Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan zal het de stand van de foto wel zijn denk ik. Het was mij niet eerder opgevallen, en zag het daarnet pas. verdacht

Maar idd. niet aanpassen, zeker als het niet veel is.

Weet je al hoe je de schroeven gaat maken?
 
Hoi Rik.

De schroeven daar ben ik nog niet uit.Eigenlijk wilde ik ze deze keer kant en klaar kopen.Ik heb ook al hele mooie 5 blads gezien bij

Modelbouw Krikke - Groningen.

Maar de prijs van een dikke elf euro per stuk doet mij nog even twijfelen,ik heb er twee nodig.

Ron.
 
En nu de aandrijving voor voorlopig klaar is in ruwbouw,gaan we beginnen aan het laatste grote onderdeel,de constructie en opbouw van de stuurhut/living room.

Deze opbouw is zo gecompliceerd en lastig dat ik deze in kleinere stappen moet gaan maken.En om ermee te beginnen heb ik als eerste het eenvoudigste onderdeel gemaakt,het glaspaneel.

Deze zit tussen het achterdek/zonne dek en de living.

1_P8230001_goed_goed.jpg

Het grote raam kan elektrisch zakken(hoe kan het ook anders verdacht)en ernaast zit een grote glazen deur(handmatig openen...jawel).

Het paneel heb ik gezaagd uit MDF hout en aan de buitenzijde bekleed met abs kunststof.Dat geeft een mooi strak oppervlak.

1_P8230004_goed_goed.jpg

Van dichtbij genomen...

1_P8230003_goed_goed.jpg


1_P8230002_goed_goed.jpg

1_P8230005_goed_goed.jpg

De delen worden nu zo groot dat het materiaalverbruik ineens wel erg snel gaat ;P

1_P8230007_goed_goed.jpg

Duidelijk is er een naad te zien.De oppervlakte is groot.En dus kon ik dit niet ineens bekleden met het abs.Maar ik heb de naad van de twee delen zo gekozen dat deze weg valt achter de rugleuning van de leren bank later,en achter de vaste wasbak/barbecue.Dus geen plamuren hier nodig :D.

1_P8230006_goed_goed.jpg

Bij de volgende stap ga ik nu een kleiner paneel maken van MDF.Deze komt aan de voorzijde van de stuurhut,tussen het zonnedek en de voorruiten.

Dit schot is later niet meer te zien.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Ziet er goed uit ron, ga je nu de opbouw zo maken dat deze voor het spuiten nog wel afneembaar is. Of monteer je gelijk alles aan de romp vast.
 
Ja,dat is een goed punt.

Ik wil eerst proberen om zoveel als mogelijk de onderdelen nog los te laten zitten.En dan de opbouw pas vast zetten gaan.Het spuitwerk wil ik ineens gaan doen als alles zover vast zit.

Want de stuurhut moet ik tijdens de opbouw in delen gaan vastzetten ivm de lastige vorm.

Ron.
 
Omdat ik de ramen aan de binnenkant zwart wil maken(ik ga er geen binnenwerk in plaatsen)heb ik vandaag het plexiglas raam aan de binnenkant zwart gespoten.

En voor het eerst heb ik gespoten met Vallejo air paint.

Ik heb dit als test gedaan,ik heb daar nog nooit mee gewerkt.Dit is op waterbasis,dus beter voor het milieu en de gezondheid.
Tja,als moderne modelbouwer moet je meegaan met de tijd.

Ik moet zeggen dat het spuiten ermee wel ging,al vond ik dat er rondom wel dikke spatters kwamen.Op het raam is het allemaal goed gekomen.

Ik vermoed wel,dat de droogtijd erg lang is?.
Tenminste het is al een uurtje geleden en het is nog goed nat.Maar dat maakt niet veel uit,ik heb de tijd.

Ik ben benieuwd erover...

Ron.
 
Almachtig dat schiet op. Wel spijtig dat we niet zullen kunnen genieten van een luxueus interieur, nu moet ik helemaal wachten tot mijn 1/1 geleverd wordt ;-)

Wel rare jongens die yaghtmen... een barbeque gebruiken als wasbak :s
 
Almachtig dat schiet op. Wel spijtig dat we niet zullen kunnen genieten van een luxueus interieur, nu moet ik helemaal wachten tot mijn 1/1 geleverd wordt ;-)

Wel rare jongens die yaghtmen... een barbeque gebruiken als wasbak :s

Ja,als ik het interieur er ook zou hebben ingebouwd dan was dit project bijna onmogelijk geworden ivm de opbouw van de stuurhut.

De stuurhut wilde ik eerst maken van spantenbouw.Doch na bestudering ervan bleek dat een sandwich bouwwijze hier meter voor geschikt is.En dat ga ik daarom ook doen.

Verder cute....de barbecue en de wasbak liggen naast elkaar.De barbecue is afgedekt met een plaat als deze niet gebruikt wordt.

DIt zit allemaal in een meubel welke vast tegen de bakboord zijde zit aangebouwd op het recreatie/zonne dek.

Vandaag heb ik ook,trouwens,de deur klink aangebracht.Ook wilde ik de scheiding tussen deur en raam simuleren met een naad.Het origineel heeft er geen naad lopen,maar een afdichtingsrubber.Dat had ik niet goed gezien.

Dus heb ik er een afdichtingsstrip gemonteerd.Later maak ik daar dan het rubber stripje van door deze zo te painten.

Ron.
 
Omdat ik de ramen aan de binnenkant zwart wil maken(ik ga er geen binnenwerk in plaatsen)heb ik vandaag het plexiglas raam aan de binnenkant zwart gespoten.

En voor het eerst heb ik gespoten met Vallejo air paint.

Ik heb dit als test gedaan,ik heb daar nog nooit mee gewerkt.Dit is op waterbasis,dus beter voor het milieu en de gezondheid.
Tja,als moderne modelbouwer moet je meegaan met de tijd.

Ik moet zeggen dat het spuiten ermee wel ging,al vond ik dat er rondom wel dikke spatters kwamen.Op het raam is het allemaal goed gekomen.

Ik vermoed wel,dat de droogtijd erg lang is?.
Tenminste het is al een uurtje geleden en het is nog goed nat.Maar dat maakt niet veel uit,ik heb de tijd.

Ik ben benieuwd erover...

Ron.

Dat is raar dat het zolang duurt voor dat het droog is, ik spuit ook met Vallejo en ik kan na een 20 tal minuutjes al terug spuiten hoor, is dan al hand droog.

Ik spuit wel zeer dunne laagjes, en dat doe ik dan een 4 a 5 tal keer.
Ik verdun men verf met gewoon water, dus niets speciaals.

Succes Ron :D
 
Hoi Pantani.

De verf is nu(na een nacht drogen)volledig hard.Hoe het komt dat het zo lang duurde...misschien heb ik het te dik gespoten.Ik heb de air paint ervan gebruikt,en deze niet verdunt.Het spoot eigenlijk wel lekker zo.

Misschien dat het daardoor zo lang als droogtijd heeft gehad.

Maar de finish ziet er wel strak uit.Alleen is dit aan deze kant later nooit meer terug te zien wacko..wel aan de voorkant(acrylglas).

Ron.
 
Hoi Pantani.

De verf is nu(na een nacht drogen)volledig hard.Hoe het komt dat het zo lang duurde...misschien heb ik het te dik gespoten.Ik heb de air paint ervan gebruikt,en deze niet verdunt.Het spoot eigenlijk wel lekker zo.

Misschien dat het daardoor zo lang als droogtijd heeft gehad.

Maar de finish ziet er wel strak uit.Alleen is dit aan deze kant later nooit meer terug te zien wacko..wel aan de voorkant(acrylglas).

Ron.

Ach oeps ik heb niet goed gelezen, jij gebruikt de air paint van Vallejo, ik de gewone, die spuit ook zeer lekker, ik zal ook proberen met de Aqua Revell, het schijnt ook zeer goed te spuiten en te dekken.
 
Hi Ron,

Ik zou nog wat willen vragen : die jachtlak, heb je die gebruikt omdat di krasbestendig is of om de romp heel strak te krijgen ? Zou ik het voor mijn romp ook kunnen gebruiken ?
Ik heb gezien dat er zelfs jachtlak in hoogglans zwart is. Is het enkel geschikt als een soort van primer of kan je er ook een eindlaag mee verven ?

Sorry dat ik zo ineens, midden in je verhaal met mijn vragen kom.

Groeten

Pascal
 
Hoi Pascal.

Jachtlak droogt keihard op,en na volledig uitdrogen(een dag of drie) bijna krasvast.Je krijgt het inderdaad in diverse kleuren,maar het is niet te spuiten om dat je het dan teveel moet verdunnen en dan is de werking ervan weg.

Als primer is het minder geschikt.Jachtlak(de echte dan)is zo dik als stroop.
Dit zal niet goed in de porien van het hout gaan zitten.En dat is wat je net wel wilt.Grondlak voor hout,of porienvuller(iets beter)zou ik je daarvoor aanraden.

Ron.
 
En een kleine update alweer.

Het glas paneel is in ruwbouw klaar.

1_P8260003_goed_goed.jpg

In het groen omcirkeld gedeelte,zitten rails.De ramen zakken hierin weg naar beneden.De deur kan naar stuurboord schuiven,en dan ook naar beneden zakken...dat is luxe ;P......

1_P8260001_goed_goed.jpg


En dit is de achter/binnenzijde van het paneel.Het plexiglas heb ik hier dus gespoten met vallejo air paint voor de eerste keer.

Aan de buitenzijde laat ik ook de tape zitten.Hoef ik later,na de zilverspuitklus,alleen nog maar de taoe te verwijderen.Achter de tape zit nu een mooi glanzend zwart paneel...erg mooi want ik heb al stiekum gekeken cute..


1_P8260002_goed_goed.jpg

En een nieuwe voorraad tempex blokken gekocht.Kan ik weer even mee voorruit...

1_P8260004_goed_goed.jpg

Bij de volgende stap wordt het voorste kleine schot gemaakt.Dit zit in de overgang tussen het voordek/zonnedek en de plaats waar de voorruiten omhoog gaan.

Wordt dus vervolgd..

Ron.
 
Hi Ron,

Ziet er erg mooi uit cute

Ben heel benieuwd hoe het glas eruit ziet, maar ik vind het ook wel spannend dat je het pas later gaat onthullen. Zal er vast wel geweldig uitzien als de romp in het zilveren jasje steekt.

Zo te zien gaat het weer "sneeuwen" in je kelder :D

Groeten

Pascal
 
cute...Ja,Pascal...de winter komt er weer aan.

De "blokken" tempex zijn er weer klaar voor.

En hier is ze..het container schip :D.

1_P8270003_goed_goed.jpg

1_P8270002_goed_goed.jpg

Aan de boeg en achtersteven zijde zijn de schotten te zien.Hiertussen ga ik de juiste vorm van de stuurhut sculpturen.

Maar ik moet wel rekening houden met het dak,deze loopt bolvormig.

Wordt een moeilijke maar zeer leuke klus.Met enige sneeuw plaatselijk.

Ron.
 
Wordt een moeilijke maar zeer leuke klus.Met enige sneeuw plaatselijk.

Dat geloof ik best :D
Ziet er zeer mooi uit Ron, ook het spuiten van uw plexiglas is strak en zal zeker een prachtig resultaat geven, ik ben zeer benieuwd naar de verdere update's en zeker naar het bouwen en construeren van de stuurhut.

Ga vooral zo door Ron Applaus
 
Ron, telkens als ik hier eens kom binnenwaaien sta ik terug verstomd.
Het is steeds weer een openbaring om je updates te lezen.
Je blijft me verbazen.


Schitterend!!!


Maar wat ik me nu al een hele tijd afvraag:
Ik ben het gewend om met (rc)-schepen van +/- 13 kg in de weer te zijn. Wat weegt nu zo'n model als deze Persing als het volledig afgewerkt is?
'k Weet het, 't is misschien een stomme vraag maar het intrigeert me wel een beetje. cute



Droop
 
Hoi Luc.

Het is verbazend hoe licht en toch sterk deze sandwich bouwwijze is.

Tot nu toe schat ik(heb haar nog niet gewogen)dat de Persing wellicht een tot twee kilo weegt.De VII C is uiteindelijk ca.3,5 tot 4 kilo geworden.

Sterk,gemakkelijk in bewerking en licht.

En je kunt er bijna de gekste vormen mee maken.

Ron.
 
Een gewicht van laat ons zeggen tussen de 2 en 4 kilo... en dit is dan nog eens een ijzersterke constructie... .... ... ... ?
Gewoonweg super vind ik dat!

Als je jouw modellen bekijkt (de VIIC en deze) dan zou je zweren dat ze véél meer wegen.

Mijn respect, Ron. ApplausApplausApplaus

Bedankt voor de info.


Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan