Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/1 2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zeg Peter, ge zijt hier precies weer goed op dreef hé? :laugh:

Man, ik krijg al de kriebels als ik die kleine dingskes maar op een foto zie.

Zoals gewoonlijk: vakwerk maatje!!



Droop
 
Ok gasten bedankt voor de comments, dat houd de moed erin !

@ Lightning strikes : om de werkwijze van het solderen uit één te doen zou ik je graag door verwijzen naar de "How To's " hier op het forum, daar eens gaan zien bij "solderen". Daar legt mijn goeie vriend Silenoz uitéén hoe hij te werk gaat en ik doe juist hetzelfde, dus ik wil hier niet onder zijn duiven schieten, versta je ? Nu ja, duiven heeft hij niet, tis maar bij manier van spreken é ;)
Ik wil wel een foto zetten van de tin en soldeervloeistof ( ook flux genoemd) die ik gebruik terwijl hij in de how to soldeervet gebruikt. Die flux is dezelfde die loodgieters gebruiken om zink en koper te solderen en die tin is er die gebruikt word om elektrische of andere koppelingen te leggen. Dus in een stock of loodgieters magazijn vind je dat zeker.

attachment.jpg
 
Ook nog eens een update-tje zetten over het wapen himself

zo zit ie in de doos, ttz als ie samen gedryfit is é

attachment.jpg

niet mis é maar.................het kan beter
Eerst het één en het ander afgesneden en verwijderd wat dat nodig was .
Boven het wapen ligt die buis met dat T-stukje achteraan, dat is het systeem om het wapen op te spannen. Dat T-stuk is de handgreep om op te spannen. In werkelijkheid liggen er daar bij manier van spreken verstevigingen op zoals te zien op de volgende foto maar op het kitstuk zijn die nergens te bespeuren, jammer zou ik zeggen. Dus doen we daar iets aan natuurlijk.

attachment.jpg
Bron : prime portal / Ulrich Wrede

Een messingstaafje met achteraan een vierkant messing staafje aangesoldeerd. Dan een plat stuk messing aan de onderkant gesoldeerd want dat vormt een stuk van de bovenkant van het wapen. Het stukje pvc (stukje van kitstuk) die vooraan is blijven zitten is een scharnierpunt . Dus koppel je die buis los langs achter kan je die opheffen en doe je het wapen open.
De verstevigingen zijn fijne koperdraad en zijn erop gelijmd met secondelijm. Het PE-stuk aan de zijkant is er ook al opgezet zodanig dat ik de bovenbuis juist op zijn plaats kon monteren. Dat stuk aan de zijkant is het gedeelte waar de lader in komt, maar dat is algemene kennis é.

attachment.jpg

op de volgende foto kan je het plat stuk messing zien die onderaan zit

attachment.jpg

Dan de handgreep gemaakt en in het vierkante stukje geboord en de nodige PE en aluminium erop geplaatst met dit als resultaat.

attachment.jpg

de vuurmond met vlammendemper zeer prachtig gemaakt van Griffon

attachment.jpg

Alsook de aluloop met ruwe stroken erop om het aandraaien van de loop te vergemakkelijken tijdens het vervangen. Tevens zie je hier ook het scharnierpunt, waar ik het over had , ook duidelijker.

attachment.jpg

Het achterstuk met de nodige hendeltjes, PE-stukjes en de "opspan-handgreep"

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En aangezien het een vierling is heb je er vier nodig waarvan er 3 nog verder moeten afgewerkt worden.

attachment.jpg

We moeten er niet moeilijk over doen : Die bovenbuizen waren een serieus karwei met de voorafgaande (serieuze)hersenpijniging maar ben toch tevreden met het resultaat. Ik had de lat hoog gelegd en ben er over geraakt. Ik zit er met een glimlach op mijn face naar te kijken ^^

 
Peter, ge zijt weer zotjes bezig! klasse!
 
Ik zie je al zitten met die grijns op je gezicht :D

Maar 't is je gegund, je mag "preus" (trots) zijn op jezelf, je bent en blijft één van de meesters in het mini-soldeerwerk :wow: ;)
 
Ha Famo, thnxs. I will have a look. Je bent nooit te oud om te leren en als je niet vraagt krijg je ook geen antwoord. Het ziet er geweldig uit. Ga zo door vriend!
 
Prachtig Tia, ik bedoel Peter...gij met Uw lat...

Dat 1/1 model, staat bij U in de tuin ?
Ge kunt direct beginnen bij Tamiya, Dragon, Trumpeter, of één of andere AM fabrikant als mastermodel-maker. Da's topkwaliteit die gij hier presenteert.
En vier identieke lopen maken dat is geen kattenpis...

Een lust voor het oog om je werk te volgen.

Groeten Rik
 
Naar mijn weten springt gij altijd over die lat, en dikwijls nog véél hoger ook!! :laugh::laugh:
Prachtig!!
 
machtig mooi wat je hier weer laat zien, benieuwd hoe je die verstevigingen op die cilinders gemaakt hebt: eerst de ringen en dan de rechte stukjes ertussen of...
 
Peter, hoe krijg je het toch allemaal voor mekaar bij mij zitten gewoonlijk mijn vingers in de weg :)

Cheers,
André
 
amaai,petje af hoor!!Je laat ons echt genieten met je meesterwerk :)
 
Prachtig Tia, ik bedoel Peter...gij met Uw lat...

Dat 1/1 model, staat bij U in de tuin ?
Ge kunt direct beginnen bij Tamiya, Dragon, Trumpeter, of één of andere AM fabrikant als mastermodel-maker. Da's topkwaliteit die gij hier presenteert.
En vier identieke lopen maken dat is geen kattenpis...

Een lust voor het oog om je werk te volgen.

Groeten Rik

Dat vraag ik me nu ook af zie, precies of hij staat gewoon op zn terras ;)
 
yoooo gastjes , allen van harte bedankt voor de positieve vibes ;)

@ lightning strikes : vragen staat vrij é en das de beste manier om iets bij te leren.

@ InFlandersFields & Tom Pattyn: zo'n Flak in mijn tuin ? ik denk dat Mevr. Famo mijn Flak buiten op straat zet ;) . En ik erbij !

@ Churchill : Mijn vingers zitten meestal ook in de weg, daarom is het met 2 pincetten of 2 scalpels tegelijk werken. Ge kent Edward scissorshand ? Awel maar dan met pincetten en scalpels ^^.

@ Silenoz : eerst een stukje rond messing profiel in mijn Proxxon gestoken en doen draaien. Terwijl ie draait steek er mijn scalpel tegen zodanig dat ik de vertikale verstevigingen afteken. Het systeem van een draaibank. attachment.jpg

Dan het stukje op lengte frezen en het vierkantig stukje eraan solderen aan de achterkant.
Het plat stukje messing en het rond profiel opspannen tussen 2 tandenstokers (hout is een slechte geleider, dus behoud je de hitte om te solderen) om het geheel te solderen. Op de foto zie je mijn proefstukje en een stukje messing om het principe uitéén te doen.

attachment.jpg

Daarna het voorste uiteinde fezen naar het de vorm van het pvc scharnierstuk, de achterste beugel plooien en erop zetten.
Dan de horizontale koperdraadjes erop leggen telkens op 1/4 van de omtrek, vastlijmen en opkuisen.
Een koperdraadje nemen en rond het proefstuk draaien, eraf nemen en de gewenste stukjes afsnijden en in de groevetjes plaatsen die je getrokken hebt met je ge-improviseerde "draaibankje".

attachment.jpg

Dan de overtollige lijmresten verwijderen, handgreep maken en monteren in een gaatje die je boort in het achterstukje. Dat gaatje zorgt er ook voor dat de verbinding sterk is. Moest je die er gewoon opzetten en vastlijmen ligt ie er bij het kleinste contact weer af. Solderen gaat niet meer ,anders springt de secondelijm van de koperdraajes weer kapot door de hitte die zich voortzet in je messing.

O ja en niet vergeten te "proberen" een beetje kalm te blijven !!!!! want euh.......
 
bedankt voor de uitleg, dat van het kalmblijven moet je me niet uitleggen ...
 
awel da ziet er geweldig uit seh
 
Onze Famo is hier weer sterk bezig.

Gewoon knap wer en ik ga het je zeker niet na doen.

Mark
 
Elke keer dat hier een update geplaatst werd is het reikhalzend uitkijken naar de nieuwe bouwresultaten. Knap wat je elke keer weer uit je mouw weet te schudden om een model accurater te laten lijken, hiervoor zijn serieuze skills vereist. Ga zo verder Peter en het eindresultaat zal verpletterend worden !
 
Wederom weer een stukje hogeschool solderen van meneer Famo en slim gevonden om er eerst een groef in te draaien voor het koperdraad.
Ik blijf je volgen want ik heb nog een halftrack liggen die straks uit 90% PE bestaat :O
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan