Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
En hier de eerste update van de aandrijving.Het begin aan de ASD assen.

Ik heb hiervoor twee gelijke stukken afgezaagde zilveras gebruikt.De naam zilveras snap ik niet,alleen worden ze zo genoemd.Hoewel ze niet van zilver zijn.

En als flens gebruik ik een kunstsof moer(nylon).Deze worden gebruikt om in kasten een tussenplank ofzo vast te zetten.

2_P8110001_goed_goed.jpg


Ik heb daarna de twee bruine moeren in heet water gelegd.En na enige tijd waren ze wat zacht geworden en kon ik ze prima over de buisjes schuiven.Vast zonderl ijmen. cute.

2_P8110002_goed_goed.jpg

De rechterkant zal dus bij montage in de gearbox verdwijnen.Zo zitten de asjes meteen al goed stabiel vast,makkelijker voor te lijmen.

Aan de linkerkant komen later de schroeven.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Haha,Newbie..alles wat er maar mogelijk is.Maar dit was gewoon vele malen gemakkelijker,en zo hoefde ik geen lijm te gebruiken.

En hieronder een update,nu de ASD assen in hun ruwe vorm klaar en gemonteerd zijn in de gearbox.

1_P8150006_goed_goed.jpg

De assen zijn dus gezaagd uit zilveras(van de bouwmarkt),de as flensen van een kunststof moer,welke gebruikt worden om kasten in elkaar te schroeven.

De kleine flansjes en de vinnen uit ABS kunststof gezaagd.
De boutjes op de grote flensen heb ik geknipt uit kop speldjes.

En de geribbelde afdichtings rubbers heb ik gemaakt uit het middenstukje,welke in de rietjes zitten om om te buigen cute...was er perfect voor.

Zoals ook is te zien,is de oppervlakte van de assen nogal ruw.Ik ga dit waarschijnlijk zo laten,de originele zijn van een brons legering.Misschien is dit wel realistischer zo.

1_P8150004_goed_goed.jpg

1_P8150001_goed_goed.jpg


En zo wordt dit later in de romp gemonteerd.

1_P8150005_goed_goed.jpg


Maar er is hier nogal wat werk nog te verzetten.Er moet nog wel wat aan onderdelen in komen.Dit is slechts de basis...

ROn.
 
Dit ziet er weer mooi uit Ron
Veel meer dan dat ik met bewondering zit te kijken, kan ik niet zeggen :D
 
Dank je wel.Inmiddels zitten de twee hydraulische cilinders voor deze twee ASD assen ook al gemonteerd.
En dat is erg cool geworden.Er zitten dus nu de eerste twee cilinders tegenaan.

Ron.
 
En de stuur cilinders zijn gemonteerd.

Zoals we inmiddels weten,stuurt de persing niet met roervlakken,doch door de schroeven te verdraaien.Daartoe zit er een soort fusee kogel/koppelings stuk in de ASD assen.De schroeven kunnen maximaal 40 graden draaien.

2_P8150004_goed_goed.jpg

Ik heb de stuurstangen gemaakt uit het buisje welke gebruikt wordt als oor watten staafje.ik heb daarvoor het pluizerige gedeelte ervan af gesneden.

Verder heb ik de cilinder houders gemaakt van powertape.

2_P8150006_goed_goed.jpg

De koppel stukjes heb ik gemaakt van bladlood,door ze zo te vormen en de gaten erin te maken voor de stuurstangen.

1_P8150007_goed_goed.jpg

Verder heb ik de koppel stukjes aan de flensjes gekoppeld door middel van afgeknipte spelden knopjes.

1_P8150009_goed_goed.jpg

Zo ziet het er dan uit,vanonder de zee spiegel.

1_P8150010_goed_goed.jpg

1_P8150012_goed_goed.jpg

Ik hoop dat het een beetje goed uitziet zo.

De olie leidingen laat ik achterwege,deze zouden zo klein zijn(net als bij het origineel)dat ze niet of nauwelijks gaan opvallen.Zou ook te lastig worden.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Zeer duidelijk en zeer mooi gedaan Ron
Terug een mooi update.

Ga vooral zo verder met uw luxe jacht :D
 
Ja hoor,ik ga er meteen mee verder ;P..

Nu de stuurstangen er in zitten,werd het tijd om de ophanging te gaan monteren.

De ASD assen hangen hieraan verankerd,plus dat het hydraulisch is.Daardoor gaan de krachten erop niet direkt door in de assen zelf.De cilinders vangen dit op.Verder kan de schipper de ASD assen hydraulisch trimmen hiermee tot max.15 graden.Dat is handig bij een verlegd zwaartepunt.

1_P8160001_goed_goed.jpg

We zien nu de twee bovenste cilinders die er bij zijn gekomen.

1_P8160002_goed_goed.jpg

1_P8160003_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
geweldig. Het ziet er goed uit. Hoe heb je nu die maten van dit al gekregen.
 
Dank je wel,Rik.

Ik heb van de fabrikant een hele mooie maar wel gecompliceerde werk tekening gedownload.Daarin is alles terug te vinden.

Ron.
 
Aha, dus toch wel een beetje zuivere info. Daar hangt het hele model van af he. Applaus
 
Ik probeer hierin mijn best te doen,door zoveel als mogelijk het origineel na te bouwen.Enige afwijkingen daar gelaten.Er zijn immers best wel wat oogjes die ernaar kijken,en dan moet het toch wel redelijk juist zijn.

Maar dat hoef ik jou niet te schrijven cute.

Jij pleegt ook goede research met jouwn KD.

Ron.
 
De stabiliteits as is gemonteerd.

Deze as heeft twee functies.

1.Zorgdragen dat de beide ASD assen,na het koppelstuk,gelijkmatig draaien.
2.De beide assen een behoorlijke stabiliteit geven.Immers de beide assen willen mee draaien met de schroeven.

1_P8160007_goed_goed.jpg

1_P8160004_goed_goed.jpg

1_P8160005_goed_goed.jpg

1_P8160006_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
De kunst van het scratchen zit niet in het nabouwen van iets, de kunst zit in het GOED nabouwen van iets, en dit is gewoon prachtig Applaus Applaus Applaus

Is weer SUPER om te zien hoe je de Pershing langzaam maar zeker tevoorschijn tovert.

Groten

Pascal
 
1_P8160005_goed_goed.jpg



moesten de vinnen normaal niet aangeschuind worden zodat ze door het water snijden of is dit detail te klein.

ps: zo te zien is je linkeras schuin afgesneden,hopelijk geeft dit geen problemen met de schroefbevstiging.
 
Luc,nu het schrijft valt het mij ook op,dat inderdaad het uiteinde van de(op de foto)linkeras ietwat scheef is afgekort.Was mij,eerlijk gezegd,nog niet opgevallen.Dat moet inderdaad goed recht zijn,dus dat ga ik aanpassen.

De vinnen zijn bij het origineel,je zult het niet geloven,ook gewoon recht aan recht toe.Ik zal je dat nog bewijzen met een foto.

In ieder geval,allen,bedankt voor de lovende woorden cute.

Ron.
 
En nog een kleine update.
Er zijn inmiddels nog enkele details eraan toegevoegd.

1_P8160015_goed_goed.jpg

1_P8160009_goed_goed.jpg

En een close up van de koppelstukken.

1_P8160012_goed_goed.jpg

1_P8160011_goed_goed.jpg


Wordt vervolgd.

Ron.
 
Ziet er goed uit. Ik zie dat er meer en meer mensen met jou gaan meedenken en kijken, dit is leuk.

Verder wat zijn die witte plaatjes cute
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan