Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
;P...Ja dat is de volgende flinke klus eraan.

Maar eerst even dit..............

Dit is het materiaal wat gebruikt gaat worden voor de bekleding van het zonnedek en de lederen zit gelegenheden.Italiaans ledercute.........................................

Het waren de interieur bekleders,die er flink de draak mee hadden gestoken.
Ik ga er dus hiermee mee afwijken van het origineel.Het origineel heeft wit lederen bekleding.
Doch daar ik de toekomstige eigenaar wordt van dit 3,4 miljoen eurp kostend scheepje,mag ik ook beslissen welke kleuren,nietwaar?.En ik vond het zwart beter bij het toekomstige zilver staan als wit..


1_P6230001_goed_goed.jpg

Even de verpakking openen,en de geur van het verse Italiaanse leder komt je tegemoet.Wat een luxeApplaus.

1_P6230002_goed_goed.jpg

Van dichtbij genomen.
1_P6230003_goed_goed.jpg




En de romp is inmiddels ook uit de steigers.Ook hebben de werf medewerkers alles netjes opgeruimd.

1_P6230012_goed_goed.jpg

En de laatste foto alweer.Hier komt later de aandrijving.En dat is een verhaal apart.Erg high Tech.


En zo wordt de werf voor vandaag gesloten,met een laatste foto van haar "achterwerk".
1_P6230011_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:


schaal 1:24

Ron z'n bootje gaat veel geld opleveren als hij het ooit verkoopt. (3.400.000/24 = rentenieren)
 
cute...En veel ruwmateriaal kopen(rekken vol met hout,kunststof,messing,aluminium enzo.. ) en mooie machientjes kopen,zoals een draaibank.

Dat is wat een scratchbouwer wil.

Ron.
 
Nou nou... Italiaans leder... meneer doet voor niet minder? :D


Rare jongens die rijke luitjes.

cruise.gif



Droop
 
Tja,wie het breed heeft koopt gewoon een Pershing en laat het zich nog luxer maken.
Was dat niets voor jou,Droop cute....

In ieder geval een kleine update voor vandaag.
We gaan de start maken,om de romp voor te bereiden op de latere zilver spuitklus.Daarvoor moeten we het zeer poreuze balsa voorbereiden met enkele werkzaamheden.

We beginnen ermee om het balsa eerst eens te gaan vullen met porienvuller.
Balsahout kan zo licht zijn,omdat het de inwendige structuur open heeft staan,dus de fijne haartjes en de cellen ervan liggen ook verder uit elkaar.Daartoe is het zo licht.Maar het heeft daarvoor ook de eigenschap om als een spons te werken.Water en/of vocht uit de lucht wordt erg snel opgenomen.Daardoor zet het balsa uit,en kan het schimmels de kans geven zich erin te ontwikkelen(blauwschimmel).

Verder kun je het zo ook wel een beetje blijven schilderen/spuiten.Je "verzadigd"het hout bijna nooit.

En daartoe is porienvuller de eerste stap om de porien te gaan opvullen.Dit dik vloeibare materiaal bevat enkele bestanddelen die zich heel snel nestelen in de porien en meteen verstarren(chemisch).
Dus de porien zijn met een verfbeurt al bijna volledig gesloten.verder gaan hierdoor ook de vele fijne nerfhaartjes rechtop staan(net alsof je kippevel hebt).

En porienvuller kun je al na een uur schuren.En dan schuur je dus als eerste de haartjes weg.Een tweede laag sealt ook nog eens extra daarover heen,maar is geen noodzaak(Beagle heeft mij daartoe op gewezen).

1_P6250004_goed_goed.jpg

En dan nog even een aanvulling,speciaal voor Pascal bedoeld.

Enige tijd geleden stelde Pascal de stelling dat er enkele mensen zijn geweest die de boegvorm niet juist vonden.Daarin hadden ze ook gelijk,dat heb ik met een speciale bedoeling ook gedaan.Want later komt het anker en het ankerkluis precies op deze plaats terecht.Ik vind het dan nu onzin om de boeg nu al zo spits te maken.Dat moet later toch weer bewerkt worden,dan wordt de boeg pas spits gemaakt.

Doch er was wel enige afwijking in de boeglijn gekomen.Deze liep te stomp in de kiel ligging.

Dus heb ik de boeg open gesneden en de boeglijn aangepast.Ja dat hoort erbij....

1_P6250003_goed_goed.jpg

De blauwe lijn is de juiste boegvorm.De groene moest iets aangepast worden.

Tja,zo ziet een grote pleister eruit,na de operatie.

1_P6250002_goed_goed.jpg

En zo beginnen we als eerste met de porienvuller.

1_P6250007_goed_goed.jpg

1_P6250005_goed_goed.jpg

1_P6250008_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En nadat de porienvuller lagen droog waren en geschuurd,heb ik er een primer overheen gespoten en ook deze weer geschuurd.En dan zie je meteen beter(door de primer kleur)waar je de kiertjes/spleetjes moet gaan plamuren.

1_P6290009_goed_goed.jpg

1_P6290010_goed_goed.jpg

1_P6290011_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na het nodige schuur en plamuurwerk vond ik het eens tijd worden om de oppervlakte gladder te gaan maken.
Daarvoor heb ik jachtlak gekocht.Deze lak is te dik(lijkt op stroop)om erop te gaan spuiten.En dus heb ik deze dikke lak erop aangebracht met een roller.Dat was leuk werk om te doen.

En de oppervlakte werd er spiegelglad door,al droogt deze lak vrij lang.Minstens 24 uur.

De foto`s zeggen meer......

1_P7020001_goed_goed.jpg

1_P7020002_goed_goed.jpg

1_P7020005_goed_goed.jpg

1_P7020009_goed_goed.jpg

1_P7020007_goed_goed.jpg

1_P7020008_goed_goed.jpg

2_P7020001_goed_goed.jpg

1_P7020004_goed_goed.jpg

2_P7020002_goed_goed.jpg

1_P7020006_goed_goed.jpg

En voorlopig laat ik nu de romp met rust.We gaan nu eerst verder met het voordek.Daar moet een verhoging komen.En op dit voordek komen ook het zonnedek,het mooie grote ronde raam en de kleinere zitjes.Dat wordt luxe....cute

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En de eerste stappen in het voordek alweer.Gezien de moeilijke vorm is ook hier weer tempex het ideale materiaal ervoor.

De eerste stap is het uitzagen en vormen van het dek.

1_P7030001_goed_goed.jpg

Daarna een schuurwerkje om de randen mooi af te ronden.

1_P7030002_goed_goed.jpg

Om daarna te beginnen met het beplanken.Ook hiervoor gebruik ik 1,5 mm balsahout.
Er zitten hier erg lastige en vooral scherpe rondingen.Dus moest ik het balsa zeker goed nat maken,om te voorkomen dat het breekt.Ook hier heb ik alles weer vastgezet met montage kit.

1_P7030003_goed_goed.jpg

En eens kijken hoe het in haar geheel gaat uitzien.
1_P7030004_goed_goed.jpg

Bij de volgende stap heb ik het bovenste dek gedeelte erop gemonteerd met montage kit.

1_P7040001_goed_goed.jpg

1_P7040002_goed_goed.jpg

En hier zit alles weer mooi op de juiste plaats vast.

1_P7040003_goed_goed.jpg

Nu het bovenste gedeelte gaan beplanken..

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dat heb ik in de volgende update gedaan.

1_P7050001_goed_goed.jpg

Een macro foto laat zien,dat balsa best wel ruw is.
1_P7050002_goed_goed.jpg

1_P7050003_goed_goed.jpg

En een macro foto laat zien,wat ons oog niet ziet...er is een speld verkeerd gegaan cute.

1_P7050004_goed_goed.jpg

En zo is het dek in de ruwe vorm bekleed en gereed voorde verdere bewerkingen..
1_P7060003_goed_goed.jpg

1_P7060002_goed_goed.jpg

1_P7060001_goed_goed.jpg

Een dubbele boterham met tempex en kit..

Hier moet later een moeilijke klus aan verzet worden,de grote voor ramen van de stuurhut komen hier schuin in gezet.Dat wordt erg lastig/moeilijk.Maar ja dat is voor latere zorg...
1_P7060004_goed_goed.jpg

Zo dat was weer een kleine update...vragen?...cute

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je wel,Chris.

In onderstaand plaatje is het voordek voorzien van haar eerste primerlaagje en plamuur.
het plamuur is hier al flink geschuurd,en ze is klaar voor de volgende primerlaag.

1_P7070020_goed_goed.jpg

Dit voordek is een eye catcher en moet dus ook mooi glad zijn.

Nadat er de volgende primerlaag overheen was gesoten,ben ik begonnen met het construeren van het grote ronde raam.Dit raam geeft een mooi inzicht in de luxe wereld eronder.

Ik heb dit raam gemaakt van een oud speegoed wieltje van mijn zoon.De spaken heb ik eruit gedremeld en het raamwerk heb ik gemaakt van plexiglas.Gewoon eruit zagen en mooi rond schuren.Wel wat werk,maar dan heb je ookwel wat cute

1_P7090003_goed_goed.jpg

En hier komt het raam te zitten,uiteindelijk.

1_P7090002_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En zo komen we in de eerste stappen waar het allemaal wat beter zichtbaar gaat worden.De ruwbouw fase is voor voorlopig even aan de kant.

Het grote ronde raam uit de vorige update is inmiddels klaar en bijgewerkt.

1_P7120001_goed_goed.jpg

Het is toch al een heel verschil inmiddels geworden.

We zien enkele onderdelen...

Als eerste het glas.Dit is voorzien van "stripes".Ik heb dat na gebootst net nog wat rondliggende decals uit mijn kunststof kits tijd.Altijd handig om alles te bewaren cute.

1_P7120003_goed_goed.jpg

Achter het glas zit er een geel spanrol gordijn.Deze heb ik gemaakt van geel printpaper.Gewoon even wat opvouwen en dan strekken op twee metalen naaldjes.Deze naaldjes zitten er aan de binnenzijde in gemonteerd.

Verder zien we aan de bovenkant een klein zwart hendeltje.Door aan deze hendel te trekken,gaat het glas gedeelte mooi open en kun je dus even het eten aannemen van de keuken eronder,of de ruimte eronder luchten...

Verder naar boven zien we een groter plat gedeelte.Dat is ook een hendel.
Door deze hendel naar boven(lees naar benden)te drukken gaat het gehele raam open.Dus de aluminium behuizing ervan incl.het glaswerk.

Dan heb je ineens een wel erg groot gat open.Dit is meer bedoeld als nood uitgang.Daar pas je gemakkelijk doorheen.Aan de binnenzijde moet je wel dan even de chrome ladder eronder hangen..boos


Ook heb ik als dryfot inmiddels de groene acrylglazen plaat uitgezaagd.Op deze groene plaat komt later de Itaiaanse lederen bekleding.Dus dit is het grote zonnedek.

De witte abs plaatjes eronder worden ook bekleed later(na de zilveren spuitklus).Dat zijn zonne zitjes...

1_P7120006_goed_goed.jpg

En dan als laatste de plaats waar het ronde raam komt te zitten...even dryfitten.

Om het raamwerk komt later nog een mooie ring als soepele overgang tussen ring en dek.
1_P7120007_goed_goed.jpg

En zo komt het leder er later op bekleed...cute

1_P7120009_goed_goed.jpg


Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
pfffff....
Ron, waar blijf jij je inspiratie halen?
 
Nou dat valt wel mee hoor,ik zit soms ook best wel eens met de handen in het haar om of hoe iets zo zuiver als mogelijk op het origineel te laten lijken.Dit project is minstens 10 x zo moeilijk als de VII C.

Hoewel het niet zo lijkt cute..

En nog twee totaal plaatjes van haar tot nu toe.
1_P7130001_goed_goed.jpg

1_P7130005_goed_goed.jpg

De volgende stap is het in ruwbouw gaan construeren van het anker kluis.Hoewel je eigenlijk niet kunt spreken van een ankerkluis.Deze constructie zit gewoon op het boeg gedeelte boven op het voordek.Dus niet verwerkt in de boeg en/of romp.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En alweer de laatste update...we gaan erg goed tot nu toe,maar dat is nog maar tijdelijk.De echt moeilijke onderdelen komen steeds dichterbij :s....

Het ankerkluis is bij het origineel van aluminium.De dekbekleding komt er,later,mooi omheen.
Om nu het strakke gezicht hiervan te kunnen nabootsen heb ik ervoor gekozen om de basis van acrylglas te maken.Dit is erg glad en ook goed te verwerken,en ik heb het op voorraad thuis...

1_P7150005_goed_goed.jpg

Zoals is te zien,heb ik hiervoor een opening moeten maken in de boegverschansing.

Het uitsteeksel aan de buitenzijde is hier nog aanwezig.Maar dat moet eraf.Ik heb dit alleen eraan gemaakt om de opening goed te kunnen krijgen en om de overgang tussen ankerkluis en de boeg beter te kunnen schuren.
1_P7150001_goed_goed.jpg

1_P7180002_goed_goed.jpg

1_P7180001_goed_goed.jpg

De constructie is gemaakt van enkele gewone onderdelen die ik hier in huis heb gevondencute.

Zo is de basis constructie gemaakt uit een rolgordijn houder.Het tandwieltje is gemaakt van een stukje speelgoed ketting van mijn dochter,en de rolhouder is gemaakt uit een punaise..

Ik moet zeggen dat deze constructie vrij goed lijkt op het origineel.Alleen is de basis constructie(waar ook bij het origineel de aandrijfmotor in zit)iets anders,maar komt vrijwel overeen.

Over deze constructie heb ik ook jachtlak aangebracht.Dat is te zien aan de ietwat bruinerige schijn erop.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De volgende stap is het monteren van een verdikking aan de zijkanten van de romp.

Deze verdikking zit er waarschijnlijk om de romp te beschermen aan de kade tegen stoten.

In eerste instantie wilde ik deze verdikking maken van kunststof.
Hier heb ik de verdikking erlangs gehangen als dryfit.
1_P7230004_goed_goed.jpg

Natuurlijk wel alles netjes aftekenen.Ook hier bij de boeg.
1_P7220003_goed_goed.jpg

Het probleem deed zich voor toen ik het kunststof wilde buigen om de boeg heen.

1_P7230006_goed_goed.jpg

Dat ging dus niet.Hoewel het maar dun kunststof is(0,8 mm)liet het zich niet om de boeg heen buigen.

Dus heb ik besloten om dit ook te bekleden met 1,5 mm balsahout.En daarmee ging het uitstekend.

Ik heb hiervoor bisonkit gebruikt.Dus beide zijden ermee inwrijven en een minuut of 5 laten drogen.

1_P7240004_goed_goed.jpg

Daarna kon ik het gewoon lekker tegen de zijkant opdrukken.Geweldige lijm,die bisonkit.Het balsa zat meteen vast.

1_P7240005_goed_goed.jpg

Hoewel eigenlijk niet nodig,heb ik toch deze plank voor een nacht vast gezet.
1_P7240006_goed_goed.jpg

1_P7240002_goed_goed.jpg

Alleen nog lekker bijwerken bij de boeg dus..

1_P7240009_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van bovenaf gezien,ziet het er allemaal nu ruw uit.

1_P7240011_goed_goed.jpg

En zo kan ik nu dan eindelijk het eerste echte stukje jacht gaan monteren.Door deze vorm kreeg ik dus voor het eerst het gevoel dat ik een jacht ben aan het bouwen.
1_P7240013_goed_goed.jpg

Ook de andere kant goed passend maken natuurlijk.
1_P7240012_goed_goed.jpg

En zo komen deze eindstukken dus te zitten.

1_P7240014_goed_goed.jpg

1_P7240016_goed_goed.jpg

De spleet tussen het balsahout en het kunststof eindstuk behoort er ook te zitten.Dit is dus met opzet,naar haar voorbeeld.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Truuk de barba truuk. En jawel. Het begint een echte romp te worden. Vooral doorgaan Ron. Ziet er heel goed uit.
 
Dank je wel,Rik..ik doe mijn best.

De volgende stap is een dunne rand aanbrengen om de "band"heen.

Ik heb hiervoor gekozen om daarvoor vinyl te gaan gebruiken.Dat is prima verlijmbaar en laat zich uitstekend om de lastige boegvorm heen buigen en monteren.

Vinyl is van nature erg soepel.Dat is een eigenschap die je beter niet kunt hebben om erop te gaan spuiten met verf.Rik heeft hierover aan mij een opmerking gemaakt.Daar heeft Rik volledig gelijk in.Immers als je een voorwerp in de verf spuit en het gaat bewegen,zal in de meeste gevallen de verf eraf gaan springen.

Doch deze vinylstrings gaan(hopelijk)voor vele en vele jaren op de romp vast zitten zonder te bewegen.

De eerste stap was om de lange strings uit een stuk vinyl(vinylvloer)te gaan snijden op een breedte van ongeveer 2 mm.

1_P7250001_goed_goed.jpg

Tussendoor is de romp alweer eens een keer geschuurd geworden.Al is dat steeds minder grof.

1_P7250002_goed_goed.jpg

1_P7250003_goed_goed.jpg

De strings heb ik ook op de romp gelijmd met bisonkit.Dan kun je lekker doorwerken.Immers nadat je beide delen in hebt gesmeerd met deze lijmkit laat je het een minuut of 5 drogen.En dan kun je het meteen aanbrengen en het blijft ook meteen vast zitten.Een nadeel is er wel...breng je het verkeerd aan,dan heb je pech..is niet meer te verschuiven.

1_P7250004_goed_goed.jpg

Een maal aangebracht ziet het er zo uit...

1_P7250005_goed_goed.jpg

1_P7250007_goed_goed.jpg

De boeg wordt ook steeds scherper nu cute
1_P7250009_goed_goed.jpg

1_P7250013_goed_goed.jpg

1_P7250014_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd..

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan