Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/1 2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja mensen, heb hierjuist de fotoos van Rik met bijbehorende teksten gekregen en tot de vaststelling gekomen dat ik een beetje met het verkeerde referentiestuk bezig ben, dat word dus verbouwingswerken.......

Kan gebeuren é ,maar door onze Rik zijn we weer op het juiste spoor. Bedankt man !
 
Laatst bewerkt:
Famo : een mens kan niet alles weten, é :dry::dry:

Dit bewijst nog maar eens het belang van goed referentiemateriaal.

Gelukkig is er nog dit forum om wat referenties uit te wisselen.

Groeten Rik
 
Daar hebben we onze Rik voor om ons steeds op het juiste pad te zetten...;):D
 
Eventjes subtiel de boel gesloopt en aangepast volgens het nieuwe referentiemateriaal.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

We zijn er weer mee weg sie.
 
Goe bezig Peter!
Is da nu enkel dat afdakske dat verdwenen is? Of werd er nog meer gesloopt?
 
Mijn referentiemateriaal levert goed werk, enfin, in Peters zijn handen. ^^^^

@Mad Ice : het dakje heeft ie gesloopt, achter het kastje is een dun plaatje gelijmd zodat het wat meer reliëf heeft en de beugel bovenop is van een ander model.

Just Peter ?

Groeten Rik
 
@Rik : ik had het niet beter kunnen uitleggen ^^

@ Danny & Guy : we werken graag propertjes é :)
 
We zullen er weer eens een update tegen aan gooien sie.

Het volgende onderdeel dat ik in elkaar gestoken heb is het grote opvouwbare schild van de Flak.
Er zit geen enkel stuk uit de kit in, enkel stukken uit de PE-set en gescratchte stukken, die ik wel zal zeggen dewelke.
Deze schilden werden op het onderstel van het wapen geplaatst draaiden mee als het wapen draaide en konden verwijderd worden door ze gewoon eraf te heffen . Ze zaten gewoon vast d.m.v. een scharnierpen in een buis (simpel maar doeltreffend). Normaal gezien werden bij transport deze schilden opgeplooid en vastgezet d.m.v. een soort vleugelmoer.
Die ringen die ge daar ziet staan op het schild (7 per schild) dienen om kabels/touwen door te steken om camouflage op te steken.
Wel moet ik zeggen dat er nog een stuk schild onderaan tussen deze 2 schilden komt te staan maar deze staat helaas nog onder construktie



attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

Nu volgen er 2 dezelfde fotoos en dat omdat er op de één pijltjes staan en op de andere zie je het geheel zonder.
Deze hendeltjes dienen om de 2 schilden te koppelen aan het stuk schild dat ertussen komt te staan (onderaan). Ik heb er ééntje omhoog gezet (rechts) zo staat ie om het schild los te koppelen en uiteraard (links) is de koppeling dan gesloten. Deze stukjes zijn beweegbaar omdat het de bedoeling is dat het schild volledig kan bewegen.

attachment.jpg attachment.jpg


Weer 2 dezelfde fotoos

Rode piijltjes :duiden de vleugelmoeren en beugel aan die dienen om de schilden vast te zetten tijdens transport. Het stangetje moest in evergreen PVC zijn maar heb het vervangen door messing
Groene pijltjes : zijn rondellen waarmee de (camouflage)ringen vastzitten
Blauw kadertje : Is de scharnier pen waar het schild op draaid. het vrijhangende gedeelte schuift in een buis en steunt op dat ringetje. Normaal gezien moest dat in zulk wit evergreen PVC ( kan niet op de naam komen) maar heb het gescratchd in messing , gewoon omdat het mooier oogt en sterker is

De rivetten naast het blauw kadertje zijn P&D en zitten erop met secondelijm


attachment.jpg attachment.jpg


nog 2 sfeerbeelden.....


attachment.jpg attachment.jpg


Om de 2 grote schilden te kunnen opvouwen moeten eerst de 2 kleine schilden bovenaan opgevouwd worden. Deze staan in vuurpositie haaks op de grote schilden en tussen die 2 kleine passeren de 4 lopen op en neer.

attachment.jpg


De volgende fotoos heb ik de schilden in opgevouwen positie geplaatst om te tonen hoe het geheel er zal uit zien. Natuurlijk moet het wapen en het onderste schild er nog tussen maar tis maar om een idee te geven.
De scharniertjes aan de kleine schilden ,daarvan is het draaipinnetje een draadje van friultracks.

attachment.jpg attachment.jpg


attachment.jpg hier zie je de scharnierpennen zeer duidelijk



attachment.jpg


Alles is gesoldeerd, uitgenomen die rivetjes naast dat blauw kadertje .
Die scharniertjes die tussen de grote en kleine schilden zitten kwamen vast te zitten tijdens het solderen. Die heb ik los gekregen door tegen de scharniernoot (rond gedeelte met pinnetje erin) te tikken met de warme soldeerbout en tegelijkertijd heel lichtjes spanning te steken op het kleine schild tot dat het kleine schild in beweging kwam.
Op de laatste foto zie je het geheel vastzitten om het kleine schild op de grote te solderen. Zo kon ik nog gemakkelijk aan de scharniernootjes.

attachment.jpg



Voila, dat is het een beetje é

Eens het vizierschild afwerken (juist nog rivetten opzetten) zodanig dat we gauw weer een update kunnen zetten.
 
Prachtig! Daar zitten weeral verschillende uurtjes vakmanschap in ;)

Erwin.
 
wauw..inderdaad een staaltje puur vakwerk,ik ben al reuze-benieuwd naar de volgende update :)
 
Dag Famo !

Jawadde...dadde...zo vroeg in 't jaar en al ineens boenk d'erop !

Da's weeral niet te evenaren, hé. Is die Griffon set zo gedetailleerd dat er werkende scharnieren inzitten, of is dit een extraatje van de meester ?
Dat is prachtig werk, man. ApplausApplausApplausApplausApplausApplaus

We blijven dit volgen met veel plezier en belangstelling.

Groeten Rik
 
zo te zien niet stilgezeten in 't kerstverlof. 't Ziet er wel magnifiek uit... Topsoldeerwerk... chapeau...
 
Weer een strak stukje werk Famo.
 
@ Erwindejongh : alles tesamen gerekend denk ik +- 60 uur , maar allez ge kent dat é, drukke dagen en dus is het nu en dan een koffielepel en eens een namiddag of 3 prutsen

@ TomPattyn & PeiperJ : bedankt voor de bloemen en ik heb ze hier al in een pot gezet .

@ PeiperJ : ge zult direct op uw wenken bediend worden sie.

@ Silenoz : awel eigenlijk niet. Heb verleden week niet veel tijd gehad en ook niet teveel goesting want lag dubbeltoe in de lappenmand zo ziek als een hond. Maar deze week heb ik bijna niets te doen en zal ik een beetje mijn schade inhalen.

@ Ron : tis de bedoeling ;)

@ InFlandersField :die scharnieren zitten in de set, maar ge moet ze wel nog zelf plooien hoor. Ze maken het je wel niet zo gemakkelijk die chinese gastjes . Dat ze bewegen vind ik een must. Als het model opgesteld staat bewegen ze niet maar het idee dat ze kunnen bewegen geeft mij al genoeg voldoening en vooral dat ze gesoldeerd zijn. Het was de lat een millimeter hoger leggen en zie, het is gelukt. Scharnieren doen bewegen als ze vastgezet zijn met secondelijm is eigenlijk niet moeilijk dus maken we het onszelf een beetje moeilijker om zo de sleur te breken é :8 ;) .
Als ze te klein zijn blijft het bij lijmen zoals in de volgende update.


Het vizierschild

Deze had ik eigenlijk eerst gemaakt voordat ik het grote schild maakte, maar toen ik gisteren fotoos nam zag ik dat er nog geen rivetten opstonden dus hebben we dat varkentje euh.... schild eens gewassen.

Het vooraanzicht.
Zoals gezegd zijn de scharniertjes gelijmd omdat ze te klein zijn. De rivetten links en rechts onderaan het deurtje zijn P&D's en zijn ook bevestigt met secondelijm.
Die pinnetjes onderaan (scratch) heb ik erop gezet om een goeie verbinding te bekomen met de Flak. Zet dat geheel er gewoon op zonder die pinnetjes en hij valt eraf door het gewicht alleen al want hij mag normaal alleen vastgezet worden met die 2 plaatjes waar ik de pinnetjes aan bevestigd heb. In werkelijkheid zijn dat 2 geplooide ijzers in U-vorm waar het schild in geschoven wordt en zijn gemonteerd op de Flak zelf maar hier zijn ze op het schild gemonteerd voor bevestiging.

attachment.jpg attachment.jpg



De achterkant. Deze rievetten hier zijn allemaal P&D's. Het deurtje zit niet evenhoog op de foto omdat het deurtje op een kiertje staat.
Het slotje kan niet bewegen ,we mogen nu ook niet gaan overdrijven é gasten. Tis zo al wel genoeg

attachment.jpg



In open stand zodat het vizier gebruikt kan worden.


attachment.jpg attachment.jpg



Gemonteerd op de Flak geeft het dat

attachment.jpg Hier zie je de 2 U-vormige plaatjes onderaan waar het schild inschuift

attachment.jpg attachment.jpg


attachment.jpg


Er werden 5 soorten viziers gebruikt en het moet eerlijk gezegd zijn, ze waren er voorzichtig mee want het ziet er wel allemaal zeer broos uit.
Het is eigenlijk een luchtdoelwapen maar in werkelijkheid schoten ze er mee op alles wat bewoog. Ze gingen er zelf mee naar het schietkraam op de kermis... :8
 
- BANGELIJKE soldeerskills !

- nauwgezette uitleg !

- prachtige foto's !

- ...van onze Famo dus !

Weer goed in actie, puur genieten !

Btw over al dan niet beweegbare niemendalletjes, 't is niet om mee te gaan zitten spelen he !
 
zou het nog straffer kunnen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan