Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
thx mannen

swa had ik niet aan gedacht moet ik zeker onthouden ;)
koedek// vroeger kooi dek hier stonden ook de kooien van dieren en naar het schijnt zij men tegen de slaap plaats van de soldaten ook een kooi. wat er nu juist van waar is weet ik niet :)
 
Amazone,

Hangmatten?? voor de soldaten??

Een spiegelretourschip toch? Geen hangmatten dus. De slaapplaatsen waren oude zeilen die idd wel geknoopt worden tot een soort van hangmat of gewoon op de grond gelegd. Daarbij werden deze vaar tot rollen opgeborgen op de verschansing neer gezet. Al was dit meer een manier voor een admiraalsschip. Waardoor de verschansing hoger word en dit nog weerstand geeft.
 
;) a ok thx rik.
ik dacht dat de soldaten op de koe brug heel de dag in zoon hangmat zouden liggen omdat ze tog niet op het dek mochten in de dag .

mischien een paar bankjes en stoelen dan ? ze moesten tog eten en zitten neem ik aan
 
Amazone, je maakt een spiegelretour.... Daarop zul je niet veel soldaten of beter gezegd, mariniers vinden. Dit is een handels schip met verdediging. Deze verdediging word door de mensen gedaan die gewoon aan boord werken, van ketelbinkie tot matroos tot stuurman enz. Alle hens aan dek dan en aan de kanonnen. Ieder wel zijn specialiteit. Nooit haar...... :nowink:
 
;) ok dat maakt het voor mij wat makelijker op de koebrug thx rik

en hier zijn ze met het brandmerk van de V.O.C
op één zak heb ik 2010 opgezet het bouwjaar :D

2hmqbfk.jpg

2mq24yf.jpg
 
Knap.....maatje.....en nu nog mooi stapelen hé..welke kleur heb je hiervoor gebruikt...:8:8:8
 
het is ijgelijk een wach van bruin maar dan erg verdunt

5 verf 25 water is ongeveer de eenheid. het teken is er op gebracht met een zwarte stift want dat was iets te petieterig om met iets anders aan te brengen.

het stapelen zal wel lukken denk ik swa ;)
 
dirk,
ja kom,nu geen zever hee.
zijn gewoon foto's uit een boek genomen.
grapje,
ja man,dat ge met uw handen goe uit de voeten kan wist ik al..
maar wat ge hier laat zien jawadde.
petje af.
groetjes,ronny
 
thx ronny . we doen maar zo goed we kunnen en daar houd het dan ook mee op. en hopelijk word het met elke bouw iets beter.
 
thx ronny . we doen maar zo goed we kunnen en daar houd het dan ook mee op. en hopelijk word het met elke bouw iets beter.

met elke bouw iets beter.....:O:O:O...maatje ik zie je groeien na elke update....dus gewoon verder doen..maatje..:):)
 
:laugh: haha swa ik weet dat ik een beetje aan het overdrijven ben en hoop dat je het me niet kwalijk neemt.
ik moet mijne dag ook vol krijgen :D
 
Dirk...maatje ,een vraagje...op de foto duid je de plaats van de pomp aan ...is die...of ga je die werkelijk maken...ik weet het...:8:8...is een struikelblokje van mij..:P:P:P...maar y love de detail's die je aanbrengt:D:D
 
ja de pompen komen er zeker in. maar in het ruim stelt het weer niet veel voor. er werd immers een vierkante bak rond geslagen in hout zodat men er met iets tegen stote de pomp niet stuk was.

ik heb dus een vierkante pijp gemaakt die tot op het overloop dek komt . nu laat ik alleen de gaten waar ze in moeten komen anders staan ze geweldig in de weg en kunnen ze alleen maar stuk gaan. maar ze zijn al wel gemaakt omdat ik de juiste maat van het gat moest hebben.

als ik aan de overloop begin steek ik ze er in en kan ze dan boven aan ook afwerken.

ze zijn dus echt niet werkende maar gewoon gemaakt hoe ze er langs de buiten kant zouden kunnen uitgezien hebben. boven ga ik er wel een pompje op zetten en beneden in het ruim worden ze gewoon vast gelijmt ;)
 
Ok...dirk...je stelt me weer al gerust...:8:8....dan ga ik hier lekker gerust afwachten op het resultaat.....:D:D:D:D
 
Dirk, al die kleine details, daar hou ik ook van.
Toch wil ik wat kleine randinformatie geven.
de koebrug werd alleen gebruikt voor,
schapen en zwijnen kooien, kook en bakovens, slaapplaats en eetplaats voor de bemanning, ziekenboeg, hutten voor konstabels en off., herstelplaatsen van de timmerman, zeilmakers, ijzerbewerkers, schiemannen.
verder staat er een onderdeks kaapstander die het ankertouw binnenboord moest halen en opbergen in het touwluik.
Dus men had geen plaats voor opstapelen der goederen.
De kruiden en bederfbare goederen werden in vaten vervoerd en die werden in het onderschip gestouwd.Ik heb een soort vatenslee gezien op je onderrste dek? in werkelijkheid zo je vaten vervoeren is lucht vervoeren, ik ben stellig van overtuigd dat die vaten zo dicht mogelijk tegen elkaar stonden in de lengte van het schip.

Dirk, je zakken zijn subliem gemaakt echt waar, maar voor in die eeuw zal dit op een schip hoogst waarschijnlijk niet doeltreffend zijn als je maanden in zeewater vaart.

enfin, ontmoedigd je niet maar gebruik mijn bedenkingen als een positief bijleren.
Applaus voor je fijne werk hoor, mag zeker gezegd worden.
groetjes
Ward
 
thx ward voor de info.
tog vind je dikwijls andere info op sommige sides.
bv op de side van de batavia word gezegt dat er wel soldaten slapen. ook witsen geeft dat aan dat er soldaten slapen op de heen reis naar batavia of waar dan ook en op de trug reis werd het vol geladen met dinges die echt niet nat mochten worden bv spesereién. op oorlogs schepen zal het enigsins anders geweest zijn waarschijnlijk.

dat het stapelen van die vaten niet helemaal corect is kan ik goed inkomen maar het ging mij er om dat er iets op elk dek staat dat er zou kunnen gestaan hebben. en omdat het een half inkijk model wort wou ik het zo plaatsen dat men het tog goed zag staan en ook niet te veel er in, zodat het geen warboel word. ik zag dat jij er stookhout en zo tussen stapelde wat ik goed kan aan nemen. maar zo getrouw wil ik het niet maken ward gewoon een paar dingetjes er in en klaar.

ook de varkens hokken heb ik aan gedacht maar je kan het koe dek maar bekijken door een spleetje van 0.5 cm dus daar ga je niets van zien.

maar voor een doorsne model dat jij maakt is het gewoon prachtig al die kleine dingetjes er in en ik smul er elke keer weer van als ik naar je foto s kijk :D

dus ik ga de jutten zakken nog op het koedek plaatsen en dat zal het zijn.

tog hartelijk dank voor de info en ik slorp de info zeker op en zal zien wat ik er mee aan kan vangen. maar het moet ook nog te doen zijn voor mij . ik ben ook nog maar een jaar bezig en liep vroeger met een ketting zaag rond over het dak dus niet bepaalt echt fijn werk :laugh:
 
en dan de koe brug met het grote luik het kleine luik de mast opening en de 3 pompen

5yw1fb.jpg

het achterste luik van de kruidkamer volgens witse beslagen met lood en de 2 pompen

2il1zzk.jpg

dvoyfc.jpg

24lrbrm.jpg

14xmfew.jpg
 
hé Dirk...niet tegenstaande..dat je vroeger met grof geweld ...het hout bewerkte...moet ik toch zeggen dat je het nu héél fijn afwerkt...en wat kan dat nu kwaad een paar varkens en hollandse koeien...op je dek..:P:P:P....en dan die broodoven nog..zie is maatje...ik vermoed dat je toch lekker wat detail's gaat aanbrengen......:nowink::nowink:
 
thx swa maar hier komt niets opstaan de oven staat bij witsen een verdieping hoger. dit dek blijft hele maal leeg buiten de jutten zakken. en een paar trapjes . dit is dan ook het makelijkste dek om af te werken ;)
 
Wel, Dirk geen probleem hoor.
ik wilde je alleen maar eens nu en dan iets bijleren die niets direct te maken geeft met de scheepsbouw:D
En zoals ik al reeds schreef, doe gerust zo voort hoor.
Ik hou van je werken, anders zou ik niet regelmatig op bezoek komen in je verslag.
Groetjes
Ward
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan