Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu maar hopen dat dit schip niet iest tegen komt in het water. Die boeg is mes scherp. Dan lig je zo in tweeen met je surf plankje. wacko
 
Ja,zeker gezien het vermogen dat ze heeft.

Dat overleef je niet wacko

Ron.
 
Geen woorden voor

Applaus Ik moet reageren, want ik zit hier met ongeloof te kijken hoe platen piepschuim transformeren in een schitterend jacht. En reeds een massa bijgeleerd Applaus
 
Dank je wel,Big Jim.

ik leer ook heel veel bij van dit soort projecten.Ieder onderdeel is altijd weer een uitdaging met haar eigen problemen en moeilijkheden.

En zo komen we bij de volgende logische stap...de produktie en montage van de patrijspoorten en de twee grote panorama ramen,en het apart gevormde eclips raam.

Zoals meestal begin ik met het gemakkelijkste onderdeel,alhoewel.De patrijspoorten.

Omdat deze patrijspoorten niet helemaal rond zijn,ze zijn eclips van vorm,heb ik de ons welbekende stroombuis als basis genomen.

Daar heb ik 10 gelijke ringen afgezaagd.

1_P7210002_goed_goed.jpg

Deze ringen heb ik daarna enige minuten in heet water gelegd,zodat ze wat zachter en buigzamer werden.

1_P7210003_goed_goed.jpg

Om met een waterpomptang ze dan de eclips vorm te kunnen geven.

1_P7210005_goed_goed.jpg

En daarna zagen ze er zo uit..
1_P7210006_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Tussendoor wil ik jullie ook nog even laten zien hoe de "band"is geworden,dus de balsa plank,omringd met de twee vinyl strings.

1_P7290001_goed_goed.jpg

1_P7290003_goed_goed.jpg

Mooi is te zien,hoe de bollig lopende scheidingslijn nu loopt,geeft er een prachtig effect aan.
1_P7290004_goed_goed.jpg

En de boeg,zoals ze er nu is gaan uitzien.

1_P7290005_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Ron,

als je dat plooien van die patrijspoorten met een watertang doet, ben je dan zeker dat ze allemaal dezelfde vorm hebben? Ik twijfel daar een beetje aan.
 
Zo,en nu vlug weer verder aan de produktie van de patrijspoorten....

Ik heb hier aan de onderkant van de buisjes een abs plaatje gelijmd met secondelijm.

Geeft er stevigheid aan,en geeft me ookde kans om dit mooi dicht te gaan painten met zwarte verf voor het diepte effect.

1_P7290008_goed_goed.jpg

Heel ruw gezien,is dit de bedoeling.Erop komt een mooi groen acrylglas plaatje.

1_P7290010_goed_goed.jpg

En hier zijn de abs plaatjes mooi rondom gelijk geschuurd.

1_P7290011_goed_goed.jpg

Aan de binnenkant zwart geverfd...

1_P7290013_goed_goed.jpg

Ook aan de binnenkant,een zilver randje.Dat stelt de binnenkant voor.

1_P7290014_goed_goed.jpg

En dan wordt het tijd om de plaatjes eruit te gaan halen(acrylglas).

1_P7290015_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Ron,

als je dat plooien van die patrijspoorten met een watertang doet, ben je dan zeker dat ze allemaal dezelfde vorm hebben? Ik twijfel daar een beetje aan.

Ja,dat gevoel had ik ook.Ik dacht steeds;"als ik maar bij ze allemaal dezelfde kracht blijf uitoefenen".

In principe zijn ze allemaal ongeveer gelijk geworden.Ik denk dat als je ze op elkaar stapeld dat ze dan vrij goed liggen.Natuurlijk niet 100 %,daar ben ik,net als jij,ook wel overtuigd van.
Maar een geluk is,dat je deze buisjes later niet meer terug ziet.Ze verdwijnen helemaal in de romp.

Ron.
 
En zo komen we alweer bij de laatste update van nu.

De patrijspoortjes zijn klaar.Ik heb in de binnenkant bij de meeste een geel spangordijn erin gemaakt.Onvoorstelbaar..maar waar,zit er bij het origineel ook in.Kosten bij de hema een euro of 10?.Maar ze zitten wel in een schip van 3,4 miljoen euro cute..

Tegen het glas aan,heb ik met decals,trek gordijntjes gemonteerd,ook net als bij het origineel.
De keuken krijgt een ander soort gordijn(is terug te vinden).

1_P7310001_goed_goed.jpg

Helaas is er wat silfering opgetreden,ondanks de SOl erop aangebracht..

Nu ja,is niet het einde van de wereld.

Deze "pillendoosjes"verdwijnen dus in hun geheel in de romp.Alleen het raamwerk blijft zichtbaar,iets verdiept in de romp.

1_P7310002_goed_goed.jpg

Zo ongeveer......


1_P7310003_goed_goed.jpg

1_P7310005_goed_goed.jpg


Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Hi Ron,

Ik heb in de binnenkant bij de meeste een geel spangordijn erin gemaakt.Onvoorstelbaar..maar waar,zit er bij het origineel ook in.Kosten bij de hema een euro of 10?

Als je een Velux spangordijn neemt, zit je toch gauw aan € 100,- per stuk. Dus de waarde van de gordijnen is ineens met tienvoud gestegen :D

Knap gemaakt die ramen, ik heb ze nu al een keer of 7 gezien, en het blijft een heel mooi staaltje van je bouwkunsten.

Tja Ron, als de Pershing eens gaat klaar zijn, ga je toch inkom moeten gaan vragen. Ik denk dat er hééééél veel mensen jouw Pershing wel eens in het echt willen zien. En je woont niet zo heel ver bij mij vandaan, dus ..... :D

Inkom : € 30,- : inbegrepen : 1 tas koffie pp, 15 minuten kijken naar de interactieve tenstoonstelling van de Pershing (videobeelden, lichtshow), 5 minuten vragen stellen aan de bouwer, en als klap op de vuurpijl een boekje met uitleg over de bouw van de Pershing en foto's (hetzelfde boekje gesigneerd door de bouwer is natuurlijk te verkrijgen als je extra betaalt :D)
En na de 114.000ste bezoeker, kan je de 1/1 Pershing bestellen.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pascal.

Je mag altijd op de koffie komen natuurlijk,met een kopje koffie erbij.
De entree is gratis,kun je ook de Uboot ernaast zien.

Ron.
 
Hey Ron,

Heel fel bedankt voor de uitnodiging cute cute cute cute

De fles champagne voor de tewaterlating (de symbolische tewaterlating hé ? , zou niet willen dat ie gaat zinken) daar zorg ik dan voor.

En nu maar hopen dat de Pershing snel klaar is

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
wacko't zal dan toch geen symbolische fles zijn hé
 
Haha,

Ik dacht toen ik het schreef : hier gaat iemand op reageren :D :D :D

Nee hoor : een echte fles champie, vol en met een stop en dergelijke cute

Cheers

Pascal
 
Maar gelukkig is de te water lating nog wel een flink stuk verwijderd cute.

En zo komen we bij de update voor de constructie van het eclips raam.

Dit raam is voor een van de VIP rooms aan boord.

het is een lastige vorm om te maken,er komt ook ietwat spanning op de raamlijsten daardoor.
Later,als het raam in de romp wordt gemonteerd,dan zal het worden omsloten door het tempex in de romp.Deze zal de spanning volledig opvangen gaan.

Omdat er ook bij de constructie ervan de lastige vorm erin komt kijken,heb ik er een dubbele bodem in gemaakt.Zo kan ik de zijkanten daar tegenop lijmen.Gemak dient de mens ;P

1_P7310006_goed_goed.jpg

Powertape houd het tijdens het drogen goed bij elkaar.

Goed te zien nu,dat er een dubbele bodem in zit,anders viel het nu van de bodemplaat af.

1_P7310008_goed_goed.jpg

Powertape verwijderd..
1_P7310009_goed_goed.jpg

En hier is te zien,dat het uiteindelijk ook gelukt is.Van binnen zwart en het venster erop.
1_P8010006_goed_plaatsen_goed.jpg

En zo komt het eclips raam te zitten in de romp.

1_P8010007_goed_plaatsen_goed.jpg


Wordt vervolgd..

Ron.
 
Laatst bewerkt:
En zo komen we bij de produktie terecht van de twee grote panorama ramen.
Deze omsluiten de andere VIP rooms(de duurste).De onderste rand van deze ramen zit net boven de waterlijn.
Dat lijkt me geweldig tijdens de vaart.Er zal geregeld een golf boven deze rand slaan.En dus kun je daardoor even onder water kijken...


Het begin.Ook hier weer een dubbele bodem per raam.
Zo kan ik de zijkanten er gemakkelijk tegenop lijmen.

1_P8010002_goed_goed.jpg

En in onderstaande foto is de dubbele bodem goed te zien.

1_P8010008_goed_goed.jpg

De boven en onderkant ertegenop gelijmd.Materiaal is abs en gelijmd met secondelijm.

1_P8010009_goed_goed.jpg

De ronde zijkanten ertegen.
1_P8010010_goed_goed.jpg

Een beetje bijwerken.
1_P8010011_goed_goed.jpg

En zo is de basis ook alweer klaar voor deze twee grote panorama ramen.

1_P8010013_goed_goed.jpg

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te volgen...

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te volgen...

Absoluut !! Het is net of ik een "advanced" cursus scratchbouw aan het volgen ben cute
Niet alleen heel leerrijk, maar ook gewoon tof om te kijken wat je allemaal maakt, en hoe je alle onderdelen netjes weet samen te brengen.
Dit volgen is genieten hoor cute

Groeten

Pascal
 
Natuurlijk vinden we het leuk om volgen, Ron. cute


Droop (die hier dagelijks eens komt 'piepen' (*).



(*) Voor onze Nederlandse vrienden: piepen = stiekem gluren. :D
 
Dank jullie wel allemaal cute.

In onderstaande foto is te zien,dat het eclipse raam is gemonteerd.

1_P8040002_goed_goed.jpg

Een beetje plamuur was helaas nodig..

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan