Hoofdsponsor

recyclage plug ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daar ik niks van termen uit de scheepsbouw ken wil ik graag vragen wat recyclage plug is en waarom het plug noemt want de enige pluggen die ik ken zijn deze die we gebruiken om iets in of op een stenen muur te bevestigen,het lijkt misschien een domme vraag maar aangezien ik zeer graag bijleer wou ik dit toch eens vragen nietwaar.
 
Plug is het engels voor een blokmal, de mal van mijn vorige zeilboot heb ik terug gebruikt om een iets groter schip te bouwen.
Latten van 8 X 20 mm op de bestaande mal geschroeft vandaar recyclage :D

HPIM0893.jpg
 
mooi zo dat weten we nu ook weeral zie,dank je wel René
Zie je ik leer steeds maar bij he;)
 
Zaling van maat gemaakt om op de mast gelijmd te worden.

Mal gemaakt (2 X 300 gr glasmet ) om verbindingsstuk mast te maken.

Lichtblauw word 200 mm lang, door de kleine doorsneden 8 X 10 mm zal dit in het midden bijna masief carbon worden, verjongd naar het uiteinde.

verbindingsstukmast01.jpg
 
ziet er heel stevig uit rené sterker dan een houtenmast zou ik durven zeggen
 
Die spiltsing in 2 delen is natuurlijk het zwakste punt daarom komen op die plaats de zalingen en de onder wanten, zo is de mast op de zwakste plaats gesteund. Morgen nog een foto's nemen.
 
Dit project heeft een hoog ingenieur gehalte vind ik :)
Knap!
 
René, mag ik het ook eens zijn met Michel :).
 
Bedankt mannen, nog geen foto's epoxy mal nog onvoldoende uitgehard door te koude temp :ohmy:
 
Koppel stuk voor de 2 masthelften, in de mal gelamineerd .
Rond een houten kern (donker blauw ) carbon mat met epoxy geinprengneerd ( lichtblauw)

CARBONMAST06.jpg
 
René, je hebt delfships al goed onder de knie moet ik zeggen.:wub: Ik heb het programma laatst ook gedownload ben er nog steeds mee aan het stoeien. Zou graag mijn model in dit programma om willen zetten. De tijd zal het leren:wacko:

Mvg, Folkert
 
2 jaar geleden 3 weken intensief mee bezig geweest voor er iets zinnings uit kwam. Ondertussen al allerhande modellen ingebracht vind het machtig dat je een idee kan visualiseren in 3D.
Als je vragen hebt moogt je ze gerust stellen en via e-mail kun je bestanden in FBM formaat uitwisselen :)
 
2 jaar geleden
Oooo dan heb ik nog wel even.................het is inderdaad mooi om het in 3D te kunnen
visualiseren. Ik zal nog wel een tijdje bezig zijn voordat ik de Optimist in 3D kan aanschouwen.
Als ik vragen heb dan laat ik het wel weten, bedankt.

Mvg Folkert.
 
Moffel en zalingen op het bovenste deel van de mast gelijmd
Verbindingstuk in het onderste deel mast gelijmd
Samen 167 gr 232cm lang

HPIM1161.jpg
 
Laatst bewerkt:
Moffel en zalingen op het bovenste deel van de mast gelijmd
Verbindingstuk in het onderste deel mast gelijmd
Samen 167 gr 232cm lang
Dat is géén gewicht voor zo'n lengte, René. :O

Knap gemaakt zeg!!


Droop
 
Kabel inox 0.5 mm (breekkracht 26 kg ) bevestigen aan carbon mast.

Door de wanddikte van minder dan 0.5 mm gebruik ik een dubbeling voor topwand en voorstag.
De bochten in de kabel worden beschermd met een messing tube 3 mm deze vormen een lus waar het voorstag word ingehaakt.
In de dubbeling zijn 2 gaatjes geboord voor de topwanten.
De dubbeling word samen met de wanten op de mast gelijmd,

HPIM1174.jpg

De onderwanten worden rechtstreeks in de mast gelijm, door het ingelijmd verbindingstuk is de mast hier stevig genoeg om 2 schuine gaatjes te boren en direkt in de mast te lijmen.

HPIM1171.jpg
 
Kabels in de mast gelijmd, het uitharden van de epoxy gebeurt terwijl de kabels gespannen zijn naar de plaats en de hoek waar ze normaal moeten werken, dit om bij de uitgang van de mast geen buiging te veroorzaken wanneer ze belast zijn.

HPIM1175.jpg

HPIM1177.jpg

Masttop beslag 1.8 mm triplex + lummel messing plaat 0.5 mm buis 3, 4, 5 mm

HPIM1176.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi René,wat een mooi materiaal allemaal zeg.
Maar wat ik graag eens wou weten,hoe lang word het schip zelf??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan