Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben benieuwd naar het resultaat van het raam als het er eenmaal in zit.

Een beetje plamuur was helaas nodig..

Enne, wordt het niet eens tijd om ook hier jou motto een neer te schrijven. En zoals je weet ik ben daar een echte voorstander voor. ^^
 
"Van plamuur en schuur,wordt het bouwersleven niet zuur".

Bedoelde je deze,Rik cute?.

In ieder geval nog enkele foto`s van de ramen die nu klaar zijn.



1_P8020002_goed_goed.jpg

En een groepsfoto...
1_P8020004_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt:
"Van plamuur en schuur,wordt het bouwersleven niet zuur".

He, he, he, ja, die bedoelde ik. En ik ben daar dan ook helemaal mee eens. :D

Zonder plamuur is het leven pas echt zuur. ^^
 
Tja,met die slogan geef ik al aan,dat er toch uiteindelijk vaak niet aan te ontkomen is.
En wat is het fijn,als je je model met plamuur ineens een beetje kunt "shapen",zodat het nog beter wordt.

En nog even voor het slapen gaan dit....


Hier moest ik aan de achterkant tijdens het passend maken plakband erop kleven.Anders kreeg ik het raam er niet meer uit,zo precies luisterd het die passing...

1_P8040004_goed_goed.jpg

Bij de volgende update dan de eindfoto`s van de gemonteerde ramen/patrijspoorten die er nu allemaal inzitten.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
En dan de eindfoto`s van de romp in ruwbouw.

Met deze foto`s is de romp in haar gehele ruwbouw nu gereed voor de verdere afwerking.
En dat is in dit project waarschijnlijk de grootste klus.

Ik hoop dat het jullie een beetje aanstaat zoals ze er nu in haar ruwbouw voor staat.

De foto`s...let op,ze staat in de primer.

1_P8050005_goed_goed.jpg

1_P8050006_goed_goed.jpg

1_P8050007_goed_goed.jpg
1_P8050008_goed_goed.jpg
1_P8050009_goed_goed.jpg

1_P8050010_goed_goed.jpg

1_P8050011_goed_goed.jpg
1_P8050014_goed_goed.jpg
1_P8050015_goed_goed.jpg
1_P8050016_goed_goed.jpg



Ik hoop dat het tot nu toe interessant was om te volgen,want vanaf nu wordt het een beetje richting high tech,zoals de aandrijving en de opbouw onderdelen.

Dus wordt vervolgd...

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat het tot nu toe interessant was om te volgen,want vanaf nu wordt het een beetje richting high tech,zoals de aandrijving en de opbouw onderdelen.

Ik denk dat je werk tot nu toe, voor ons niet-scratchbouwers al high tech is cute
En natuurlijk blijft dit heel interessant om te volgen, ik denk dat we allemaal dromen van ooit een scratch-project te maken dat er zo mooi uitziet als die van jou cute

Jij geniet van de bouw, wij genieten van je bouwverslag.

Groeten

Pascal, die steeds een kussen op zijn bureau legt als hij een update van Homeghost leest :D (voorkomt blauwe plekken op mijn kin, mijn mond valt steeds open van verbazing)
 
Voor u is dit misschien de ruwbouw maar in mijn ogen is dit al een juweeltje :D
 
Dank jullie wel voor de complimenten.

Doch inderdaad is het nog ruwbouw.Later wordt ze geheel zilver in kleur.

Maar het wordt vanaf nu steeds moeilijker ivm de vormen en constructies aan boord.

Nadat er nu de bergplaatsen in zijn gemaakt,volgt binnenkort het eerste grote hoofdstuk waar ik mij op heb verheugd,de aandrijving.Maar daarover later meer..

Ron.
 
Tja wat moet ik hier nog aan toevoegen?

Geen idee, maar het hightech gebeuren gaat beginnen. :D:D:D:D
 
En de eerste update voor het high tech werk nog cute.

De tweede bergplaats.Ik heb deze nu nog erin gemaakt,zodat ik daarna mij volledig kan gaan concentreren op de volgende stap.

In deze bergplaats komt later een rol en een dubbele klam.
Deze details breng ik nu nog niet erin aan,dat komt later pas bij de eind detaillering.

Als eerste wat snijwerk erin...

1_P8070010_goed_goed.jpg

Daarna heb ik het aan de binnenkant bekleed met abs kunststof,gelijmd met montage kit.

1_P8070002_goed_goed.jpg

Nadat het was gedroogd,moest alles natuurlijk ook ietwat geschuurd worden.En om ook aan de binnenkant goed te schuren heb ik er een spiegeltje bij gebruikt.

Is alleen even wennen,om in spiegelschrift te werken ;P

1_P8070006_goed_goed.jpg


En zo is het dan uiteindelijk uit te komen zien.Dus de brede gleuf in het achterstevenwand.

1_P8090001_goed_goed.jpg


Klaar...........


1_P8090003_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.
 
En zo komen we ook hier terecht in de high tech fase.Daarmee wil ik schrijven dat we gaan beginnen met de constructie en montage van de aandrijving.En dat is een heel onderwerp op zich.

Erg moeilijk en enorm uitdagend.En vooral erg verrassend om te lezen welke innovaties ze tegenwoordig bij de moderne jachtbouw in de aandrijving gebruiken.

Ik heb er een redelijke intro over gemaakt.Ik vond deze best wel goed in elkaar steken,en daarom dat ik deze over kopieer.

Ron.
 
:D:D:D:D

Modelengeneer die nu heel nieuwsgierig is naar hoe dit allemaal gaat worden. cute
 
Als eerste gaan we beginnen met de krachtbron.

Hoewel ik deze uiteraard niet ga construeren en inbouwen,lijkt het mij toch wel leuk om daar mee te gaan beginnen.Je ziet ze niet,maar ze staan wel aan het begin van het aandrijfsysteem.

Onze Persing 72 is standaard(met de nadruk op standaard)uitgerust met twee MTU(produceert zowel diesel,benzine alsmede gas turbine motoren) krachtbronnen.

Deze motoren draaien op diesel en produceren bij een toerental van 2450 p/min.een vermogen van elk 1823 pk oftewel ongeveer 1340 KW.

1_motor_afbeelding.jpg



Ze worden bij de fabrikant ingebouwd voordat het bovendek erop wordt gemonteerd.Ze staan volledig afgesloten van de rest van het jacht.Moet ook wel,want op een jacht wil je geen lawaai,tenminste bij rustige vaart.

Op volle snelheid en bij mooi weer(geen tegenwind/stroming)kan onze Persing een snelheid behalen van ca.48 knopen.Dat komt overeen met ongeveer 88 km/per uur.gezien haar grootte is dat best wel een flinke snelheid.Ze heeft een brandstof tank van 4500 liter aan boord.


De beide 12 cilinder motoren(turbo)draaien op een boordspanning van 12 volt.

1_Engine_Room_Looking_Aft.jpg




De schroeven bestaan uit een composiet materiaal.Ze hebben een vrij kleine spoed,en draaien ieder een buitenwaartse richting(links en rechtsom).

1_MyProp-3.jpg



De afgebeelde schroef is van een brons legering,maar geeft wel de daadwerkelijke vorm en spoed aan.Dat omdat ik een losse schroef van de Persing in composiet helaas niet tot de beschikking heb.

En voor wie het promotie filmpje van de Persing 72 (nog)niet gezien heeft,klik op onderstaande link.


Pershing 72


De overbrenging van de krachten van de twee MTU motoren geschied via een gearbox(welke onder de waterlijn is gemonteerd)naar twee heel speciale aandrijfbuizen op de schroeven.

Deze ASD14 (Arneson Surface Drive)aandrijf assen brengen niet alleen de krachten over,maar geven ook meteen aan,waarom onze Persing geen roeren heeft.

Via een zeer innovatief systeem kan de schipper middels deze twee assen sturen.Dat kan doordat er aan deze beide assen een hydraulisch systeem zit,die de assen in beide richtingen(bak en stuurboord)kan bewegen.In onderstaande film zien we ASD8 assen.Bij de Persing zitten er 14 inch assen.


Klik op onderstaande link voor een voorbeeld....zet het geluid aan).


ASD assen test


aan boord

Verder heeft de Persing 72 aan weerszijden een stabilisator gemonteerd.
Dat zijn rechthoekige vlakken,die middels een hydraulisch systeem(alweer)naar boven en beneden geplaatst kunnen worden.Hierop kom ik nog terug later.

Hierdoor wordt er een weerstand gecreëerd,die de romp doet kantelen.Deze vlakken zijn gekoppeld aan het boord systeem,die dit automatisch aanpast aan de uitslagen die de stuurman/vrouw maakt aan het roer.

En het leukste komt nog...de beide ASD assen kunnen uiterst precies bewogen worden.Hierdoor kan de stuurman/vrouw uiterst nauwkeurig sturen op langzame snelheid.Dat is erg gemakkelijk bij het indraaien aan de aanlegplaats.De ASD assen kunnen ieder 40 graden draaien.


Beide ASD assen zijn onderling met elkaar verbonden via een stabilisatoras.

En wat nog spannender is,dit gehele systeem is op afstand bestuurbaar.Dus de schipper kan het schip inloodsen terwijl hij/zij op het achterdek staat/zit.Dus dan is er niemand aanwezig bij het stuurpaneel...over innovatie gesproken....


Kortom,een heel verhaal voor de introduktie van het aandrijfsysteem welke ik ga pogen om na te maken aan onze Persing 72.

Natuurlijk komen er nog veel meer mooie plaatjes en tekeningen.Doch deze komen we te zien ter plaatse in het betreffende onderdeel.

Ik hoop dat jullie dit leuk hebben gevonden.

Binnenkort start ik met de constructie ervan...

Ron.
 
Eigenlijk he, eigenlijk, maar ook echt eigenlijk, zou je die motor er ook bij moeten bouwen. Zoals je op de sub zo'n torpedo hebt gemaakt. Kun je deze motor er bij de standaart bij monteren, zou mooi zijn. En dan op de andere kant het bijbootje. Met daartussen de naam van het schip. cute
 
Jaaaaaaaaaa, en 2 scratchgebouwde jetski's passen er ook heel goed bij :D (voor in de garage van de Pershing)

Groeten

Pascal
 
Ja,is geen gek idee...Misschien dat ik dat dan wel zo ga doen.Maar dat is toch pas volgend jaar,denk ik...:D

Ron.
 
Nu alleen hopen dat we allemaal het geduld hebben voordat het zover is,want de persing zal zeker dit jaar niet gereed komen.

En meteen een kleine aanvulling.

De eerste stap in de aandrijving.

1_scheme_gearbox_goed.jpg

Dit is dus de gearbox.We kunnen het zien als een soort"versnellingsbak"'.De machinekamer ligt hoger als de beide ASD assen,plus dat de draai richting van de schroeven ook tegenovergesteld draaien.

En dat allemaal zal wel door deze gearbox worden omgezet,dus het hoogteverschil plus de juiste draai richting.

De constructie hiervan is niet moeilijk,het wordt gemaakt uit een blok tempex(alweer:D)en bekleed met 1,5 mm balahout.Ook ga ik dit eerst plamuren en primeren voordat het op de romp wordt gemonteerd.

Dat is veel gemakkelijker als dat het eenmaal op de romp zit.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan