Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Idd, dirk, soms zoals met de Batavia gingen er soldaten mee. Maar met een leeg schip heen varen is duur, dan kun je dit schip natuurlijk ook gebruiken voor troepentransport. Dat word echt niet altijd gewaardeerd door de schipper. Die had weer zoveel monden te voeden. :O En die monden konden niet eens werken. :nowink:
 
dat kan ik best geloven rik daar om heb ik besloten om geen soldaten toe te laten op het schip :laugh:

ze moeten maar met een ander schip mee gaan:tongue:
 
dat kan ik best geloven rik daar om heb ik besloten om geen soldaten toe te laten op het schip :laugh:

ze moeten maar met een ander schip mee gaan:tongue:

Hahahahaha, Dirk
Je bent een strenge kapitein hoor
Goede vaart
groetjes
ward
 
:laugh: lol ward das rik zijn schult :laugh:

ik heb het koedek nog ff onderhande genomen wat spleetjes dicht gemaakt.

en de onderste berghouten klaar gemaakt . die kunnen er morgen tegen;)
 
gisteren de 2 onderste berghouten gemaakt en rond gebrand
en heb het eerste er tegen gemaakt. nu zal het tempo er wel ff uit gaan ;)

.hwlri0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er héél goed uit....:8:8:8..en zo te zien past hij toch goed ook....of heb je echt de klemmen er op moeten zetten..
knap maatje...:):)
 
het paste uitstekent hoor van achter gaat het nog een beetje hol daar om de klemmen om het er goed tegen te trekken.

er waren wel een paar spanten waar ik een beetje heb moeten afdoen maar ik vond het allemaal reuze mee vallen voor een eerste keer met spanten te werken.

dus het gaat alemaal wel goed komen ;)
 
ik lees van het branden om het hout te buigen kunje daar wat meer over vertelen en laten zien dirk met foto's hoe doe je dat:unsure::$:8
 
ron er zijn warschijnlijk vele manieren van hout buigen. of dat ze allemaal even goed zijn laat ik aan de bouwer over. hout doordrenken met water vind ik persoonlijk niet de beste oplossing en is ook een tijtrovend werkje als je het goed wil doen, dus nat opspannen en dan zou je het helemaal moeten laten uit drogen voor je het lijmt.

ik brand mijn houd altijt voor huidlatjes werkt dit prime en je kan er zelfs eik van 0.5 cm mee buigen .

1/ bespenkel het hout met wat water. of dompel het ff onder in en uit het water is genoeg voor huidplankjes, voor dikke stukken zoals een hekbalk van 2 cm dik moet je het wel ff laten intrekken +/- 1 min omdat je hier langer moet branden.
2/ zet je gasbrandertje zo dat de vlam in de buis gaat
3/ je buis is warm genoeg als je er een druppel water op laat vallen dat hij kookt ( als op een elec vuur waar je op kan koken als dat warm is krijg je ook dat effekt als je er een druppel water op laat vallen ,

4/ buig nu je hout in de gewenste vorm, moet je maar 1 plankje buigen kan je het vuur uitdraaien want het blijft warm genoeg voor een tijtje.

2daa8gh.jpg
k0hlxy.jpg
25tc0so.jpg

voor dikker hout als de berghouten moet ik wel anders te werk gaan . die steek ik eerst in een snelkoker tot hij juist niet kookt haal het hout er zo snel mogelijk uit en plooi die in een voorge maakte mal. dit stelt niets voor hoor een paar nagels die ik in mijn werkbank geslagen heb waar ik het berghout kan rond trekken. als je dit gewoon zo nat plooit breekt het tog nog maar als je er met het gasbrandertje direkt met een grote vlam op gaat plooit dit wel goed en breekt ook niet. je kan makelijk een 90* hoek plooien met eike latjes van 8x 6 mm . als ze in vorm zijn een 15 sec zo in vorm houden en klaar ze plooien niet meer terug en zijn droog door dat er met de grote vlam op gegaan is. je kan ze dan ook direct lijmen. het aangebrande hout van de vlam kan je er makkelijk afkrabben met een beitel of een stuk glas ;)
 
Dirk, blijft interessant deze bouwwijze te volgen!
 
We zijn hier blijkbaar nooit te oud om te leren.
Zou dit niet iets handigs kunnen zijn om een howto over te schrijven?
 
Dominiek, meer dan dit is het niet , het is gewoon een andere manier van werken, boven kaars of met een soldeer bout gaat ook en nu het nog zo koud is en mijn houtstoof brand in het werk kot plooi ik zelvs mijn hout op de rand van de kaggel :D dan heb ik de gasbrander niet eens nodig. of het moest dik hout zijn zoals de barkhouten.^^
 
ik zit nog met een vraag waar ik niet direct een antwoord op kan vinden. er word gesproken van schepen met 20 / 36 / 50 stuks geschut . als ik voor 20 ga moeten deze dan op den overloop geplaatst worden of op het verdek. en 36 ?

bij witsen lees ik dat ze zo laag mogelijk geplaatst moeten worden wat denk ik op den overloop is maar ben dan ook niet zeker. kan iemand me hier in wegwijs maken hoe het zat want ik zie veel verschillende schepen met veel verschillende gaten op verschillende dekken.
 
het was ff stil hier maar dat heeft zijn reden dus hier is de reden

hum7h3.jpg

2wf04gg.jpg

aan de voor en achter kant is nog wel een beetje werk aan maar het valt al bij al nog wel mee vind ik.
 
voorboeg

23kvwht.jpg

midden stuk

34oqxc2.jpg

achter

33c7msk.jpg

en een beetje van opzij

11ghu2r.jpg
 
Hoewel ik er echt niks van ken van dat houtsnuiven, vind ik dit echt gewoonweg subliem wat hier te zien is.
 
Prachtig Dirk! Dit is echt een kunstwerk!
 
Die beplanking ziet er werkelijk schitterend uit Dirk. Vakwerk!

Groeten, Rinie
 
thx mannen het was ook een hele klus om het allemaal wat goed te krijgen want er zaten best wel aardige kronkels in;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan