Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
deze spantjes waren juist om te zien of de boeg goed was dus niet te scherp zoals vorige keer.
en aan de hand van mijn spanten plan heeft rené een 3d tekening gemaakt ik zal het ff posten want ik vind het er niet slecht uitzien.
 
Hoi Dirk,

zo te zien gaat het toch de goede kant op of vergis ik me!!!
Maar zoals ik zo eens langst de spanten kijk zit er een heel wat kromming in.
Dus je gaat nog heel wat werk hebben om de latten op de spanten te krijgen!
Maar ik heb al begrepen dat je wel van uitdagingen houd, vooral volhouden hé!!!!
 
de spantjes staan er maar los op john en ik ga ook geen volle spanten gebruiken het is gewoon voor de vorm .
1_bovenkant.jpg


1_onderkant.jpg


1_zijkant.jpg


dit is de tekening die rené voor me heeft gemaakt . het is dus gemaakt naar mijn spanten plan. met de maten van witsen natuurlijk :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dirk,

zo aan de tekeningen te zien word het een spannend project!!:)
Ik kijk er al naar uit hoe je het voor elkaar gaat krijgen, laat maar komen die foto's!-fck--fck--foto--foto-
Maar de tekeningen geven al een goed voorbeeld, toch makkelijk als je met autocad kunt werken.ApplausApplaus
 
eerst het hout gezaagt , tog een deel ervan het meeste bestaat uit huidplanken. dan nog het voor en achter steven de kiel ransoenhouten en hekbalk
2nlr1ww.jpg

danny als je eens in turnhout moet zijn laat je maar iets weten en anders zien we mekaar nog wel
 
Dirk, ik volg het nog steeds in stilte.
Je bouwt het enorm mooi op!
 
thx wim maar zoals je weet sta ik al een eind verder dan hout zagen :laugh:
ik zal er dan redelijk rap overheen gaan hier tot op het punt waar ik ben.

ik zal morgen wat foto s en uitleg doen over wat ik zoal gedaan heb en dan zijn we hier ook upto date.

want deze keer zal het moeten lukken 8)

en mooilijk gaat ook naar het schijnt
 
2d0gfbq.jpg
2ztezkg.jpg
288poqx.jpg

als je iets wil weten kan je het natuurlijk wel vragen ;)

om de huidlatjes te lijmen heb ik iets simpel gemaakt zodat ik ze er tussen kan spannen
30k4xea.jpg
2ileq2b.jpg
zo komen er 4 a 5 huidplankjes per lente van het schip, ik heb ze niet alemaal even lang gehouden maar een random lente zodat de verbinding zal verspringen. ik moet deze latjes nu zo maken voor het vlak en het boeisel der klimmen. later als er spanten in staan kan ik ze los tegen de spanten maken en zullen ze waarschijnlijk niet eerst aan elkaar moeten gelijmt worden.
 
hier ff wat uitleg / volgens witsen komt de worp 2 voet onder de hekbalk, de luiken die er in moeten zullen even hoog als breed zijn en dezelvde afstand van het achtersteven staan.

m.a.w. de gaten zij 2v x 2v en staan 2v van de hekbalk.
ie1268.jpg
 
het is bijna tijt voor spantjes te maken om te zien of het goed komt .

2qwj6ux.jpg
 
2s823ye.jpg

j7vszb.jpg

dit was het eind rezultaat na 2 dagen spantenplan tekenen
 
ik ben eerst wat buikstukken aan het leggen zodat het vlak mooi in vorm komt .want met deze lengte golft het vlak wel een beetje. dus dat kan ik nu mooi recht krijgen
nlu70g.jpg
6sxjf4.jpg
iw5i6q.jpg
2zyvsxk.jpg
 
ik heb nog een kleine update.
ik ben aan het booisel der klimmen begonnen nu zegt witsen dat er maar 1 buikstuk met knieén geplaatst moet worden maar dit vind ik persoonlijk wat wijnig.
ik heb daarom 3 stukken op mijn model gezet om tog zeker te zijn.
70uz5f.jpg

in het echt zette men vroeger paaltjes onder de huidgangen , ik probeer dit hier anders op te lossen door er een latje onderdoor te spannen zodat de huidlat niet naar onder kan gevrongen worden bij het lijmen want er zit altijt wat spanning op.
30275h2.jpg

op de lat is doorzichtig plakband geplakt zodat de lat niet vast gelijmt word aan de huidgangen en later ook heel makelijk los laat zonder brokken te maken .
als er langs elke kant 1 huidplank gemaakt is van het boeisel ga ik vooraan ook nog een spantje zetten op het voorsteven zodat ik daar ook goed kan zien wat er gebeurt. het verjongen gebeurt altijt na het lijmen van de huidgangen zoals bij het vlak. dus de laatste huidplank is altijt uit de hele brete gelijmt
 
vandaag moet er weer gewerkt worden op de werf
muwrjl.jpg

9gwwt4.jpg

25z3rk3.jpg

2lbl0xz.jpg

15x9ht.jpg

1zxtw75.jpg

2mxrp0.jpg

de knieén worden gelegt en de nog te leggen buikstukken ;D
 
maar voor ik de spanten ga zetten is er eerst nog een ander werkje. de bodem dicht timmeren.
normaal moet de eerste plank tegen de kiel los liggen maar met modellen is dat mooielijk natuurlijk dus heb ik ze ook vast genagelt. hier loopt het lockgat onder waar het water dat in de romp zit heen loopt en dit word dan weer met de pompen weg gepompt.

omdat ik ergens een gat in mijn romp ga laten zodat de muizen goed binnen kunnen kijken wil ik er ook een bodem inleggen ;D

ik heb dus de buikstukken en de knieén mooi effen moeten maken om niet al te grote bulten in mijn bodem plaat te hebben zodat het tog redelijk mooi toont maar hier en daar een bultje vind ik zeker niet erg dat zal vroeger ook wel geweest zijn zeker.

ook het vloertje ga ik ergens open maken zodat je ook de spanten die er onder zitten kunt bekijken.

s5hgyb.jpg

28cnkea.jpg
 
21dk8iq.jpg

hmm deze plank zit ne grote weer in die smijten we wel op het vuur :laugh:
69ktxy.jpg

23iihci.jpg

8x1mhc.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan