Hoofdsponsor

recyclage plug ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zeilen is toch iets heel speciaals.
wonderbaar hoe die miniatuurzeiltjes het schip in koers houdt.
Genoten ( en nog steeds) van je werk, René
Groetjes
ward
 
Bedankt Ward , verleden week zondag nog met 1/1 bootje gezeild wel hagelbollen in de kuip :wub:
 
Voorlopig resutaat mastprofiel 11 X 18 X 1000 mm gewicht 52 gr
Balkje in buitenmantel gelijm en open gezaagde zeilgroef
Nog een week op kamer temp laten uitharden voor ik een kniktest met 30 kg doe
@ Rik je sugestie even in pracktijk gebracht, scherpere foto :)

CARBONMAST01.jpg
 
ehh.. hoe doe je die knik test op gewicht?

Of anders gezegd, hoe controleer je de druk en hoe weet je of het drukpunt daar is waar je dit wilt hebben?
 
Profiel van 1 m word onderaan over 20 cm ingeklemd zoals op de romp, dan plaatst ik de tafel van mijn boormachine op de zelfde hoogte en klem hier met lijmtangen een soepele plank op vast zodat deze niet kan verschuiven, onder het uiteinde word dan het profiel geplaatst en boven op de plank gewichten stapelen tot het profiel begind te buigen dat is de limiet :8. op de bovenzijde van het profiel ga ik een rubber top plaatsen om druk gelijkmatig te verdelen. In de praktijk zijn het de wanten en stagen die de mast naar beneden trekken 6 in totaal, al die knikkracht komt samen in het midden van het vrijstaande onderste gedeelte van de mast
 
Kniktest 7.5 kg lood 16.5 kg accu 6 kg loodbulb = 30 kg

HPIM1120.jpg
 
Dat bied ineens een stuk duidelijkheid zo. Zo zien we maar weer een foto zegt meer dan 1000 woorden. :)
 
Het ziet er heel sterk uit René! Het moet al serieus stormen om dit te doen breken.
 
Na de test een definitieve tekening van profiel gemaak, alle profieltjes worden met 2 X 200 gr carbon weefsel gemaakt. Gele U profiel word na het lijmen open gefreesd (zeilgroef)

mastsectie2001.jpg
 
Carbon mastprofiel 16 X 11 X 1000 mm 60 gr, 2 U profieltjes met open zijde naar voorkant gelijmd zie tekening vorige posting.
Mastgroef open zagen en afwerken gebeurd als bovenste deel klaar is en aan onderste deel is gekoppeld.

CARBONMAST03.jpg
 
Dat carbon, is dit fineer/folie of echt carbon dat je gebruik?
 
Carbon vezel geweven mat van 200 gr/m² , treksterkte ~ 200 kg mm² E modul 20000 geinprengneerd met epoxy, de zelfde hars die ik gebruik om hout te lijmen
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan, je hebt dus die Carbon vezel rond je profiel gemaakt, zal je uw profiel er nog uit krijgen of heb je deze ingesmeerd met was??
 
Profiel is er al uit, zijn 3 afzonderlijke profielen die samen gelijmd zijn. Afgeronde U balsa plank 10 X 100 X 1000 mm een zijde rond geschaafd en geschuurd.
2 X rechte u balsa plank 8 X 100 X 1000 mm
Op werblad 8 mm MDF word een strook P.E. folie ( 100 X 1200 mm ) gelegd, hierop worden 2 lagen carbon 200 gr m² ( 50 X 1000 mm ) met hars geinprengneerd , hierop komt nog een strook P.E. folie. Met een rubber rolletje word van het midden uit de lucht en overtolligen hars uitgeperst.
Op het midden van de strook carbon die tussen 2 lagen P.E. folie zit opgesloten, word de afgeronde kant van de balsa plank gezet en beide helften tegen de plank geplooid en met de buitenste folie strak aan getrokken. Heel het zaakje word dan geklemd tussen 2 latten MDF .
Na een dag drogen met een temp van min 10°C kan het profieltje van de binnenmal genomen worden
De 2 andere profielen op de zelfde manier op de plank van 8 mm.
Als alles goed is uitgehard zaag ik de profieltjes op de juiste maat met de dremmel, de te lijmen vlakjes opschuren en met paar afstand blokjes in mekaar lijmen en klemmen tussen folie en MDF planjes.
Het moelijkste is het inprengneren van de carbon matjes deze zijn los geweven en gebeurd met een penseel van 12 mm.
Alles mooi recht houden tijdens het drogen is ook een noodzaak, doe dit op de volgende manier: in mijn bankschroef klem ik een recht balk 60 X 60 X 1500 mm, hierop mijn werplank om de binnenmal te klemmen tussen de opgeschroefde houten klossen en de 2 MDF latten
HPIM1098.jpg

Hoe je met de dremmel een zaagbank maakt ;)

HPIM1020.jpg
 
Wat een mooie uitvinding met de dremel, had ik nog niet eerder gezien, mooie opstelling ;)
 
Zaagblad van de dremmel is hier een versleten diamant schijfje waar een aantal sleufjes in geslepen zijn, door de hoge toeren trillings vrij . Hout en carbon composiet gaan zeer goed kunststof zeer traag anders te veel warmte, kan er mischien nog een water resevoir voorzien om aut te koelen ;)
 
dat ziet er goed uit rené. en een mooie opstelling voor gluefjes te zagen
 
Werkplaatst begint terug op een menselijke temperatuur te komen :)
3 prtofielen klaar om van hoogte gezaagt te worden en in elkaar te lijmen, bovenste deel van de mast.

HPIM1157.jpg
 
Hola, er komt hier terug beweging in.
René, ik zit al klaar hoor maatje.
Laat maar komen! :D



Droop
 
Tekening hoe de carbon bewerken

Werk tussen 2 lagen P.E. folie, leg een strip carbon op de folie breng overvloedig hars aan, dan de 2 de strip carbon, een laag folie en dan pers ik met een roller boven op de folie het te veel aan hars van het midden naar buiten. Vouw dan mijn laminaat rond de binnenmal, duw alles in de buitenmal en pers met lijm klemmen de binnen en buitenmal samen de overtollige hars word zo uit de carbon gedwongen en blijft achter tussen de 2 lagen folie die ruim genomen zijn om geen epoxy in de mal te krijgen.
Voor ieder U profiel word telken 2 nieuwe stukken folie van 10 cm breet en aan beide zijden 10 cm langer genomen



LAMINEREN.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan