Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/1 2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ Tom : als flux gebruik ik dit . Van de zomer gekocht in de Stock American Vermeersch hier in het industriepark De Blauwe Toren. Voila met naam en toenaam. AUB ;)

1_1__2_.jpg

Is een zeer vloeibare flux tis bijna water.

@ Mad Ice : ja , het is al geopperd om zo te werk te gaan in een helft naakt en een helft geschilderd, maar ik houd het op hetgeen Pastis zegt.

@ hardcoremedic : juist gezien, das ook de reden dat ik het niet doe ,in 2 stukken spuiten.

@ Jadefalconguard : wees aub een beetje voorzichtig man dat er geen kortsluiting optreedt met je gekwijl op je klavier.....:laugh:

Tx voor de comments
 
@ Tom : als flux gebruik ik dit . Van de zomer gekocht in de Stock American Vermeersch hier in het industriepark De Blauwe Toren. Voila met naam en toenaam. AUB ;)

1_1__2_.jpg

Is een zeer vloeibare flux tis bijna water.


Tx voor de comments

K'ga eens moet kijken hier bij Stock Vermeersch in Vladslo of ze die daar ook hebben. Heb dat potje daar nog niet zien staan, maar ik zal er verzekers wel overgekeken hebben.
 
famo : alvast bedankt voor waar ik dit kan kopen en de tijd die je erin gestoken
hebt om er een foto bij te doen , :8
zal me echt verder helpen om het solderen onder de knie te krijgen
 
Prachtwerk van de bovenste plank.

Maar kan je even zeggen hoe je die kleine gaatjes boort van 0,3mm. Gebruik je hier een boorstatiefje voor?

Christophe
 
@ Pastis : dat is dezelfde winkel en die flux staat bij de soldeertin . het is wel een klein flesje hoor.

@ Tom : geerne gedaan

@ Christophe : Ik gebruik een handboortje, een boorhoudertje die je draait met je vingers. Zal vanmiddag eens een foto van plaatsen. Ge vind dat praktisch op alle beurzen. Is zeer goed als ge met zeer fijne boortjes werkt. Ik kan er boortjes tot 1 mm insteken.
 
@ Christophe en ook aan de anderen ^^ : Ik ben er hier al mee

1_b1.jpg

Hier zie je de 2 exemplaren , die scalpel is om de grootte aan te tonen.

Die met het blauwe pijltje heeft aan beide uiteinden een boorkop of boorhouder zoals ge wilt . 1 voor de kleine- en 1 voor de grotere diametertjes.

Die met het rode pijltje heeft maar 1 boorkop zoals ge ziet maar heeft zo'n pompmechanismetje. Houder rechtzetten met boortje op de te boren plaats, met wijsvinger lichtjes druk geven op het achtereind en met het tussenstukje (groene pijltje) op en neer gaan en ge zijt aan het boren. Dit soort mechaniek heb je ook op een pompschroevedraaier, dit even terzijde.
Je kan dit houdertje ook gebruiken zonder het pompje te bedienen , zoals de eerste houder. Ik gebruik het pompje maar vanaf 0,7 mm diameter want anders breken de boortjes veel te rap doordat ze eigenlijk al plooien door het gewicht van het houdertje zelf . Als ge er dan nog lichte druk op geeft en begint te pompen is de boor als in 2stukken (en het zijn verd:@mme geen goedkope hoor)

Een paar jaar geleden gekocht voor 8 € t'stuk
 
ik gebruik een andere boorhouder, ik kon geen weg met de bovenste. Deze kan ik in de palm van de hand zetten en zo stabiel ronddraaien en ik span mijn boortje zo in dat het maar een paar mm uitsteekt. zo breken ze minder snel. ik heb hier nog een paar boortjes van 0.3, mocht je er zin hebben, kan ik er wel een paar afstaan

 
Ok Silenoz , we hadden toch afgesproken tussen kerst en nieuw dus.......
Ik zal nog mailen of bellen om af te spreken
 
ik gebruik een andere boorhouder, ik kon geen weg met de bovenste. Deze kan ik in de palm van de hand zetten en zo stabiel ronddraaien en ik span mijn boortje zo in dat het maar een paar mm uitsteekt. zo breken ze minder snel. ik heb hier nog een paar boortjes van 0.3, mocht je er zin hebben, kan ik er wel een paar afstaan


Ik heb ook deze , en ook het boortje met pompsysteem. Vind die met het pompje handiger voor kleine drilletjes want het licht iets lichter in de hand.
 
K'ga eens moet kijken hier bij Stock Vermeersch in Vladslo of ze die daar ook hebben. Heb dat potje daar nog niet zien staan, maar ik zal er verzekers wel overgekeken hebben.

Heb dat spul ondertussen vandaag meegebracht.
 
Enfin, nu de CV90 staat te zuiveren zal ik deze weer eens onder de aandacht brengen om een beetje aan verder te prutsen. Het onderstel zal ik nog een beetje laten voor wat het is en zal eerst eens de Flak maken. Kwestie van afwisseling ;)
Twas wel een zoektocht om de topic terug te vinden ( pagina 7 aub )
 
jawadde dadde! Er lag hier al een deftig laagske stof op deze topic! Maar toch zit ik nog altijd op de eerst rij Peter! Laat maar komen deze flakvierling! Ik heb de Trumpeter kit hier nog op de stapel liggen en ik was eigenlijk aan het overwegen om er eens aan te beginnen...
 
De Flak zoals we gezegd hadden.

Eerst de romp (rode kaders) in elkaar gestoken en de nodige PE erop gezet. Nu moest er hier en daar PE een beetje bij- en verzet worden als ik de referenties bekijk.
Bepaalde grote naden in de pvc waren naden die nogal in een diepte zaten nadat ze verlijmt waren ,doordat de te lijmen randen lichtjes afgerond waren. Dat werd opgelost door een fijn uitgerokken sprue in te verlijmen en dan weer effen te wrijven. Voor de rest niets speciaals te vermelden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Hulzen-uitwerpbak toe

attachment.jpg

Hulzen-uitwerpbak open

attachment.jpg

Voila, dat is het voorlopig maar er moet nog wel het één en het ander opgezet worden
 
Aha, de meester is weer aan't werk gegaan en het ziet er weer véél belovenswaardig uit! ;)

Erwin.
 
Prachtig Famo !
Wat PE geeft direct wat meer finesse aan je model, bij mijn Flak 38 heb ik er ook gebruikt (Eduard).

Mag ik evenwel opmerken dat het plaatje, links aan de arm van de richtapparatuur, een kastje dient te zijn. Het betreft hier een Flakvisier 40, in de set van Eduard zat de versie van Flakvisier 40a. Deze is vierkanter van model, waar de Uwe rechthoekiger is. Als je het plaatje nog kunt afnemen, ik zou er een stukje plasticard van 0.5 mm dik achterlijmen zodat de doosvorm wat beter uitkomt. Verder komt er nog een beugel bovenop, gans de breedte van het kastje.

Info uit Nuts&Bolts 27, als je wilt scan ik wat foto's in...

Groeten Rik
 
Yes, mijn favoriet van Famo is weer van stal gehaald !
 
@ Rik : Als ge wilt moogt ge die fotoos gerust doorsturen hoor geen probleem want zodanig veel detailfotoos over die flak heb ik eigenlijk niet maar zal mijn mailadres doorsturen via pb.
Wat die beugel betreft heb je eigenlijk keuze uit 3 versies ,een schuine met 2 pootjes, een schuine met 3 pootjes en een rechte met 2 pootjes. Ik heb gekozen voor de laatste omdat ik mijn referentie neem uit het boek dat ik heb. De rechte pootjes zijn er omdat boven het Flakvizier er een kapje gemonteerd staat. Dit geheel staat reeds gemonteerd op mijn model.
Maar kijk ik zal direct eens die foto inscannen om eens te tonen.


@Erwin & Guy : allez het geeft op om te zien dat er belangstelling is ;)
 
@ Rik (en de anderen ook natuurlijk) :We zijn er hier al mee sie

Ik kan radicaal verkeerd zijn Rik maar ik denk dat we een beetje op een verschillende golflengte zitten. Volgens mij is dat plaatje dat op de grote arm zit een bedienings/instellingspaneel voor het vizier en het werkelijke vizier (met lens) zit op de korte arm die meebeweegt naar algelang de 4 barrels op en neer bewegen. Duidelijk te zien op fotoo 2 uit het boek ,maar dan zonder lens.
Dat plaatje dat achter dat paneeltje moet gestoken worden, bedoeld ge geen 0,5 cm i.p.v.0,5 mm ?
Als ik jou fotoos heb zal het wel duidelijker worden voor mij denk ik, want zoals ge ziet op de fotoos ontbreekt het paneel op het echte wapen en daardoor ben ik het PE-planntje gevolgd.
Als ge nog zulke dingen ziet moet je het zeker laten weten man !
Het kapje en handgreep is dus niet volgens het plannetje maar dus messing-scratch .Uitgenomen de voetjes van het kapje die zijn uit de PE-set en aan het kapje gesoldeerd .

Fotoos :

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo'n handgreep met rechte pootjes heb ik hier ook nog op een foto van een Flak 4-ling op een panzer IV
 
Laatst bewerkt:
Dag Peter,

Ik bedoel met een plaatje van 0.5 mm de dikte waarmee je je paneel naar voor moet brengen, uiteraard met de afmetingen van je messing paneel.

Er is inderdaad een klein misverstand in terminologie. Het OPTISCH vizier zit inderdaad aan de andere zijde van de arm. Hiermee volgt de schutter zijn doel.
Het Flakvisier 40 of 40a dient om de gegevens van de kerel met de afstandsmeter (Entfernungsmesser) in te geven. Hierdoor wordt rekening gehouden met de afstand naar het doel om zo een correctie in te voeren m.b.t. de parabole lijn van het projectiel.

Jouw referentiefoto's zijn gebaseerd op een Flakvisier 40a, deze is vierkanter als het exemplaar uit je etssetje, welke een Flakvisier 40 is.
Zo bezit de Flv. 40 ook geen afdak, althans niet volgens mijn ref.foto's. Uw beugel heeft wel de goede lengte maar heeft geen hoek van 90° boven het plaatje. Vanaf het plaatje staat de beugel onder 45° boven het kastje.

Ik zal de foto's inscannen en doorsturen.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan