerrijke project en het zou zonde zijn dat je dit niet tot een goed eind zou brengen.:)
En het zou ook zonde zijn na zo hard zwoegen het in de stoof moet zien verdwijnen!!!!:(:(:(:(:(
Zeker posten hoor!!!cuteApplauscuteApplaus-foto--foto--foto-
 
Dirk, dat begint toch wel wat te worden, pas wel op dat je de boeg nu sterk gaat bollen.

Verder ook even weten, elke spant heeft een eigen vorm. Dus met mallen moet je niet echt blijven werken. Anders moet je voor elke spant een eigen mal maken. Of je wilt veel werk op de hals halen.

Verder kun je de spanten ook buigen in een ander type mal. Deze maak je van een plaat waar je deuvels in kunt steken. Doordat je de gaatjes in een patroon op de plank boort kun je de deuvels steeds ergens anders insteken waardoor je de spanten de juiste kromming kunt geven.

Let wel. Normaal worden de spanten gezaagd uit van te voren goed gegroeid en zorgvuldig uitgezocht hout. De hoofdtimmerman die kist alles zelf met het oog uit. Dan heeft de kromming van dit hout alleen nog de juiste hand nodig om de juiste vorm te krijgen. Dan kan daarna het hout dus niet snel vervormen omdat het houtnerf zo van nature is gegroeid.
Rond 1800 werden de bomen zelfs van jongs af aan gebogen om zo de kromming al te hebben.
 
hoi rik ik moet mijn spanten wel krommen hoor maar dat gaat denk ik wel lukken hoor.
ik heb ook een spantenplan getekent en de vormen uitgezaagt en op het vlak gezet. dit ter kontrole , en het ziet er dus niet slecht uit zoals ik al zij en waarschijnlijk zal ik er dus nu wel uitgeraken
1_002__7_.JPG


1_003__7_.JPG


1_006__3_.JPG


wat denk je rik zou het kunnen lukken ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wie weet, ik denk altijd wel, de volhouder wint uiteindelijk. ;)

Als ik de spanten zo zie, dan vind ik wel dat er weinig zijn. Maar ik neem aan dat je zult gaan vullen. :unsure:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan