Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/1 2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
mooi stukje vakmansschap hoor dat je laat zien ,het word een echt juweeltje ;)
 
Prachtwerk Peter !

Maar een tip : gezien je de binnenzijde van de magazijn toch niet kunt zien, kon je hierin een stukje messing plaat solderen die de vorm heeft van je stuk. 't Is natuurlijk extra werk, maar ik denk dat het je soldeerwerk een stuk eenvoudiger ging maken.

Als je van plan bent een 'in action' weergave te bouwen, kun je je PE magazijnen gebruiken als leeggeschoten exemplaren en kunststof magazijnen bij je Flak plaatsen.

Maar 't is in ieder geval zeer mooi en fijn soldeerwerk !

Groeten Rik
 
Al die complimenten zijn aangenomen gasten.

@ Camaro 69 : neen niet helemaal, maar dat is ook wel omdat ik bepaalde dingetjes weet zitten die jullie niet weten é......

@ Rik : i.v.m.je tip heb je wel gelijk, als er zich nog eens zoiets voordoet zal ik je raadgeving indachtig zijn. Nu moet ik wel zeggen dat het niet de bedoeling is om ze allemaal in die rekken te laten zitten maar er ook enkele naast te zetten zodanig dat ze in hun volle glorie te zien zijn.

@ Erwindejongh : ik ben er gisteren niet meer geraakt om een foto te plaatsen , maar hier sie 2 fotoos waar je de grote van de magazijnen kan op zien

attachment.jpg

attachment.jpg

allez ,ben er weer mee weg
 
mooi gedaan, zo klein en toch zo precies.

Grtz Bart.
 
Tx Bart voor de complimenten.

Enfin, we hebben hier ook een beetje verder geprutst. De volgende stukken zijn de rails onderaan de beweegbare zijkanten van het wapen.

attachment.jpg
Bron : WWP nr 36

Deze rails dienen om kabels de geleiden die dienen om de wapens te doen vuren. Het doen afvuren gebeurd doordat de schutter ofwel een linker of rechter pedaal induwd. Ieder pedaal bediend 2 kanonnen die boven elkaar staan. Dus linker pedaal is voor de linkse en de rechter is voor de rechtse. Als het nodig was kon hij ook beide pedalen tegelijk intrappen zodanig dat hij een serieus kogelgordijn kon maken.
De juiste werking van dit simpel maar vernuftigt systeem zal ik een volgende keer uitgeleggen omdat er nog stukken te kort staan op mijn model om duidelijk te kunnen zijn.

Eerst eventjes de kitstukken in beeld brengen.

attachment.jpg

attachment.jpg


Schoon é ! maar......... net niet schoon genoeg !dus doen we daar iets aan ^^
Hier de onderdelen om de rails te maken. De dubbele geleidingswieltjes zijn al gemaakt en de stukken om de rails op te hangen zijn al geplooid en P&D's op gezet

attachment.jpg

Het maken van de wieltjes eventjes uitéén doen.

Ge neemt vier wieltjes

attachment.jpg

Een klein gaatje boren in een blokje die de diameter heeft van het asje van de wieltjes (een messingdraadje)

attachment.jpg

Asje erin en de wieltjes erop steken, en beetje flux erop en een heel klein stukje tin tegen het asje leggen en de soldeerbout tegen het asje steken en zo de tin er laten insmelten.

attachment.jpg

Het geheel eruit halen, en de overtollige uiteinden afknippen, opkuisen en eens kijken hoe groot ze eigenlijk zijn ;)

attachment.jpg

In de zijkanten van de rails heb ik gaatjes geboord om de asjes door te steken want de fabrikant had gewoon puntjes gezet waar ze moesten komen terwijl ze in realiteit er ook doorheen zitten.
De ophangingen heb ik gekozen voor de exemplaren die gesloten zijn, je hebt ook exemplaren die open zijn zoals de rode pijlen aanduiden op de foto.De blauwe pijl moet je niet opletten, das voor later.
Ge ziet hier trouwens ook de wieltjes zitten in de rail (doorheen de openingen)

attachment.jpg
Bron : Nuts & Bolts


De messingpinnen die uit de horizontale ronde stangen komen moeten nog afgeknipt worden en dienen om de kleine schilden op de houden. Deze pinnen zijn scratch want het systeem van Griffon was een combinatie van PE dat juist moest uitkomen met die ronde stangen en dat trok 36 keer op niets en klopte ook niet, dus doen we het dan maar zelf é.
Die ronde stangen zijn het terugslagsysteem van de kanonnen.
Op de linkerrail (gezien vanuit het standpunt van de schutter) staat een gradenboog waarop men de hoogtegraden van de wapens kon aflezen.
De kleine wieltjes op de zijkant dienen om het bovenste en het onderste wapen te bedienen en staan maar op dit stuk alleen en niet op de andere. Hier ook : om een goede uitleg te kunnen geven van die 2wieltjes staan ook hier nog stukken te kort op , sorry.

Enfin fotoos.

attachment.jpg

De gradenboog in detail.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het rechterstuk

attachment.jpg

attachment.jpg

Allez , we zijn reeds bezig met de volgende stukken : de kanonnen en die zijn wel de max vind ik persoonlijk.
Chow é.









 
EN da noem jij dan " een beetje verder geprutst" amai en wat is het dan als je zegt " heb een beetje verder details aan gebracht:wacko:

Famo , fijne strakke nette werken en vooral tot de puntjes op de I uitgelegd ( tips om in gedachte te houden )

knap werk

Tom
 
blijft ge zot doen precies wel,tvolgen waard zou ik zo zeggen
 
Gij zijt niet te doen, gij.

Prachtig werk, Famo. Je blijft me maar steeds opnieuw verbazen.

Doe zo voort, het blijft interessant. Ik meende dat je het voertuig in zijn nakie ging laten ? Zo zal je je werk in ieder geval het best kunnen bewonderen, met dergelijke fijne en vele details zou een verflaag zonde zijn, bijna misdadig...;):nowink:;):nowink:

Veel succes nog...

Groeten Rik
 
Ben deze al een hele tijd aan het volgen en hier kan ik maar één ding op zeggen.........................

dwangbuis.jpg

Cheers,
André
 
Geef mij ook maar een dwangbuis !
 
@ Tom : Ik wil toch een beetje uitleggen wat ik aan het doen ben, zo kunnen de lezers er ook nog iets van opsteken é.

@ Yvan : Zot zijn doet geen zeer , maar om zulke kleine dingetjes in elkaar te steken moet je eigenlijk niet te zot doen alhoewel je het wel zou worden.

@ InFlandersFields : Inderdaad Rik er komt geen spatje verf op wat oorspronkelijk het idee was want alle veel fijne details zouden kunnen verloren gaan. Er staat hier nog een RSO die volledig in PE is (buiten de onderromp) en deze zal ook een naked kit zijn. Misschien doe ik eraan voort nadat de Flak in elkaar zit. Hij staat hier half in elkaar gestoken in zijn isomo bakstje .

@ Churchill en GUnit : Oei ik wist niet dat mijn werk zo wreed was :laugh::laugh:

@ Michel : opletten als je kin op je klavier valt ;)
 
opletten Christophe ,want het zijn kleine maar scherpe dingetjes die PE-stukken :laugh:
toch bedankt voor de reactie
 
Weer een fraai stukje werk Famo
 
Ontdek dit bouwverslag vandaag. Wat een priegelwerk. Soldeer je de PE altijd? Ga eens kijken wat je allemaal doet. Gaat wel lekker volgens mij!:wow:
 
prachtwerk, we wisten dat je goed was in zo'n prutswerkjes, maar telkens sta je toch weer met je mond vol tanden over het resultaat... Wanneer maak je eens zo'n volledig werkend model? kwestie van de uitdaging groter te maken?
 
Even terugkomen op dat soldeer verhaal. Maak je soldeerpunten of soldeer je langs de hele, zeg maar plakrand. Gebruik je huis-tuin en keuken soldeer of speciale? kun je me daar eens wat van laten zien mbv foto? Ben wel benieuwd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan