Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/1 2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze jongen



Ik soldeer eerst zoveel mogelijk en dan pas mijn pvc-werk.
Als er al pvc opstaat ga ik als volgt tewerk. ik stel mijn stukken op zoals afgebeeld met dat pincet en toestelletje. Dan knijp ik met een platte tang mijn tin draad plat zodanig dat ik er een klein stukje kan van af snijden , flux op de te solderen stukjes doen en dan dat stukje tin erop leggen (desnoods terplaatse houden met scalpel) en dan voorzichtig de soldeerbout tegen het stukje tin steken en hopla het vloeit er mooi tussen zonder dat ik eigenlijk het koper of messing verhit. Daar ik de te solderen stukken bijna niet opwarm zal mijn pvc praktisch niet warm krijgen en smelten. Juist opletten dat ge niet doet zoals ik vanmiddag, zodanig geconcentreerd bezig dat ge er niet oplet dat je andere vinger tegen de hete soldeerbout ligt..........dat doet geen deugd :8
 
Schoon gerief. Bedankt voor de uitleg, het is heel interessant.
Juist dat laatste zal ik achterwege laten want dat klinkt pijnlijk :angryfire: :aargh4: :yell:
 
Yooooo gastjes,

We zijn er terug met een nieuwe update. Eerst een woordje van dank voor onze grote baas die me nog eens het geheugen heeft opgefrist voor het plaatsen van fotoos op de oude manier. Allez ,tis nu weer de nieuwe manier :laugh::laugh:

Bon, eerst en vooral even vermelden dat ik de voetjes van de rollementen heb moeten inkorten, ze waren een beetje aan de grote kant en gingen er voor zorgen dat de horizontale stang tegen de motorblok ging wringen, tja......:wub:

4_104.jpg

Wat niet in de doos en ook niet in de PE set zit is het gaspedaal met overbrengingsysteem naar de motorblok. En wat niet is ,doen we dan maar zelf !
Nu ja ,het voetplaatje van het gaspedaal en ring voor op de vloerplaat zaten wel in de PE set

1_105.jpg


1_106.jpg

1_108.jpg

1_107.jpg

1_109.jpg


En als je het op de scheidingswand plaatst heb je dit

1_111.jpg

1_112.jpg

1_110.jpg

Er moeten nog boutjes geplaatst worden die het gaspedaal met de scheidingswand koppelen.

Tot hier dan deze update, en ga nu allen heen tot de volgende update ;)
 
Ik kan niet anders zeggen dat ook hier een mooi stukje werk word afgeleverd.
Vraagje op welke temperatuur soldeer jij Famo?

Ron
 
Van de bovenste plank ! Een erg klein stukje dat gaspedaal, maar werkelijk prachtig gebouwd !
 
man man man!!! Dit vind ik echt wel Top!
 
Extreem knap, ik denk wel dat gij nog heel goeie ogen en geen bibber handen hebt!:laugh:
 
ze waren een beetje aan de grote kant en gingen er voor zorgen dat de horizontale stang tegen de motorblok ging wringen, tja......

Ja Famo en dan een gat in de motor en een join de culas hebben. lol

Nee echt heel mooi gemaakt je gaspedaal ,chigue dinges ge maakt er echt je werk van.
 
@ Ron ; solderen doe ik op +- 330° en gebruik een zeer vloeibare flux, ge zoudt zeggen dat het water is.

@ Erwindejongh : onlangs heb ik een optivizer gekocht en dat scheelt serieus voor zo'n tutterwerken.
Beven doe ik voorlopig als het zeer koud is.....:huh::laugh::laugh:

@ DJs : a ja é zeg !!! hij rijd nog niet en ik zou al de motorblok mogen uit elkaar halen. Zo zijn we niet :nowink:

@ alle anderen : ik probeer mijn best te doen . Txs ;)
 
En hopla ,weeral nieuwe pics. :)

Deze keer gaat het over de vertikale stangen van het gas-gevend-systeem.
De langste (linkse) is onderaan aan het gaspedaal gekoppeld.
De kortste (rechtse , logisch want het zijn er voorlopig maar 2 :8 ) is de stang om de carburator te regelen. Deze zal binnenkort verbonden worden aan een hendeltje die zich op het dashbord bevind. dat zal waarschijnlijk de volgende update te zien zijn.

1_117.jpg

1_116.jpg

1_115.jpg

1_114.jpg

Voila , en nu zal ik mij in horizontale toestand gaan begeven.
Chow é
 
Zal toch even nog iets verduidelijken.
Dat koppelstukje is eigenlijk een soort koppeling-rollementje. Hier is het gemaakt uit een P&D plasticcard rivettje waar ik in de diktekant een gaatje van 0,3 mm in geboord heb. Vervolgens heb ik dan het ijzerdraadje fijner gemaakt met schuurpapier want de diameter van het draadje is 0,5 mm en de plasticcard is 0,5 mm. Dus dat zou niet gaan om daarin een gaatje van 0,5 mm te boren.
Vastgezet met secondelijm en dan in het midden weer een klein gaatje geboord (haaks op ijzerdraadje maar in de pvc) met daarin dan een messing draadje om de koppeling te kunnen maken met het rood koperen stukje.

1_118.jpg

Allez , kzijn er voor de tweede keer mee weg
 
Mooi hoor Famo en ik dacht even een foutje te zien maar toen ik nog eens de foto`s nog eens goed bekeek na een kop koffie klopte het dus wel :$

Ron
 
Vlijmscherp en overvloedig detail. ! Ik kan me niet mengen in technische poeha want ik ben daar niet zo onderlegd in, het is overtuigend en dat is voor mij meer dan genoeg.
 
Heel mooi gedetaileerd en goe uitgelegd.
Ge gaat nog mecanicien worden Famo ;)
 
@ Ron : waar koffie allemaal niet goed voor is.

@ GUnit & DJs : Eerlijk gezegd ben ik ook niet zo sterk in de technische aspecten van motoren en alles wat errond staat. maar door dit model tot in de kleinste detailtjes te willen maken heb ik nogal veel opzoekwerk en veel vragen. Door de oplossingen te zoeken en de verkregen hulp van een collegabouwer ( DJs ) leer ik toch serieus het één en ander bij.

Waar modelbouw toch allemaal goed voor is é. ^^
 
Als ik hier op bezoek kom, snap ik natuurlijk wel waarom je een tussendoortje wil !
 
Ik ben content dat jullie verstaan dat ik een tussendoortje wil maken. Het sloeg hier plots allemaal tegen, stukken braken af, stukken pasten niet en stukken werden verkl**t door mij. Kortom het was hier olympisch balen !!!!
Maar voordat ik dit model voor een poosje aan de kant zet wilde ik toch nog eerst enkele dingen veranderen omdat ze mij niet aanstonden wegens te zwaar ter vergelijking met de werkelijkheid.

Het gaat over deze koppling.

1_118.jpg

Dat is te groot, het zou eigenlijk een klein koppelingetje moeten zijn. Dus heb ik een poging gedaan om dat te maken.

Een stukje ijzerdraad (overschot Friul tracks) steek ik tussen het achterste gedeelte van de bek van een plat tangetje en geef er een stevige tik op met een hamertje

2_114.jpg

Dan bekom je een plat gedeelte, ronde kanten aanwrijven met schuurpapier en een gaatje (0,3 mm) erin boren.

2_116.jpg

Een beetje tin aan een messing stangetje doen (solderen)

2_117.jpg

Het stangetje door het gaatje steken tot de tin tegen ijzer draadje zit en het ganse circus(je) fixeren. Een beetje flux eraan doen zodanig als ik de tin opwarm met de soldeerbout, de tin ook door het gaatje kruipt. Dan moet ik de andere kant niet solderen maar zijn beide zijden in 1 keer gedaan.

1_119.jpg

Draadje te lang afknippen, alles opwrijven en dan het draadje op de gewenste lengte knippen.

2_118.jpg

Een nieuw scharnierbeugeltje maken en aan het op lengte geknipte ijzerdraadje solderen

2_115.jpg

En opnieuw monteren

1_120.jpg

Wat ik dan ook maar gedaan heb, is de hendel en de overbrenging geplaatst die dient om de carburator te regelen.

Het hendeltje. Een stukje ijzerdraad aan een koperen plaatje gesoldeerd en 2 gaatjes erin geboord. 1 om te scharnieren en 1 om een koppeling te maken.

1_125.jpg

Het dashbord erop gezet en de gleuven voor de hendeltjes ( 2 hendels : 1 voor carburator en 1 voor de regeling van het beweegbare rooster dat voor de radiator staat). Ook de achterkant van het dashbord voorzien van de ophanging voor de hendels. En hier liep het totaal verkeerd gasten, het ging echt niet meer.
Ge kent dat wel é, ge zit daar te staren naar de boel dat ge verbrod hebt en denkt bij jezelf waar ben ik in godsnaam aan begonnen.
Dan maar eens vroeg in mijn bed gekropen en deze morgen volledig opnieuw begonnen en het ging weer zoals het moest.
Op de fotoos die volgen is het hendeltje en de overbrenging voor de carburator reeds geplaatst. De koppelingetjes zijn de zelfde kleine dingetjes zoals in het begin van deze up-date. De gleuven waren in PE maar ik heb ze moeten scratchen wegens "kapot" zijnde. De ophangingetjes heb ik zowiezo moeten scratchen wegens niet bestaande in de set of doos

1_121.jpg

1_123.jpg

1_122.jpg

Het hendeltje en de ophanging zijn verbonden met elkaar met een messingstangetje dat er doorheen gestoken zit. Op het hendeltje moet nog een bolvormig handgreepje komen.

Die ophanging waar de 2° hendel inkomt moet nog een beetje recht geplooid worden ,zie ik hier op de foto.

En nog ééntje om de grootte te tonen.

1_124.jpg

Allez, en nu zullen we het muildier eens onder handen nemen.
Chow é.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af hoe je al dit strakke werk nog gaat kunnen tonen aan de bewonderaars, het is de moeite amai !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan