Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
:D tog niet wim.
als ik even veel zou kunnen bouwen dan ik moet lezen en discuseren was ze al bijna af :laugh:

tog hoort het er bij denk ik ook al doe ik het niet zo graag.
maar als je iets wilt bouwen dat er op lijkt moet je wel
 
:wacko:Ben effen jaloers en nieuwschierig geworden, Dirk.
mag ik ook eens langs komen.:$:$

Gelukkig hebben wij onze Swa, hij zal zich met alle plezier de opzoekingen proberen te vinden op het net. en zo is hij een belangrijke lid voor het forum.

groetjes
Ward
 
er is niets om jaloers op te zijn ward.
jij bent één van mijn inspiratie bronnen ;)
met je doorsnese van het franse schip heb je mij ook aan gestoken 8)

en als je eens in de buurt bent of je wil eens afkomen je bent altijt welkom. ;)
 
de kruidkamer.
dit is de voorste wand deze staat iets hoger dan het dek van het ruim , de beplanking werd op het buikstuk gelegt omdat men plaats nodig had om een koperen pot onder dit dekje te zetten waar de pompen in uit kwamen, in de potten werden gaten geslagen om het water er in te laten lopen en om het vuilig heid buiten de pot te houden dit zal waarschijnlijk niet goed geweest zijn voor de pompen.

de wand die moet beplankt worden ingang kruid kamer
en aan de pijl zitten de pompen in het verhoogt dekje.

216hzm.jpg

zoals je ziet is er nog een hoop werk te doen in de kruitkamer zelv
 
ik heb het deurtje uit het midden gezet anders staat het juist voor de pompen en dat lijkt me niet echt handig. ik ga er een deurtje in hangen denk ik want een luik lijkt me ook niet echt handig om daar door te kruipen met van alles en nog wat. een deurdrempel kan nog wel zie ik op de foto.
125t9ck.jpg
 
op de side van de batavia staat dit // Helemaal achter in het ruim is de kruitkamerte zien. Deze is uitsluitend vanuit de
konstapelskamer bereikbaar.

wits klapt ook over het luik in de konstapelskamer maar ook van een luik voor aan waar mijn deur staat. mischien moet ik er dan tog maar een luik van maken.

heeft iemand hier kennis van ?
 
Hoi Dirk,

dat het een hele klus is dat weet ik;), maar na mijn bezoekje heb ik het idee dat je er ingevlogen bent zeg.-fck--fck-
Het beest is weer wakker geworden bij jou!!wackowacko
Toen ik het gezien heb was je bezig met het begin met je tandenstokkers, en nu al aan het kruidkamer.
Niet normaal -nono-zeg ga gewoon zo door !!!ApplausApplaus
 
8) thx john je was net bij mij dat ik nog een hoop aan het opzoeken was. en bij mij sijpelt de teorie maar langzaam binnen. daar om dat het altijt zolang duurt voor ik naar de volgende stak kan gaan ;)


nog ff over de kruitkamer/ er schijnt zeker geen deur te mogen staan tussen het ruim en de kruitkamer. wel was er een luik tussen de twee kamers, eerst dacht ik dat het een doorkruip luik was maar het schijnt een luik te zijn met een glas in waar men langs de kant van het ruim een kaars zette om licht in de kruitkamer te laten schijnen omdat daar zeker geen kaars mocht staan.

nu heb ik de deur halv dicht getimmert en er een soort raam van gemaakt. ik moet er nog wel een vensterschapje langs de kant van het ruim aan maken om een kaars op te zetten.
 
:wacko:Ben effen jaloers en nieuwschierig geworden, Dirk.
mag ik ook eens langs komen.:$:$

Gelukkig hebben wij onze Swa, hij zal zich met alle plezier de opzoekingen proberen te vinden op het net. en zo is hij een belangrijke lid voor het forum.

groetjes
Ward

Ward ...beste vriend...jaloers ???....nieuwschierig...zeker weten...u kennende...nooit te oud om bij te leren...:P:P:P
ik ben ook zo...het heeft me altijd zo geintresseert..en de vlam begint terug groot te worden...;););)..en die opzoekingen ja hoor...geeft die maar aan mij..dan blijf ik bijleren hé..:):) en dat is de bedoeling..hé
Dirk....het ziet er weer prachtig uit....maar...maar...je bent weer te snel geweest...de problemen met je ingang tot de kruitkamer...had vermeden kunnen worden door een beetje meer opzoekingen te doen,wat betreft je specifieke bouw van je schip...ook goed opletten,wat betreft je pompen..goed uitkijken welke soort ze gebruikten bij dit type schip..en ook de broodkamer..het zijn allemaal prachtige kopartimenten...en ik ben reuze blij,dat je die allemaal wilt detaileren..maat je bent echt goe bezig...maar het geen wat je haat "theorie" is op dit moment wel héél belangrijk...en je weet het hé...je weet me wel te vinden...Ik blijf volgen..;);)
 
thx swa eigelijk weet ik veel te wijnig over scheepsbouw om dit te maken, tog wie niet waagt blijft maagd :laugh:
en de documentatie is bijna niet te vinden. hier en daar een zin en al zeker geen tekening of foto :(

natuurlijk worden we elke keer wijzer met elke plank die we leggen of verkeert leggen zal ik maar zeggen.

gelukkig was het maar een klein euveltje dat ik moest op lossen en niet een groot probleem waar door ik halv het schip moest slopen :D
 
Negotii vim qui velit navem sibi comparato.
Dat is:
Die veel werks over den hals wil halen, bestelt zich een schip
Dirk dit is al een héél oud gezegde....maar klopt als een zwerende vinger...;););)
 
hahaha,
Moet je horen, ze zien maar dat ik jaloers ben.:laugh::laugh:
nee niet in het woord jaloers, trouwens ik heb ook mijn ervaring en achtergrond en al zeg ik zelf het werk mag gezien worden.
Jaloers is in de zin van positief te bekijken, op dingen... die Dirk heeft ontwikkeld, waar ik nog niet aan hebt gedacht.Vb. die houten pinnen als deuvels in de beplanking.
Nader inziens:
Ik geloof dat de schaal dit maar toelaat.
enfin dat wil ik in het echt eens zien.
Dirk ik zal je zeker eens komen opzoeken, als het weer iets lenterig wordt.
Groetjes
Ward
 
laatste foto s voor het koedek dicht gaat.
347xi8j.jpg

2w6sytv.jpg

20v1bw5.jpg

als de balken er in zitten en de knieén trek ik er nog wel een paar.
waarschijnlijk deze avond of anders morgen
 
Dirk...weer héél prachtig werk...alleen(het kan aan de foto liggen) vind ik dat de touw voor het vastleggen van de vaten wat dun is....of niet....en maatje in die "KNIEEN"ben ik heel benieuwt naar.........:8:8:8
En het koedek heb het eventjes opgezocht welke betekenis dit heeft ter toelichting:
koebrug, koebrugdek, koedek, kooidek oorspronkelijk: cooy-brug; een over een deel van het vrachtruim aangebracht laag dek met 4 tot 5 voet tussenruimte ten opzichte van het overloopdek, op de uitreis veelal gebruikt als verblijf voor meevarende soldaten en compagnie-personeel, op de thuisreis ook gebruikt voor stouwen van specerijen
Bron: De VOCsite
 
thx swa voor het zoek werk 8)
wat is dun .. ik heb met een dikkere tou geprobeert maar vond het zelv niet zo mooi dus heb ik tog deze gepakt. en ik ben nog druk bezig maar zo gaat het er ongeveer uit moeten zien.

21e9nw4.jpg

b83c00.jpg

10fdvk5.jpg

2jg8h7l.jpg
 
Begint al vorm te krijgen, maar..... ik vind wel dat je weinig zuilen hebt gebruikt. Op deze zuilen komen de rest van de dekken te rusten. :O
 
Knap Dirk....ik vraag misschien wat veel ...maar heb je soms een detailfoto van zo een "knie" ik ben er echt benieuwt naar...:wub::wub:
 
Zo zeg, dat is knap gepresteerd
groetjes
ward
 
de knieén zijn gewoon uitgezaagt want die kreeg ik echt niet gebrand 90° kriijg je niet voor elkaar. maar zal er morgen wel eens een foto van pakken swa. maar het stelt echt niet veel voor hoor :)

de steunbalken id een raar geval bij witsen omdat hij er gewoon geen tekent of noemt en de gene die hij noemd zijn groot uitgevallen knieén die langs de zijkant onder de dekbalken gaan zoals knieén en voor de rest niets.

tog heb ik er in het midden 1 rij onder gezet want ik zou niet willen dat het dek binnen een half jaar al door hangt .

over het koe dek zegt hij bijna niets en hij gebruikt er ook geen voor zijn pinas 134 voet lang :( wel spijtig want er is bij witsen bijna geen info over te vinden en ook bij hoving bijna niets. :nowink:

thx ward ;)
 
:sleep: ik wist dat ik iets vergeten was en nu denk ik er weer aan :sleep: de pompen :huh: die moet ik morgen eerst doen voor ik ze vergeet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan