Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/1 2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is toch schoon, hé.
Ge zou't direct goesting krijgen om zelf een Flakvierling te bouwen, ;)

Goe bezig, Famo, je bent een voorbeeld en inspiratiebron voor anderen.

Groeten Rik
 
Wow, prachtig werk! Bij mij zou het meer soldeersel als PE zijn :)
 
Yoooo gastjes,
Al die bloemen zeg! Mevr. Famo begint hier in huis al een beetje moeilijk te doen. Ze ziet ook graag bloemen maar weet bijna niet meer waar ze te zetten :laugh:

@ GUnit : idd. het dient niet om mee te spelen maar het is toch wel leuk é, geef toe :)

@ Michel : gewoon eens proberen met heel kleine stukjes tin tegen de te lassen naden leggen en de gepaste flux gebruiken. Ge zult zien dat het best meevalt.

@ InFlandersField : Awel als ge goesting hebt moet ge maar eens één maken :8 . Trouwens om eens terug te komen op die scharniertjes , op de foto die volgt heb ik de onderdeeltjes gezet en een volledig scharniertje.

attachment.jpg


Enfin, intussen hebben we niet stilgezeten met als gevolg dat het onderste schild ook klaar is op 1 detailtje na.
Dat schild bevind zich tussen de 2 grote schilden en beschermd als het ware het onderstel van de Flak.
Op de zijkant zie je de slotplaatjes waar de hendeltjes inhaken die onderaan de grote staan en ervoor zorgen dat het geheel aan elkaar hangt.
Het vleugelmoertje op de zijkant dient om de (klep)deurtje te sluiten.

attachment.jpg attachment.jpg


attachment.jpg


De klep in bijna volledig open stand.

attachment.jpg
het vleugelmoertje is op het stangetje gesoldeerd, maar het geheeltje is er wel op gelijmd



attachment.jpg


Wanneer we het schild zo een beetje op zijn plaats zetten ziet dat er zo een beetje uit


attachment.jpg attachment.jpg


Met de hulzenuitwerper open heb je dat

attachment.jpg



Om de scharniertjes er op solderen heb ik ondervonden dat wanneer ik weinig flux gebruik, de tin niet diep kruipt. Het gevolg is dat de scharniernoot gevrijwaard blijft van tin en dusdanig kan blijven bewegen.
Nu kan je de overige tin nog zo goed wegwrijven als ge wilt, trek er een fotoo van en hopla een blauwachtige vlek waar de tin zat. Jammer maar helaas ! Nu ,met het blote oog zie je er eigenlijk niets van.
Het ontbrekende detailtje is een vleugelmoertje die in het gaatje in het bovenste gedeelte moet komen te zitten en dient om het luikje in open stand vast te zetten. Daar op het plannetje er geen voorzien was dacht ik dat het dezelfde was die men ook gebruikte om het luikje in gesloten stand vast te zetten. Tot ik hierjuist voor alle zekerheid nog eens checkte op een foto en zag dat er in totaal 2 opzitten , 1 voor de open en 1 voor de gesloten stand.
Het kan verkeren é gasten, maar wees gerust ik zal het oplossen hoor voordat ik bakken kritiek over me heen zou krijgen :unsure: ......... :)

Tot den volgenden keer
 
Tot ik hierjuist voor alle zekerheid nog eens checkte op een foto en zag dat er in totaal 2 opzitten , 1 voor de open en 1 voor de gesloten stand.

Hoe ? Ge hebt toch voldoende referentiemateriaal ? Ge moet dat gebruiken hé manneke ;) :nowink:

Da's weeral superfijn soldeerwerk dat we hier zien.
Een lust voor het oog.

Proficiat & Krokus, Narcis, Sneeuwklokje (want deze beginnen al te schieten in de tuin, zo zal je vrouw niet meer reclameren dat het te vol staat in huis). :)

Groeten Rik
 
Famo, ge zijt goed zot, en plezier dat ik daar aan beleef :D
Het is echt aangenaam om je topics te volgen, zo heb ik direct een walk around in schaal voor als ik eens zoiets wil maken :D ;)
 
Tx voor de positieve vibes gasten
 
Ja ja, ik ben blij dat je de dragon kit gekocht hebt en niet de trump kit! Ik meen te weten, uit ervaring dat je hier veel meer je goesting uit kan halen. Mooi werk tot nu toe!
 
Ja Hilbert heb ook al ondervonden dat ze bij Trumpeter er eens licht durven doorgaan zo van, als het maar gedaan is en ze moeten maar zien dat ze tevreden zijn.
Trouwens bedankt voor het compliment é.

Eventjes nog iets verduidelijken wat de grote schilden betreft. Deze, het stabillisatorschild (klein schild tussen de 2 grote) en het vizierschild werden vooral gebruikt bij grond-grond gevechten. Bij grond-lucht gevechten werden die verwijderd omdat de bemanning dan meer zicht had en het gewicht verminderde wat vooral tengoede kwam voor de bewegingen van het wapen.
Al de schilden op het geheel werden vanaf halverwege de jaren '41 in een pakket geleverd.
De schilden op de volgende foto , de wapenschilden, werden vanaf '42 standaard op het wapen meegeleverd en dus niet meer met het pakket schilden.

attachment.jpg


Een foto van de onderdelen waarvan de te plooien stukken reeds geplooid zijn.

attachment.jpg

Alles gemonteerd is dat het resultaat .
De eivormige gaten zijn wel degelijk elkaars tegengestelde qua infrezing. Dat komt doordat er op het wapen " loopvergrendelingen" voorzien zijn aan de onderkant. Omdat men geen linkse en rechtse wapens maakte stonden de 2 aan de andere kant met hun bovenkant naar beneden gemonteerd en zaten de loopvergrendelingen omhoog en dus moest ook de opening ondersteboven gemaakt worden. De loopvergrendelingen moesten eerst gelost worden eer men een andere loop ( reserveloop )wilde plaatsen

attachment.jpg

De 2 zweetjes (L-profieltjes) die op elke binnenkant staan bestonden uit 2 langwerpige stukjes en niet uit te plooien stuk. Dus 4 zweetjes solderen dan maar é.
De gaatjes in de zij-flenzen dienen om een stang vast te zetten die de 2 schilden met elkaar verbind
Het geplooid stukje met het gaatje erin (bovenaan) is het koppelstuk waarmee het schild met het wapen verbonden word. Er zijn daar 2 versies van namelijk deze met langwerpig montageplaatje met 2 rivetten en een versie met een vierkant montageplaatje met nog eens 2 rivetten naast het koppelstuk

attachment.jpg

attachment.jpg



Hier een detailfoto van het montageplaatje. Er moet wel nog op ieder schild nog een 2de plaatje gezet worden, maar de exacte plaats moet ik bepalen met de wapens. Vandaar dat die er nog niet opstaan.



attachment.jpg

attachment.jpg


Voila ,dat zou het een beetje moeten zijn wat deze schilden betreft.
Eens zien wat we nu van de Flak zullen ineen flanzen.
 
Laatst bewerkt:
Zééééééér schoon. sdfkkjskng

Uw superingsset van Griffon is toch veel gedetailleerder als die van Eduard. Amai nog niet ! Bij Eduard zaten enkel de platen bij die over de lopen dienen geschoven te worden, en ze pasten zelfs nog niet. Ik heb de originele Tamiya stukken gebruikt, enkel de zijkanten wat verdund voor het zicht.

Het wordt een prachtmodel.

Off the record : wat gebruikt hij om Uw plastic kits samen te lijmen ? Toch meer tinsoldeer als lijm !

We blijven dit met veel interesse volgen.

Groeten Rik
 
tjah famo, wat kan je daar op zeggen... Leerrijk en heel mooi afgewerkt...
 
Off the record : wat gebruikt hij om Uw plastic kits samen te lijmen ? Toch meer tinsoldeer als lijm !

Eerlijk gezegd ,ik ben eigenlijk niet helemaal mee wat ge bedoeld. Om mijn plastic kit te lijmen gewone tamiya-lijm en om de messing of koper tinsoldeer. De verbindingen zijn veel sterker, tenzij er kleine stukjes die met weinig tin vastzitten te dicht bij elkaar zitten. Dan durf ik lijm te gebruiken omdat de soldeerbout ook de omgeving opwarmd en het weinige tin van het andere stukje ook opnieuw smelt en alles gewoon uit elkaar valt.

@ Silenoz : we doen ons best é
 
Eerlijk gezegd ,ik ben eigenlijk niet helemaal mee wat ge bedoeld. Om mijn plastic kit te lijmen gewone tamiya-lijm en om de messing of koper tinsoldeer. De verbindingen zijn veel sterker, tenzij er kleine stukjes die met weinig tin vastzitten te dicht bij elkaar zitten. Dan durf ik lijm te gebruiken omdat de soldeerbout ook de omgeving opwarmd en het weinige tin van het andere stukje ook opnieuw smelt en alles gewoon uit elkaar valt.

@ Silenoz : we doen ons best é

Ik ben d'ermee aan 't lachen, Famo. Het was zomaar iets dat mij opeens te binnen schoot.
Ik bedoel maar dat er zodanig veel PE aan Uw modellen hangt dat er meer soldeer bij te pas komt als lijm aan het plastic.

Het is niet verkeerd bedoelt, hé. Ik vind het superleuk om je updates te lezen. Altijd aangenaam verrast.

Groeten Rik
 
schone soldeerwerken dat ge hier neerzet.
 
Dit is wel strafbaar beste vriend om het vizierschild te stelen van het origineel voertuig...;)

Schitterend werk man .....
 
Retestrak en poepecool ! Uw soldeerwerk is van de highest standard !
 
@ Rik : ge moet niet bang zijn hoor ,ik kan tegen een serieus stootje ^^

@ DJs : tx buddy

@ Danny Jeurissen : ssssst ! Zwijg stil man ,dat ze het niet te luid horen van dat schild ! ;)

@ GUNit : Tx Guy, éénmaal je de techniek onder de knie begint te krijgen gaat het vlotjes hoor, alhoewel ik nu en dan toch weer eens iets moet opwarmen om te verwijderen en opnieuw te proberen. Oefenen brengt ervaring....
 
Dag Famo,

In één van je updates las ik dat je 'miserie' had met het solderen van je scharnieren. Je kan vermijden dat de pen aan het scharnier soldeert door gebruik te maken van een stalen stift. Deze laat zich niet solderen met tin. Evt wat vet maken (olie of vet), maar dit kan dan wel wat roken als het te warm wordt...

Groeten Rik
 
Ja Rik, das goed om weten wat ge hier komt te vertellen.
Nu , de laatste scharnieren die ik gesoldeerd heb bleven beweegbaar in tegenstelling tot de eerste die ik gedaan had. Hoe heb ik dat gedaan ? awel ,gewoon minder flux gebruikt ,gewoon eens met een "bevochtigd" penseeltje langs de rand gegaan, zodanig dat het zeer klein beetje flux niet ver onder het scharniertje kan kruipen. Zo bleef de scharniernoot gevrijwaard van flux en tin.
 
famo , deze op clubavond bewonderd

En moet zeggen supper klasse man , zoveel moois aan details zeg ,
je behendigheid in photo-etsh is supper

tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan