Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
beste forumleden :D de reden dat het hier een beetje stil is .

ik ben namelijk uitgeweken naar onze noorder buren om dat ik daar tog wat meer gelijken vind die over de bouw willen discuseren. wat de bouw alleen maar ten goede kan komen vind ik. schel-first is al geen makkelijk onderwerp om over te discuseren en over te praten omdat niet te veel mensen er iets over weten. een mens kan nu niet alles weten en er zijn meer mensen die de engelse bouwwijze hanteren dan de hollandse schel-first. ik hoop dat jullie me dit dan ook niet kwalijk nemen dat ik bij onze noorderburen wat lig te keuvelen ;)

van zo dra dat ik verder kan met de bouw zitten jullie weer op de eerste rij maar voorlopig kan ik mijn draai goed vinden in de gesprekken en discuties in het nederlandse forum ;)
 
Dirk, had het al gezien.
Wat je laat zien en bespreekt gaat mijn pet ver te boven.
Ik kan het heel goed begrijpen dat je voor dit onderwerp hulp zoekt en waar je dat doet ben je geheel vrij in lijkt me.
Succes met de verdere bouw, ik zal het in stilte volgen.
 
thx wim.

ik had eerst op model ship world ( engelse forum) gepolst maar daar bouwen ze ook alemaal op de engelse manier en was er ook niet echt iemand die me verder kon helpen.

ik wist dat bij brouwers wel mensen zaten die er iets van af wisten. en ik moet zeggen dat het een goede samen werking is voor dit project zowel voor mij als voor hun .

maandag ga ik waarschijnlijk van start als er niets tussen komt :D
 
er is nog een kleine verandering gebeurt .
ik ga het voorsteven veranderen dit omwille van het rabat waar de huidplanken in moeten komen.

nog 2 keer slapen en dan :):):) begin ik er aan :):):)
 
ik ga er dus terug stilletjes aan aanbeginnen.

en dat is met de zandstrook. ik heb deze een beetje anders gemaakt dan de vorige. deze is iets scherper aan gezet waar ik wel mijn reden voor heb. witsen beschrijft dat de zandstrook bovenkant kiel effen moet liggen, ik zie dan ook niet in waarom het vooraan anders moet. nu krijg ik 1 rechte lijn als je straks van op zij zult zien. bij het eerste model ging de zand strook iets of wat hellend omhoog. en kwam de helft van haar brete boven de kiel uit. dit wil ik dus nu veranderen. of ik daar goed mee doe weet ik niet echt tog wil ik het wel proberen om dat dit een test model is .dat dient om van te leren.

113_001.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1_fgqqf.jpg


het zal er dus zo komen uit zien
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de opbouw zal zo goed als de zelvde zijn als voor heen omdat dit voor mij heel goed werkte. met tandestokers word dus het rijzen van het vlak bepaald . deze worden eerst gelijmt op de kiel , als deze dan droog zijn kan daar de zandstrook tegen komen, en dan kan ik verder timmeren aan het vlak op de zelvde manier. natuurlijk zijn er ook de nodige klemmetjes nodig om alles strak tegen elkaar te krijgen

103_002.JPG


106_003.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dirk,

ik wens je een fijn bouw toe!
Mocht je nog wat klemmetjes extra nog willen hebben dan kan ik je er wel een paar lenen!!
Heb genoeg ik voorraad zowel wasknijpers en nog een paar kl. serjanten.
 
thx john maar ik heb er intussen al een paar bij gaan halen,
hartelijk dank voor het aanbod ;)
 
Je wilt bouwen zoals Witse??

Maar waar is de inzet in de kiel en boeg. dus waar komt de plank in te vallen? Dat mis ik toch wel.

Daarbij vind ik dat je wel wat dik werkt nog steeds. de planken zijn nog steeds erg dik.
 
kan je wat duidelijker zijn rik want deze versta ik niet goed.
 
over de planken ik vermoed dat je de huid planken bedoeld ?
ze zijn 2mm dik 2mmx50=10cm:2.5=4duim dus als je het bekijkt op schaal zijn ze nog een 0.5 duim te dun.

mischien lijken ze op de foto dikker wat natuurlijk kan. zelf zie je dat niet omdat je ze in het echt ziet en weet hoe dik ze zijn.

als je met de inzet het rabat bedoeld dit is er zeker wel zowel in de kiel als in het voorsteven. dit is ook één van de reden dat ik een ander voorsteven gemaakt heb omdat het rabat niet naar mijn goesting en fout was gemaakt.
 
Ja dat is dus exact wat ik bedoel. Het lijkt allemaal zo dik op de fotos. Dat zal dan wel aan mij liggen. Die rabat waar je het over hebt. Noemen wij de sponning, je snapt wel dat je daar een huidplaat in hoort te steken. Dit is wel belangrijk.
 
;) np rik ik heb me ook al dikwijls verkeken op somige foto s hier op het forum, en als ik het dan in het echt zag was het ofwel 10x groter dan ik me had voor gestelt of wel 10 x kleinder :) maar goed dat je het aanhaalt want ik dacht ff dat ik verkeert zat.

en de planken komen zoals je zegt in het rabat ( sponning )

warom NL en BE altijt een andere naam voor het zelvde ding moeten hebben is mij nog altijt een raadsel :laugh: maar het betekent wel het zelvde natuurlijk ;)
 
ff kleine update , het is niet veel maar ik moet elke keer wachten tot de lijm goed gehard is voor ik de klemmen kan lossen.

45_008.JPG


30_009.JPG


34_010.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ehhhhhh, weer geen spanten in de kop???

Nu ga je weer een punter krijgen. Echt maak desnoods gewoon hulpspanten waarna je deze er uit haalt. Je mag best hulpmiddelen gebruiken. We weten gewoon niet hoe men dit destijds deed. Er is te weinig documentatie hierover. Zeker weten dat zij in die tijd gewoon gebruik maakten van hulpmiddelen. Dit is al bijna een zekerheid. Daarbij is het nu ook nog eens een model. Het hout waar je mee aan de gang bent reageerd dus volgens de 1 op 1 methode. En dat terwijl je een model aan het maken bent op schaal. Dat wil echt niet samenwerken. Daarom moet je gewoon om een goed schip te maken hulpmiddelen gebruiken om dit toch te dwingen jou kant op te gaan van het model dat je in gedachten hebt.
 
rik ik kan geen spant op de kop zetten omdat ik gewoonweg de maat niet weet. er is maar 1 spant waar de maat bij staat en dat is het hals spant. en dit staat op 1/3 van de totale lengte. dus een spant maken op gedacht en dit op de kop zetten is ook niet de juiste wijze. het spitse wat je ziet kan ook nooit anders gemaakt worden je kan nu immers geen hout branden in de brete maar alleen maar in de dike.

wat jij zegt is om hout te gaan branden in de brete en dit in een hoek van 60 graden op een afstand van pakweg 2 meter.
het onderwaterschip ( romp ) kan niet anders dan in een punt beginnen omdat alles naar 1 punt getrokken word en dat is het voorsteven. van zo gauw we boven de klimmen komen gaan we wel de ronding zien die we overal zien op de oude schepen.

rik ik kan je gedachte gang goed volgen want ook ik dacht telkens weer dat het verkeert was. ;)
 
ik wil nog ff een update doen met wat foto s.
je zult zien dat de boeg helemaal anders is beplankt dan het vorige model. ook al loopt het spits toe je kan duidelijk de ronding zien die er uit gaat komen. en die zit zover ik kan zien niet zo slecht. maar dat dacht ik de eerste keer dus ook .
dus oordeel zelv maar .
85_005.JPG


77_006.JPG


56_007.JPG


27_011.JPG


18_013.JPG


ik moet nog een paar huidplanken maken voor het vlak helemaal gelegt is, dus nog ff gedult voor heel het vlak klaar is;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er al goed uit, MAAR, mischien zijn het weer de foto's die een spelletje spelen met de realiteit, echter het lijkt erop dat je aan de boeg een probleempje hebt, in die zin dat je aan stuurboord een beetje hoger uit komt dan aan bakboord.
 
het is niet de foto dany dit heb je goed gezien.

de enekant is verjongt de andere nog niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan